Έπειτα από το Cupra Formentor, το μοντέλο που ουσιαστικά καθιέρωσε την ισπανική μάρκα ως δυνατό παίκτη στην αγορά των premium αυτοκινήτων με σπορ χαρακτήρα, το Cupra Terramar ήρθε για να τοποθετηθεί ως ένα λίγο πιο μεγάλο σε μέγεθος SUV της κατηγορίας C στη γκάμα της.
Ενώ το Formentor είναι ένα compact crossover, το Terramar είναι ένα πιο παραδοσιακό SUV, βασισμένο στην ίδια πλατφόρμα με το Audi Q3, που προσφέρει περισσότερο χώρο και πρακτικότητα, διατηρώντας παράλληλα τον σπορ χαρακτήρα της Cupra. Φέρνει στο προσκήνιο την πιο επίκαιρη σχεδιαστική γλώσσα της μάρκας και καταφέρνει χάρη στο εντυπωσιακό design να ξεχωρίσει από τον έντονο ανταγωνισμό, συνδυάζοντας ταυτόχρονα premium αλλά και σπορ χαρακτήρα.
Η ονομασία του αποτελεί έναν συνδυασμό εννοιών, καθώς αντλεί έμπνευση από τις λέξεις terra (γη) και mar (θάλασσα) και παραπέμπει στην πίστα Autodromo de Sitges-Terramar που βρίσκεται κοντά στην έδρα της φίρμας, στο Martorell της Βαρκελώνης.
Εμείς είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε την ισχυρότερη έκδοση VZ e-Hybrid (με το VZ να είναι συντομογραφία του veloz, που σημαίνει “γρήγορος” στα ισπανικά), δηλαδή την κορυφαία plug-in υβριδική εκδοχή του μοντέλου, με τους 272 συνδυαστικούς ίππους, που καταφέρνει με επιτυχία να συνδυάσει τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης εντός της πόλης, με την ελευθερία αυτονομίας και ευκολίας ανεφοδιασμού ενός βενζινοκίνητου μοντέλου στο ταξίδι αλλά και τη γνώριμη σπιρτάδα των αυτοκινήτων της Cupra σε στριφτερές διαδρομές.
Πρώτη εικόνα
Το μήκους 4,52 μ. SUV διακρίνεται για τη μυώδη προσέγγιση και τις τολμηρές γραμμές υψηλών αντιθέσεων. Από όποια πλευρά και αν το παρατηρείς, ανακαλύπτεις έντονες ακμές και αιχμηρές λεπτομέρειες που του χαρίζουν εξωστρέφεια και δυναμισμό.
Τo εμπρός μέρος θυμίζει ρύγχος καρχαρία. Μπροστά από το μακρύ, ψηλό και επιβλητικό καπό σε σχήμα V φιγουράρει το χάλκινο έμβλημα της Cupra, έχοντας εκατέρωθεν τους matrix προβολείς LED Ultra που ξεχωρίζουν με το τριγωνικό φωτεινό μοτίβο τους.
Στο προφίλ, το βλέμμα κεντρίζουν οι μεγάλοι τροχοί Ηardon Copper 20’’ με χάλκινες λεπτομέρειες και η ελαφριά κλίση της οροφής, ενώ στο πίσω μέρος, οι έντονες γραμμές και επιφάνειες εμπλουτίζονται με μία φωτεινή μπάρα που ενσωματώνει το φωτιζόμενο 3D LED έμβλημα της Cupra. Η επιθετική διαμόρφωση στο κάτω τμήμα του πίσω προφυλακτήρα και η διακριτική αεροτομή οροφής, ενισχύουν τη σπορ αισθητική προσέγγιση που το χαρακτηρίζει.
Εσωτερικός κόσμος
Στο εσωτερικό, το Terramar δεν έχει θυσιάσει την πρακτικότητα για το στυλ, παρά τις εντυπωσιακές έντονες ακμές και γραμμές που αντανακλούν την εξωτερική αισθητική και τις ιδιάζουσες εσωτερικές χειρολαβές των θυρών. Εργονομικά, τα πάντα βρίσκονται εκεί που θέλεις στο διαμορφωμένο σε στυλ High Canyon εσωτερικό, όπως το αποκαλεί η Cupra για το VZ e-Hybrid. Μαλακά υλικά υψηλής ποιότητας καλύπτουν το επάνω μέρος του ταμπλό.
