H CUPRA διευρύνει τους ορίζοντες της γκάμας της κάνοντας μία ηχηρή δήλωση στυλ -και όχι μόνο- με το Tavascan. Το πρώτο της ηλεκτρικό SUV της Ισπανικής μάρκας πάτησε πρόσφατα τους τροχούς του για πρώτη φορά στην Ελλάδα και είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε. Πρόκειται για ένα crossover coupe που καταφέρνει να ξεχωρίσει με την πρώτη ματιά αλλά και που συνεχίζει να εντυπωσιάζει μετά από αυτήν.
Το όνομά του προέρχεται από ένα χωριό που στέκεται επιβλητικά στην καρδιά των Πυρηναίων, κοντά στα σύνορα Ισπανίας – Γαλλίας. Αποτελεί το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της ισπανικής μάρκας μετά το hatchback Born και βασίζεται στο ίδιο ίδιο πάτωμα με άλλα ηλεκτρικά «αδελφάκια» του Ομίλου VW, όπως το Volkswagen ID.5, το Skoda Enyaq Coupe και το Audi Q4 Sportback e-tron.
Τα ηλεκτρικά crossover με coupe διαμόρφωση αμαξώματος αποτελούν μία από τις νέες τάσεις των κατασκευαστών και το Tavascan παίζει το παιχνίδι της εξωστρέφειας καλύτερα από κάθε άλλο ίσως αυτοκίνητο στην κατηγορία. Η φουτουριστική του εικόνα, που είναι βασισμένη στο ομώνυμο concept του 2019 -από το οποίο δεν διαφέρει πολύ εξωτερικά- εξασφαλίζει στιβαρή παρουσία στο δρόμο.
- Opel: “Bazaar Μεταχειρισμένων” αυτοκινήτων με 5 χρόνια εγγύηση
- Το νέο Ford Capri, τώρα διαθέσιμο κάτω από 32.000 ευρώ
- Cupra: Νέο προωθητικό πρόγραμμα για τα E-Hybrid μοντέλα
- Alfa Romeo Junior με χαμηλότερη τιμή από 25.320 €
- MG3 Hybrid+: 5 λόγοι που το έχρισαν “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025” >>
Το Tavascan είναι καθηλωτικό σε εμφάνιση, ισχυρό σε απόδοση, και πάνω από όλα ευχάριστο στην οδήγηση, όπως συμβαίνει με όλα τα μοντέλα της CUPRA, η οποία δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε αυτό τον τομέα. Παράλληλα, παρά την coupe μορφή του αμαξώματος, δεν έχει γίνει καμία θυσία στους παρεχόμενους χώρους.
Εμείς, είχαμε στα χέρια μας την ισχυρότερη τετρακίνητη έκδοση VZ των 340 ίππων με μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 77 kWh. Διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον κάθε άξονα, στοιχείο που το καθιστά τετρακίνητο. Ο premium χαρακτήρας και η οδηγική συμπεριφορά του παραπέμπουν ωστόσο περισσότερο σε ένα crossover υψηλών επιδόσεων, παρά έναν σύντροφο για εξερευνήσεις σε ανώμαλα εδάφη εκτός οδικού δικτύου.
Πρώτη εικόνα
- Φωτιζόμενο έμβλημα της CUPRA στο καπό
- Ζάντες αλουμινίου 21” με ελαστικά χαμηλού προφίλ
- Αεροδυναμικός σχεδιασμός με χαμηλό συντελεστή Cd 0,26
Μυώδες. Επιβλητικό. Θηριώδες. Φουτουριστικό. Απειλητικό. Και σίγουρα εξωστρεφές. Το Tavascan τραβάει τα βλέμματα. Σαν να έχει σχεδιαστεί ακριβώς γι’ αυτό το σκοπό. Οι πτυχώσεις, οι περίτεχνοι αεραγωγοί και τα εμφανή νεύρα του μυώδους καπό, με ανοίγματα στο εμπρός μέρος που παραπέμπουν σε σπορ αυτοκίνητα περασμένων δεκαετιών, έχουν διττό σκοπό. Πέραν από το διακοσμητικό, εξυπηρετούν στη μείωση της οπισθέλκουσας, παρά τη μεγάλη μετωπική επιφάνεια.
