Η αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξελίσσεται ραγδαία, καθώς διανύει μια περίοδο που θα καθορίσει το μέλλον της.
Οι εταιρείες γνωρίζουν πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρειαστούν καιρό ακόμα για να κερδίσουν τον κόσμο και να κυριαρχούν πλήρως στους δρόμους. Για αυτόν τον λόγο προσπαθούν να τα εξοπλίσουν με άνεση, πολυτέλεια, επιδόσεις και διαρκώς μεγαλύτερες μπαταρίες, που προσφέρουν καλύτερα νούμερα αυτονομίας.
Παρακάτω παραθέτουμε 5+1 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, που δοκιμάσαμε το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθώς και την άποψή μας για αυτά. Θα βρείτε επίσης links με τις αναλυτικές δοκιμές για κάθε μοντέλο.
Audi Q6 Sportback e-tron quattro

To Q6 είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που χρησιμοποιεί την ηλεκτρική πλατφόρμα Premium Platform Electric (PPE) του ομίλου Volkswagen. Έχει ηλεκτρική αρχιτεκτονική 800 Volt, γεγονός που του επιτρέπει να έχει ταχύτατους χρόνους φόρτισης, χωρίζοντας τη μπαταρία σε δύο παράλληλα κυκλώματα που φορτίζονται παράλληλα με τάση 400 V.
Διαθέτει μπαταρία συνολικής χωρητικότητας 100 kWh με καθαρή χωρητικότητα 94,9 kWh, η οποία αποτελείται από μόλις 12 μονάδες με 15 πρισματικές κυψέλες εκάστη, δηλαδή σύνολο μόλις 180 κυψέλες. Για σύγκριση, η μπαταρία του Q8 e-tron αποτελείται από 36 μονάδες και 432 κυψέλες. Οι ηλεκτροκινητήρες είναι 30% μικρότεροι σε όγκο, ενώ συνολικά το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης είναι 20% ελαφρύτερο από προηγούμενα ηλεκτρικά μοντέλα της Audi. Η συνδυαστική ισχύς αγγίζει τους 388 ίππους.

Στο δρόμο, όταν αυξήσεις ρυθμό, το Q6 σου δείχνει πρόθυμα ότι η περισσότερη ισχύς έρχεται από τον πίσω άξονα (580 Nm ροπής στους πίσω τροχούς, έναντι των 275 Nm μπροστά), με μία… γλυκιά τάση υπερστροφής, που σου επιτρέπει να ευχαριστηθείς πίσω από το τιμόνι. Μπορείς να εξερευνήσεις τα όριά της απενεργοποιώντας το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας με ένα κουμπί στην κεντρική κονσόλα.
Διαβάστε εδώ την αναλυτική δοκιμή του Audi Q6 Sportback e-tron quattro
BYD Atto 3 Facelift

Σε μηχανολογικό επίπεδο οι τεχνικοί της BYD εστίασαν πολύ σωστά στη ρύθμιση της ανάρτησης και την ταχύτητα της φόρτισης. Το προηγούμενο Atto 3, αν και ήταν ένα πολύ άνετο και καθόλα ασφαλές C-SUV στην πόλη και τον αυτοκινητόδρομο, σε δρόμο με στροφές και υψηλή ταχύτητα, όταν ο οδηγός το πίεζε «με απότομες τιμονιές και φρεναρίσματα της τελευταίας στιγμής» -όπως λέγαμε και στη δοκιμή μας- έδειχνε ελαφρώς έξω από τα νερά του. Αιτία ήταν σαφώς η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης, ενώ δεν βοηθούσε και το μέτριο σε πληροφόρηση τιμόνι.
Στο νέο μοντέλο όλα αυτά άλλαξαν προς το καλύτερο, αισθητά. Φυσικά και το Atto 3 δεν μεταμορφώθηκε σε σπορ SUV. Πατά όμως σε μια σαφώς πιο σφιχτή ανάρτηση (γόνατα McPherson εμπρός, ανεξάρτητη πολλαπλών συνδέσμων πίσω) που ελέγχει πολύ καλύτερα τις αντιδράσεις του αμαξώματος, χωρίς μάλιστα να θυσιάζει την άνεση και την ποιότητα κύλισης που παραμένουν σε πολύ υψηλό επίπεδο.

