Τα πάντα για το xDrive της BMW

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το σύστημα τετρακίνησης xDrive της BMW.

Τα πάντα για το xDrive της BMW

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το σύστημα τετρακίνησης xDrive της BMW.

Το xDrive δεν βρίσκεται μόνο στα μεγάλα και πλούσια μοντέλα της BMW. Ακόμα και πιο προσιτά αυτοκίνητα της μάρκας μπορεί να απολαμβάνουν τη βελτιωμένη πρόσφυση που προσφέρει το σύστημα. Η πλειονότητα της γκάμας SUV, συμπεριλαμβανομένων των X1, X3, X5 και X7 είναι εξοπλισμένη με το xDrive. Αλλά υπάρχει ακόμα σε hatchback και Station Wagon, όπως η Σειρά 1, Σειρά 3 και Σειρά 5, ενώ τα τελευταία χρόνια η τεχνολογία εισβάλλει στα μοντέλα του τμήματος «Μ» με τις τετρακίνητες M5 και M8.

Ανταγωνιστές της μάρκας έχουν εξελίξει παρόμοια συστήματα, με τη Mercedes να προσφέρει 4Matic σε ορισμένα μοντέλα της, συμπεριλαμβανομένης της ναυαρχίδας Mercedes-AMG A45 S. Το quattro της Audi είναι αναμφισβήτητα το πιο διάσημο σύστημα τετρακίνησης και είναι διαθέσιμο στα περισσότερα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένου του SQ8.

Ιστορικά το βασικό χαρακτηριστικό των BMW ήταν η πίσω κίνηση και ήταν ο ένας από τους κύριους λόγους για τη δημοφιλία της ανάμεσα σε αυτούς που λατρεύουν την οδήγηση, επομένως η χρήση του xDrive έχει προκαλέσει προβληματισμό. Παρόλα αυτά, η πλειονότητα της γκάμας μπορεί πλέον να εξοπλιστεί με το σύστημα, που προσφέρει καλύτερο χειρισμό σε κακές καιρικές συνθήκες και βελτιωμένη πρόσφυση στις στροφές. Το μειονέκτημα είναι ότι μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου, δεν είναι απαραίτητο συνέχεια και δεν επιτρέπει να παιχνίδια υπερστροφής.

Τι είναι το BMW xDrive;

Το BMW xDrive θεωρείται ένα σύστημα τετρακίνησης. Ωστόσο, ενώ εμπορικά χρησιμοποιείται σε όλη τη γκάμα ως ίδιο σύστημα, διαφέρει ανάλογα με το μοντέλο. Σε αυτοκίνητα που είναι κυρίως πισωκίνητα (Σειρά 3, Σειρά 5, Χ3, Χ5 κ.λπ.), το xDrive κατανέμει το 40% της ισχύος στους εμπρός τροχούς και το 60% στους πίσω κατά την κανονική οδήγηση. Μέσω αισθητήρων παρακολουθεί αν οι τροχοί χάσουν την πρόσφυση τους και τότε στέλνει αυτόματα την ισχύ εμπρός, πίσω ή σε έναν μεμονωμένο τροχό, ανάλογα με το που υπάρχει μεγαλύτερη πρόσφυση. Αυτό σημαίνει ότι οι BMW με xDrive είναι λιγότερο πιθανό να χάσουν την πρόσφυση τους σε κακές καιρικές συνθήκες, κλειστές στροφές ή ξαφνικές αλλαγές κατεύθυνσης.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα συστήματα τετρακίνησης που λειτουργούν υδραυλικά, το xDrive για τα πισωκίνητα μοντέλα λειτουργεί μέσω ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου πολύδισκου συμπλέκτη, ο οποίος είναι ελαφρύς και μπορεί να κατανείμει τη δύναμη γρήγορα όταν χρειάζεται. Έως και το 100% της ισχύος του κινητήρα μπορεί να μεταφερθεί στον εμπρός ή  πίσω άξονα σε μόλις 0,1 δευτερόλεπτο. Αυτό παρακολουθείται συνεχώς από τους αισθητήρες και το λογισμικό του Dynamic Stability Control (DSC) της BMW.

