Το Suzuki Vitara αποτελεί σταθερή αξία στην αγορά των κόμπακτ SUV τις τελευταίες δεκαετίες. Σε όλες τις γενιές του, η βασική του αποστολή ήταν να προσφέρει σε προσιτή τιμή ένα ολοκληρωμένο σύνολο που καλύπτει τις καθημερινές ανάγκες αξιέπαινα, ενώ ταυτόχρονα, με το προηγμένο σύστημα τετρακίνησης της Suzuki, να αποτελεί τον τέλειο εκδρομικό σύντροφο για παντός εδάφους εξερευνήσεις, σε συνδυασμό με εγγυημένη ιαπωνική αξιοπιστία.
Διαχρονικά, το Vitara ενσαρκώνει την πραγματική ουσία ενός SUV, χωρίς να είναι απλά και μόνο αυτό. Αποφεύγει τους εύκολους εντυπωσιασμούς και επικεντρώνεται στα σημαντικά, με εξαιρετική συνολική ποιότητα δεδομένου του κόστους του. Φέρνει την αποστολή εις πέρας χωρίς δεύτερη σκέψη, με φιλοσοφία που στοχεύει στην ευκολία, την εργονομία, την πρακτικότητα και την άνεση. Παράλληλα, διαθέτει πληθωρικό χαρακτήρα, δεδομένης της έμφυτης εκδρομικής του διάθεσης.
Στην πρόσφατη πορεία του στην κατηγορία των B-SUV, επενδύει στη λογική της συνεχούς βελτίωσης μίας πολύ καλής βάσης, για να διατηρείται συνεχώς «μέσα στα πράγματα». Αυτή η προσέγγιση το έχει κάνει άλλωστε δημοφιλή επιλογή στη χώρα μας, όπου προσφέρεται για συχνές αποδράσεις από την καθημερινότητα, τις ανάγκες της οποίας όμως το Vitara υπηρετεί με στωικό τρόπο.
Είχαμε στα χέρια μας την κορυφαία έκδοση GLX της γκάμας του ανανεωμένου μοντέλου, με το σύστημα τετρακίνησης AllGrip Select και τον κινητήρα Dualjet 1,5 λίτρων, σε συνδυασμό με το υβριδικό σύστημα strong hybrid, στάνταρ αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων και τεραστίων διαστάσεων ηλιοροφή.
Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου που επιτρέπει το σύστημα strong hybrid, που είναι πολύ πιο ισχυρό από το ήπια υβριδικό, καθώς και η στιβαρή κατασκευή, επιτρέπουν στο Vitara να κάνει οποιαδήποτε δουλειά του αναθέσεις όπως πρέπει, χωρίς να ζητάει πολλά.
Πρώτη εικόνα
- Περιορισμένες αλλαγές εξωτερικά, που διατηρούν το διαχρονικό σχεδιασμό
- Χαρακτήρας SUV με απόσταση 175 χλστ. από το έδαφος και μπάρες οροφής
- Ανανεωμένη μάσκα και αντίθεση χρώματος οροφής
Οι μεγαλύτερες οπτικές αλλαγές επικεντρώνονται στο εμπρός μέρος, το οποίο είναι πιο στρογγυλεμένο. Η γρίλια σε piano black χρώμα ανάμεσα στα full LED κωνικά φωτιστικά σώματα είναι… διακοσμητική, καθώς το ψυγείο είναι πολύ πιο χαμηλά τοποθετημένο.
Ένα λεπτό στοιχείο χρωμίου πλαισιώνει το έμβλημα της Suzuki και εκτείνεται έως τα άκρα, ενώ κάτω από τη γρίλια, ένα πολυγωνικό περίγραμμα με λεπτή λωρίδα χρωμίου δίνει μια πιο premium εικόνα. Οι παραλληλόγραμμοι προβολείς ομίχλης στο κάτω μέρος της μάσκας κάνουν που κάνει πιο επιθετική και επίκαιρη την εμφάνιση του συνόλου.
