Αν μια εταιρεία έχει καταφέρει να προσφέρει αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα σε τιμές αντίστοιχων συμβατικών βενζίνης ή υβριδικών, αυτή είναι η BYD και το νέο ATTO 2 αποτελεί μία ακόμη χαρακτηριστική απόδειξη.
Η γκάμα του αποτελείται από δύο εκδόσεις. Η βασική Active διατίθεται με τιμή 22.735 € και η πλουσιότερη Boost με 24.819 € (με την επιδότηση μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»).
Το ολοκαίνουριο B-SUV είναι το νεότερο κομμάτι στο ιδιαίτερα ενδιαφέρον και συνεχώς εμπλουτιζόμενο προϊοντικό παζλ της Κινεζικής μάρκας και έρχεται στην πλέον δημοφιλή κατηγορία της ελληνικής αγοράς. Μπαίνει σφήνα δηλαδή ανάμεσα στο χάτσμπακ Dolphin και στο μεγαλύτερο C-SUV ATTO 3.
Μοντέρνο SUV με μήκος 4,3 μ.
Το ATTO 2 αποκομίζει θετικά σχόλια για την εμφάνισή του εστιάζοντας στην κομψότητα παρά στην τόλμη. Στο εμπρός τμήμα ξεχωρίζουν οι στενόμακροι προβολείς LED και η φωτιζόμενη μάσκα.
Στο πλάι, οι έντονες καμπύλες και οι ψηλοί ώμοι προσδίδουν μια μυώδη αύρα στη σιλουέτα του αυτοκινήτου. Η οροφή έχει μια ελαφριά κλίση προς τα πίσω και δίνει την αίσθηση πως αιωρείται, χάρη στο «κόψιμο» με τη διχρωμία της πίσω κολώνας.
Τον SUV χαρακτήρα ενισχύουν οι πλαστικές επενδύσεις χαμηλά στις πόρτες, στα φτερά και τους προφυλακτήρες, ενώ οι ζάντες αλουμινίου 17’’ ανήκουν στον στάνταρ εξοπλισμό.
Στο πίσω μέρος, πρωταγωνιστές είναι τα φωτιστικά σώματα με τη φωτιζόμενη μπάρα που τα ενώνει και το μοτίβο του άπειρου που, σύμφωνα με τους σχεδιαστές του αυτοκινήτου, συμβολίζει την ατελείωτη καλοτυχία. Ξεχωρίζει επίσης η αεροτομή με τις ακμές στις άκρες της. Συνολικά έχουμε να κάνουμε με ένα εύπεπτο σχήμα που γοητεύει το βλέμμα χωρίς να προκαλεί.
Ποιότητα, τεχνολογία και ευρυχωρία: το τρίπτυχο της επιτυχίας
Το εσωτερικό του ATTO 2 δεν υιοθετεί τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα των Dolphin και ATTO 3. Είναι πιο συμβατικό, ακολουθεί μια πιο λιτή αισθητική αλλά χαρακτηρίζεται μοντέρνο και εστιασμένο στο να προβάλλει μια hi-tech εικόνα.
Κάτι που καταφέρνει περίφημα, χάρη στις δύο οθόνες. Η πρώτη αφορά τον στάνταρ πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 8,8’’ που διακρίνεται για την ευκρίνεια και την πλούσια πληροφόρηση.
Η δεύτερη αιωρείται στο κέντρο του ταμπλό και φιλοξενεί το infotainment. Η κεντρική οθόνη αφής έχει διαγώνιο 10,1’’ στην έκδοση Active και 12,8’’ στην πλουσιότερη Boost και, όπως έχουμε συνηθίσει στα μοντέλα της BYD, περιστρέφεται ηλεκτρικά από οριζόντια σε κάθετη θέση.
Ο ψηφιακός βοηθός με φωνητική αναγνώριση, το σύστημα πλοήγησης και η ασύρματη συνδεσιμότητα μέσω Android Auto ή Apple CarPlay είναι ευκολίες που θα βρεις και στις δύο οθόνες, όπως και οι θύρες USB-A και USB-C, εμπρός και πίσω. Σε αυτά, η έκδοση Boost προσθέτει την ασύρματη φόρτιση smartphone.
Ανεξάρτητα από την οθόνη, το ενσωματωμένο λογισμικό της BYD προσφέρει υποστήριξη για εφαρμογές όπως το Spotify, το YouTube, το Zoom και το Amazon Musi και μπορεί να αναβαθμίζεται μέσω ασύρματων ενημερώσεων λογισμικού (OTA).
Επιπλέον, η απομακρυσμένη πρόσβαση μέσω της mobile εφαρμογής της BYD επιτρέπει τον έλεγχο διάφορων λειτουργιών του οχήματος, όπως η προθέρμανση της καμπίνας και η ενεργοποίηση των θερμαινόμενων καθισμάτων.