Τα πράγματα αλλάζουν όταν πρόκειται για προσθιοκίνητα μοντέλα, όπως η Σειρά 1, η Σειρά 2 Gran Coupe, η Χ1 και η Χ2, που χρησιμοποιούν ένα εντελώς διαφορετικό σύστημα. Αυτά τα αυτοκίνητα έχουν ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Torsen για τους εμπρός τροχούς και μια τροφοδοσία για τους πίσω. Κατά την καθημερινή οδήγηση η κίνηση πηγαίνει μόνο μπροστά. Ωστόσο, το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης μπορεί να ανακατανείμει την ισχύ μεταξύ των δύο μπροστινών τροχών για να διατηρήσει την πρόσφυση και σε περίπτωση ολίσθησης, αυτή η μορφή xDrive μπορεί να στείλει έως και το 50% της ισχύος στον πίσω άξονα.

Στα μοντέλα επιδόσεων της μάρκας, όπως η M5, το xDrive κάνει το αντίθετο. Μπορεί να ρυθμιστεί να στέλνει το μεγαλύτερο μέρος της ισχύος στον πίσω άξονα, αλλά μόνο αν υπάρχει απώλεια πρόσφυσης να στείλει στον εμπρός. Αυτό δίνει στο αυτοκίνητο μια πιο παραδοσιακή πισωκίνητη αίσθηση και το βοηθά να χειριστεί την τεράστια ισχύ του.

Τα μοντέλα επιδόσεων έχουν επίσης Dynamic Performance Control, που χρησιμοποιεί τους ηλεκτρονικά ελεγχόμενους δίσκους του συμπλέκτη από το xDrive για να μειώσει το σπινάρισμα ενός μεμονωμένου τροχού, δίνοντας περισσότερη ισχύ στον απέναντι. Αυτή η λειτουργία ελέγχεται από το DSC, το οποίο μπορεί να φρενάρει οποιονδήποτε τροχό που σπινάρει, μέχρι να ξαναβρεί πρόσφυση.

Στα μειονεκτήματα του xDrive είναι το κόστος, αφού το επιπλέον ζευγάρι κινητήριων τροχών απαιτεί ελέγχους και συντήρηση, ενώ το αυξημένο βάρος των τετρακίνητων αυτοκινήτων αυξάνει και την κατανάλωση καυσίμου.

Αξίζει το BMW xDrive;

Όταν σκεφτόμαστε να αγοράσουμε ένα καινούριο αυτοκίνητο, η περιοχή που ζούμε και κινούμαστε, ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητό και ο καιρός που συνήθως αντιμετωπίζουμε επηρεάζουν την επιλογή μας και την ανάγκη ή όχι της τετρακίνησης. Η χιονόστρωση και οι συχνές βροχοπτώσεις μπορούν να κάνουν τους δρόμους επικίνδυνους. Συνήθως ένα αυτοκίνητο με κίνηση στους δύο τροχούς και χειμερινά ελαστικά μπορεί να προσφέρει καλύτερη πρόσφυση, αλλά συστήματα τετρακίνησης όπως το xDrive βελτιώνουν την οδική συμπεριφορά κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες.

Όσοι κινούμαστε σε χωματόδρομους θα εκτιμήσουμε τα SUV της BMW με το «X» αφού όλα διαθέτουν προαιρετικά το σύστημα xDrive και προσφέρουν εντυπωσιακές επιδόσεις τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου.

Η Σειρά 3 είναι το σημείο αναφοράς στην αγορά πολυτελών αυτοκινήτων τις τελευταίες τρεις δεκαετίες και το πιο πρόσφατο μοντέλο είναι ένα από τα αγαπημένα μας. Οι ανησυχίες ότι η προσθήκη του xDrive θα μείωνε τις ικανότητες του μοντέλου έχουν αποδειχθεί αβάσιμες, αφού η προσθήκη της τετρακίνησης έχει βελτιώσει τη δυναμική οδήγηση σε σύγκριση με ένα μοντέλο με κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ η διαφορά κατά την καθημερινή οδήγηση είναι ανεπαίσθητη.

Στην πραγματικότητα, η BMW έχει τόση εμπιστοσύνη στη δυναμική οδήγηση με το xDrive που τα περισσότερα μοντέλα της σειράς επιδόσεων «M» μπορούν να το αποκτήσουν. Η γερμανική μάρκα εξοπλίζει την πιο πρόσφατη M5 το σύστημα xDrive, με την προσθήκη του «drift mode» που επιτρέπει με το πάτημα ενός κουμπιού να πηγαίνει το μεγαλύτερο μέρος τις ισχύος μόνο στους πίσω τροχούς. Αυτό σημαίνει ότι παρά την πρόσφατη στροφή προς την τετρακίνηση, το DNA των BMW εξακολουθεί να περιέχει την πίσω κίνηση σε κάποια μορφή της.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!