Την ίδια φιλοσοφία ακολουθούν οι τροχοί αλουμινίου 21” με αεροδυναμική σχεδίαση και χάλκινη χρωματική αντίθεση, οι οποίοι περιβάλλονται από φαρδιά ελαστικά χαμηλού προφίλ 255/40. Τα λεπτά φώτα LED Matrix με το μοτίβο τριών τριγώνων και η επιθετική μάσκα κάνουν το Tavascan να μοιάζει με θηρίο έτοιμο να «καταπιεί» την άσφαλτο.
Δεν την αποκαλεί τυχαία η CUPRA «ρύγχος καρχαρία»… Σε αυτά προσθέστε το φωτιζόμενο έμβλημα της CUPRA στο εμπρός μέρος του καπό, καθώς και αυτά που προβάλλονται κάτω από τους εξωτερικούς καθρέπτες και είναι επιβλητικά τη νύχτα.
Χωνευτές χειρολαβές θυρών και πλαϊνές γραμμές που ανεβαίνουν για να συναντήσουν την κεκλιμένη οροφή, συμπληρώνουν την εικόνα στο προφίλ. Στο κάτω μέρος και στους θόλους των τροχών υπάρχουν μαύρα προστατευτικά.
Στο πίσω μέρος, η οροφή καταλήγει σε μία τρισδιάστατη φωτεινή μπάρα πλήρους πλάτους που βρίσκεται αρκετά ψηλά, κάτω από την αεροτομή στην ουρά, και ενσωματώνει το έμβλημα της ισπανικής εταιρείας. To όνομα CUPRA φιγουράρει με ανάγλυφα γράμματα πιο χαμηλά και το διακριτικό VZ σε προϊδεάζει για τις προθέσεις του. Το όνομα του μοντέλου αναγράφεται μόνο στο πλαϊνό των πίσω φώτων, με μικροσκοπικά γράμματα.
Εσωτερικός κόσμος
- To «Υ-bone» στην κεντρική κονσόλα χαρακτηρίζει το εσωτερικό
- Η μεγαλύτερη οθόνη infotainment (15”) που έχει τοποθετηθεί σε CUPRA
- Ευρύχωρη πίσω σειρά καθισμάτων και 540 λίτρα χώρος αποσκευών
Το εσωτερικό του Tavascan διακρίνεται τόσο σχεδιαστικά όσο και σε ποιότητα υλικών και συναρμογής. Σε σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο, το flat bottom τριάκτινο τιμόνι φαίνεται μικρό, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Ίσως σε αυτή την εντύπωση συμβάλλει και ο μικροσκοπικός ψηφιακός πίνακας οργάνων 5,3 ιντσών που βρίσκεται πίσω του.
Η διαμόρφωση αυτή σε προτρέπει να βασίζεσαι περισσότερο στο head-up display και αυτό είναι θετικό, διότι δεν χρειάζεται να πάρεις το βλέμμα σου από το δρόμο. Τα απτικά χειριστήρια στο τιμόνι, κατασκευασμένα από γυαλιστερό πλαστικό απαιτούν λίγο χρόνο να τα συνηθίσεις.
Γεμάτη καμπύλες και με περίτεχνους αεραγωγούς κλιματισμού, η διαμόρφωση του ταμπλό θυμίζει κάτι από το… διαστημόπλοιο Enterprise του Star Trek. Σε αυτή την εντύπωση ίσως διαδραματίζει σημαντικό ρόλο ο τρόπος με τον οποίο ενώνεται το ταμπλό με την κεντρική κονσόλα, μέσω του διακοσμημένου με μοτίβο ανθρακονημάτων «Y-bone», όπως το έχει ονομάσει η εταιρεία. Έχει πάρει την έμπνευσή του από το προστατευτικό halo που συναντάται στα αγωνιστικά ηλεκτρικά μονοθέσια της Formula E, όπου δραστηριοποιείται η ισπανική εταιρεία.
