Δεν θα ήταν καθόλου υπερβολή αν λέγαμε πως το Toyota Prius είναι ο σημαιοφόρος της υβριδικής τεχνολογίας. Όταν ακούμε «υβριδικό αυτοκίνητο», από το μυαλό περνάει στιγμιαία η εικόνα εκείνου του «ασχημούλικου» σεντάν που το 1997 άνοιξε τους υβριδικούς ορίζοντες στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σήμερα, με περισσότερα από 5 εκατομμύρια Prius να έχουν κυκλοφορήσει στους δρόμους παγκοσμίως, το νέο μοντέλο ενσωματώνει την τεχνολογία Toyota Hybrid Electric 5ης γενιάς και την εμπλουτίζει με εντυπωσιακή εμφάνιση, απόδοση, αλλά και οδηγική εμπειρία!
Prius: ahead of time
Μπορεί μετά από τόσα χρόνια να το έχουμε ξεχάσει, αλλά αυτό ακριβώς σημαίνει η ονομασία του Prius στα λατινικά. Κάτι που στην πράξη αποδείχτηκε πέρα για πέρα αληθινό.
Το ολοκαίνουριο μοντέλο στην Ευρώπη – και στην Ελλάδα – είναι διαθέσιμο αποκλειστικά ως Plug-in Hybrid. Και είναι μακράν το πιο εντυπωσιακό εμφανισιακά από όλα τα Prius. Λες και οι σχεδιαστές του έδωσαν όλη την ομορφιά που χρωστούσαν στις προηγούμενες τέσσερις γενιές – εντάξει, από όλες τους, η δεύτερη ήταν συμπαθητική. Το νεότερο μοντέλο μοιάζει με φουτουριστικό concept που μπήκε αυτούσιο στην παραγωγή.
Το χαμηλότερο σε σχέση με το παρελθόν ύψος συμβάλλει σε πολύ πιο δυναμικές αναλογίες, ενώ η αεροδυναμική σιλουέτα μήκους 4,6 μέτρων συνοδεύεται από καθαρές μεταλλικές επιφάνειες, με τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα και τους μεγάλους τροχούς 19’’ να ξεχωρίζουν.
Το πιο δυνατό σημείο αισθητικά, ωστόσο, είναι το προφίλ. Βλέποντάς το από το πλάι, προκαλεί εντύπωση η σφηνοειδής σιλουέτα. Το καπό και το παρμπρίζ αποτελούν ουσιαστικά μια συνεχόμενη γραμμή, η οποία μετά την καμπύλη της οροφής καταλήγει στο πορτμπαγκάζ, ρευστά, αρμονικά, χωρίς καθόλου γωνίες.
Στο εσωτερικό επικρατούν οι λιτές γραμμές και η έμφαση στην τεχνολογία. Ο οδηγός κάθεται χαμηλά και έχει εμπρός του μια οθόνη TFT 7’’, για τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων. Ο οποίος χαρακτηρίζεται από πληρότητα σε επίπεδο πληροφόρησης, είναι όμως τοποθετημένος πάνω από το τιμόνι, με αποτέλεσμα οι χαμηλότερες ενδείξεις να κρύβονται από αυτό.
Το μικρής διαμέτρου τιμόνι διαθέτει αρκετούς διακόπτες που απαιτούν χρόνο εξοικείωσης από τον οδηγό. Η εργονομία πάντως παίρνει συνολικά καλό βαθμό, χάρη και στην ύπαρξη φυσικών χειριστηρίων για τον κλιματισμό.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η μεγάλη οθόνη αφής των 12,3 ιντσών. Ενσωματώνει το σύστημα πολυμέσων και τον φωνητικό βοηθό “Hey Toyota”. Παράλληλα, διακρίνεται για την ευκολία περιήγησης στο μενού.
Τα υλικά δεν συγκαταλέγονται στα δυνατά σημεία της καμπίνας. Μαλακό αφρώδες πλαστικό υπάρχει μόνο μπροστά από τον συνοδηγό και στις εμπρός πόρτες. Οι χώροι είναι επίσης ένας τομέας στο νέο Prius μένει σε δεύτερη μοίρα. Στο πίσω κάθισμα θα βολευτούν οριακά δύο επιβάτες με ύψος 1,80 μ., ενώ ο χώρος αποσκευών, παρότι αυξημένος κατά 33 λίτρα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, δεν ξεπερνά τα 284 λτ.. Οι θήκες για μικροαντικείμενα επαρκούν, ενώ υπάρχει και ένα κρυφό ντουλαπάκι μπροστά από τις ποτηροθήκες.
