Pandastic! Με αυτό το σλόγκαν στους ήχους του Boombastic, της μεγάλης επιτυχίας του Τζαμαϊκανού ράπερ/τραγουδιστή Shaggy που κλείνει φέτος 30 χρόνια, περιγράφει η Fiat στην προωθητική της καμπάνια το νέο Grande Panda. Με αυτό το μοντέλο, η ιταλική μάρκα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο το οποίο θα ξεδιπλωθεί με περαιτέρω παρουσιάσεις αυτοκινήτων τους επόμενους 18 μήνες, και σκοπεύει να αναβιώσει αυτό που αντιπροσώπευε σε προηγούμενες δεκαετίες η Fabbrica Italiana Automobili Torino.
Στη νέα αυτή εποχή, υπό την ομπρέλα της Stellantis, η Fiat σκοπεύει να επανέλθει ως η υπερδύναμη στο χώρο της αυτοκίνησης που ήταν κάποτε. Το νέο Grand Panda δεν θα αντικαταστήσει το γνώριμο και πολύ επιτυχημένο Panda, αλλά θα το πλαισιώσει ως τον μεγαλύτερο, πιο ευρύχωρο και στυλιστικά πιο σύγχρονο – με ρετρό αναφορές – αδερφό του, τον σχεδιασμό του οποίου εμπνεύστηκαν οι άνθρωποι του Centro Stile της Fiat στο Τορίνο.
Η κατηγορία Β ήταν κάποτε ένας τομέας στον οποίο η Fiat κυριαρχούσε. Παρότι τη μάρκα αντιπροσωπεύει ήδη σε αυτή την κατηγορία το 600, το Grande Panda έρχεται ως μία πιο προσιτή – αλλά διατηρώντας εξίσου ποιοτικό χαρκτήρα – λύση, όταν καταφθάσει και στη χώρα μας τον Ιούνιο. Οι τιμές θα ανακοινωθούν στις αρχές του πρώτου καλοκαιρινού μήνα, σημαίνοντας την έναρξη των παραγγελιών, με τα πρώτα αυτοκίνητα να έρχονται στην Ελλάδα στο τέλος Ιουνίου.
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
Αυτό ισχύει τόσο για το αμιγώς ηλεκτρικό Fiat Grande Panda, που γνωρίσαμε νωρίτερα φέτος, όσο και για το υβριδικό μοντέλο, το οποίο ταξιδέψαμε στο Τορίνο της Ιταλίας για να οδηγήσουμε για πρώτη φορά. Στα τέλη του έτους θα καταφθάσει και η πιο απλή μορφή του, με βενζινοκινητήρα 100 ίππων και μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων. Η Fiat μας έδειξε επίσης μία 4×4 έκδοση του Grande Panda, η οποία προς το παρόν παραμένει στο στάδιο του concept, αλλά σύντομα θα μπει και αυτό στην παραγωγή και θα μπορούσε να αναβιώσει το θρύλο – και ίσως την επιτυχία; – της τετρακίνητης έκδοσης του αρχικού μοντέλου.
Αλλά τον πρωταγωνιστή σε αυτό το ταξίδι αποτέλεσε το Fiat Grande Panda Hybrid με τον 3κύλινδρο turbo κινητήρα 1,2 λίτρων νέας γενιάς T-Gen3 του οποίου το έργο υποβοηθείται από ένα ηλεκτρικό σύστημα τάσης 48V, με μοτέρ ισχύος 21 kW τροφοδοτούμενο από μία μικρή μπαταρία 0,876 kWh. Mε συνδυαστική απόδοση 110 ίππων, θα κυκλοφορεί αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων. Η μέγιστη ροπή αγγίζει τα 205 Nm, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 10 δλ.. Οι εκπομπές CΟ2 είναι μόλις 115-117 γρ./χλμ. ενώ η μέση κατανάλωση στον μικτό κύκλο WLTP είναι 5,1 λτ./100 χλμ.
Το Fiat Grande Panda βασίζεται στην ευέλικτη πλατφόρμα Smart Car Platform της Stellantis, που είναι σχεδιασμένη για να δέχεται κινητήρια σύνολα όλων των τύπων και αποτελεί τη βάση και των Citroen C3 και Opel Frontera. Αυτό μπορεί να το αναγνωρίσει κανείς στο προφίλ του αυτοκινήτου, το οποίο θυμίζει κάπως τις γραμμές του Γάλλου αδερφού του. Αλλά οι ομοιότητες τελειώνουν κάπου εκεί.
