F1: Προεπισκόπηση GP Καναδά

Τρία χρόνια έχουν περάσει από την τελευταία φορά που διεξήχθη το GP Καναδά, το οποίο επιστρέφει αυτό το Σαββατοκύριακο στο Πρωτάθλημα της Formula 1.

F1: Προεπισκόπηση GP Καναδά

Τρία χρόνια έχουν περάσει από την τελευταία φορά που διεξήχθη το GP Καναδά, το οποίο επιστρέφει αυτό το Σαββατοκύριακο στο Πρωτάθλημα της Formula 1.

H Formula 1 επιστρέφει στον Καναδά, το Μόντρεαλ, το τεχνητό νησί Notre-Dame, όπου βρίσκεται η πίστα που φέρει το όνομα του θρυλικού Gilles Villeneuve, για πρώτη φορά από το 2019, καθώς η πανδημία δεν επέτρεψε την πραγματοποίηση του αγώνα τα προηγούμενα δύο χρόνια. Για να αντιληφθούμε πόσα έχουν αλλάξει από τότε, μόνο 6 από τους 20 οδηγούς αγωνίζονται για τις ίδιες ομάδες με το GP Καναδά του 2019: οι Verstappen, Hamilton, Leclerc, Norris, Stroll και Magnussen.

Η πίστα που έχει πάρει το όνομα του αδικοχαμένου Καναδού θρύλου της Formula 1, Gilles Villeneuve, χρησιμοποιεί τους δρόμους του δημοτικού πάρκου της τεχνητής νήσου που κατασκευάστηκε στον ποταμό Saint Lawrence για να φιλοξενήσει τη διεθνή έκθεση Expo του 1967 από τη γη που είχε εκσκαφθεί για την κατασκευή του υπόγειου μετρό της πόλης. Φιλοξένησε επίσης το κωπηλατοδρόμιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 1976. Έπειτα από τη μεταγραφή του Villeneuve στη Ferrari στο τέλος του 1977, το σιρκουί του Μόντρεαλ φιλοξένησε τo 1978 το GP Καναδά, στο οποίο ο μικρόσωμος τοπικός ήρωας κατέκτησε την πρώτη νίκη της καριέρας του!

Τα χαρακτηριστικά της πίστας του Μόντρεαλ είναι αρκετά παρόμοια με αυτά του Μπακού. Κυριαρχούν οι μεγάλες ευθείες και τα αργά chicane με υψηλά kerb και ο ασφαλτοτάπητας είναι αρκετά ανομοιόμορφος. Τα μονοθέσια χρειάζονται υψηλές τελικές ταχύτητες (που θα φτάνουν τα 330 χλμ./ώρα) για να πετύχουν καλούς χρόνους και να μην είναι εύκολοι στόχοι για προσπεράσματα, τα οποία είναι πιο δύσκολο να επιτευχθούν απ’ ό,τι στο Αζερμπαϊτζάν. Επίσης, σημαντική είναι η σταθερότητα στα φρένα, η καλή ανάβαση των kerb και η επιτάχυνση από τις αργές στροφές.

Τα chicane απαιτούν από τα μονοθέσια καλή απόκριση στην αλλαγή κατεύθυνσης. Εκεί οι μηχανολόγοι πρέπει να κάνουν συμβιβασμό μεταξύ σκληρών ρυθμίσεων στις αναρτήσεις για καλή αλλαγή κατεύθυνσης και μαλακών για την ανάβαση των kerb. Στο όριο δοκιμάζονται τα συστήματα πέδησης (με τρεις ζώνες φρεναρίσματος όπου η επιβράδυνση ξεπερνά τα 4 G για περισσότερο από 0,4 δλ.), στα οποία εφαρμόζονται συνήθως οι μεγαλύτεροι διαθέσιμοι αεραγωγοί, καθώς και τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας, που γεμίζουν και αδειάζουν συνεχώς κατά τη διάρκεια του γύρου. Η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται σε πολύ υψηλά επίπεδα, όπως και στο Μπακού.

Ο ασφαλτοτάπητας έχει δημιουργήσει προβλήματα ανά τα χρόνια, λόγω των μεγάλων θερμοκρασιακών μεταβολών μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού στο Μόντρεαλ που φτάνουν έως και τους 70 βαθμούς Κελσίου (από -35 έως 35). Επίσης, η καταπόνηση των ελαστικών παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και διότι η Pirelli έχει επιλέξει τις πιο μαλακές γόμες για τρίτο συνεχόμενο αγώνα.