Καινούργιος είναι και ο αεροδυναμικός σχεδιασμός των δίχρωμων τροχών αλουμινίου 17”, που μειώνουν τον παραγόμενο θόρυβο και την κατανάλωση. Οι μαύρες επιφάνειες στο περίγραμμα των θόλων των τροχών και στις ποδιές προστατεύουν το αμάξωμα και ενισχύουν την SUV εικόνα. Υπάρχει η δυνατότητα εισόδου χωρίς κλειδί, με το πάτημα των κουμπιών στις χειρολαβές, ενώ οι θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες είναι ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι, μέσω κουμπιού στη θύρα του οδηγού.
Κατά τα άλλα, ο σχεδιασμός έχει δεχθεί λίγες αλλαγές, που διατηρούν τον ευχάριστο και ανάλαφρο χαρακτήρα, με τις μπάρες οροφής χρωμίου να τονίζουν στη στιβαρή στάση ενός SUV, που συμπληρώνεται από την αεροτομή στο πίσω μέρος. Δέκα χρωματισμοί είναι διαθέσιμοι, πέντε μονόχρωμοι και άλλοι τόσοι δίχρωμοι.
Εσωτερικός κόσμος
- Αναβαθμισμένη κεντρική οθόνη αφής 9”
- Ηλιόλουστη καμπίνα με μεγάλη ηλιοροφή
- Πολύ καλή ορατότητα εμπρός και πίσω
Ο τομέας στον οποίο έχουν πραγματοποιηθεί οι μεγαλύτερες αλλαγές σε σύγκριση με το απερχόμενο Vitara, είναι στο εσωτερικό, το οποίο εκσυγχρονίστηκε σημαντικά, καθώς διαθέτει καινούργιο σύστημα infotainment με χαμηλά τοποθετημένη οθόνη αφής 9”. Η νέα κεντρική οθόνη ξεπέρασε το πρόβλημα σκοτεινότητας με polarized γυαλιά ηλίου, αν και θα θέλαμε λίγο καλύτερη απόκριση στις εντολές. Ωστόσο, η ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto είναι απρόσκοπτη και η κάμερα οπισθοπορείας είναι ευκρινής, με σταθερές βοηθητικές γραμμές.
Ο πίνακας οργάνων διαθέτει για τις απαραίτητες ενδείξεις μια μικρή έγχρωμη οθόνη 4,2” στο κέντρο, ανάμεσα στο αναλογικό ταχύμετρο και το στροφόμετρο. Το τριάκτινο τιμόνι με επένδυση από τεχνητό δέρμα διαθέτει πληθώρα χειριστηρίων πολλαπλών λειτουργιών. Υπάρχει μπουτόν έναρξης και παύσης λειτουργίας του κινητήρα, ενώ τα βολικά paddles επιτρέπουν στον οδηγό να αναλάβει την επιλογή σχέσης στο κιβώτιο με αμεσότητα, χωρίς να απομακρύνει τα χέρια του από το τιμόνι.
Η θέση οδήγησης βρίσκεται αρκετά ψηλά, παρέχοντας εξαιρετική ορατότητα τόσο εμπρός όσο και πίσω. Τα θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα ρυθμίζονται μηχανικά και παρέχουν επαρκή πλευρική στήριξη. H επένδυση των καθισμάτων διαθέτει Alcantara στο κέντρο και τεχνητό δέρμα στα άκρα. Υπάρχει μόνο μία θύρα USB-A καθώς και μία 12V στο εμπρός μέρος, κάτω από τα πολύ πρακτικά χειριστήρια του κλιματισμού.
Το επάνω μέρος του ταμπλό είναι επενδυμένο με μαλακό αλλά ανθεκτικό υλικό. To… παλαιομοδίτικο ρολόι με δείκτες στην κορυφή του ταμπλό αντικαταστάθηκε με έναν αισθητήρα που παρακολουθεί τα μάτια του οδηγού και τον προειδοποιεί αν ανιχνεύσει ότι δεν διατηρεί το βλέμμα του στο δρόμο.