Ρετρό… από το μέλλον
Το Grande Panda θυμίζει αρκετά στις τετραγωνισμένες γραμμές του το θρυλικό, αειθαλές και πολύ επιτυχημένο αρχικό μοντέλο που λανσαρίστηκε το 1980 και συνέχισε να παράγεται έως το 2003! Το νέο δημιούργημα της Fiat όμως, παίρνει τις ρετρό αναφορές και τις κάνει να κοιτάζουν προς το μέλλον, με έναν ρετροφουτουριστικό σχεδιασμό που είναι της… μόδας τώρα τελευταία. Αλλά η ερμηνεία της Fiat της τάσης αυτής έχει – όπως θα περίμενε κανείς από τους Ιταλούς – εξαιρετικό στυλ, που κάνει το Grande Panda να ξεχωρίζει με τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα του.
Το μοτίβο με pixel που θυμίζουν video game πρώτων γενεών, «παίζει» στην εμπρός μάσκα (όπως και στη χαμηλά τοποθετημένη γρίλια) και επεκτείνεται στα φωτιστικά σώματα, εμπεριέχοντας την αναγραφή FIAT με κεφαλαία γράμματα. Οι σχεδιαστές της ιταλικής εταιρείας επέλεξαν να μπορείς να δεις από κάθε οπτική γωνία αναγραφές των ονομάτων «Fiat» και «Panda».
Το «Fiat» π.χ. αναγράφεται στο κέντρο των τροχών και ανάγλυφα στην 5η θύρα, καθώς και σε ένα «έξυπνο» πάνελ στην τρίτη κολόνα, το οποίο ανάλογα με τη γωνία από την οποία το κοιτάς, εναλλάσσεται μεταξύ του σύγχρονου λογότυπου της Fiat και των τεσσάρων διαγώνιων λωρίδων του παλαιού εμβλήματος, που έφερε το πρώτο Panda.
Αυτή την αναφορά στο παρελθόν τη συναντάμε και στο πίσω μέρος, αλλά και στα μαύρα προστατευτικά των τονισμένων θόλων των τροχών. Στο κάτω μέρος των θυρών, αναγράφεται ανάγλυφα με τεράστια γράμματα το όνομα Panda σε ένα τονισμένο από τις γραμμές του αμαξώματος πλαίσιο, με κάπως ρετρό γραμματοσειρά που συναντάται επίσης στις βάσεις των ραγών οροφής και στο πίσω μέρος, στο μαύρο χείλος κάτω από τη θύρα του χώρου αποσκευών.
Τα πίσω φώτα αποτελούνται από πέντε pixel, υπενθυμίζοντας τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα, ο οποίος εμπλουτίζεται με περιπετειώδη στοιχεία, όπως οι ασημί ποδιές εμπρός και πίσω, τα προστατευτικά των θόλων των τροχών, οι ράγες οροφής και η ανυψωμένη από το έδαφος (κατά 183 χλστ.) crossover στάση του οχήματος.
Αυτή είναι που του επιτρέπει να έχει και εξαιρετική ποιότητα κύλισης, ακόμα και σε ορισμένους… κακοτράχαλους δρόμους που συναντήσαμε στα περίχωρα του Τορίνο, όπου είχαμε τη δυνατότητα να κάνουμε μία σύντομη διαδρομή πίσω από το τιμόνι του. Το χαρακτηριστικό αυτό ήταν ένα από τα πρώτα πράγματα που μας τράβηξε την προσοχή στην πρώτη μας εμπειρία μαζί του.
Με ένα «στήσιμο» ανάρτησης που απορροφά αποτελεσματικά τις κακοτεχνίες του δρόμου χωρίς να είναι «πλαδαρό», δείχνει να «πατάει» πολύ καλά στην άσφαλτο, αν και η πραγματική μας εμπειρία σε αυτό τον τομέα είναι εξαιρετικά περιορισμένη, καθώς το οδηγήσαμε ως επί το πλείστο υπό συνθήκες… καταρρακτώδους βροχής.
Ιταλικό design
Η εξαιρετική ποιότητα κύλισης είναι ένα στοιχείο που συνοδεύει την πολύ ικανοποιητική αίσθηση που έχεις όταν βρίσκεσαι στο εσωτερικό του, όπου το ιταλικό στυλ συνυπάρχει σε απόλυτη αρμονία με την πρακτικότητα και την οικολογική συνείδηση σε ένα περιβάλλον το οποίο δεν προδίδει ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα αυτοκίνητο του οποίου βασικό μέλημα είναι να αποτελεί μία προσιτή πρόταση.
