F1: Τι πρέπει να αλλάξει στη Ferrari;

Είναι προφανές ότι υπάρχει εγγενές -και χρόνιο- πρόβλημα στη Ferrari όσον αφορά τη διαχείριση της στρατηγικής. Ποιος θα πρέπει να δώσει λόγο για αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στη Ferrari;

F1: Τι πρέπει να αλλάξει στη Ferrari;

Είναι προφανές ότι υπάρχει εγγενές -και χρόνιο- πρόβλημα στη Ferrari όσον αφορά τη διαχείριση της στρατηγικής. Ποιος θα πρέπει να δώσει λόγο για αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στη Ferrari;

Προφανώς, την κύρια ευθύνη για τη διοίκησης της ομάδας φέρει ο επικεφαλής της, Mattia Binotto, ο οποίος βρέθηκε στην Ουγγαρία να προσπαθεί να δικαιολογήσει τα… αδικαιολόγητα. Είναι εμφανές ότι ο Ιταλός προσπαθεί να προστατεύσει την ομάδα του. Αλλά αυτό έχει ξεπεράσει πλέον τα όρια. Από όλα τα φετινά προβλήματα της Ferrari, η αδυναμία επιλογής σωστής στρατηγικής σε κρίσιμες στιγμές, έχει κάνει τη Scuderia να δείχνει σαν ερασιτεχνική ομάδα.

Ιδίως όταν καλείται να αντιμετωπίσει πολύ καλά οργανωμένους αντιπάλους. Η Red Bull ενδέχεται να είναι η κορυφαία ομάδα του grid σε αυτό τον τομέα, ενώ και η Mercedes έχει βελτιώσει το επίπεδό της φέτος. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό. Η εξέλιξη και η βελτίωση. Κάτι που δεν συμβαίνει στη Ferrari. Διότι αυτό που συμβαίνει φέτος στη Ferrari δεν το βλέπουμε για πρώτη φορά. Είναι κάτι που συμβαίνει κατ’ εξακολούθηση, όπως αποδεικνύει αυτός ο κατάλογος λαθών.

Από το 2014 που ανέλαβε επικεφαλής στρατηγικής ο Ισπανός Inaki Rueda, οι επιλογές της Ferrari στην πίστα έχουν κοστίσει καλά αποτελέσματα υπερβολικά πολλές φορές και προφανώς φέτος, με -πρώην- προσδοκίες τίτλου, αντίστοιχα λάθη έρχονται στο προσκήνιο ακόμα περισσότερο. Η Ferrari ισχυρίζεται ότι και άλλες ομάδες έχουν κάνει λάθη, τα οποία δεν σχολιάζονται τόσο πολύ. Ωστόσο τα λάθη της Ferrari είναι ο κυριότερος λόγος για τον οποίο ο Leclerc βρίσκεται 80 βαθμούς πίσω στη βαθμολογία.

Ο Binotto φέρει ευθύνη που δεν έχει αντιμετωπίσει την κατάσταση. Είναι σωστό να προστατεύεις την ομάδα σου, όταν όμως γνωρίζεις ότι αυτή λειτουργεί σωστά και μαθαίνει από τα λάθη της. Δεν είναι όμως αυτή η πραγματικότητα στην προκειμένη περίπτωση. Το τμήμα στρατηγική που διοικεί ο Inaki Rueda, κάνει λάθη τα οποία δεν αρμόζουν σε κορυφαία ομάδα. Και πρόκειται για μία κατάσταση η οποία δεν έχει βελτιωθεί τόσα χρόνια.

Ο Inaki Rueda, που το Σάββατο (6/8) θα γιορτάσει τα 42α γενέθλιά του, ξεκίνησε την καριέρα του στην F1 στη McLaren Electronics το 2004, αλλά προσχώρησε στην Jordan το 2005 ως μηχανολόγος συστημάτων, διότι ήθελε να ταξιδεύει στους αγώνες. Το 2006 μετέβη στη Renault στον ίδιο ρόλο. Το 2011 έγινε επικεφαλής στρατηγικής σε αυτή την ομάδα (που πλέον ονομαζόταν Lotus), πριν προσχωρήσει στη Ferrari το 2014, ακολουθώντας τον τεχνικό διευθυντή τότε της Scuderia, James Allison.

Ωστόσο, από τότε που ανέλαβε το ρόλο αυτό στο Maranello, τα λάθη της Ferrari στη διαχείριση της στρατηγικής έγιναν τόσα πολλά που πολλές φορές ο Sebastian Vettel αμφισβητούσε μέσω ασυρμάτου τις αποφάσεις της ομάδας και το ίδιο έχουμε δει να κάνει φέτος και ο Carlos Sainz. Εχθές, στο GP Ουγγαρίας και ο Charles Leclerc διαφωνούσε με τη στρατηγική του ιταλικού pit wall.

Ο Binotto προσπάθησε να παρουσιάσει ότι για την χθεσινή ήττα της Ferrari κύρια ευθύνη έφερε η απόδοση του μονοθεσίου, ωστόσο ο Leclerc ήταν ικανοποιημένος από το ρυθμό του με τη μέση γόμα. Ο Binotto απλά δήλωσε «δεν θα πω ότι η επιλογή της σκληρής γόμας ήταν σωστή», τη στιγμή που είναι προφανές ότι επρόκειτο για καταφανές λάθος.