Αλλαγές στο σύστημα κίνησης δεν έχουμε. Αυτό σημαίνει πως ο ηλεκτροκινητήρας συνεχίζει να αποδίδει ισχύ 204 ίππων και ροπή 310 Nm, προσφέροντας πολύ καλές επιδόσεις: 0-100 χλμ./ώρα σε 7,3’’ και τελική ταχύτητα που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα -επαρκέστατα- 160 χλμ./ώρα.
Διαβάστε εδώ την αναλυτική δοκιμή του ανανεωμένου BYD Atto 3
BYD Sealion 7 AWD

H έκδοση Excellence που δοκιμάζουμε διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες που στέλνουν συνδυαστικά 532 ίππους και 690 Nm ροπής στους τέσσερις τροχούς. Για την τροφοδοσία τους με ηλεκτρική ενέργεια φροντίζει η μπαταρία τεχνολογίας Blade της BYD. Διαθέτει χωρητικότητα 91,3 kWh, μπορεί να φορτίζει με ισχύ έως 230 kW φτάνοντας από το 10% στο 80% σε μόλις 24 λεπτά και υπόσχεται υψηλή αυτονομία έως 502 χλμ. Τιμή που στην πράξη είναι επιτεύξιμη, αν δεν παρασυρθείς στο κυνήγι των επιδόσεων.
Οι οποίες είναι αναμενόμενα καταιγιστικές. Το 0-100 χλμ./ώρα είναι υπόθεση μόλις 4,5’’, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 215 χλμ./ώρα. Η επιτάχυνση στο σανίδωμα του γκαζιού δεν έρχεται απότομα -κάτι καλό για τον έλεγχο του οχήματος- αλλά είναι γραμμική και συνεχής, με ορμή και διάρκεια.

Στον αυτοκινητόδρομο το Sealion 7 ταξιδεύει εξαιρετικά ήσυχα, έχει ποιοτική κύλιση και εμπνέει εμπιστοσύνη ακόμη και κοντά στην τελική του ταχύτητα. Σε δρόμο με στροφές η ανάρτηση με αμορτισέρ τεχνολογίας Frequency Variable Damping έχει σχετικά σφικτή ρύθμιση και δεν επιτρέπει στο αυτοκίνητο να παίρνει μεγάλες κλίσεις, προσφέροντας σταθερότητα και αποτελεσματικότητα.
Διαβάστε εδώ την αναλυτική δοκιμή του BYD Sealion 7 AWD
Deepal S07

Το S07 είναι διαθέσιμο σε μία μόνο έκδοση με ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 218 ίππους και 320 Nm. Οι επιδόσεις είναι εξαιρετικές: 0-100 χλμ./ώρα σε 7,9’’ και τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα. Η μεγάλη μπαταρία ιόντων λιθίου των 80 kWh υπόσχεται ικανοποιητική αυτονομία έως 475 χλμ. (600 χλμ. στην πόλη) και φορτίζει με ισχύ έως 92 kWh (DC). Αυτό σημαίνει ότι το μεγάλο Deepal δεν διακρίνεται σε χρόνους φόρτισης καθώς χρειάζεται 35’ για να φτάσει από το 30% στο 80%. Η πλήρης φόρτιση AC γίνεται με ισχύ έως 11 kW και ολοκληρώνεται σε 8,5 ώρες περίπου.
Η εμπειρία οδήγησης του S07 χαρακτηρίζεται από ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Ο οδηγός κάθεται ψηλά και έχει καλή ορατότητα περιμετρικά παρά το μεγάλο μέγεθος του αυτοκινήτου. Το πρώτο που γίνεται αντιληπτό είναι η εξαιρετική στιβαρότητα του πλαισίου. Σε συνδυασμό με την καλορυθμισμένη ανάρτηση προσφέρουν άριστα δυναμικά χαρακτηριστικά: υψηλό περιθώριο πρόσφυσης, μικρές κλίσεις στις στροφές και αμεσότητα από το μπροστινό σύστημα.

