To Grand Prix Μεξικού αποτελούσε γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της F1 από το 1963 έως το 1970 και από το 1986 έως το 1992, για να επανέλθει το 2015 στην εκσυγχρονισμένη από τον Hermann Tilke πίστα του Autodromo Hermanos Rodriguez. Η φετινή θα είναι η 4η χρονιά που ο αγώνας θα φέρει το όνομα της Πόλης του Μεξικού.
To Autodromo Hermanos Rodriguez κατασκευάστηκε στο δημοτικό πάρκο Magdalena Mixhuca της Πόλης του Μεξικού το 1959. Σε αυτό το πάρκο χτίστηκαν εγκαταστάσεις που φιλοξένησαν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1968. Το πρώτο Grand Prix διεξήχθη εκεί το Νοέμβριο του 1962 και δυστυχώς σηματοδοτήθηκε από το θάνατο του νεαρού Μεξικανού Ricardo Rodriguez.
Μεταξύ των αλλαγών που πραγματοποίησε ο Tilke στη χάραξη της πίστας, ήταν να… κόψει στη μέση τη θρυλική κεκλιμένη στροφή 180 μοιρών Peraltada, που οδηγούσε στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού, ώστε να περνάει -με ένα πολύ αργό κομμάτι- μέσα από το παλιό στάδιο μπέιζμπολ Foro Sol, δημιουργώντας μια εκπληκτική ατμόσφαιρα με τις συνήθως κατάμεστες κερκίδες, χωρητικότητας 20.000 θεατών, εμπρός από τις οποίες πραγματοποιείται και η τελετή απονομής.
H στροφή 17, που οδηγεί στην έξοδο της παλιάς Peraltada, έχει πάρει το όνομα του Nigel Mansell, μνημονεύοντας το ιστορικό προσπέρασμα που πραγματοποίησε στην Peraltada από την εξωτερική το 1990, με τη Ferrari, επί του Gerhard Berger. Για το φετινό αγώνα, η FIA αποφάσισε να μειώσει το μήκος της ζώνης DRS στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού κατά 75 μ., κάτι που θα κάνει τα προσπεράσματα λίγο πιο δύσκολα.
A mega drive through the field by Alain Prost 💪
Prost won from P13 as he and Mansell secured another Ferrari 1-2 at the 1990 Mexican Grand Prix 🥇🥈#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/hZJvWHcKJa
— Formula 1 (@F1) October 23, 2024
Χαρακτηριστικά πίστας
Τo Autodromo Hermanos Rodriguez είναι η 3η μικρότερη πίστα της σεζόν, αλλά το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της είναι ότι βρίσκεται σε υψόμετρο που ξεπερνάει τα 2.200 μέτρα, το μεγαλύτερο δηλαδή ολόκληρου του Πρωταθλήματος. Η ατμοσφαιρική πίεση κυμαίνεται στα 780 mb, δηλαδή η πυκνότητα των μορίων αέρα είναι 22% μικρότερη από όσο στο επίπεδο της θάλασσας. Αυτό επηρεάζει την αεροδυναμική απόδοση καθώς και τη λειτουργία των μονάδων ισχύος.
Παρότι τα μονοθέσια φέρουν ρυθμίσεις μέγιστης παραγωγής αεροδυναμικού φορτίου, όπως π.χ. στο Μονακό, λόγω της μειωμένης πυκνότητας της ατμόσφαιρας, οι τιμές κάθετης δύναμης που παράγουν είναι αντίστοιχες αυτές της Monza, όπου υιοθετούνται οι πιο λεπτές αεροτομές της σεζόν. Συνεπώς, τα μονοθέσια είναι πιο ασταθή, ιδίως στα αργά κομμάτια της πίστας και τα ελαστικά καταπονούνται περισσότερο επειδή πλαγιολισθαίνουν. Παράλληλα, η κατανάλωση καυσίμων είναι χαμηλότερη, λόγω μικρότερης οπισθέλκουσας στις μεγάλες ευθείες.
Όσον αφορά τη μονάδα ισχύος, για να αναπληρώσει την έλλειψη μορίων οξυγόνου, το σύστημα του turbo δουλεύει πιο σκληρά, γεγονός που αυξάνει τη θερμοκρασία λειτουργίας του. Το turbo αναπληρώνει μέρος της απώλειας απόδοσης αλλά όχι στην πληρότητά της. H χαμηλή πυκνότητα της ατμόσφαιρας σημαίνει ότι επηρεάζεται αρνητικά και η απόδοση των συστημάτων απαγωγής θερμότητας, για αυτό και οι ομάδες παρουσιάζουν μεγαλύτερες διατρήσεις στο αμάξωμα, καθώς η επιπλέον οπισθέλκουσα που παράγουν αυτές οι λύσεις είναι 22% λιγότερη.
Tο Μεξικό διαθέτει τη μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ της pole position και της πρώτης ζώνης πέδησης, στα 811 μέτρα. Συνεπώς, στην εκκίνηση, επειδή ο επικεφαλής δημιουργεί slipstream για αυτούς που τον ακολουθούν, είναι πολλές φορές ευάλωτος σε επιθέσεις μέχρι το πρώτο chicane. Λόγω της χαμηλής αεροδυναμικής αντίστασης, τα μονοθέσια ξεπερνάνε τα 350 χλμ./ώρα όταν βρίσκονται στο slipstream προπορευόμενου. Συνεπώς, η τακτική του slipstream ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί στις κατατακτήριες δοκιμές.