Mattia Binotto

Πέρυσι τον Ιούνιο, η Ferrari είχε αναφέρει ότι υπεύθυνος για τη στρατηγική της ομάδας στους αγώνες είναι ο 27χρονος Βρετανός (με ινδικές καταβολές) Ravin Jain, ο οποίος εργάζεται στη Ferrari από το 2016. Παράλληλα, ο Rueda πέραν από επικεφαλής στρατηγικής έγινε και αθλητικός διευθυντής της Scuderia.

Δεδομένης της ιεραρχίας του τμήματος στρατηγικής της Ferrari, o Rueda είναι αυτός που φέρει την ευθύνη να βρει τα προβλήματα που οδηγούν στις λανθασμένες αποφάσεις του τμήματος στρατηγικής. Στο Hungaroring, η απόφαση που λήφθηκε αγνοούσε όλα τα δεδομένα που υπήρχαν ήδη από άλλους οδηγούς στην πίστα -της Alpine π.χ.- που αντιμετώπιζαν μεγάλες δυσκολίες με τη σκληρή γόμα.

Χρειάζεται κριτική σκέψη και σωστή αντίληψη για να λαμβάνονται σωστές αποφάσεις σε κρίσιμες στιγμές και αυτό φαίνεται να απουσιάζει παντελώς από τη Ferrari, που αιφνιδιάζεται σε κάθε σχεδόν περίπτωση και είναι υπερβολικά συντηρητική στις επιλογές της. Έχει δώσει πολλές φορές προτεραιότητα στη θέση στην πίστα, την οποία στη συνέχεια δεν μπορεί να υπερασπιστεί, λόγω λάθος ελαστικών, αντί να θυσιάσει τη θέση και να βασιστεί στις δυνατότητες του μονοθεσίου της με φρέσκα ελαστικά.

Σίγουρα η Ferrari δεν κατάφερνε να αντλήσει το μέγιστο από τα ελαστικά της με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες του Hungaroring και αυτό είναι άλλος ένας τομέας στον οποίο πρέπει να επικεντρωθεί η Ferrari και να κατανοήσει γιατί συνέβη. Αλλά η κατάσταση με την στρατηγική έχει φτάσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Πλέον ο κόσμος αναρωτιέται ποιο τρόπο θα βρει η ιταλική ομάδα για να τα κάνει θάλασσα ξανά.

F1 - Carlos Sainz, Charles Leclerc (Ferrari), GP Αζερμπαϊτζάν 2022

Ίσως ο Binotto δεν θέλει να κάνει αλλαγές, για να μην διαταράξει στα μέσα της σεζόν την ομάδα και την οδηγήσει σε μια κατάσταση που ψάχνει να βρει το δρόμο της. Ωστόσο, με αυτή την παθητική στάση, διαιωνίζεται ένα πρόβλημα το οποίο αν δεν επιλυθεί άμεσα, μπορεί να βλάψει τις ελπίδες της ομάδας και τα επόμενα χρόνια.

Αυτή είναι κρίσιμη στιγμή για την διοίκηση του Binotto, ο οποίος θα πρέπει να δείξει σθένος και πρωτοβουλία και να επέμβει τώρα, εφόσον οι φετινές ελπίδες της Ferrari για τον τίτλο έχουν ήδη βρεθεί στα τάρταρα, να διορθωθεί τουλάχιστον η κατάσταση στο τμήμα στρατηγικής -αν γίνεται- εντός των αγώνων που απομένουν για τη φετινή σεζόν.

Θα πρέπει να αναλυθούν οι επιλογές που έχει κάνει η ομάδα και οι λόγοι που την οδήγησαν εκεί, να διαπιστωθεί τι είναι αυτό που προκαλεί αυτές τις αποφάσεις, αν είναι λανθασμένη ερμηνεία των δεδομένων, έλλειψη εμπειρίας, αντίληψης ή σωστής κουλτούρας. Τα πρώτα βήματα πρέπει να γίνουν τώρα, αν είναι η ομάδα να «έχει στρώσει» σε αυτό τον τομέα έως την έναρξη της επόμενης σεζόν.

Διότι είναι πολύ επικίνδυνο να αποδίδονται ευθύνες σε άλλα τμήματα της ομάδας, όπως τους μηχανολόγους που είναι υπεύθυνοι για το στήσιμο των μονοθεσίων και την αλληλεπίδρασή τους με τα ελαστικά, για καταφανή λάθη του τμήματος στρατηγικής. Παρεμπιπτόντως και η διεκπεραίωση των pit stop έχει πάρει την κατιούσα στους τελευταίους αγώνες.

Είναι προφανές όμως προφανές εδώ και χρόνια ότι το τμήμα στρατηγικής που διευθύνει ο Inaki Rueda δε λειτουργεί όπως θα έπρεπε και είναι μία κατάσταση η οποία θα έπρεπε να έχει ήδη αντιμετωπιστεί. Φαίνεται ότι ο Ισπανός δεν έχει καταφέρει να το κάνει. Μήπως λοιπόν θα πρέπει να βρεθεί κάποιους που μπορεί να το κάνει;

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!