Ο εξοπλισμός είναι άλλωστε πλούσιος από τη βασική Active η οποία, εκτός των οθονών, περιλαμβάνει επίσης στοιχεία όπως οι επενδύσεις καθισμάτων από Vegan δέρμα, τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα, η πανοραμική ηλιοροφή με ηλεκτρικό σκιάδιο, το Keyless entry & start και το NFC key.
Η ποιότητα υλικών και συναρμογής είναι στο πολύ υψηλό επίπεδο στο οποίο μας έχει συνηθίσει η BYD. Είναι πραγματικά λίγα τα σημεία που συναντάς σκληρό πλαστικό, ενώ η γεροδεμένη κατασκευή δίνει την αίσθηση της στιβαρότητας και της αντοχής για πολλά χρόνια. Καλό βαθμό παίρνουν επίσης η άριστη ηχομόνωση και η εργονομία, αν θα θέλαμε να υπάρχουν κανονικοί διακόπτες για τον χειρισμό του κλιματισμού εκτός οθόνης.
Ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα της καμπίνας είναι η ευρυχωρία. Η οποία προκύπτει τόσο από το μακρύ μεταξόνιο των 2,62 μέτρων όσο και από την αρχιτεκτονική e-Platform 3.0. Με την δομή Cell-To-Body της BYD, η μπαταρία είναι πλήρως ενσωματωμένη στο αμάξωμα και το κάλυμμά της λειτουργεί ως δάπεδο για την καμπίνα. Το τελευταίο χαρακτηριστικό συμβάλλει επίσης στην ακαμψία του πλαισίου.
Έτσι, δύο επιβάτες μεγάλου αναστήματος απολαμβάνουν άπλετο αέρα για τα πόδια και το κεφάλι στο πίσω κάθισμα, ενώ αν χρειαστεί μπορεί να φιλοξενηθεί κι ένας τρίτος χάρη στο εντελώς επίπεδο πάτωμα και το επαρκές πλάτος της καμπίνας.
Μεγάλος για την κατηγορία είναι και ο χώρος αποσκευών. Έχει εύκολα εκμεταλλεύσιμο σχήμα και όγκο 400 λίτρων, ενώ με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος δημιουργείται ένας επίπεδος χώρος 1.340 λίτρων. Την πρακτικότητα ενισχύουν, τέλος, οι πολλές και μεγάλες θήκες για μικροαντικείμενα.
Καλές επιδόσεις από 177 ίππους και αυτονομία 312 χλμ.
Με το ATTO 2 η BYD εστίασε στην ουσία. Δεν παρασύρθηκε στο κυνήγι της υπερβολικής ιπποδύναμης. Αντίθετα, προίκισε το κόμπακτ SUV της με έναν ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει την υπέρ-αρκετή ισχύ των 177 ίππων. Οι επιδόσεις είναι άλλωστε πολύ καλές: 0-100 χλμ./ώρα σε 7,9’’ και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.
Στην πράξη, απουσιάζει η απότομη κλωτσιά προς τα εμπρός στο σανίδωμα του γκαζιού που μας έχουν συνηθίσει τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Επιταχύνει παρόλα αυτά σβέλτα και γραμμικά, βοηθώντας έτσι και στον καλύτερο έλεγχο από τον οδηγό.
Όλα αυτά άλλωστε ωφελούν και την αυτονομία, η οποία μαζί με την ταχύτητα φόρτισης δεν συγκαταλέγονται στα δυνατά σημεία του ATTO 2. Φταίει βέβαια και η μικρή μπαταρία LFP των 45,1 kWh. Είναι φυσικά τεχνολογίας Blade Battery της BYD που την καθιστά λιγότερο ευαίσθητη στις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας και ικανή για περισσότερους κύκλους φόρτισης που σημαίνουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Πλήρως φορτισμένη η μπαταρία εξασφαλίζει, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, κατά μέσο όρο αυτονομία 312 χλ., ενώ σε αστικό πεδίο η επίδοση ανεβαίνει στα 463 χλμ.. Στην πράξη, αν οδηγείς συνετά μπορείς να πετύχεις μέση κατανάλωση ακόμη και κάτω από την εργοστασιακή τιμή των 16 kWh/100 χλμ..
Όσο για την φόρτιση, χρειάζεται 37’ για να φορτίσει από το 10% στο 80% σε ταχυφορτιστή 65 kW (DC). Στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων περιλαμβάνεται επίσης ένας τριφασικός φορτιστής AC 11kW, ο οποίος μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία από πλήρη αποφόρτιση στο 100% σε 5,5 ώρες.
