Αμείλικτος και ατρόμητος, ο 37χρονος Εσθονός Ott Tanak, αποτελεί έναν από τους κορυφαίους οδηγούς του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ τα τελευταία χρόνια, καθώς διακρίνεται από την ταχύτητα και την αποφασιστικότητα που έχει επιδείξει σε πολλές ομάδες, παραμένει ένας από τους πιο σκληρούς διεκδικητές του WRC.
Ο Tanak είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς και απόμακρους οδηγούς στην κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με πολλές φορές σύντομες και κοφτές δηλώσεις. Ο Tanak έχει γαλουχηθεί για να γίνει ένας από τους πιο ολοκληρωμένους οδηγούς του WRC έχοντας ξεπεράσει με αποφασιστικότητα τις δυσκολίες στην καριέρα του και έχει κάνει πολλές φορές κινήσεις που έχουν προκαλέσει έκπληξη.
Σε μία χρονιά μεγάλων αλλαγών για το WRC, με τα καινούργια ελαστικά της Hankook στα οποία όλοι εξακολουθούν να προσαρμόζονται, καθώς και την αφαίρεση των υβριδικών συστημάτων, ο Tanak έχει ανεβάσει σημαντικά τον πήχη των επιδόσεών του στους τελευταίους αγώνες. Κανείς δεν είχε απάντηση στον καταιγιστικό ρυθμό του Tanak στο φετινό Ράλλυ Ακρόπολις, ιδίως το Σάββατο.
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
Η νίκη του Εσθονού ήταν πολύ σημαντική, καθώς αποτέλεσε την πρώτη της Hyundai στη φετινής σεζόν, αφότου η Toyota είχε ξεκινήσει τη χρονιά με 6 νίκες σε ισάριθμους αγώνες. Καθώς βρισκόμαστε ακριβώς στα μέσα της σεζόν του WRC, αυτή η επιτυχία του Tanak τον βάζει σε πολύ καλή θέση για τη διεκδίκηση του τίτλου, καθώς βρίσκεται μόλις 12 βαθμούς πίσω από τον επικεφαλής της βαθμολογίας, Elfyn Evans.
Γιος πυροσβέστη, ο Tanak προσέλκυσε τα βλέμματα του παγκόσμιου στερεώματος στα τέλη της δεκαετίας του 2000, κατακτώντας το Πρωτάθλημα Ράλλυ Εσθονίας το 2008 και 2009, οδηγώντας για την ομάδα του παλαίμαχου συμπατριώτη του, Markko Martin. Το 2011 υπέγραψε 5ετές συμβόλαιο με την εργοστασιακή ομάδα της Ford, M-Sport, και συμμετείχε σε 7 αγώνες με ένα Fiesta S2000 της ΜΜ Motorsport, υπό την επίβλεψη του Martin. Με τρεις νίκες στην κατηγορία S2000, ολοκλήρωσε τη σεζόν στη 2η θέση της βαθμολογίας του SWRC.
Το 2012 θα αποτελούσε τον Νο. 1 οδηγό της M-Sport Ford. Παρότι ο Tanak ανέβηκε στο βάθρο στον προτελευταίο αγώνα της χρονιάς, στην Ιταλία, τα πολλά ατυχήματα που είχε δεν έπεισαν την M-Sport να τον διατηρήσει στο WRC, και επέστρεψε στους αγώνες τις πατρίδας του το 2013, ξεκινώντας σχεδόν από την αρχή.
Το 2014 αγωνίστηκε στο WRC2 με την ομάδα της DMACK και έκανε μερικούς αγώνες με την M-Sport στην ανώτερη κατηγορία, επιστρέφοντας για πλήρη σεζόν το 2015 στην ομάδα, και κατάφερε να ανέβει στο βάθρο στη Φινλανδία. Το 2016, ο Tanak βρήκε καταφύγιο ξανά στην DMACK, συμμετέχοντας σε επιλεγμένους αγώνες, για να ανέβει στο βάθρο δύο φορές, έχοντας κυριαρχήσει στο Ράλλυ Πολωνίας, με ένα κλατάρισμα ελαστικού να του στερεί τη νίκη στην προτελευταία ειδική διαδρομή.