Η θέση οδήγησης εκτός από χαμηλή είναι αναπαυτική και στηρίζει σωστά το σώμα του οδηγού. Η ορατότητα από την άλλη έχει ψεγάδια. Ειδικά στις αριστερές στροφές στην πόλη χρειάζεται προσοχή, καθώς η έντονα κεκλιμένη εμπρός κολώνα μπορεί να κρύβει ακόμη και πεζό που περνά κάθετα το δρόμο. Ο εξοπλισμός από την άλλη είναι πολύ πλούσιος, τόσο σε άνεση και συνδεσιμότητα, όσο και σε ασφάλεια.
Υβριδικό μεν, οδηγοκεντρικό δε
Μέχρι σήμερα, η έμφαση στο Prius δινόταν στην υψηλή αποδοτικότητα και την ασφάλεια. Η οδηγική ευχαρίστηση και οι επιδόσεις δεν ήταν ποτέ το ζητούμενο, τόσο από τους σχεδιαστές του Prius, όσο και από τους οδηγούς που το επιλέγουν. Αυτό στη νέα γενιά άλλαξε άρδην, τουλάχιστον στην προσέγγιση των ανθρώπων που το δημιούργησαν.
Κάτι που οφείλεται πρώτα απ’ όλα στην υψηλή απόδοση του υβριδικού συστήματος κίνησης. Αυτό αποτελείται από έναν 2λιτρο κινητήρα βενζίνης 152 ίππων, έναν ηλεκτροκινητήρα 163 ίππων τοποθετημένο εμπρός, αυτόματο κιβώτιο e–CVT συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης και μπαταρία ιόντων λιθίου 13,6 kWh.
Η συνδυαστική απόδοση φτάνει τους 223 ίππους, σχεδόν διπλάσια από του προηγούμενου Prius των μόλις 122 PS! Μοιραία, οι επιδόσεις του υβριδικού μοντέλου είναι εξαιρετικές: 0-100 χλμ./ώρα σε 6,8 δλ. και τελική ταχύτητα 177 χλμ./ώρα – 130 χλμ./ώρα όταν κινείσαι αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα.
Στην πράξη, η πλούσια ισχύς γίνεται αισθητή, είτε σανιδώνεις το γκάζι στην εκκίνηση είτε κάνεις μια προσπέραση σε αυτοκινητόδρομο ή επαρχιακό δρόμο. Στην πόλη απολαμβάνεις σβελτάδα και ηρεμία, αφού το Prius κινείται κατά βάση ηλεκτρικά και αθόρυβα. Η αποτελεσματική ηχομόνωση και η βελτιωμένη λειτουργία του υβριδικού συστήματος έχουν μειώσει αισθητά τον θόρυβο στην καμπίνα, ακόμη και στην περίπτωση που βενζινοκινητήρας συμβάλλει στην κίνηση. Ο τελευταίος ακούγεται αισθητά μόνο στην πλήρη επιτάχυνση, όπου οι στροφές του παραμένουν σταθερά ψηλά, λόγω του e-CVT.
Εκτός από τα τρία προφίλ οδήγησης Normal, Eco και Sport, υπάρχουν επίσης 4 προγράμματα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος, για να επιλέξεις εκείνο που επιθυμείς ή ταιριάζει στις συνθήκες οδήγησης:
- EV για κίνηση αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, για αποστάσεις από 72 (τροχοί 19’’) έως και 86 χλμ. (τροχοί 17’’).
- HEV για υβριδική κίνηση, με συνδυασμό του βενζινοκινητήρα και του ηλεκτροκινητήρα, όπου οι εκπομπές ρύπων CO2 συγκρατιούνται πολύ χαμηλά (11-16 γρ./χλμ.).
- AUTO, όπου το αυτοκίνητο αποφασίζει ποιος κινητήρας είναι καλύτερο να κινεί το όχημα, ανάλογα με τις οδικές συνθήκες, την ανάγκη για επιδόσεις και το φορτίο της μπαταρίας.
- CHARGING, όπου το σύστημα χρησιμοποιεί τον βενζινοκινητήρα για την κίνηση και την παράλληλη φόρτιση της μπαταρίας, έτσι ώστε να υπάρχει διαθέσιμη ηλεκτρική ενέργεια αργότερα.
Υπάρχει επίσης η επιλογή “B” στο λεβιέ τύπου joystick του κιβωτίου, που ουσιαστικά αυξάνει την ισχύ ανάκτησης ενέργειας στο άφημα του γκαζιού.
Εκτός από πολύ γρήγορο, το νέο Prius είναι επίσης πολύ ευχάριστο και αποτελεσματικό στην οδήγηση. Νιώθεις από την πρώτη στιγμή τη στιβαρότητα του πλαισίου, ενώ και το τιμόνι, παρότι δεν διακρίνεται σε πληροφόρηση, είναι άμεσο και ακριβές. Απλώς σημαδεύεις και το Prius ακολουθεί πρόθυμα και με ευελιξία την κατεύθυνση που του ορίζεις.