Επάνω από αυτή τη «γέφυρα» βρίσκεται η κεντρική οθόνη αφής με διαγώνιο 15 ιντσών, η μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο της CUPRA. Στο κάτω μέρος της υπάρχει ένα μόνιμο μενού για το χειρισμό του κλιματισμού τριών ζωνών. H ασύρματη σύνδεση με smartphone είναι άψογη και υπάρχει θέση επαγωγικής φόρτισης, κάτω από το «Y-bone», το οποίο αν και εντυπωσιακό σε όψη, δεν παίρνει βραβεία πρακτικότητας.
Άλλωστε, διαθέτει επάνω του μόνο το κουμπί των αλάρμ και… τίποτα άλλο, καθώς ο επιλογέας κίνησης είναι ένας μοχλός τοποθετημένος στην κολώνα του τιμονιού. Επίσης, βολικό είναι το γεγονός ότι το αυτοκίνητο ενεργοποιείται αυτόματα, όταν ανιχνευθεί βάρος στη έδρα του καθίσματος του οδηγού. Απλώς πατάς το πεντάλ του φρένου, επιλέγεις Drive και να φύγεις. Τόσο απλά.
Ο περίτεχνος σχεδιασμός συνεχίζεται στο εμπρός μέρος των πάνελ και των χειρολαβών των θυρών (από ποιοτικό σκληρό πλαστικό), που δίνουν έμφαση στο εντυπωσιακό design. Πλαισιώνονται από ένα φωτιζόμενο μοτίβο τριγώνων στην επένδυση από μικροϊνες, που θυμίζει έναστρο ουρανό. Το ίδιο μοτίβο επαναλαμβάνεται στα πανέμορφα μπάκετ δερμάτινα εμπρός καθίσματα με μονοκόμματο προσκέφαλο, τα οποία είναι θερμαινόμενα και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα. Πέραν από την ομορφιά τους, είναι άνετα και στηρίζουν καλά το σώμα.
Ίσως θα προτιμούσαμε μία διαφορετική διαμόρφωση στο κεντρικό υποβραχιόνιο, που ανοίγει στα δύο με το πάτημα ενός κουμπιού, αλλά οι premium κατασκευαστές φαίνεται να πιστεύουν ότι αυτή είναι η καλύτερη λύση. Στα πίσω καθίσματα, υπάρχει αρκετός χώρος για τα γόνατα και επαρκής για το κεφάλι ακόμα και για άτομα ύψους 1,85 μ., παρά την κεκλιμένη γραμμή οροφής και την πανοραμική ηλιοροφή που καλύπτει σχεδόν όλο τον ουρανό του Tavascan και κλείνει με ηλεκτρικά ελεγχόμενο σκίαστρο.
Επίσης, καθώς δεν υπάρχει τούνελ μετάδοσης, το δάπεδο είναι επίπεδο, παρέχοντας περισσότερο χώρο ώστε να διευκολύνει τη μεταφορά και πέμπτου επιβάτη. Ο χώρος αποσκευών 540 λίτρων είναι τόσο μεγάλος που σε προσκαλεί να… βουτήξεις μέσα του, απλά και μόνο διότι… χωράς άνετα. Η 5η θύρα ανοίγει ηλεκτρικά, με μία απλή κίνηση του ποδιού κάτω από το αυτοκίνητο. Δεν παρέχεται αποθηκευτικός χώρος κάτω από το εμπρός καπό (frunk).
Οδηγικός χαρακτήρας
- Ισχύς 340 ίππων και επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 5,5”
- Μπαταρία 77 kWh με αυτονομία έως 521 χλμ.
- Ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ με επιλογές ρύθμισης
Βασιζόμενο στην πλατφόρμα MEB του Ομίλου Volkswagen, το ηλεκτρικό Crossover διαθέτει μία μπαταρία που καταλαμβάνει ολόκληρο το δάπεδο του αυτοκινήτου και έχει συνολική χωρητικότητα 82 kWh (ωφέλιμη: 77 kWh). Η διάταξη που έχει επιλέξει για την τετρακίνητη έκδοση VZ η CUPRA διαθέτει το νέο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη AP550 του Ομίλου VW απόδοσης 286 ίππων στον πίσω άξονα, και ένα -χαμηλότερου κόστους- επαγωγικό (ασύγχρονο) μοτέρ 109 ίππων μπροστά. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει τους 340 ίππους.