Τα καινούργια δερμάτινα (με φυτική μέθοδο βυρσοδεψίας), ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα -με μνήμες- καθίσματα με τη μονοκόμματη πλάτη αποπνέουν premium αέρα τόσο σε όψη όσο και στην αίσθηση και την άνεση. Συνδυάζονται με σύστημα εύκολης εισόδου, που μετακινεί το κάθισμα του οδηγού προς τα πίσω αυτόματα πριν εξέλθεις από το όχημα και επιστρέφει στη θέση που το είχες ρυθμίσει όταν μπεις στο αυτοκίνητο. Επίσης, σφίγγει αυτόματα τη ζώνη ασφαλείας όταν ξεκινήσεις.
Τις premium ανέσεις συμπληρώνει η πανοραμική ηλιοροφή, της οποίας το εμπρός μισό μπορείς να ανοίξεις ηλεκτρικά. Με τον ίδιο τρόπο χειρίζεσαι και το υφασμάτινο αλεξήλιο. Ο φωτισμός στα πάνελ των θυρών σε προειδοποιεί επίσης ότι υπάρχει άλλο όχημα στη διπλανή λωρίδα, αντί να ανάβει φως στον αντίστοιχο πλευρικό καθρέπτη. Ένα σύστημα ήχου υψηλής πιστότητας 12 ηχείων με ισχύ 390 W, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την ποιοτική Sennheiser, αναλαμβάνει τη μουσική υπόκρουση.
Στο οδηγοκεντρικό εσωτερικό, η μεγάλη κεντρική οθόνη αφής 12,9” για το σύστημα infotainment και ένας ψηφιακός πίνακας 10,25 ιντσών αναλαμβάνουν την προβολή των διαθέσιμων πληροφοριών, με τη βοήθεια ενός head-up display. Ο χειρισμός του τριζωνικού κλιματισμού πραγματοποιείται από την κεντρική οθόνη, με μία βολική μόνιμη συντόμευση στο κάτω μέρος.
Όταν κάθεσαι στην πίσω σειρά, σε εκπλήσσει πόσο κεκλιμένες προς τα πίσω είναι οι πλάτες των καθισμάτων, οι οποίες πάντως ρυθμίζονται, όπως και οι έδρες. Η δυνατότητα μετακίνησης των πίσω καθισμάτων προς τα πίσω ή εμπρός κατά 15 εκ. αυξάνει το διαθέσιμο χώρο για τα πόδια των επιβατών ή του πορτμπαγκάζ αντίστοιχα. Βοηθάνε επίσης οι εσοχές στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων και στην οροφή, για την αξιοποίηση του χώρου.
Ο χώρος αποσκευών, λόγω της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος, είναι λίγο μικρότερος από τα υπόλοιπα Terramar, αλλά στέκεται στα ικανοποιητικά 400 λίτρα.
Στο δρόμο
Το επαναφορτιζόμενο plug-in hybrid σύστημα κίνησης συνδυάζει έναν turbo βενζινοκινητήρα 1.5 TSI με απόδοση 150 ίππων και έναν ηλεκτροκινητήρα 116 ίππων, με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων και μία μεγάλη μπαταρία -για PHEV- ωφέλιμης χωρητικότητας 19,7 kWh, η οποία μπορεί να εξασφαλίσει αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία άνω των 100 χλμ. Η συνδυαστική ισχύς είναι 272 ίπποι και η μέγιστη ροπή 400 Nm. Οι επιδόσεις να είναι πολύ καλές, με την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνεται σε 7,3 δλ. και τη μέγιστη ταχύτητα να φτάνει τα 215 χλμ./ώρα.
Σημαντικό πλεονέκτημα αποτελεί η κατανάλωση καυσίμου, η οποία εξαρτάται φυσικά από τις ρυθμίσεις που έχεις επιλέξει. Με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση (έως τα 140 χλμ./ώρα), η κατανάλωση ενέργειας θα ξεκινά από περίπου 15 kWh/100 χλμ., ενώ η κατανάλωση καυσίμου θα περιοριστεί γύρω στο 1 λτ./100 χλμ.
