F1: H Ferrari πρέπει να αξιοποιεί καλύτερα τις ευκαιρίες της

Ο επικεφαλής της Ferrari Formula 1, Frederic Vasseur, προέτρεψε την ομάδα του να εκμεταλλευτεί περισσότερο τις ευκαιρίες της το 2024, αφού έφτιαξε έναν κατάλογο με όλες τις φορές που άφησε πολύτιμους βαθμούς να χαθούν.

F1: H Ferrari πρέπει να αξιοποιεί καλύτερα τις ευκαιρίες της

Ο επικεφαλής της Ferrari Formula 1, Frederic Vasseur, προέτρεψε την ομάδα του να εκμεταλλευτεί περισσότερο τις ευκαιρίες της το 2024, αφού έφτιαξε έναν κατάλογο με όλες τις φορές που άφησε πολύτιμους βαθμούς να χαθούν.

Η Ferrari ήταν η μοναδική ομάδα που κατάφερε, με τον Carlos Sainz στο GP Σιγκαπούρης, να σπάσει το μονοπώλιο νικών της Red Bull τη σεζόν του 2023 στη Formula 1, αλλά έχασε τη 2η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών από τη Mercedes. Όπως και η γερμανική ομάδα, έτσι και η Ferrari, κατάλαβε πολύ νωρίς στη χρονιά ότι είχε ακολουθήσει λανθασμένη κατεύθυνση εξέλιξης, με το πλαίσιο λειτουργίας του μονοθεσίου να είναι πολύ περιορισμένο.

Αλλά πέραν από την απόδοση της SF-23 η ιταλική ομάδα έχασε βαθμούς και από διάφορα προβλήματα αξιοπιστίας) και λάθη, ξεκινώντας τη σεζόν στο Μπαχρέιν με εγκατάλειψη του Charles Leclerc και ποινή στης σειρά εκκίνησης του επόμενου αγώνα (GP Σαουδικής Αραβίας) ως αποτέλεσμα. Ο Μονεγάσκος εγκατέλειψε επίσης στα GP Αυστραλίας και Ολλανδίας και αποκλείστηκε από τα αποτελέσματα του GP ΗΠΑ λόγω εκτεταμένης φθοράς του δαπέδου του μονοθεσίου του. Δεν κατάφερε επίσης να εκκινήσει στο GP Σάο Πάολο λόγω προβλήματος υδραυλικών. Ο Sainz δεν κατάφερε να εκκινήσει στο GP Κατάρ λόγω προβλήματος στο σύστημα τροφοδοσίας του μονοθεσίου του.

Ο επικεφαλής της Scuderia, Frederic Vasseur, δήλωσε για τη σεζόν της Ferrari: «Ξεκινήσαμε με λάθος τρόπο στο Μπαχρέιν, όταν έπρεπε να εγκαταλείψουμε, ήμασταν στην 3η θέση και πήραμε ποινή για το δεύτερο αγώνα. Αυτό σήμαινε για τον Charles ότι ήταν σχεδόν 25 βαθμοί ποινής. Συν τους βαθμούς που δίναμε στους άλλους με τις δύο Mercedes που ήταν πίσω μας».

«Αλλά και πάλι, δεν είναι μόνο αυτό, μπορείτε να κάνετε τον κατάλογο. Πιστέψτε με, έχω κάνει τη λίστα μερικές φορές και έχω στο μυαλό μου την κατάταξη χωρίς τα θέματα. Γενικά, νομίζω ότι έχεις σκαμπανεβάσματα κατά τη διάρκεια της σεζόν. Σίγουρα, δώσαμε περισσότερους βαθμούς από τους ανταγωνιστές μας, και αυτό σημαίνει ότι είναι άλλο ένα θέμα επάνω στο οποίο θα πρέπει να δουλέψουμε για την επόμενη χρονιά, για να είμαστε πιο αποτελεσματικοί».

«Θα κρατήσω αυτό τον απολογισμό στο μυαλό μου, γιατί δεν μου αρέσει να αγωνίζομαι με το “αν”. Γιατί όλοι μπορούν να αγωνιστούν με το “αν” και να κάνουν καλύτερη δουλειά. Αυτό σημαίνει ότι απαγορεύεται εντελώς στο εργοστάσιο να δουλεύουμε με το “αν”, αλλά είναι σημαντικό. Γίνεται για να μη βρίσκουμε καθόλου δικαιολογίες, γιατί είναι δικό μας λάθος. Εκεί είναι που πρέπει να βελτιωθούμε. Είναι ξεκάθαρα ένα τεράστιο περιθώριο όσον αφορά τους βαθμούς».