Πολύ καλή εντύπωση μας έκανε το γεγονός ότι είναι πολύ εύκολη και άμεση η απενεργοποίηση διάφορων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης με το πάτημα ενός κουμπιού, όπως π.χ. οι αισθητήρες στάθμευσης που ενεργοποιούνται εύκολα στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, καθώς και του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης.
Οι πίσω θύρες ανοίγουν αρκετά ώστε να διευκολύνουν την πρόσβαση στην πίσω σειρά καθισμάτων, η έδρα των οποίων είναι επίπεδη, για να είναι απροβλημάτιστη η μεταφορά τριών ενηλίκων. Ο χώρος σε πόδια, γόνατα και κεφάλι είναι ικανοποιητικός, αλλά θα θέλαμε θύρες USB, αεραγωγούς κλιματισμού καθώς και υποβραχιόνιο πίσω.
Η έκδοση που οδηγήσαμε διαθέτει ηλιοροφή που καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την επιφάνεια του ουρανού, με το μεγαλύτερο μέρος της να ανοίγει, για μια ξέγνοιαστη αίσθηση ελευθερίας που σε ενώνει με το περιβάλλον και προσεγγίζει το feeling του cabrio όσο περισσότερο γίνεται σε ένα κανονικό SUV. Η ηλιοροφή διαθέτει ανοιχτόχρωμη υφασμάτινη σκίαση, ώστε να παραμένει η καμπίνα επιβατών φωτεινή, χωρίς να ανεβάζει θερμοκρασία τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού.
Στον τομέα του χώρου αποσκευών θα θέλαμε κάτι παραπάνω, καθώς με την μπαταρία του υβριδικού συστήματος να είναι τοποθετημένη ακριβώς από κάτω, ο όγκος στο πορτμπαγκάζ είναι 289 λίτρα και επεκτείνεται σε 1,046 λτ. με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Επίσης, δεν υπάρχει ρεζέρβα κάτι που οι λάτρεις της περιπέτειας αποζητούν για να είναι ξέγνοιαστοι στις εξερευνήσεις τους επί παντός εδάφους, ωστόσο παρέχεται κιτ επισκευής ελαστικού.
Οδηγικός χαρακτήρας
- Υβριδικό σύστημα κίνησης που διατηρεί χαμηλά την κατανάλωση
- Αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων και ικανότατη τετρακίνηση
- Φιλικό προς το χρήστη, με καλό κράτημα
Στο μηχανικό μέρος δεν έχει αλλάξει κάτι. Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας διπλού ψεκασμού, με χωρητικότητα 1,5 λίτρων και απόδοσης 102 ίππων, ενισχύεται από ένα υβριδικό σύστημα με μπαταρία ιόντων λιθίου τάσης 140 Volt και χωρητικότητα 0,84 kWh. Ο ηλεκτροκινητήρας προσθέτει 33 ίππους (και 60 Nm ροπής), για συνδυαστική ισχύ 116 ίππων.
Εκεί που ίσως το κινητήριο σύνολο υστερεί λίγο είναι στη ροπή, η μέγιστη τιμή της οποίας φτάνει τα 138 Nm. Γι’ αυτό και τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 13,5 δλ., ενώ η μέγιστη ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 175 χλμ./ώρα.
Οι επιδόσεις είναι πιο συγκρατημένες από ό,τι στην έκδοση με τον turbo κινητήρα 1,4 λίτρων, αλλά και η κατανάλωση είναι χαμηλότερη. Διατηρείται εύκολα στην περιοχή των 7 λτ./100 χλμ., μία τιμή αρκετά χαμηλή για τα δεδομένα ενός SUV, μέσω καλής διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας σε συνθήκες όπου ο θερμικός κινητήρας θα… καταβρόχθιζε πολύ υγρό καύσιμο.
Το αυτόματο κιβώτιο Auto Gear Shift (AGS) 6 σχέσεων εκτελεί ομαλά τις αλλαγές ταχυτήτων και κάνει λογικές επιλογές, χωρίς να το… σκέφτεται πολύ.
