Η σουηδική Polestar και η αμερικανική Rivian οι οποίες δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, διαθέτοντας στην γκάμα τους μόνο αντίστοιχες τεχνολογίας οχήματα, παρουσιάζουν έκθεση η οποία εκπονήθηκε με την συνδρομή της συμβουλευτικής εταιρείας Kearny με κατακλείδα ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν πράττει τα δέοντα προκειμένου να ανταποκριθεί στο στόχο για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των επιβατικών αυτοκινήτων κατά 43% έως το 2030, όπως αυτός έχει τεθεί από τη διακυβερνητική επιτροπή για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Σύμφωνα με την έκθεση τα επιβατικά οχήματα ευθύνονται για το 15% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου παγκοσμίως, στοιχείο που πρέπει να αντιμετωπιστεί δραστικά. Κατά την Polestar και Rivian που υποστήριξαν την εκπόνηση της έκθεσης προκειμένου να γίνει αυτό χρειάζεται να ληφθούν περισσότερες πρωτοβουλίες με βάση τρεις πυλώνες.
Ο πρώτος έγκειται στην επιτάχυνση της μετάβασης από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, διαδικασία που προϋποθέτει περισσότερες και μεγαλύτερες επενδύσεις σε κατασκευαστικό επίπεδο αλλά και πιο αυστηρά χρονοδιαγράμματα, ταυτόχρονα με επενδύσεις για την δημιουργία της απαραίτητης υποδομής με την μορφή ταχυφορτιστών δημόσιας χρήσης.
Η δεύτερη πρωτοβουλία που πρέπει να αναληφθεί, σύμφωνα την επίμαχη έκθεση, η οποία φέρει τον τίτλο «Pathway», αφορά την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος η οποία, για όλους τους προφανείς λόγους, θα πρέπει να υλοποιείται όσο το δυνατόν περισσότερο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προκειμένου τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να είναι πραγματικά φιλικά προς το περιβάλλον και η επαναφόρτισή τους να υλοποιείται με «πράσινη ενέργεια».
Η τρίτη παράμετρος στην οποία πρέπει να δοθεί βαρύνουσα σημασία σε σχέση την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής από το μέτωπο της αυτοκίνησης, είναι η διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα και παράλληλα το αίτημα προς τους προμηθευτές να επιδιώξουν επίσης την κλιματική ουδετερότητα σε ό,τι αφορά τις μεθόδους παραγωγής. Κατά την έκθεση, η χρήση υλικών με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα είναι κρίσιμης σημασίας όπως επίσης και η παραγωγή των εξαρτημάτων με πράσινη ενέργεια, ένα ζήτημα, που όπως σημειώνεται θα πρέπει να αντιμετωπιστεί επίσης με επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από όλο το φάσμα των προμηθευτών της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Εκτός από τα παραπάνω απολύτως σαφή και ως ένα βαθμό αυτόνοητα ευρήματα-αιτήματα, ενδεικτικές της στάσης των Polestar και Rivian αλλά και της στόχευσης της έκθεσης είναι οι συνοδευτικές δηλώσεις στελεχών των δύο εταιρειών σε σχέση με το ποια πρέπει να είναι τα ζητούμενα από την αυτοκινητοβιομηχανία.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να ακολουθούν διαφορετικές διαδρομές σε ό,τι αφορά τις εταιρικές ταυτότητες των εταιρειών του, την σχεδίαση, την στρατηγική με ορισμένες από αυτές να ισχυρίζονται ακόμα ότι ο δρόμος για το μέλλον δεν είναι ηλεκτρικός. Εμείς θεωρούμε πως είναι και ότι η κλιματική κρίση είναι μια κοινή ευθύνη όλων μας, κατ΄επέκταση θα πρέπει να δούμε το μέλλον έξω από την στενή θεώρηση των εκπομπών ρύπων. Η συγκεκριμένη έκθεση καθιστά σαφές ότι πρέπει να δράσουμε τώρα και μαζί. Υπάρχει τεράστιο κόστος από την επιλογή της αδράνειας αλλά υπάρχει επίσης και μια οικονομική ευκαιρία για τους καινοτόμους να βρουν τις απαντήσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε», υπογράμμισε σχετικά η Fredrika Klaren, επικεφαλής του τομέα βιωσιμότητας στην Polestar.
Aντιστοίχως η “ομόλογος” της στην αμερικανική Rivian, Anisa Costa τόνισε: «Τα ευρήματα της έκθεσης είναι συνταρακτικά. Ελπίζουμε ότι η έκθεση Pathway θα αποτελέσει τη βάση για μια νέα συνεργασία σε όλο το εύρος της αυτοκινητοβιομηχανίας προκειμένου να επιτευχθεί η απαιτούμενη πρόοδος στην κλίμακα και με τον ρυθμό που απαιτείται αλλά και ιδανικά να εμπνεύσει τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να πράξουν το ίδιο. Πιστεύω ότι συνδυαστικά μπορούμε να κερδίσουμε αυτόν τον αγώνα ενάντια στον χρόνο».