Ayrton Senna: To τεστ με IndyCar του 1992

Στα τέλη του 1992, ο Ayrton Senna ενώ διαπραγματευόταν το μέλλον του στη Formula 1 με τη McLaren, πραγματαποίησε ένα τεστ με μονοθέσιο IndyCar.

Σαν σήμερα, πριν από 28 χρόνια, έφυγε από τη ζωή ένας από τους μεγαλύτερους οδηγούς αγώνων όλων των εποχών. Ο Ayrton Senna. Ο θάνατός του, στην ταχύτατη -καμπή τότε- του Tamburello της Imola μεταδόθηκε ζωντανά σε όλο τον κόσμο και σόκαρε πολλά εκατομμύρια κόσμου. Έκτοτε, πολλά πράγματα άλλαξαν στο ρου της ιστορίας της Formula 1, με τα ασύλληπτα επίπεδα ασφαλείας που υπάρχουν σήμερα να οφείλονται σε μεγάλο βαθμό σε αυτό το τραγικό έναυσμα, καθώς ο τότε διαχειριστής των εμπορικών δικαιωμάτων της F1, Bernie Ecclestone και ο πρόεδρος της FIA, Max Mosley, διαπίστωσαν ότι θα πρέπει να γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια για να αποφευχθεί κάτι αντίστοιχο στο μέλλον.

Ακόμα και ενόσω βρισκόταν εν ζωή η δημόσια εικόνα του Βραζιλιάνου είχε πάρει διαστάσεις θρύλου, κάτι που απογείωσε ο ξαφνικός του θάνατος. Το όνομα του Senna εξακολουθεί να πουλάει μέχρι σήμερα και κάθε λεπτομέρεια της ζωής του έχει μπει υπό το μικροσκόπιο πολλές φορές. Μια από τις πληρέστερες βιογραφίες του στον κόσμο έχει γραφτεί στα ελληνικά μάλιστα: το δίτομο έργο του Βασίλη Τσακίρογλου «ADeus», ενώ ο ίδιος συγγραφέας έχει επιμεληθεί και το πιο… βατό σε έκταση βιβλίο «Το πνεύμα της ταχύτητας».

Το βίντεο αποτελεί ένα μίνι ντοκιμαντέρ για ένα τεστ που πραγματοποίησε το Δεκέμβριο του 1992 ο Ayrton Senna με μονοθέσιο IndyCar της Penske, για την οποία ο οδηγούσε τότε ο συμπατριώτης και φίλος του, Emerson Fittipaldi. Ο Ayrton Senna είχε ήδη κατακτήσει τα τρία του Πρωταθλήματα στη Formula 1 έως τότε, όλα με την ομάδα της McLaren και κινητήρες Honda. Ωστόσο, το 1992 η Williams-Renault κυριάρχησε με την FW14B, το μονοθέσιο που είχε σχεδιάσει ο Adrian Newey και είχε το πιο εξελιγμένο σύστημα ενεργητικών αναρτήσεων και διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα που αυτοματοποιούσαν πράγματα που μέχρι τότε έπρεπε να κάνει ο οδηγός, γεγονός που ο Senna έκρινε ότι αφαιρεί ποσοστό του πλεονεκτήματος που είχε λόγω του ταλέντου του. Παράλληλα, η Honda είχε ανακοινώσει ότι θα αποχωρούσε από τη Formula 1 στο τέλος του 1992.

Η McLaren είχε συμφωνία με την Ford-Cosworth για να αποκτήσει τους πελατειακούς της V8 κινητήρες (την εποχή που οι V10 κυριαρχούσαν, ενώ υπήρχαν και V12), οι οποίοι θα ήταν και μια έκδοση παλαιότεροι από αυτούς που θα είχε η Benetton, η εργοστασιακή ομάδα της Ford. Με το μονοθέσιο της McLaren το 1992 να είναι απογοητευτικό και χωρίς τους κινητήρες της Honda, ο Senna δεν είχε πειστεί μέχρι το Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς ότι θα πρέπει να συνεχίσει με την βρετανική ομάδα. Ο Senna είχε χρησιμοποιήσει αυτό το τεστ ως διαπραγματευτικό εργαλείο για να ασκήσει πίεση στον διευθυντή της McLaren Ron Dennis, για να αυξήσει τις απολαβές του, αφού γνώριζε ότι δε θα είχε τη δυνατότητα να διεκδικήσει το Πρωτάθλημα του 1993.

Είχε άλλωστε προσφέρει δημόσια τις υπηρεσίες του στην ομάδα της Williams αφιλοκερδώς, ωστόσο ο Alain Prost, ο οποίος θα αντικαθιστούσε τον Nigel Mansell στην ομάδα του Frank το 1993, είχε θέσει βέτο στο συμβόλαιό του ότι ο Senna δεν μπορούσε να είναι team-mate του. Ο Βραζιλιάνος κατάφερε τότε να κανονίσει ένα τεστ με το μονοθέσιο IndyCar της Penske, μέσω του φίλου του, Emerson Fittipaldi. O 2 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής της F1 (1972 και 1974) είχε κατακτήσει το Πρωτάθλημα IndyCar και νίκη στα 500 Μίλια της Ινδιανάπολης το 1989 με την ομάδα της Penske, η οποία είχε τον ίδιο σπόνσορα με την McLaren: την καπνοβιομηχανία της Philip Morris. Μάλιστα, ο υπεύθυνος της τελευταίας, John Hogan, ήταν αυτός που τηλεφώνησε στον Roger Penske για να κανονίσει το τεστ.

Ο Αμερικανός θρύλος των αγώνων εμφανίζεται στο βίντεο, μαζί με άλλα μεγάλα ονόματα του IndyCar όπως ο 3 φορές Πρωταθλητής και τετράκις νικητής των 500 Μιλίων της Ινδιανάπολης, Rick Mears, ο Καναδός Paul Tracy (Πρωταθλητής το 2003 στα ChampCars), που ήταν παρόντες εκείνη την ημέρα στο τεστ, καθώς και οι Βραζιλιάνοι Helio Castroneves (επίσης τετράκις νικητής των 500 Μιλίων της Ινδιανάπολης) και Tony Kanaan (Πρωταθλητής Indy Racing League 2004).

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!