Ο περιοριστικός παράγοντας είναι η καταπόνηση των ελαστικών του πίσω άξονα. Οι ελάχιστες πιέσεις ελαστικών για αυτό το τριήμερο είναι: 23 psi εμπρός και 20,5 psi στον πίσω άξονα στους 70 βαθμούς Κελσίου. Επειδή χρησιμοποιείται σπανίως, η πίστα είναι πολύ χλωρή στο ξεκίνημα του τριημέρου και συνήθως γεμίζει με marbles (κομμάτια γόμας), γεγονός που την κάνει πολύ ολισθηρή εκτός αγωνιστικής γραμμής και δυσχεραίνει τα προσπεράσματα.

Επειδή οι τοίχοι παραμονεύουν σε κάθε παραστράτημα, η πιθανότητα παρέμβασης αυτοκινήτου ασφαλείας είναι αρκετά υψηλή. Επίσης, ο καιρός μπορεί να παίξει το ρόλο του κατά τη διάρκεια του τριημέρου, καθώς οι αρχικές προγνώσεις κάνουν λόγο για βροχές την Παρασκευή και το Σάββατο, αν και ο αγώνας της Κυριακής αναμένεται να πραγματοποιηθεί σε στεγνό οδόστρωμα. Την Πέμπτη υπήρχαν προειδοποιήσεις για επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα στην περιοχή και το pit lane είχε ουσιαστικά πλημμυρίσει. Αξίζει να αναφερθεί ότι Eduardo Freitas είναι διευθυντής αγώνα αυτό το Σαββατοκύριακο.

Αν και το μήκος του -εκ νέου ασφαλτοστρωμένου- pit lane (404 μ.) είναι από τα μεγαλύτερα της σεζόν, η απώλεια χρόνου για τα pit stop είναι από τις μικρότερες της σεζόν (κάτω από 20 δλ.), διότι οι οδηγοί παρακάμπτουν το τελικό chicane της χάραξης, στην έξοδο του οποίου δεσπόζει ο τοίχος των Πρωταθλητών, όπως ονομάστηκε το 1999, όταν τρεις Πρωταθλητές, οι Damon Hill, Michael Schumacher και Jacques Villeneuve προσέκρουσαν σε αυτόν.

Εδώ και πολλά χρόνια, δίπλα από τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού, αναγράφεται πάντα ο χαιρετισμός Salut Gilles προς τον πατέρα Villeneuve. Φέτος, συνοδεύεται και από μία δεύτερη αναγραφή, το Salut Guy 10. Είναι χαιρετισμός προς τον θρύλο του χόκεϊ επί πάγου Guy LeFleur, ο οποίος αγωνίστηκε στο NFL για 17 σεζόν, κατακτώντας 5 τίτλους με τους Montreal Canadiens. Ήταν καλός φίλος του Villeneuve και έφυγε από τη ζωή τον Απρίλιο.

Ποινή για Leclerc;

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, έπειτα από την εγκατάλειψή του στο GP Αζερμπαϊτζάν, η Ferrari θα αναγκαστεί να τοποθετήσει την 3η φετινή μονάδα ισχύος στο Charles Leclerc και καινούργιο (4ο) turbo. Εάν επιβεβαιωθεί αυτή η πληροφορία, θα οδηγήσει σε ποινή τουλάχιστον 10 θέσεων στη σειρά εκκίνησης για τον Μονεγάσκο.

Το πρόβλημα στον κινητήρα του Leclerc εντοπίζεται στις βαλβίδες εξαγωγής του ιταλικού V6, μία εκ των οποίων υπερθερμάνθηκε και αστόχησε. Μεταλλικά μέρη της πέρασαν μετά στη φτερωτή του turbo, προκαλώντας ζημιές και σε αυτό. Ιταλικές πηγές συνδέουν το πρόβλημα με πίστες όπου υπάρχει υψηλή κατανάλωση καυσίμου. Σε αυτούς τους αγώνες, το μίγμα αέρα/βενζίνης περιέχει λιγότερο καύσιμο, το οποίο λειτουργεί πέραν της ενέργειας που προσφέρει, λειτουργεί και ως μέσο απαγωγής θερμότητας στο θάλαμο καύσης και τα συστήματα των κυλινδροκεφαλών.

Το σύστημα τροφοδοσίας ψεκάζει με καύσιμο το θάλαμο καύσης σε τρεις φάσεις. Η πρώτη είναι μία σύντομη πριν την ανάφλεξη, για να δημιουργηθεί ροή στροβίλων που βελτιώνουν τη διαδικασία ανάφλεξης του μίγματος ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές του θαλάμου. Η δεύτερη είναι ο κύριος ψεκασμός κατά τη διάρκεια της ανάφλεξης, μετά από την οποία υπάρχει και τρίτος ψεκασμός, με σκοπό την απαγωγή θερμότητας, όπου το καύσιμο δεν αναφλέγεται. Η Ferrari μείωσε τη διάρκεια και την ποσότητα καυσίμου της τρίτης φάσης ψεκασμού, γεγονός που αύξησε υπερβολικά τις θερμοκρασίες.