Το γεγονός ότι ο πίσω κινητήρας είναι ισχυρότερος θα το αντιληφθείς μόνο σε ολισθηρό οδόστρωμα, καθώς τα ηλεκτρονικά κάνουν πολύ καλή δουλειά στον περιορισμό οποιασδήποτε τάσης για υπερστροφή (αλλά και υποστροφή). Έχεις μεν την γενική αίσθηση ότι η περισσότερη δύναμη βρίσκεται στους πίσω τροχούς, αλλά το Tavascan δεν συμπεριφέρεται με διάθεση να «παίξει» με την ουρά. Φυσικά, αν προτιμάς κάτι τέτοιο, μπορείς να απενεργοποιήσεις το ESC και να έχεις πιο ελεύθερο πεδίο.
Η ροπή (545 Nm από τον πίσω κινητήρα, 134 Nm στον εμπρός άξονα) δεν «εκφράζεται» με υπερβολικά ακαριαίο τρόπο, αλλά εξακολουθεί να είναι εντυπωσιακά ισχυρή, ιδίως σε χαμηλότερες ταχύτητες. Αυτό επιτρέπει στο Tavascan VZ να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 5,6”. H μέγιστη ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη για να μην… αποστραγγίζονται τα αποθέματα ενέργειας της μπαταρίας με αλόγιστο ρυθμό, παρόλα αυτά φτάνει στο αρκετά υψηλό -για ηλεκτρικό αυτοκίνητο- νούμερο των 180 χλμ./ώρα.
Με συγκράτηση στην οδήγηση, το Tavascan VZ μπορεί να διατηρήσει με ευκολία την κατανάλωση ενέργειας κάτω από τις 20 kWh/100 χλμ., ιδίως σε αστικό ιστό. Ωστόσο, όταν ο δρόμος είναι λίγο πιο ανοιχτός, σε… προκαλεί να αξιοποιήσεις λίγο περισσότερο τις δυνατότητές του. Είναι δύσκολο να αντισταθείς στο δελεασμό και πολλές φορές εμείς ξεπεράσαμε την προαναφερθείσα τιμή.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι εκτός πόλης, θα πρέπει να είστε αρκετά… απαλοί με το δεξί πεντάλ για να πετύχετε αυτονομία που θα ξεπερνά τα 450 χλμ. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, μία πλήρης φόρτιση της μπαταρίας δίνει κατά μέσο όρο 521 χλμ. σε μικτή διαδρομή.
Δεδομένου του γεγονότος ότι το όχημα υποστηρίζει ταχεία φόρτιση ισχύος 135 kW, η πλήρωση της μπαταρίας από 10-80% διαρκεί μόλις 28 λεπτά. Επίσης, υπάρχει ενσωματωμένος φορτιστής 11 kW για παροχή εναλλασσόμενου ρεύματος, όπου η πλήρης φόρτιση διαρκεί 8 ώρες.
Η αίσθηση του πεντάλ του φρένου είναι λίγο σπογγώδης, καθώς γίνεται η μετάβαση από τη διαδικασία ανάκτησης ενέργειας των ηλεκτροκινητήρων σε τριβή από τα φρένα, τα οποία διαθέτουν ταμπούρα στον πίσω άξονα. Γεγονός που μας παραξένεψε μεν, αλλά στην πράξη δεν μας άφησε καμία υπόνοια σχετικά με την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα.
Με τα paddles πίσω από το τιμόνι, o οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ τριών επιπέδων ανάκτησης ενέργειας. Δεν υπάρχει η επιλογή οδήγησης με ένα πεντάλ (one pedal), παρά μόνο η λειτουργία B του επιλογέα κίνησης η οποία προσφέρει τη μέγιστη αναγεννητική πέδηση.
Εκεί που η Cupra έχει κάνει πολύ καλή δουλειά, είναι στην απόκριση της ανάρτησης και του πλαισίου, αλλά και στη σχεδόν τέλεια κατανομή βαρών 51:49 εμπρός-πίσω. Παρότι καταλαβαίνεις το μεγάλο βάρος, η αίσθηση που σου δίνει στο δρόμο δεν ανταποκρίνεται στα 2.273 κιλά τα οποία ζυγίζει το όχημα. Αυτά θα σου τα… δείξει μόνο όταν το πιέσεις πολύ.
Τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ (στάνταρ στην τετρακίνητη έκδοση) κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους. «Σφίγγουν» τις ρυθμίσεις όταν έχεις επιλέξει το Sport πρόγραμμα οδήγησης και «μαλακώνουν» τα πράγματα στο πρόγραμμα Comfort. Μπορείς επίσης να επιλέξεις από το μενού της κεντρικής οθόνης την προσωπική σου ρύθμιση.
Θα το τοποθετούσαμε προς τη σφιχτή πλευρά του φάσματος όσον αφορά την ανάρτηση, αλλά η CUPRA έχει καταφέρει να εξασφαλίσει έναν από τους κορυφαίους συνδυασμούς δυναμικών χαρακτηριστικών και ποιότητας κύλισης στην κατηγορία των ηλεκτρικών crossover. Και όλα αυτά ενώ η απόσταση από το έδαφος είναι 15 χλστ. μικρότερη από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα του Ομίλου VW που μοιράζονται την πλατφόρμα MEB. Βέβαια, τα ελαστικά χαμηλού προφίλ με τις -προαιρετικές- ζάντες 21 ιντσών επηρεάζουν την απόσβεση κραδασμών.
Όπως μας έχει συνηθίσει η CUPRA, το σύστημα διεύθυνσης έχει σωστό βάρος και είναι ακριβές, κάτι που σπανίζει στα ηλεκτρικά SUV. Το τιμόνι διαθέτει δύο στρογγυλά κουμπιά σε στυλ αγωνιστικού μονοθεσίου. Το μπουτόν με την ένδειξη Drive χρησιμεύει για την επιλογή μεταξύ των διαθέσιμων προγραμμάτων οδήγησης (Range, Comfort, Performance, Cupra, Individual και Traction), ενώ αυτό με το σήμα της CUPRA επιτρέπει τη γρήγορη εναλλαγή μεταξύ του προφίλ Cupra (υψηλότερων επιδόσεων) και της προηγούμενης επιλογής.
Η κάμερα 360 μοιρών διευκολύνει τους ελιγμούς κατά τη στάθμευση, καθώς -δεδομένου του συνολικού όγκου του- δεν πρόκειται για το πιο ευέλικτο αυτοκίνητο, με κύκλο στροφής διαμέτρου 11,5 μέτρων.
Άλλο ένα χαρακτηριστικό που κάνει την εμπειρία οδήγησης ιδιαίτερα ευχάριστη, είναι τα πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου που εισχωρούν στην καμπίνα. Πέραν από τους ηλεκτροκινητήρες, που είναι από τη φύση τους αθόρυβοι, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι περιορίζονται στο ελάχιστο. Παράλληλα, το σύστημα 12 ηχείων της Sennheiser παράσχει το αγαπημένο σας soundtrack με υψηλής πιστότητας ήχο και «ζεστά» μπάσα.
Τελικά;
Με το Tavascan, η CUPRA κατάφερε να πάρει ένα… θηρίο 2,3 τόνων και να το κάνει να συμπεριφέρεται αξιοπρεπέστατα στο δρόμο, χωρίς να είναι πλαδαρό ή να κουράζει με υπερβολικά σφιχτές ρυθμίσεις. Το εξωτερικό στυλ σίγουρα κερδίζει βαθμούς στα δικά μας μάτια και αν σκοπός σας είναι να μην περνάτε απαρατήρητοι, το Tavascan σας ταιριάζει γάντι! Αρκεί να προσπεράσετε κάποιες από τις εκκεντρικότητες στο εσωτερικό του, όπου και πάλι το design έχει τον πρώτο λόγο. Τα άνετα καθίσματα και οι πλούσιοι χώροι -παρά την coupe γραμμή- κυριαρχούν.
Η τεράστια οθόνη infotainment, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός και η υψηλή ποιότητα κατασκευής και συναρμολόγησης ολοκληρώνουν την εικόνα ενός στιβαρού και επιθετικού συνόλου. Όλα αυτά βέβαια, έχουν και υψηλό τίμημα, καθώς η τιμή του αυτοκινήτου δοκιμής διαμορφώνεται στις 51.990 ευρώ συνυπολογίζοντας την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».