Το ικανότατο σύστημα τετρακίνησης AllGrip της Suzuki δείχνει τις ικανότητές του σε οποιοδήποτε έδαφος, αντιμετωπίζοντας με πυγμή κάθε πρόκληση που θα του βάλεις. Υπάρχουν τέσσερα προγράμματα οδήγησης: Auto, όπου το σύστημα επιλέγει την απόκριση ανάλογα με τις συνθήκες, Sport για μέγιστες επιδόσεις, Snow για ολισθηρές επιφάνειες και Lock, όπου η μετάδοση ισχύος κατανέμεται ισόποσα μεταξύ των τεσσάρων τροχών (έως τα 40 χλμ./ώρα), σε ανώμαλα εδάφη.
Στην οδήγηση, κυριαρχεί η αίσθηση ευκολίας, σιγουριάς και άνεσης σε κάθε είδους διαδρομή. Δεν θα αποφευχθούν βέβαια οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές με λίγο πιο γρήγορο ρυθμό, αλλά χάρη στον ημιάκαμπτο πίσω άξονα, διατηρούνται σε μέσο επίπεδο, που δεν σε ανησυχεί.
O κινητήρας είναι αρκετά αθόρυβος και δεν διαταράσσει την ησυχία της καμπίνας, αν και ο υψίσυχνος ήχος του υβριδικού συστήματος κατά την ανάκτηση ενέργειας είναι πιο έντονος από το συνηθισμένο. Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη με εστίαση στην άνεση, αλλά και την αντιμετώπιση ανώμαλου εδάφους.
Τα φρένα είναι δυνατά. Η Suzuki έχει καταφέρει να διαμορφώσει μία αρκετά ζυγισμένη αίσθηση στο μεσαίο πεντάλ, το οποίο είναι λίγο ευαίσθητο σε χαμηλές ταχύτητες, αλλά διαχειρίζεται καλά το διαμοιρασμό της επιβράδυνσης μεταξύ της MGU και των δισκόφρενων.
Στον πλούσιο εξοπλισμό υποβοήθησης της ασφάλειας και της οδήγησης, έχουν προστεθεί πλέον η δεύτερη γενιά του συστήματος υποβοήθησης πέδησης με διπλό αισθητήρα και σύστημα παρακολούθησης οδηγού, πέραν της αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας και τυφλού σημείου. Υπάρχει επίσης σύστημα διατήρησης λωρίδας και υποβοήθησης οπίσθιας διασταυρούμενης κυκλοφορίας, καθώς και σύστημα κατάβασης.
Τελικά;
Η εκδρομική φύση και η προσιτή τιμή του Vitara ταιριάζει απόλυτα στο ελληνικό τοπίο, γεγονός που εξηγεί την εμπορική του επιτυχία στην Ελλάδα. Το ιαπωνικό μοντέλο δεν συμβιβάζει τις βασικές αξίες ενός SUV και ικανοποιεί επί παντός εδάφους.
Στην κορυφαία από πλευράς εξοπλισμού έκδοση της δοκιμής η τιμή είναι τσιμπημένη καθώς ανέρχεται σε 32.980 ευρώ (με 5 χρόνια εγγύηση ή 100.000 χλμ.), ενώ παράλληλα θα πρέπει κάποιος να είναι διατεθειμένος να κάνει μερικές μικρές θυσίες, όσον αφορά τις διαθέσιμες θύρες USB στο εσωτερικό, τον κλιματισμό, ή το χώρο αποσκευών.
Από την άλλη, οι κορυφαίες ικανότητες εκτός δρόμου και η ευκολία στην οδήγηση, η άνεση και ασφάλεια που παρέχει απλόχερα, σε συνδυασμό με τη σχετικά χαμηλή του κατανάλωση, γέρνουν την πλάστιγγα υπέρ του για όσους βάζουν την οικονομία, την αξιοπιστία και την περιπέτεια σε προτεραιότητα. Η ηλιοροφή που διαθέτει η συγκεκριμένη έκδοση μπορεί επίσης να κάνει τη διαφορά αφού είναι εξαιρετική σε αυτό το επίπεδο χρημάτων, τονίζοντας την εστίαση του Vitara σε πραγματικά ουσιώδη χαρακτηριστικά.