Παράλληλα, η Ferrari έχει υιοθετήσει μια προσωρινή λύση για το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στην αντλία του υδραυλικού συστήματος του μονοθεσίου του Carlos Sainz στο Μπακού. Στους τελευταίους πέντε αγώνες, η Ferrari έχει σημειώσει λιγότερους βαθμούς από την Mercedes (95 έναντι 96). Το προβάδισμα 46 βαθμών του Leclerc επί του Verstappen μετά τη Μελβούρνη έχει μετατραπεί πλέον σε 34 βαθμούς διαφορά υπέρ του Ολλανδού και με τον Perez να έχει βρεθεί ανάμεσά τους. To προβάδισμα της Red Bull στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών έχει εκτιναχθεί στους 80 βαθμούς.

Στο Μπακού, η Red Bull παρουσίασε αναβαθμίσεις στην περιοχή του δαπέδου της RB18 για να μεταφέρει το κέντρο αεροδυναμικών πιέσεων περισσότερο προς τον εμπρός άξονα, σε μια προσπάθεια να βοηθήσει περισσότερο το οδηγικό στιλ του Max Verstappen. H Red Bull, που έχει πλησιάσει κοντά στο ελάχιστο όριο βάρους 798 κιλών, εξακολουθεί να κάνει προσπάθειες να αφαιρέσει κι άλλο. Ωστόσο, τα τελευταία γραμμάρια θα κοστίσουν παραπάνω σε έξοδα εξέλιξης, πολύ σημαντικός παράγοντας λόγω του καθεστώτος budget cap.

Δύσκολος αγώνας προβλέπεται να είναι το GP Καναδά για την ομάδα της Mercedes, δεδομένου ότι τα χαρακτηριστικά της πίστας είναι παρόμοια με αυτά του Μπακού. Μένει να διαπιστωθεί αν τα μέτρα της FIA εναντίον του porpoising θα επηρεάσουν την απόδοση του γερμανικού μονοθεσίου. Παράλληλα, η χαμηλή τελική ταχύτητα που αναπτύσσει το μονοθέσιο της McLaren στις ευθείες, λόγω αυξημένης αεροδυναμικής αντίστασης, σίγουρα δε θα βοηθήσει τη βρετανική ομάδα.

Αντιθέτως, η Alpine μπορεί να βασιστεί στην πολύ λεπτή πίσω αεροτομή για υψηλές τελικές ταχύτητες, αν και στο Μόντρεαλ το κόστος ίσως είναι μεγαλύτερο όσον αφορά την καταπόνηση των ελαστικών. Ίσως η γαλλική ομάδα να μην επιλέξει τόσο ακραίο στήσιμο, καθώς ο Καναδάς απαιτεί λίγο υψηλότερες τιμές αεροδυναμικού φορτίου από το Μπακού. Ενδέχεται να δούμε αναβαθμίσεις στο γαλλικό μονοθέσιο.

Η Aston Martin είναι ευχαριστημένη από την αναβαθμισμένη έκδοση της AMR22, που της επιτρέπει να υιοθετεί μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος χωρίς να χάνει σε απόδοση. Μένει να αποδειχθεί αν η AlphaTauri θα έχει τη δυνατότητα να επαναλάβει την απόδοση που είχε στο Αζερμπαϊτζάν. H ιταλική ομάδα έχει τροποποιήσει την πίσω αεροτομή της AT03 για να μην επαναληφθεί το πρόβλημα που αντιμετώπισε με το DRS ο Yuki Tsunoda στο Μπακού.

Μεγάλο ερωτηματικό η Alfa Romeo, που έχει ένα γρήγορο αλλά όχι πολύ αξιόπιστο μονοθέσιο. Η καλή φόρμα της Haas στην αρχή της σεζόν έχει… ξεφουσκώσει, καθώς οι άλλες ομάδες βρήκαν τα πατήματά τους, ενώ η Williams παλεύει με ίσως το χειρότερο μονοθέσιο, τουλάχιστον στις κατατακτήριες δοκιμές, διότι σε ρυθμό αγώνα έχει τη δυνατότητα να παλέψει με τα υπόλοιπα στο πίσω μέρος του grid.

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 17 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 21:00
Ελεύθερες δοκιμές 2: 00:00
Σάββατο 18 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 20:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 23:00
Κυριακή 19 Ιουνίου
Αγώνας: 21:00

GP Καναδά – Μόντρεαλ, Circuit Gilles Villeneuve
9ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2022
Μήκος πίστας: 4.361 μ.
Γύροι: 70
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,270 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:13.078 (214,833 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:10.240 (223,513 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Sebastian Vettel (Ferrari), 2019
Στροφές: 14 (6 αριστερές, 8 δεξιές)
Απώλεια χρόνου pit stop: 18-19 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 163 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 61%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 73%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 56
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ στροφών 7-8, 12-13 και 14-1)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!