Σε αυτό συμβάλλει το εκλεπτυσμένο στυλ, καθώς και τα αναπαυτικά και με πολύ καλή πλευρική στήριξη δίχρωμα καθίσματα με λευκή δερμάτινη επένδυση από τους ώμους και πάνω και μπλε ύφασμα χαμηλά. Στο εσωτερικό, το μοτίβο που κυριαρχεί είναι το οβάλ σχήμα της θρυλικής πίστας δοκιμών που υπάρχει στην οροφή του εργοστασίου της Fiat στο Lingotto του Τορίνο. Εντός αυτού του οβάλ πλαισίου στεγάζονται οι δύο οθόνες 10” και 10,25”, του (πιο πίσω τοποθετημένου) ψηφιακού πίνακα οργάνων και της κεντρικής οθόνης του συστήματος infotainment, αντίστοιχα.
Μάλιστα, στα αριστερά της κεντρικής οθόνης, σε αυτό το οβάλ πλαίσιο, οι σχεδιαστές έχουν συμπεριλάβει και ένα μικρό αυτοκινητάκι του αρχικού Panda, που είχε δοκιμαστεί στην πίστα του Lingotto. To οβάλ μοτίβο επαναλαμβάνεται και στο κίτρινο φωσφορίζον πλαίσιο της κεντρικής κονσόλας όπου βρίσκεται ο επιλογέας κίνησης σε μορφή διακόπτη, που έχουμε συνηθίσει στα μοντέλα της Stellantis. Στα μπλε πάνελ των εμπρός και πίσω θυρών μπορούμε να βρούμε και πάλι την ανάγλυφη αναγραφή «Fiat». Επίσης, παρέχονται δύο θύρες ταχείας φόρτισης USB-C σε κάθε σειρά επιβατών.
Παρά τις περιορισμένες διαστάσεις του, καθώς είναι μόλις 3,99 μέτρα σε μήκος, 1,76 μ. σε πλάτος και έχει ύψος 1,585 μ. (με τις ράγες οροφής), ο χώρος για τους πίσω επιβάτες είναι εξαιρετικός στα πόδια και τα γόνατα, και ικανοποιητικότατος για το κεφάλι, με χώρο ακόμα και για άτομα με ύψος 1,85 μ.. Ευρύχωρο είναι και το πορτμπαγκάζ των 350 λίτρων (με 62 λίτρα κάτω από το δάπεδο χωρίς το πλαίσιο που φιλοξενεί το εφεδρικό ελαστικό), που επεκτείνεται σε 1.366 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Μοναδικό μας παράπονο ήταν ότι στις βροχερές συνθήκες διαπιστώσαμε πως θα πρέπει να προσέχεις στην είσοδο και την έξοδο από το θάλαμο επιβατών, καθώς είναι εύκολο να λερωθείς στα πλατιά μαρσπιέ τα οποία δεν καλύπτονται από τις θύρες στο κάτω μέρος τους.
To Fiat Grande Panda Hybrid θα κυκλοφορεί σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού, την εισαγωγική Pop, τη βασική Icon (που ξεχωρίζει από τις μπάρες οροφής και τα LED φώτα) και την κορυφαία La Prima, την οποία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε, και προσθέτει διάφορα καλούδια, όπως τις καλαίσθητες ρετροφουτουριστικές ζάντες διαμαντένιας κοπής 17” με την αναγραφή Fiat και την θέση ασύρματης φόρτισης smartphone. Παράλληλα, ιδιαίτερα «ζωντανή» είναι και η παλέτα 7 χρωμάτων, που περιλαμβάνει τα Limone yellow, Luna bronze (το χρώμα παρουσίασης του υβριδικού μοντέλου στην έκδοση La Prima), Acqua azure, Lago blue, Passione red, Cinema black, και Gelato white.
Στην έκδοση La Prima, το κυλινδρικό επάνω μέρος του ταμπλό είναι κατασκευασμένο από το ιδιαίτερο Bambox της Fiat, ένα καινοτόμο και βιώσιμο συνθετικό υλικό, αποτελούμενο κατά 33% από πραγματικές ίνες μπαμπού, σε αντίστοιχο χρώμα. Εκεί στεγάζεται, εμπρός από το συνοδηγό, και ένα δεύτερο ντουλαπάκι για την αποθήκευση μικρών αντικειμένων μακριά από αδιάκριτα βλέμματα. Ο συνολικός αποθηκευτικός χώρος σε διάφορα μέρη στην καμπίνα επιβατών ανέρχεται σε 13 λίτρα.
Επίσης, στην κατασκευή των μπλε πλαστικών με την ονομασία Laponen Ecotek στο εσωτερικό, έχουν χρησιμοποιηθεί χάρτινες ανακυκλωμένες συσκευασίες υγρών, συμπεριλαμβάνοντας όχι μόνο το 80% που αποτελείται από χαρτόνι αλλά και το 20% που αποτελείται από μη ανακυκλώσιμο πλαστικό και αλουμίνιο, που συνήθως καταλήγει στα απορρίμματα.