Το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο είναι άνετο, ταχύτατο και ήσυχο, ενώ σε δρόμο με στροφές, οδηγώντας γρήγορα και με γραμμές απολαμβάνεις γερό πάτημα και καλό έλεγχο. Η μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς συμβάλλει επίσης στην ευχάριστη αίσθηση οδήγησης.
Διαβάστε εδώ την αναλυτική δοκιμή του Deepal S07
Hyundai IONIQ 5 facelift

Κεντρικό ρόλο στις αλλαγές του Hyundai IONIQ 5 έχει η αύξηση της χωρητικότητας στις διαθέσιμες μπαταρίες: από 77,4 kWh σε 84 kWh και από 58 kWh σε 63 kWh. Ωφελημένη είναι φυσικά η αυτονομία η οποία στο νέο μοντέλο φτάνει έως τα 570 χιλιόμετρα. Η γκάμα περιλαμβάνει εκδόσεις με πίσω κίνηση και ισχύ 170 ή 230 ίππων και τετρακίνητες με δύο μοτέρ και ισχύ 325 ίππων.
Η έκδοση που δοκιμάζουμε αποτελεί τη χρυσή τομή στη γκάμα. Υπάρχει ένας ελαφρώς αναβαθμισμένος ηλεκτροκινητήρας για καλύτερη απόκριση και μειωμένη κατανάλωση ενέργειας, ο οποίος στέλνει στους πίσω τροχούς 230 ίππους και 350 Nm. Νούμερα που εξασφαλίζουν πολύ καλές επιδόσεις: 0-100 χλμ./ώρα σε 7,5’’ και τελική ταχύτητα περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 185 χλμ./ώρα.

Στην έκδοση N Line η μεγαλύτερη μπαταρία των 84 kWh υπόσχεται αυτονομία 515 χλμ. κατά μέσο όρο και ως 707 χλμ. σε αστικές διαδρομές. Στην πράξη πλησιάσαμε πολύ τα 500 χλμ., τιμή αναμφίβολα εξαιρετική ακόμη και για ταξίδι! Ακόμη κι αν χρειαστεί όμως ενδιάμεση στάση σε ταχυφορτιστή σε μια μεγάλη διαδρομή, η δυνατότητα φόρτισης με ισχύ έως 350 kW (χάρη στην αρχιτεκτονική των 800V) εξασφαλίζει κορυφαίο χρόνο: μόλις 18 λεπτά για να φτάσει το φορτίο της μπαταρίας από το 10% στο 80%!
Διαβάστε εδώ την αναλυτική δοκιμή του ανανεωμένου Hyundai IONIQ 5
KGM Torres EVX

Το σύστημα κίνησης του Torres EVX αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 207 ίππων και 339 Nm ροπής και κινεί τους εμπρός τροχούς. Τροφοδοτείται από μια μπαταρία χωρητικότητας 73,4 kWh, η οποία υπόσχεται αυτονομία έως 462 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο – τιμή που με προσεκτική οδήγηση πλησιάσαμε αρκετά.
Έχει μάλιστα τη δυνατότητα να φορτίζει με ισχύ έως 350 kW (!), φτάνοντας από το 10% στο 80% σε 28’. Σε ταχυφορτιστή 100 kW η φόρτιση 20%-80% διαρκεί 37’, ενώ σε wallbox 11 kW η μπαταρία γεμίζει πλήρως (0-100%) σε 9 ώρες. Εντυπωσιακή είναι η εγγύηση για την μπαταρία που φτάνει τα 10 χρόνια ή το 1.000.000 χιλιόμετρα, όποιο έρθει πρώτο!

Αξιοσημείωτο είναι και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας με τρεις βαθμίδες που επιλέγονται από τα paddles πίσω από το τιμόνι. Η διαφορά μεταξύ τους είναι αισθητή, ωστόσο το όχημα δεν ακινητοποιείται, οπότε δεν μπορούμε να πούμε πως έχουμε one pedal οδήγηση. Από την άλλη, τα φρένα, που αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους εμπρός και δίσκους πίσω, διακρίνονται για την αποτελεσματικότητά τους και την αίσθηση στο πεντάλ.