Για ένα ταξίδι, μπορείς να επιλέξεις την υβριδική λειτουργία καθώς και διατήρηση της ενέργειας της μπαταρίας. Στο Hybrid mode το ηλεκτρικό σύστημα αναλαμβάνει να ξεκινήσει το όχημα και την ελαφριά επιτάχυνση. Όταν πιέσεις περισσότερο το γκάζι, τότε μπαίνει στο παιχνίδι και ο βενζινοκινητήρας. Σε αυτή τη ρύθμιση, μπορείς να πετύχεις κατανάλωση 5,5 – 7 λτ./100 χλμ. σε μεικτές συνθήκες.
Όταν επιλέξεις όμως να κινηθείς πιο σβέλτα, επιλέγοντας τα προγράμματα Performance ή Cupra, με το τελευταίο να προσθέτει και τον μπάσο βραχνιασμένο ήχο στην εξίσωση, τότε η κατανάλωση καυσίμου θα κινηθεί προς διψήφιες τιμές. Αλλά με τη χρήση αυτών των προγραμμάτων, το Terramar μεταμορφώνεται στην απόκριση του γκαζιού (και βαραίνει το σύστημα διεύθυνσης), με το DSG να αλλάζει σχέσεις σε υψηλότερες στροφές. Το ισπανικό SUV είναι πολύ πιο πρόθυμο να επιταχύνει, εκμεταλλευόμενο την πλήρη διαθέσιμη ισχύ.
Στη πιο οικονομική λειτουργία Eco, όπου το Terramar είναι πιο πειθήνιο για οικονομία. Ακόμα και με τέρμα γκάζι, νιώθεις ότι δεν σου παραδίδει τις πλήρεις δυνατότητές του. Έτσι, γίνεται ένας ήρεμος καθημερινός και πρακτικός σύντροφος, με αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία που μπορεί να ξεπεράσει τα 100 χλμ., δηλαδή ικανή να καλύψει της ημερήσιες ανάγκες, στις περισσότερες περιπτώσεις. Η λειτουργία Eco μπορεί να επιλεγεί μόνο μέσω της διαμόρφωσης των παραμέτρων στο πρόγραμμα οδήγησης Individual. Μέσα στο μενού βρίσκεται και η ρύθμιση ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση σε τρία επίπεδα (χαμηλή, υψηλή και αυτόματη).
Επίσης, σημαντικό είναι το γεγονός ότι το υβριδικό σύστημα υποστηρίζει ταχεία φόρτιση DC με ισχύ έως 50 kW. Έτσι, η μπαταρία μπορεί να γεμίσει από 10-80% σε μόλις 26 λεπτά. Ιδιαίτερα ισχυρός για PHEV είναι και ο ενσωματωμένος φορτιστής 11 kW για εναλασσόμενο ρεύμα AC, τιμή που συνήθως συναντά κανείς μόνο σε αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα (η συνηθισμένη ισχύς για PHEV κυμαίνεται μεταξύ 6,6 – 7,4 kW), και επιτρέπει τη φόρτιση της μπαταρίας σε 2 ώρες και 30 λεπτά.
Στα… πηδάλια, το πεντάλ του γκαζιού είναι αρκετά ελαφρύ στην αίσθηση, θυμίζοντας πιο πολύ ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από ό,τι βενζινοκίνητα. Κάπως σπογγώδης -αλλά όχι υπερβολικά- είναι και η αίσθηση του συστήματος πέδησης το οποίο κατά τα άλλα είναι δυνατό, όπως ανακαλύπτεις σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης.
Το προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης έχει το σωστό βάρος (αν και είναι λίγο «βαρύ» στο πρόγραμμα Cupra) και την ακρίβεια που έχεις μάθει να περιμένεις από την ισπανική μάρκα και ενισχύει την οδηγική εμπειρία. Η πρόσφυση δεν πρόκειται να σου λείψει, χάρη στα ελαστικά 255/40 με πολύ πλατύ πέλμα. Παράλληλα, η Cupra έχει υιοθετήσει πλήμνες εμπρός τροχών με μεγαλύτερη γωνία κάμπερ, για υψηλότερη πλευρική πρόσφυση στις στροφές.