Συνολικά, το μέγεθος της μπαταρίας και η εμβέλεια που εξασφαλίζει είναι μια χαρά για αστική χρήση και μικρές αποδράσεις, στο ταξίδι όμως απαιτείται σωστός προγραμματισμός για ενδιάμεσες φορτίσεις. Στα θετικά, δεν πρέπει να παραλείψουμε την στάνταρ αντλία θερμότητας -σπάνιο για B-SUV- και τη λειτουργία Vehicle-to-Load (V2L), που επιτρέπει την τροφοδοσία εξωτερικών ηλεκτρικών συσκευών (3,3 kW) από τη μπαταρία του αυτοκινήτου.
Έμφαση στην άνεση και την ασφάλεια
Η αίσθηση που σου δίνει το ATTO 2 στα πρώτα χιλιόμετρα οδήγησης, είναι αυτή ενός ασφαλούς και συγκροτημένου SUV με ελαφρώς σφικτή ανάρτηση (γόνατα MacPherson μπροστά, ημιάκαμπτος άξονας πίσω) που όμως διακρίνεται σε άνεση και ποιότητα κύλισης. Ο τρόπος που απορροφά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και που κυλά εντελώς αθόρυβα στην άσφαλτο, είναι πραγματικά αξιοζήλευτος.
Ακόμη και στο χώμα, το κινεζικό SUV είναι εξαιρετικά άνετο, με τους κραδασμούς να λάμπουν δια της απουσίας τους. Με απόσταση 150 χιλ. από το έδαφος και δίχως ρεζέρβα, πάντως, οι off-road εξερευνήσεις προφανώς και δεν είναι στις προτεραιότητες του ATTO 2.
Ανεβάζοντας ρυθμό στον αυτοκινητόδρομο ή σε επαρχιακή διαδρομή, απολαμβάνεις τη σιγουριά ενός καλοστημένου αυτοκινήτου που πατάει με αυτοπεποίθηση στο δρόμο. Αν όμως αναζητήσεις τα όριά του, τότε η ανάρτηση αποδεικνύεται πιο μαλακή απ’ ότι πίστευες, αφήνοντας στο αμάξωμα να παίρνει κλίσεις στις απότομες εναλλαγές κατεύθυνσης. Σε αυτή την περίπτωση δεν βοηθά το τιμόνι που υστερεί σε πληροφόρηση. Μέτρια είναι η αίσθηση και από τα φρένα, ειδικά στις δυνατές επιβραδύνσεις όπου πρέπει να πατήσεις το πεντάλ περισσότερο από αυτό που υπολόγιζες.
Η ασφάλεια παρόλα αυτά είναι αδιαπραγμάτευτη και εξασφαλίζεται – και – από μια πλούσια ομπρέλα τεχνολογιών υποβοήθησης της οδήγησης που είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις. Μεταξύ πολλών άλλων υπάρχουν Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης, Υποβοήθηση Διατήρησης Λωρίδας, Προσαρμοζόμενο και Έξυπνο Σύστημα Ελέγχου Ταχύτητας, Σύστημα Παρακολούθησης Οδηγού, Αναγνώριση Σημάτων Οδικής Κυκλοφορίας, Έλεγχος Κατάβασης, Προειδοποίηση Οπίσθιας Διασταυρούμενης Κυκλοφορίας με Πέδηση και κάμερα οπισθοπορείας.
Ο οδηγός έχει επίσης στη διάθεσή του 4 προγράμματα οδήγησης: Eco, Normal, Sport και Snow.
Σε όλα αυτά, θα θέλαμε επίσης να υπάρχει λειτουργία one pedal για επιτάχυνση και επιβράδυνση μόνο με τον έλεγχο του γκαζιού, ή έστω πιο ισχυρή ανάκτηση ενέργειας κατά το ρολάρισμα, αφού και στις δύο υπάρχουσες ρυθμίσεις η ανάκτηση είναι αδύναμη.
Τελικά;
Το BYD ATTO 2 αποτελεί δέλεαρ με την χαμηλή τιμή του, αλλά δεν μένει εκεί. Είναι ένα πολύ καλοφτιαγμένο, εξαιρετικά ευρύχωρο και φουλ εξοπλισμένο B-SUV από τη βασική του κιόλας έκδοση. Παράλληλα, ξεχωρίζει με τη μοντέρνα του εμφάνιση και προσφέρει υψηλές επιδόσεις με ικανοποιητική αυτονομία, αρκεί η πόλη να αποτελεί το κύριο πεδίο δράσης του.
Σε όλα αυτά προσθέστε την εργοστασιακή εγγύηση διάρκειας 6 ετών ή 150.000 χλμ., που συνοδεύεται από εγγύηση 8 ετών ή 200.000 χλμ. για τη μπαταρία και 8 ετών ή 150.000 χλμ. για τον ηλεκτροκινητήρα.