Η Skoda είναι μια πολύ ιδιαίτερη αυτοκινητοβιομηχανία. Μπορεί να καρπώνεται πλατφόρμες και τεχνολογία από τον Όμιλο Volkswagen, αλλά κάνει τα πράγματα με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο. Και το πρωτότυπο Vision O που αποκάλυψε στην έκθεση IAA Mobility 2025 στο Μόναχο, είναι η πιο πρόσφατη απόδειξη.
Το τεράστιο αεροδυναμικό concept είναι μια πρωτοποριακή μελέτη σχεδιασμού με έμφαση στην αυτόνομη οδήγηση και τη βιωσιμότητα, με τεχνητή νοημοσύνη και μια καμπίνα που αλλάζει ανάλογα με τους κιρκαδικούς μας ρυθμούς (το εσωτερικό «ρολόι» του σώματός μας). Αλλά δεν είναι μόνον αυτό. Στο πρωτότυπο Vision O βλέπουμε την επόμενη μέρα της Octavia.
Station Wagon;

Το πρώτο που κάνει εντύπωση, είναι το ότι έχουμε να κάνουμε με ένα… station wagon! Μια κατηγορία αμαξώματος που τείνει να εξαφανιστεί. Κι όμως, το πρωτότυπο Skoda Vision O δείχνει ότι η τσεχική μάρκα πιστεύει ότι τα SW έχουν μέλλον. Αν έχουν την εμφάνιση που βλέπουμε στις φωτογραφίες, θα συμφωνήσουμε…

Υπάρχει βέβαια εξήγηση γι’ αυτό: Η Skoda είναι ο κατασκευαστής station wagon με τις καλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη με τα Superb και Octavia. Η Τσεχική εταιρεία έχει επίσης παράδοση με την αισθητική των αυτοκινήτων της. Στο Vision O η φιλοσοφία σχεδιασμού Modern Solid πάει ένα βήμα παραπέρα.

Η χαρακτηριστική μάσκα σε σχήμα φτερού εκτείνεται πλέον σε ολόκληρο το πλάτος του εμπρός μέρους, με πιο εντυπωσιακό στοιχείο το πάνελ “Tech-Loop” με τους αισθητήρες και τα φώτα Škoda Cyber Lights.
Τα πίσω φώτα LED σε σχήμα Τ είναι οι πρωταγωνιστές στο πορτμπαγκάζ, μαζί με το φωτιζόμενο λογότυπο της μάρκας. Στο πλάι κυριαρχούν οι μεγάλες επίπεδες μεταλλικές επιφάνειες, οι τονισμένοι και τετραγωνισμένοι θόλοι των τροχών, η χαμηλή γραμμή της οροφής και οι κρυφές χειρολαβές.
Γενικά, η αισθητική του Vision O εκπέμπει μια έντονα premium αύρα με αρκετή δόση δυναμισμού.
Σχεδιασμός από μέσα προς τα έξω
Το Vision O είναι μεγάλο. Με μήκος 4,85 μέτρα φτάνει σχεδόν το σημερινό Superb (4,86 μ.). Και παρότι ο χώρος αποσκευών των 650 λίτρων είναι λίγο μικρότερος, δεν παύει να είναι τεράστιος. Ο οποίος μάλιστα εκτινάσσεται στα 1.700 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.

Όσο εντυπωσιακή είναι η εξωτερική σχεδίαση, άλλο τόσο εντυπωσιακός είναι ο τρόπος που μπαίνεις στην καμπίνα: με αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες και χωρίς κεντρική κολόνα!
Η Skoda αναφέρει ότι το «O» στην ονομασία του concept αντιπροσωπεύει την κυκλική οικονομία του αυτοκινήτου, με επενδύσεις από φυτικά και ανακυκλωμένα υλικά (π.χ. πολυεστέρα). Ειδικά τα προσκέφαλα των καθισμάτων είναι προϊόν τρισδιάστατης εκτύπωσης από μονοϋλικό για ευκολότερη ανακύκλωση.

Το επάνω μέρος του ταμπλό κυριαρχείται από αυτό που η Skoda ονομάζει Horizon Display, ένα διαμορφώσιμο ψηφιακό πάνελ 1,2 μέτρων περίπου. Υπάρχει επίσης μια μεγάλη κάθετη οθόνη στο κέντρο, η οποία ελέγχεται τόσο με την αφή όσο και με περιστροφικό διακόπτη που βρίσκεται από κάτω, στην κονσόλα.
Τα σημερινά Skoda είναι εξοπλισμένα με έναν φωνητικά ελεγχόμενο βοηθό που ονομάζεται Laura: ο μελλοντικός εαυτός της θα οικειοποιείται τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) για να παρέχει έξυπνες και γρήγορες απαντήσεις, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών για την περιοχή ή αφήγησης ιστοριών για τα παιδιά.
Η ευχάριστη αίσθηση που αποκομίζεις από το εσωτερικό προκύπτει τόσο από τον μινιμαλιστικό σχεδιασμό και τα προσεγμένα υλικά, όσο και από τον βιοπροσαρμοζόμενο φωτισμό που προσαρμόζει τις αποχρώσεις της καμπίνας σύμφωνα με τους φυσικούς κύκλους φωτός, υποστηρίζοντας τους ανθρώπινους βιορυθμούς και δημιουργώντας μια έντονα ανθρωποκεντρική εμπειρία. Σε συνδυασμό με το φιλόξενο αχρωματικό εσωτερικό, δημιουργεί ένα χαλαρωτικό περιβάλλον που, σύμφωνα με τη Skoda, πλαισιώνει άψογα την αλληλεπίδραση του χρήστη με το σύστημα HMI.

Υπάρχει ακόμη και μια λειτουργία Tranquil, η οποία ηρεμεί την οθόνη, μειώνει τον φωτισμό και σύρει το κάθισμα του συνοδηγού προς τα πίσω σε μια άνετη στάση. Έμφαση έχει δοθεί και στις ευφυείς λύσεις που αναβαθμίζουν την πρακτικότητα και την άνεση. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν το φορητό ηχείο και το ενσωματωμένο ψυγείο.
Η Skoda δεν επιβεβαιώνει καμία τεχνική πληροφορία σχετικά με το Vision O. Αυτό σημαίνει πως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά σχετικά με τους κινητήρες της επόμενης Octavia, με μόνο δεδομένο τον εξηλεκτρισμό, είτε αυτός αφορά αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις είτε Plug-in Hybrid. Το σίγουρο είναι πως η νέα γενιά θα υιοθετεί προηγμένες τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης, χαρακτηριστικό που στη Skoda θεωρούν εκ των ου άνευ για τα μελλοντικά τους μοντέλα.