Το συνολικό μήκος της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού είναι 1.314 μ. και παρότι υπάρχουν 3 ζώνες DRS, τα προσπεράσματα δεν είναι πολύ εύκολα. Ο γύρος ξεκινά ευθείες με και chicane. Έπειτα από τη στροφή 6, ακολουθούν τα γρήγορα S, όπου τα μονοθέσια αλλάζουν συνεχώς κατεύθυνση με ταχύτητες άνω 200 χλμ./ώρα. Η ταχύτερη στροφή της πίστας είναι η 9, την οποία τα μονοθέσια διανύουν με 230 χλμ./ώρα.
Η στροφή 12 αποτελεί το ξεκίνημα του αργού τμήματος μέσα από το στάδιο. Μεγάλη πρόσκληση αποτελεί η ζώνη πέδησης για μια από τις πιο αργές στροφές της σεζόν, τη 13, όπου η ταχύτητα πέφτει κάτω από τα 70 χλμ./ώρα. Μία καλή έξοδος από την τελευταία στροφή (16) είναι σημαντική, για την ανάπτυξη υψηλής τελικής στη μεγάλη ευθεία.
Τα τρία sector της πίστας είναι αρκετά διαχωρισμένα μεταξύ τους όσον αφορά τα χαρακτηριστικά. Το 1ο τμήμα της πίστας χαρακτηρίζεται από τις δύο μεγάλες ευθείες. Το 2ο sector περιέχει τις περισσότερες γρήγορες στροφές, ενώ το 3ο τμήμα είναι αυτά που έχει πληθώρα αργών στροφών. Ο ασφαλτοτάπητας είναι σκονισμένος στην αρχή του τριημέρου και σημειώνεται ραγδαία εξέλιξη των συνθηκών, καθώς η αγωνιστική γραμμή στρώνεται με γόμα.
Ελαστικά
Ο ασφαλτοτάπητας δεν παρέχει πολλή πρόσφυση και τα πλευρικά φορτία που αναπτύσσονται είναι σχετικά χαμηλά, για αυτό και η Pirelli έχει φέρει τις πιο μαλακές γόμες (C3, C4, C5), με ελάχιστες πιέσεις 23 psi στον εμπρός άξονα και 21 psi πίσω, στους 70 βαθμούς Κελσίου. Αν τα μονοθέσια υποστρέφουν υπερβολικά, τότε περιοριστικός παράγοντας γίνεται η απόδοση των εμπρός ελαστικών, διότι γλιστράνε στις αργές στροφές και παρουσιάζουν graining. H ανάπτυξη θερμοκρασίας στα εμπρός ελαστικά είναι κρίσιμη στις κατατακτήριες δοκιμές.
Φέτος, τo FP2 θα χρησιμοποιηθεί σχεδόν αποκλειστικά για δοκιμή πρωτότυπων σκελετών και των τριών πιο μαλακών γομών ελαστικών από τη γκάμα της Pirelli για το 2025. Η διάρκεια της διαδικασίας έχει επεκταθεί από 60 σε 90 λεπτά και οι ομάδες θα πρέπει να ακολουθήσουν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που θα καταρτιστεί από τους μηχανολόγους της Pirelli.
Όλα τα δεδομένα των δοκιμών θα αναλυθούν από την Pirelli για να τελειοποιήσουν τα χαρακτηριστικά των σύνθετων υλικών για τις γόμες (ο σκελετός έχει περάσει της διαδικασία έγκρισης από τη FIA από το Σεπτέμβριο), πριν από τις δοκιμές στο Άμπου Ντάμπι, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη μετά τον τελευταίο γύρο του Πρωταθλήματος του 2024.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 25 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 21:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 01:00
Σάββατο 26 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 20:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 00:00
Κυριακή 27 Οκτωβρίου
Αγώνας: 22:00
Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν σε ζωντανά στο ελληνικό συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Οι κατατακτήριες δοκιμές θα μεταδοθούν στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 σε μαγνητοσκόπηση το Σάββατο στη 01:00, και ο αγώνας ετεροχρονισμένα την Κυριακή στις 23:30.
GP Πόλης Μεξικού
20ός γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Autodromo Hermanos Rodriguez
Μήκος πίστας: 4.304 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,354 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:17.774 (199,223 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2021
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:14.759 (207,257 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – D. Ricciardo (Red Bull), 2018
Στροφές: 17 (7 αριστερές, 10 δεξιές)
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ στροφών 3-4, 11-12, 17-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 50%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 65%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 22%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 35
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 3,1 G (στροφή 10)
Μέγιστη ταχύτητα: 346 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 768 μ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 380 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 22,4 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου: Χαμηλή
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή
Στιγμιότυπα προηγούμενων αγώνων
Drama at the start of the 2017 Mexican Grand Prix for Lewis 😬
However, it still didn’t stop him from clinching his fourth world championship 🏆#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/784R4LHFgO
— Formula 1 (@F1) October 23, 2024