Το πρώτο ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης xDrive από τη BMW

Το xDrive των BMW iX και BMW i4 M50 δίνει κίνηση σε όλους τους τροχούς με δυο κινητήρες και ένα μοναδικό σύστημα ελέγχου μετάδοσης ροπής.

Το πρώτο ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης xDrive από τη BMW

Το xDrive των BMW iX και BMW i4 M50 δίνει κίνηση σε όλους τους τροχούς με δυο κινητήρες και ένα μοναδικό σύστημα ελέγχου μετάδοσης ροπής.

Πριν από 35 χρόνια η τετρακίνηση έφερε έναν νέο επίπεδο οδηγικής απόλαυσης, για πρώτη φορά σε μοντέλο της BMW, ενώ εδώ και δύο δεκαετίες η έξυπνη κατανομή ισχύος μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα είναι γνωστή με την ονομασία «BMW xDrive». Τώρα το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης xDrive κάνει το ντεμπούτο του στις BMW iX και BMW i4 M50.

Όπως όλοι οι τύποι της iX, η αμιγώς ηλεκτρική Gran Coupé χρησιμοποιεί ένα σύστημα τετρακίνησης με παράλληλους άξονες μετάδοσης της κίνησης χωρίς μηχανική σύνδεση μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών. Η αλληλεπίδραση των δύο κινητήρων βελτιστοποιείται μέσω ενός συστήματος ελέγχου μετάδοσης της ροπής που εξασφαλίζει καλύτερη μετάδοση της ισχύος κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Η ακριβής κατανομή της ροπής εξασφαλίζεται συνδέοντας το σύστημα DSC (Driving Stability Control) με την ειδικά προσαρμοσμένη έκδοση του συστήματος ελέγχου ολίσθησης των τροχών ARB (actuator contiguous wheel slip limitation) και τη μονάδα Combined Charging Unit (CCU). Η έξυπνή διασύνδεση όλων των συστημάτων δίνει στο αυτοκίνητο καλύτερη πρόσφυση και ευστάθεια.

Το DSC ορίζει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορεί να λειτουργήσει το ηλεκτρικό σύστημα xDrive, αναλύοντας συνεχώς τις ταχύτητες περιστροφής των τροχών, τη γωνία διεύθυνσης, την ταχύτητα κίνησης του οχήματος, τη διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση και το ρυθμό εκτροπής (yaw rate). Βάσει αυτών των παραμέτρων ορίζεται ένα εύρος ταχύτητας στο οποίο οι δύο κινητήριες μονάδες μπορούν να είναι ενεργές προκειμένου να διασφαλίζεται μία σταθερή οδηγική κατάσταση. Επίσης λαμβάνεται υπόψη το πρόγραμμα οδήγησης που επιλέγεται από τον οδηγό και αν το DTC (Dynamic Traction Control) είναι ενεργοποιημένο.

Από τα δεδομένα που παρέχει το DSC και την ροπή που απαιτεί ο οδηγός, η CCU υπολογίζει την ιδανική κατανομή της μεταξύ των αξόνων. Το σύστημα xDrive μπορεί αντιδρά ταχύτερα και καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο σύστημα των μοντέλων με θερμικούς κινητήρες. Εάν κάποιος τροχός κινδυνεύει να χάσει την πρόσφυσή του, ενεργοποιείται το σύστημα ελέγχου ολίσθησης των τροχών ARB. Το DSC βοηθά μόνο σε κρίσιμες καταστάσεις με επιλεκτικές παρεμβάσεις πέδησης σε κάθε τροχό.

Κατά την εκκίνηση και στην επιτάχυνση, η ροπή κατανέμεται μεταξύ και των δύο κινητήρων από τη μονάδα CCU. Πέρα από την πρόσφυση του δρόμου το xDrive και το ARB λαμβάνουν υπόψη παραμέτρους που σχετίζονται με το περιβάλλον όπως ο αέρας, το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης και το DTC, καθώς και τη δυναμική κατανομή φορτίου ανά άξονα, που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στη μετάδοση κίνησης στον πίσω άξονα κατά την επιτάχυνση. Λόγω της απευθείας ενσωμάτωσης του ARB στο σύστημα ελέγχου μετάδοσης της ροπής της CCU, δεν υπάρχουν μεγάλες διαδρομές στη μεταβίβαση του σήματος και οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται 10 φορές ταχύτερα αλλά και στις σωστές ποσότητες. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η κατευθυντική σταθερότητα του οχήματος ακόμα και σε δυναμικούς ελιγμούς.

Με μια μέτρια πίεση του πεντάλ του γκαζιού, ένα συνεχώς υψηλότερο ποσοστό ροπής παρέχεται από την πίσω ηλεκτρική μονάδα κίνησης καθώς η ταχύτητα αυξάνεται. Σε καταστάσεις οδήγησης χωρίς αυξομειώσεις στην παροχή ισχύος, την κίνηση δίνει αποκλειστικά ο κινητήρας των πίσω τροχών, για να  βελτιώνεται η αποδοτικότητα και η αυτονομία του οχήματος.

Όταν το αυτοκίνητο ρολάρει ή φρενάρει, και οι δύο κινητήρες τροφοδοτούν με ενέργεια τη μπαταρία υψηλής τάσης λειτουργώντας ως γεννήτριες, μεγαλώνοντας την απόδοση σε σχέση με έναν ηλεκτροκινητήρα. Το αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα xDrive επιτρέπει επίσης τον έλεγχο των διαδικασιών ανάκτησης ενέργειας. Το σύστημα είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε ο ισχυρότερος κινητήρας στον πίσω άξονα να παίζει τον κύριο ρόλο στην ανάκτηση ενέργειας. Σε διαδρομές με στροφές και σε δύσκολες οδικές συνθήκες το μεγαλύτερο ποσοστό ανάκτησης ενέργειας παρέχει ο εμπρός κινητήρας.

Όπως η ροπή κίνησης, έτσι και η ροπή ανάκτησης ενέργειας μπορεί να κατανέμεται γρήγορα και με ακρίβεια ανάμεσα στους δύο κινητήρες. Επιπλέον, το έξυπνο σύστημα ελέγχου μετάδοσης της ροπής εξασφαλίζει μία σταθερή κατάσταση οδήγησης. Η ρύθμιση του συστήματος ελέγχου ολίσθησης των τροχών του DSC βοηθά να αποφεύγεται η αστάθεια που προκαλείται από την υπερβολική ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης. Η μετάβαση από την πέδηση μέσω ανάκτησης της ενέργειας στην πέδηση μέσω τριβής, δεν γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό, αφού το ενσωματωμένο σύστημα πέδησης παρέχει σταθερή αίσθηση του πεντάλ σε όλες τις περιπτώσεις.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!