Pandastic και στο δρόμο
Με ευδιάθετο και πολύχρωμο εσωτερικό που περιλαμβάνει μαύρη επένδυση οροφής, το Grande Panda Hybrid προσφέρει ένα ευχάριστο εσωτερικό περιβάλλον στο οποίο χαίρεσαι να περνάς ώρες, καθώς είναι επίσης καλά ηχομονωμένο. Στην οδήγησή του είναι εξαιρετικά απλό και εύχρηστο. Το τετραγωνισμένο τιμόνι δύο ακτινών είναι ωραίο στην αίσθηση και όχι υπερβολικά ελαφρύ, ενώ οι αλλαγές σχέσεων του αυτόματου κιβωτίου είναι ουσιαστικά ανεπαίσθητες. Μπορεί να νομίζεις ότι μερικές φορές οι στροφές είναι χαμηλές, ωστόσο ο κινητήρας λειτουργεί πολύ καλά και σε αυτό το φάσμα.
Άλλωστε αυτός είναι και ένας από τους σκοπούς, για να διατηρείται η κατανάλωση σε χαμηλά επίπεδα, κάτι που επιτυγχάνεται και μέσω του υβριδικού συστήματος. Αυτό περιλαμβάνει τη λειτουργία e-launch, δηλαδή τη δυνατότητα εκκίνησης με 100% ηλεκτρική λειτουργία για μηδενικό θόρυβο και κατανάλωση βενζίνης. Ομοίως, ο ηλεκτροκινητήρας επιτρέπει στον κινητήρα εσωτερικής καύσης να απενεργοποιείται σε ορισμένες περιπτώσεις. Αυτό συμβαίνει όταν ταξιδεύετε στην πόλη ή σε επαρχιακούς δρόμους με ομαλή οδήγηση, παρέχοντας ηλεκτρική αυτονομία έως και 1 χλμ. σε ταχύτητες κάτω των 30 χλμ/ώρα.
Ενεργοποιείται επίσης σε σταθερές συνθήκες, σε επίπεδο δρόμο ή σε αυτοκινητόδρομο με κατηφορική κλίση, όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι (όπου καταλαβαίνει μία ελαφριά – αλλά όχι υπερβολική – επιβράδυνση για την ανάκτηση ενέργειας), επιτρέποντας την αποτελεσματική διαχείριση της μπαταρίας. Η λειτουργία e-creeping βασίζεται αποκλειστικά στην ηλεκτρική ενέργεια και χρησιμοποιείται κυρίως για την πραγματοποίηση σύντομων κινήσεων προς τα εμπρός χωρίς o οδηγός να πατάει γκάζι, π.χ. σε περιπτώσεις που έχεις κολλήσει στην κίνηση (e-queueing).
Χρησιμοποιείται επίσης για το παρκάρισμα με 100% ηλεκτρική κίνηση, είτε με την πρώτη ταχύτητα είτε με την όπισθεν (e-parking). Με κύκλο στροφής 10,9 μ., το Grande Panda είναι ευέλικτο μέσα στην πόλη και εύκολο στο παρκάρισμα, όπου στην εξίσωση εισέρχεται και το ηλεκτρονικό χειρόφρενο για να απλοποιήσει τα πράγματα.
Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει ένα πλήρες πακέτο συστημάτων που αναλαμβάνουν την άνεση, την ασφάλεια και την υποβοήθηση του οδηγού. Μεταξύ άλλων υπάρχουν πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, cruise control και έξυπνος περιοριστής ταχύτητας, μαζί με ενεργό σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος και διατήρησης στην λωρίδας κίνησης. Επίσης, το Fiat Grande Panda Hybrid καλύπτεται από 5ετή εργοστασιακή εγγύηση μηχανικών μερών.
Με παιχνιδιάρικό χαρακτήρα, μοναδική όψη εξωτερικά και πολύχρωμο στυλ στο εσωτερικό, που κάνει εξαιρετικά ευχάριστο το περιβάλλον του αλλά δεν παραλείπει να παρέχει πρακτικότητα και εντυπωσιακούς χώρους, το Fiat Grande Panda Hybrid μας κέρδισε στην πρώτη μας γνωριμία και δείχνει ότι έχει τα φόντα για να πρωταγωνιστήσει στην αγορά της κατηγορίας Β με την απλότητα χρήσης καθώς και την ανταγωνιστική τιμή που αναμένεται να έχει, προσφέροντας «αέρα» που δεν προδίδει ταπεινές καταβολές. Περισσότερα βέβαια θα μπορούμε να σας πούμε όταν το οδηγήσουμε και στους ελληνικούς δρόμους.
@motorone.gr Βρισκόμαστε στο Τορίνο για να οδηγήσουμε το υβριδικό Fiat Grande Panda! Σύντομα περισσότερα… #fiat #fiatgrandepanda ♬ Confidence (sped up version) – Ocean Alley