Το 2017 ο Tanak ξεκίνησε να συνεργάζεται με τον νυν συνοδηγό του -και 5 φορές Πρωταθλητή Εσθονίας στο τζούντο- Martin Jarveoja και επέστρεψε στην Μ-Sport, πλαισιώνοντας τον τετράκις Πρωταθλητή -τότε- Sebastien Ogier, που επέλεξε τη βρετανική ομάδα έπειτα από την αποχώρηση της Volkswagen.
O Tanak ξεκίνησε τη σεζόν με δύο παρουσίες στο βάθρο και στο Ράλλυ Σαρδηνίας κατέκτησε την πρώτη του νίκη. Θα μπορούσε να την είχε ακολουθήσει με άλλη μία νίκη στην Πολωνία, αλλά είχε ατύχημα στην τελευταία ημέρα. Ωστόσο, έκανε μία εξαιρετική εμφάνιση για να επικρατήσει στη Γερμανία και να ολοκληρώσει τη σεζόν στην 3η θέση της βαθμολογίας.
Τότε ήρθε η πρόταση της Toyota για το 2018, την οποία ο Tanak δεν μπορούσε να αρνηθεί. Προσαρμόστηκε άμεσα στο Yaris ξεκινώντας τη σεζόν με βάθρο και στην Αργεντινή (5ο γύρο της σεζόν) πήρε την πρώτη του νίκη με την ιαπωνική ομάδα. Σημείωσε ένα σερί τριών νικών σε Φινλανδία, Γερμανία και Τουρκία, καθ’ οδόν προς την 3η θέση της βαθμολογίας.
Το 2019 ήταν η χρονιά του, καθώς κατέκτησε τη νίκη σε 6 από τα 13 ράλλυ της σεζόν και ανέβηκε στο βάθρο άλλες τρεις φορές, καθ’ οδόν προς τον μοναδικό μέχρι στιγμής τίτλο του. Τότε, ο Εσθονός σόκαρε όλο τον κόσμο, μαζί και την Toyota, ανακοινώνοντας ότι θα μετέβαινε στη Hyundai το 2020.
Κατέκτησε τη μοναδική του νίκη εκείνη τη χρονιά στην πατρίδα του και ο απολογισμός του πιο δύσκολου 2021 ήταν ο ίδιος με νίκη μόνο στη Φινλανδία. Το 2022 διεκδικούσε τον τίτλο (με τρεις νίκες), αλλά δεν ήταν ευχαριστημένος με το γεγονός ότι η Hyundai δεν τον υποστήριξε πλήρως στη μάχη του, δίνοντας στον team-mate του Thierry Neuville την ευκαιρία να κερδίσει στο Ράλλυ Ακρόπολις, χωρίς να επιβάλλει εντολές.
Αυτό έκανε τον Tanak να αποχωρήσει από την Hyundai στο τέλος της χρονιάς, και να επιστρέψει στην M-Sport Ford για το 2023. Αν και κατάφερε να κατακτήσει 2 νίκες, κατάλαβε ότι η ημιεργοστασιακή ομάδα δεν είχε τη δυνατότητα να του δώσει ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να τον οδηγήσει στη διεκδίκηση του τίτλου, επέστρεψε στη Hyundai πέρυσι, όπου είχε στο μεταξύ αλλάξει ολόκληρη η διοίκηση της ομάδας. Πέρυσι, ο τίτλος πήγε στον Neuville, ωστόσο φέτος, ο Tanak αποτελεί μέχρι στιγμής τον οδηγό με τον οποίο μπορεί να ελπίζει περισσότερο για τον τίτλο η Hyundai.
To 2022, o Tanak είχε σκεφτεί σοβαρά να αναβάλλει την αγωνιστική του καριέρα, καθώς η σύζυγός του, Yanika, διαγνώστηκε με επιθετική μορφή καρκίνου στο στήθος. Στη συνέχεια, ανακαλύφθηκε ένας θρόμβος στην καρδιά της. Ο Tanak της είπε ότι θα επέστρεφε σπίτι για να βρίσκεται δίπλα της, αλλά η επιθυμία της Yanika ήταν να συνεχίσει τους αγώνες.