Γενικά το ιαπωνικό μοντέλο είναι συγκροτημένο και πατά με αυτοπεποίθηση σε κάθε είδους διαδρομή. Έχει επίσης δυνατά και με καλή αίσθηση – για υβριδικό – φρένα.
Στην άριστη οδική συμπεριφορά συμβάλλει σημαντικά η πλατφόρμα GA-C δεύτερης γενιάς της Toyota New Global Architecture (TNGA), που επιτρέπει την τοποθέτηση της μπαταρίας ιόντων λιθίου 13,6 kWh κάτω από το πίσω κάθισμα, προσφέροντας χαμηλότερο κέντρο βάρους. Σε κάθε περίπτωση, βρίσκεται σε ετοιμότητα το πακέτο ασφάλειας και υποστήριξης του οδηγού Toyota Safety Sense με 30 τεχνολογίες που περιλαμβάνονται στον στάνταρ εξοπλισμό.
Παράλληλα, το Prius PHEV προσφέρει πολύ καλή ποιότητα κύλισης, παρά τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά διάστασης 225/45 R19. Η ανάρτηση (γόνατα McPherson εμπρός, διπλά ψαλίδια πίσω) αποσβένει αποτελεσματικά κακοτεχνίες και ανωμαλίες του δρόμου, κάνοντας την οδήγηση ξεκούραστη.
Οικονομία για σεμινάριο
Σύμφωνα με την Toyota, αν φορτίζετε την μπαταρία του Prius απολαμβάνετε μέση κατανάλωση καυσίμου μόλις 0,5-0,7 λτ./100 χλμ. στην καθημερινότητά σας. Στην πράξη, εύκολα βλέπεις 1-1,5 λτ./100 χλμ. στην πόλη, ενώ στα κοντινά ταξίδια στα οποία δεν προλαβαίνει να αδειάσει εντελώς η μπαταρία, δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 2,5 λτ./100 χλμ.. Τιμές που αν μη τι άλλο, είναι άκρως εντυπωσιακές!
Ακόμη κι αν είσαι από εκείνους που παραμελούν να φορτίζουν τακτικά, θα βλέπεις στο trip computer χαμηλά νούμερα κατανάλωσης, κοντά στα 4,8 λτ./100 χλμ.. Αντίστοιχα οικονομικό είναι το επαναφορτιζόμενο υβριδικό της Toyota σε κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, που σε νορμάλ συνθήκες δεν ξεπερνά τις 16 kWh/100 χλμ..
Στην αποδοτικότητα του υβριδικού συστήματος συμβάλλει και το σύστημα Predictive Efficient Drive που εκπαιδεύεται στο στυλ οδήγησης και τις συχνές διαδρομές του οδηγού και προσαρμόζει αυτόματα τη λειτουργία του αυτοκινήτου, έτσι ώστε να βελτιώσει την κατανάλωση καυσίμου.
Η μπαταρία φορτίζει τόσο εν κινήσει (με ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα ή από τον βενζινοκινητήρα), όσο και εξωτερικά σε πρίζα 3,3 kW. Αρκούν 4 ώρες για μια πλήρη φόρτιση.
Μπορείτε τέλος να παραγγείλετε το Prius Plug-in Hybrid με οροφή που λειτουργεί ως ηλιακό πάνελ και μπορεί να μετατρέψει την ενέργεια του ήλιου σε ηλεκτρική για να φορτίζει τη μπαταρία. Σύμφωνα με την Toyota, το σύστημα μπορεί να εξασφαλίσει έως και 8,5 χιλιόμετρα πρόσθετης ηλεκτρικής αυτονομίας την ημέρα.
Τελικά;
Αν το δεις ως ένα ολοκληρωμένο οικογενειακό αυτοκίνητο, δεν είναι φτηνό. Άλλωστε, αγοραστικά οι Corolla Hybrid και Corolla Cross Hybrid έχουν περισσότερα πειστικά επιχειρήματα για τον υποψήφιο αγοραστή αυτής της κατηγορίας.
Αλλά το Prius δεν είναι αυτό. Πρόκειται για μια πλατφόρμα προηγμένης τεχνολογίας σε τροχούς. Είναι η ναυαρχίδα των υβριδικών Toyota, όχι από πλευράς μεγέθους, αλλά δυνατοτήτων. Στο νέο Prius PHEV, το σύστημα κίνησης Toyota Hybrid Electric 5ης γενιάς δεν έχει οφέλη μόνο σε οικονομία καυσίμου. Αλλάζει με επαναστατικό τρόπο τον χαρακτήρα του μοντέλου. Συνδυάζει την εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση με πολύ υψηλή απόδοση και απρόσμενη οδηγική απόλαυση, για να συνθέσει το καλύτερο και πιο συναρπαστικό Prius όλων των εποχών.
ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΓΙΑΝΝΙΔΗΣ