Δοκιμάζουμε το Skoda Scala G-TEC

Η επιλογή πεπιεσμένου φυσικού αερίου ως εναλλακτικό τύπο καυσίμου κάνει το Skoda Scala σίγουρα πιο ξεχωριστό, πιο οικονομικό στην κατανάλωση και φιλικό προς το περιβάλλον.

Δοκιμάζουμε το Skoda Scala G-TEC

Η επιλογή πεπιεσμένου φυσικού αερίου ως εναλλακτικό τύπο καυσίμου κάνει το Skoda Scala σίγουρα πιο ξεχωριστό, πιο οικονομικό στην κατανάλωση και φιλικό προς το περιβάλλον.

Η Skoda προσφέρει έναν εναλλακτικό τρόπο κίνησης για το Scala, το μοντέλο που παρουσιάστηκε για να αντικαταστήσει το Rapid. Το όνομα του συγκεκριμένου μοντέλου εκπροσωπεί την πρόθεση της τσεχικής μάρκας να κάνει ένα βήμα ανόδου στην κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων, το οποίο είναι 30 εκ. μικρότερο σε μήκος από το Octavia. Αν και πρόκειται για hatchback, στο προφίλ του φέρνει ελάχιστα σε station wagon.

Η μάσκα είναι αρκετά γνώριμη καθώς δεν διαφέρει πολύ από τα υπόλοιπα μοντέλα της μάρκας, ενώ το καπό διαθέτει νεύρα στο κέντρο και τα πλαϊνά, που το κάνουν πιο δυναμικό. Το πίσω μέρος είναι ευφάνταστο, χάρη στη διχρωμία μεταξύ αμαξώματος και περιγράμματος πίσω κρυστάλλου, με ένα μικρό φτερό στο πίσω μέρος της οροφής και το όνομα της Skoda ολογράφως, να δίνουν μία προσωπική υπογραφή.

Όπως συμβαίνει και με τα περισσότερα μοντέλα της Skoda, το Scala έχει επίκεντρο την πρακτικότητα και την ευχρηστία. Στο εσωτερικό, τα πάντα βρίσκονται εκεί που περιμένει ο οδηγός να τα βρει, απλοποιώντας οποιαδήποτε διαδικασία. Ο σχεδιασμός δεν αναλώνεται σε υπερφίαλες προσπάθειες εντυπωσιασμού και προτεραιότητα έχει δοθεί στην ευκολία, την άνεση και την ποιότητα κύλισης.

Παράλληλα, σε μία εποχή που οι επιλογές κινητήριου συνόλου και καυσίμου κίνησης είναι περισσότερες από ποτέ, η Skoda προσφέρει μία ακόμα φιλική προς το περιβάλλον λύση, με μηδενικά τέλη κυκλοφορίας: το Scala G-TEC με κινητήρα ο οποίος καταναλώνει πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG). Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα που CNG είναι η μείωση εκπομπής CO2 έως και 25%. Επίσης, δεν είναι είναι εφικτή η νοθεία του, ενώ το λιπαντικό του κινητήρα «μολύνεται» λιγότερο με αποτέλεσμα να διαρκεί περισσότερα χιλιόμετρα.

Ως καύσιμο, το CNG επιτυγχάνει μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση. Ένα κιλό φυσικού αερίου ισοδυναμεί ενεργειακά με 1,6 λτ. αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λτ. πετρελαίου κίνησης και 2 λτ. υγραερίου (LPG). H οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο εκτιμάται ότι επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο.

Επιπλέον, το CNG είναι πιο ασφαλές από το υγραέριο, καθώς σε περίπτωση διαρροής ή ατυχήματος, επειδή είναι ελαφρύτερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα και διαλύεται προς τα επάνω, μειώνει τον κίνδυνο ανάφλεξης. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα για τον ιδιοκτήτη ενός αυτοκινήτου που χρησιμοποιεί CNG στην Ελλάδα, είναι το γεγονός ότι λειτουργούν μόλις 22 πρατήρια που παρέχουν φυσικό αέριο και μόνο 5 εξ αυτών βρίσκονται εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Σε ολόκληρη την Πελοπόννησο συναντάται μόνο ένα.

Κατανάλωση και επιδόσεις

Πέραν των τριών ρεζερβουάρ CNG από χάλυβα (χωρητικότητας 13,8 κιλών καυσίμου), τo Skoda Scala διαθέτει επίσης και ένα εφεδρικό ρεζερβουάρ βενζίνης χωρητικότητας 9 λίτρων, το οποίο θεωρητικά προσθέτει περισσότερα από 200 χλμ. αυτονομίας, με οικονομικό τρόπο οδήγησης, για να βρεθεί και πάλι σε ένα πρατήριο με CNG, όπου θα έχει τη δυνατότητα να γεμίσει το ντεπόζιτου αερίου με λιγότερα από 25 ευρώ. Βασιζόμενο μόνο στο ντεπόζιτο CNG, το Scala μπορεί να καλύψει αποστάσεις που ξεπερνούν τα 400 χλμ.

Δεδομένου αυτού, ίσως ο προγραμματισμός μεγαλύτερων ταξιδιών χρειάζεται πιο ακριβείς υπολογισμούς και… pit stop για ανεφοδιασμό σε συγκεκριμένα πρατήρια. Σε αυτό δυσκολεύει ίσως την κατάσταση το γεγονός ότι δεν υπάρχει τρόπος επιλογής μεταξύ αερίου και βενζίνης, και κατά συνέπεια λιγότερη ελευθερία στον τρόπο διαχείρισης των δύο διαφορετικών καυσίμων, για καλύτερο προγραμματισμό διαδρομών.

Μία από τις αδυναμίες του κινητήρα CNG είναι η μειωμένη ροπή σε χαμηλές στροφές. Αντίστοιχα, μετά τις 2.500 σ.α.λ. 3κύλινδρος κινητήρας ενός λίτρου με απόδοση 90 ίππων είναι πολύ πιο ζωηρός, ξεδιπλώνοντας τη ροπή 160 Nm. Η ευστροφία του μικρού κινητήρα και οι κοντές σχέσεις του μαλακού και εύχρηστου μηχανικού 6τάχυτου κιβωτίου κάνουν αυτή την «έκρηξη» ισχύος βραχύβια και αρκετά ενεργοβόρα.

Η επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα διαρκεί 12,2 δλ. και το Scala αγγίζει τα 186 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα. Θα πρέπει να προειδοποιήσουμε, αν ο οδηγός κινείται με 6η σχέση στο κιβώτιο και ταχύτητα ανώτερη των 80 χλμ./ώρα και χρειαστεί περισσότερη ροπή, για να πραγματοποιήσει π.χ. κάποιο προσπέρασμα, θα πρέπει να κατεβάσει σε 3η για να βρει ικανοποιητικά επίπεδα ώσης στο ανώτερο φάσμα στροφών του κινητήρα.

Στα ενδότερα

Παρότι πρόκειται για οικογενειακό αυτοκίνητο, το Skoda Scala βασίζεται στην πλατφόρμα MQB A0 του ομίλου Volkswagen, η οποία αποτελεί βάση για μικρότερα -supermini- μοντέλα όπως το VW Polo και το Seat Ibiza. Δεδομένης της ευελιξίας των πλαισίων του ομίλου στην προκειμένη περίπτωση έχει αυξημένο μεταξόνιο, μήκους 2.649 χλστ., γεγονός που επιτρέπει τη δημιουργία μιας πιο ευρύχωρης καμπίνας επιβατών. Επιπλέον, η χρήση αυτού του πλαισίου προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση βάρους (σχεδόν 130 κιλά σε σύγκριση με το Octavia), η οποία είναι κρίσιμης σημασίας σε αυτήν την έκδοση, καθώς τα ρεζερβουάρ CNG ζυγίζουν περισσότερο, «κλέβοντας» και λίγο από το χώρο αποσκευών 339 λίτρων (1.282 λτ. με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα).

Με κύριο γνώμονα την άνεση, το τιμόνι είναι αρκετά μαλακό και δεν προσφέρει ιδιαίτερη αίσθηση του δρόμου. Παρότι τα επίπεδα πρόσφυσης είναι αξιόλογα, δεν υπάρχει ανάδραση του τι συμβαίνει μεταξύ ελαστικών και ασφάλτου. Προσανατολισμένη προς την άνεση είναι και η πάρα πολύ μαλακή ανάρτηση, η οποία όμως δεν κάνει το πλαίσιο να «γέρνει» υπερβολικά στις στροφές.

Μία αίσθηση πολυτέλειας προσφέρουν τα μαλακά πλαστικά πολύ καλής ποιότητας που βρίσκουμε στις περισσότερες από τις επιφάνειες του ταμπλό η δερμάτινη επένδυση στον επιλογέα ταχυτήτων, το χειρόφρενο και το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών δύο ακτινών (διατίθεται και σε τριάκτινο), του οποίου η απλοποιημένη μορφή μας άρεσε πολύ.

Η εύρεση ιδανικής θέσης οδήγησης είναι εξαιρετικά εύκολη, βοηθούμενη από το γεγονός ότι το τιμόνι ρυθμίζεται καθ’ ύψος αλλά και τηλεσκοπικά. Τα καθίσματα όμως θα μπορούσαν να έχουν λίγο περισσότερη πλευρική στήριξη, αλλά διαθέτουν στήριξη μέσης. Στο κέντρο του ταμπλό φιγουράρει η οθόνη αφής 8 ιντσών.

Στην έκδοση Ambition που οδηγήσαμε, είναι στάνταρ και η πάντα χρήσιμη κάμερα οπισθοπορείας, παρότι η ορατότητα προς τα πίσω είναι εξαιρετική. Η ακουστική εμπειρία καλύπτεται από σύστημα 8 ηχείων. Τα φώτα πορείας καθώς και η πρώτη σκάλα είναι εξοπλισμένα με LED, αλλά η υψηλή σκάλα έχει συμβατικές λυχνίες και ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον για διάταξη full LED.

Οι λεπτομέρειες που κάνουν διαφορά

Μικρές λεπτομέρειες που δεν βρίσκει κανείς σε άλλες μάρκες κάνουν τη διαφορά, όπως τα κλιπ για έγγραφα στο άκρο του παρμπρίζ και το σκίαστρο του οδηγού και το υποβραχιόνιο με τεράστια ελαστικότητα στη ρύθμιση. Το τεράστιο ντουλαπάκι συνοδηγού που ψύχεται, οι μεγάλες θήκες στις θύρες (μαζί με αφαιρούμενο δοχείο απορριμμάτων) και η ξύστρα πάγου στην τάπα του ρεζερβουάρ που χρησιμεύει και ως μετρητής βάθους του πέλματος των ελαστικών. Η χειρολαβή στο εσωτερικό της θύρας του χώρου αποσκευών για να μη λερώνονται τα χέρια σας και η προσθήκη αντιολισθητικού υλικού στη βάση της εμπρός ποτηροθήκης.

Η τελευταία λύση, επιτρέπει στον οδηγό να ξεβιδώσει το καπάκι ενός μπουκαλιού με το ένα χέρι, χωρίς να χρειαστεί να πάρει το αριστερό από το τιμόνι. Η διάθεση ομπρέλας μέσα σε μία ειδική υποδοχή της πόρτας του οδηγού είναι μία πολύ ωραία σκέψη (δανεισμένη από τη Rolls-Royce). Τέτοιες λεπτομέρειες είναι που δείχνουν το βαθμό στον οποίο οι άνθρωποι της Skoda σκέφτονται και την παραμικρή λεπτομέρεια για την άνεση και την ασφάλεια του οδηγού. Όσον αφορά την πρακτικότητα, αξίζει να αναφερθεί ότι υπάρχουν τρία σημεία Isofix για την αγκύρωση παιδικών καθισμάτων πέραν των δύο πίσω και στο εμπρός κάθισμα συνοδηγού.

Θα πρέπει να σημειώσουμε όμως ότι η απόδοση του air condition που διατίθεται ως στάνταρ στο μεσαίο επίπεδο εξοπλισμού Ambition δεν μας ικανοποίησε πλήρως, καθώς αρκετές χρειάστηκε -εν μέσω καύσωνα είναι η αλήθεια- να το έχουμε στην 3η σκάλα, η οποία ήταν αρκετά θορυβώδης. Ίσως λοιπόν να αξίζει το επιπλέον κόστος τοποθέτησης διζωνικού κλιματισμού για καλύτερη διαχείριση της θερμοκρασίας εντός της καμπίνας. Στο πίσω μέρος, ο χώρος για τα γόνατα των επιβατών και τα πόδια στο κάτω μέρος είναι εντυπωσιακός, ενώ η απόσταση από το κάθισμα έως την οροφή είναι 982 χλστ., υπεραρκετή για να φιλοξενήσει άνετα υψηλότερους επιβάτες.

Εν τάχει

To Skoda Scala είναι οικονομικό, τόσο σε τιμή όσο και σε κατανάλωση -και τύπο- καυσίμου, με κόστος κίνησης που μπορεί να πέσει στο μισό σε σύγκριση με χρήση αντίστοιχου βενζινοκινητήρα. Είναι επίσης πρακτικό, με πληθωρικούς χώρους. Η τιμή των 21.800 ευρώ πλησιάζει περισσότερο προς την κατηγορία των supermini, από ό,τι ένα μικρομεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο. Παράλληλα, ξεπερνάει πολλούς από τους αντιπάλους της κατηγορίας του σε ωφέλιμο χώρο, με πολυάριθμες επιλογές εμπλουτισμού του εξοπλισμού.

Η χρήση CNG αποκλείει αυτομάτως μόνιμους κατοίκους συγκεκριμένων γεωγραφικών περιοχών της Ελλάδας (π.χ. νησιά), λόγω της έλλειψης πρατηρίων που παρέχουν φυσικό αέριο. Αντιθέτως, στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας ο ανεφοδιασμός δεν αποτελεί ιδιαίτερη ανησυχία, ωστόσο ίσως χρειάζεται προσεκτικός προγραμματισμός σε μεγαλύτερα ταξίδια, προς το παρόν τουλάχιστον, καθώς ο αριθμός πρατηρίων αναμένεται να αυξηθεί.

Φωτογραφίες: MotorOne

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!