Με στάνταρ σπορ ανάρτηση αλλά και τη νέα γενιά με προσαρμοζόμενο σύστημα ελέγχου πλαισίου (Dynamic Chassis Control), εξοπλισμένο με αμορτισέρ διπλών βαλβίδων, το Terramar είναι λίγο «σφιχτό» για SUV. Σε αυτό συμβάλλουν τόσο τα ελαστικά χαμηλού προφίλ, όσο και το επιπρόσθετο βάρος της μπαταρίας και του ηλεκτροκινητήρα. Η ανάρτηση συμπεριφέρεται καλύτερα σε υψηλότερες ταχύτητες, στην απορρόφηση ανομοιομορφιών χαμηλότερης συχνότητας, από ό,τι όταν κινείσαι πιο αργά.
Εκτιμήσαμε το γεγονός ότι μπορείς να αναλάβεις τον έλεγχο των αλλαγών σχέσης στο κιβώτιο με τα paddle πίσω από το τιμόνι, αν και η συμπεριφορά του DSG είναι υποδειγματική και οι περισσότεροι οδηγοί δεν πρόκειται να τα χρειαστούν. Μας άρεσε επίσης η συντόμευση στην κεντρική οθόνη αφής, που κάνει άμεσο και εύκολο να απενεργοποιήσεις συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, όπως η διατήρηση λωρίδας και η ειδοποίηση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας.
Το σύστημα προειδοποίησης για σύγκρουση ήταν αρκετά ευαίσθητο, καθώς το είδαμε να ενεργοποιείται αρκετές φορές, χωρίς να συντρέχει ιδιαίτερος κίνδυνος. Με τα κουμπιά τύπου F1 στο τιμόνι, μπορείς να αλλάζεις γρήγορα μεταξύ των προγραμμάτων οδήγησης και να σβήσεις το αυτοκίνητο με το πάτημα ενός κουμπιού, καθώς θα βάλει μόνο του την επιλογή parking και θα ενεργοποιήσει το ηλεκτρικό χειρόφρενο.
Συμπέρασμα
Με το διττό σύστημα κίνησης και τις επιμέρους ρυθμίσεις που μπορείς να κάνεις σε αυτό, το Cupra Terramar προσφέρει πολλαπλές επιλογές διαμόρφωσης της συμπεριφοράς του, οι οποίες το κάνουν πολύπλευρο με εύστοχη εστίαση. Σου επιτρέπει να κάνεις τις περισσότερες καθημερινές μετακινήσεις σου με -φθηνότερη- ηλεκτρική ενέργεια, ιδίως αν έχεις τη δυνατότητα να το φορτίζεις τα βράδια.
Στα ταξίδια όμως, δεν χρειάζεται να ανησυχείς για τη φόρτιση, καθώς έχεις ένα μεγάλο ρεζερβουάρ που μπορεί να σου εξασφαλίσει απρόσκοπτο ταξίδι από την πρωτεύουσα μέχρι σχεδόν κάθε άκρη της Ελλάδας, χωρίς ανεφοδιασμό. Παράλληλα, ο χαρακτήρας του είναι και αυτός ευμετάβλητος. Με ικανοποιητικούς χώρους, δεν θυσιάζει πολλά στον τομέα της πρακτικότητας, πέραν από λίγο χώρο αποσκευών στο πίσω μέρος (για χάρη της μπαταρίας).
Μπορεί να αποτελέσει έναν ήρεμο και πρακτικό καθημερινό σύντροφο, ο οποίος μεταμορφώνεται σχεδόν ολοκληρωτικά και δείχνει το άγριο πρόσωπό του όταν επιλέξεις τα πιο επιθετικά προγράμματα οδήγησης και αποφασίσεις να ανεβάσεις λίγο την ανδρεναλίνη σου. Το VZ e-Hybrid, όντας η κορυφαία έκδοση στη γκάμα του Terramar, ξεκινά από τα 51.490 ευρώ.