Συζητήσεις ανανέωσης συμβολαίων

Ο Vasseur είχε υποδείξει το χειμώνα ως την περίοδο στην οποία θα ξεκινήσει συνομιλίες με τους δύο οδηγούς περί επέκτασης του συμβολαίου τους, το οποίο τόσο στην περίπτωση του Charles Leclerc, όσο και του Carlos Sainz, λήγει στο τέλος του 2024. Αν όλα πάνε καλά, το πιθανότερο είναι ότι αμφότεροι οι οδηγοί θα ανανεώσουν το συμβόλαιό τους με τη Ferrari τουλάχιστον έως το τέλος του 2026, δίνοντας έτσι στην ομάδα συνοχή στη μεγάλη αλλαγή τεχνικών κανονισμών πλαισίου και μονάδων ισχύος εκείνης της χρονιάς.

Ο λόγος ανάκαμψης του Leclerc

Έπειτα από το καλοκαιρινό διάλειμμα, ο Leclerc δυσκολεύτηκε με την ισορροπία του μονοθεσίου της Ferrari, ενώ παράλληλα ο Sainz βρισκόταν σε φόρμα, γεγονός που οδήγησε στη νίκη του στο GP Σιγκαπούρης. Ωστόσο, στο GP Ιαπωνίας, η Ferrari παρουσίασε ένα αναβαθμισμένο δάπεδο, το οποίο άλλαξε τη συμπεριφορά της SF-23 και ευνόησε το οδηγικό στυλ του Leclerc.

O Μονεγάσκος οδηγός δήλωσε: «Νομίζω ότι είχαμε δύο μέρη της σεζόν: πριν και μετά την Ιαπωνία, τουλάχιστον από τη δική μου πλευρά. Αισθάνομαι πολύ πιο άνετα με το μονοθέσιο μετά την Ιαπωνία. Δουλέψαμε πάνω στη συνοχή του μονοθεσίου σε διαφορετικές συνθήκες, κάτι που βοήθησε πολύ το οδηγικό μου στυλ. Μου αρέσει αρκετά να έχω ένα υπερστροφικό μονοθέσιο και ένα δυνατό εμπρός μέρος, και στο πρώτο μέρος της σεζόν δεν μπορούσα να το έχω αυτό».

«Αλλά υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει προφανώς, γιατί ειδικά στον αγώνα, με τα ελαστικά, όλα εξαρτώνται από λεπτομέρειες και πρέπει να τα κάνουμε όλα σωστά. Αυτή τη στιγμή το μονοθέσιό μας δεν είναι αρκετά καλό και σταθερό, ειδικά στα μεγάλα stint, οπότε δουλεύουμε πάνω σε αυτό».

«Από τη μία πλευρά, είναι καλό που τελειώσαμε μια σεζόν με αυτόν τον τρόπο. Αυτό μου δίνει την αυτοπεποίθηση ότι για την επόμενη χρονιά, λογικά θα ξέρουμε καλύτερα πού πρέπει να στήσουμε το μονοθέσιό μας και πού πρέπει να γίνει εξέλιξη. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος για να φτάσουμε την απόδοση της Red Bull, ειδικά όσον αφορά το ρυθμό αγώνα. Οπότε, σε αυτό το θέμα, όλοι στην ομάδα γνωρίζουμε ότι υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε».

Εξελίξεις 2023

Κατά τη διάρκεια της σεζόν του 2023, η Ferrari άλλαξε φιλοσοφία εξέλιξης. Αντί να στοχεύει στη μέγιστη επίτευξη αεροδυναμικού φορτίου (που οδηγούσε σε εκτεταμένο porpoising), οι αεροδυναμιστές του Diego Tondi (επικεφαλής αεροδυναμικής εξέλιξης) αποφάσισαν να αλλάξουν τον ακραίο σχεδιασμό του δαπέδου, θυσιάζοντας λίγη κάθετη δύναμη, για να επιτρέψουν το στήσιμο του μονοθεσίου με μικρότερη απόσταση από το έδαφος και να την ανακτήσουν με αυτό τον τρόπο, κάτι που απέφερε μεγαλύτερα κέρδη στους χρόνους.

Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, η εκτίμηση ήταν ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης της Ferrari ήταν ο καλύτερος του grid, ενώ το υβριδικό σύστημα της Honda που χρησιμοποιεί η Red Bull υπερίσχυε. Mε την άφιξη του Αμερικανού David George, ο οποίος γνώριζε τα μυστικά της μονάδας ισχύος της Honda, αναθεωρήθηκε στο Maranello η κατανομή της ηλεκτρικής ισχύος.

H ενέργεια που προοριζόταν για την ενίσχυση της απόδοσης κατά την έξοδο από τις στροφές ήταν υπερβολική και δημιουργούσε πλαγιολίσθηση κατά την επιτάχυνση, προκαλώντας πρόωρη υπερθέρμανση των ελαστικών. Με τη μείωση της διαθέσιμης ροπής από την MGU-K, κατέστη δυνατό να μειωθεί η φάση στο τέλος των ευθειών που το υβριδικό σύστημα σταματά να παρέχει ενέργεια και επιστρέφει σε λειτουργία ανάκτησης, μειώνοντας την ταχύτητα.

Ουσιαστικά, υπήρχε περισσότερη ενέργεια για να δαπανηθεί στις ευθείες, με αποτέλεσμα η μονάδα της Ferrari να μπορεί να ανταγωνιστεί τη Red Bull όσον αφορά την τελική ταχύτητα. Το token εξέλιξης που χρησιμοποίησε η Ferrari στο GP Ιταλίας για την ηλεκτρονική διαχείριση του υβριδικού συστήματος επέτρεψε την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της μονάδας ισχύος.

Ενόψει 2024

Στο στρατόπεδο της Ferrari, γνωρίζουμε ότι θα αλλάξει πολύ το πίσω μέρος του μονοθεσίου, για να υπάρχει καλύτερη αεροδυναμική απόδοση. Αν και θα υπάρξει αλλαγή στο σχεδιασμό της πίσω ανάρτησης, ο ιταλικός Τύπος ισχυρίζεται ότι αναμένεται να διατηρηθεί η γεωμετρία pushrod εμπρός και pullrod στον πίσω άξονα. Ωστόσο, θα υιοθετηθεί πιο επιθετική γεωμετρία anti-dive στο ανώτερο ψαλίδι της εμπρός ανάρτησης, που προλαμβάνει τη βύθιση του ρύγχους κατά το φρενάρισμα, μειώνοντας τις κινήσεις του δαπέδου και διατηρώντας το παράλληλο προς το έδαφος για καλύτερη αεροδυναμική απόδοση.

Αυτό στο οποίο στοχεύουν όλα τα τεχνικά τμήματα των ομάδων της Formula 1 για το 2024 είναι να διευρύνουν το πλαίσιο λειτουργίας των μονοθεσίων τους. Αυτός ήταν ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους είδαμε μεγάλες αλλαγές δυναμικού απόδοσης από πίστα σε πίστα μεταξύ των περισσότερων ομάδων. Σχεδόν όλες οι ομάδες σχεδιάζουν τώρα ένα νέο πλαίσιο για το 2024 και σε πολλές περιπτώσεις αυτό συνοδεύεται και από καινούργιο σχεδιασμό κιβωτίου, ώστε να ελευθερωθεί περισσότερος χώρος στην περιοχή του διαχύτη για καλύτερη αεροδυναμική διαμόρφωση του δαπέδου.

Οι βασικοί περιορισμοί που ανακάλυψαν οι τεχνικοί ήταν ότι το κιβώτιο εμπόδιζε την αεροδυναμική εξέλιξη του δαπέδου, όπως και οι πλευρικές κυλινδρικές κατασκευές απορρόφησης συγκρούσεων που προεξέχουν στα πλαϊνά του monocoque (συνήθως στο πάνω χείλος της εισαγωγής αέρα των ψυγείων και κάτω από αυτήν), όσον αφορά τη μετωπική επιφάνεια. Η κάτω κυλινδρική κατασκευή της SF-23 αποτελούσε μεγάλο εμπόδιο αεροδυναμικά και θα τοποθετηθεί πιο χαμηλά για το 2024.

F1 - Carlos Sainz (Ferrari), GP Άμπου Ντάμπι 2023

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!