Renault-Nissan: Το χρονικό μιας εν εξελίξει σχέσης

Η άνοδος και η πτώση του Carlos Ghosn είναι από τις πλέον δυναμικές παραμέτρους στη συνεργασία των δύο εταιρειών που πλέον ετοιμάζεται να περάσει σε μια, νέα πιο ισότιμη εποχή

Renault-Nissan: Το χρονικό μιας εν εξελίξει σχέσης

Η άνοδος και η πτώση του Carlos Ghosn είναι από τις πλέον δυναμικές παραμέτρους στη συνεργασία των δύο εταιρειών που πλέον ετοιμάζεται να περάσει σε μια, νέα πιο ισότιμη εποχή

Με αφορμή την επικείμενη συμφωνία που θα δώσει διαφορετική πνοή στη συνεργασία Renault-Nissan, διατρέχουμε την κοινή ιστορία των δύο εταιρειών που επηρεάστηκε περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, από τον άλλοτε πανίσχυρο επικεφαλής τους, Carlos Ghosn ο οποίος υπήρξε και ο ενορχηστρωτής της.

1996

O Carlos Ghosn, έχοντας γράψει μια επιτυχημένη πορεία στο τιμόνι της Michelin, μετακινείται στην Renault αναλαμβάνοντας τον ρόλο του εκτελεστικού αντιπροέδρου. Ήδη από την επόμενη χρονιά ο C. Ghosn παρουσιάζει και εκτελεί ένα πλάνο περιστολής δαπανών το οποίο αποφέρει καρπούς μέσα σε ένα χρόνο με την κερδοφορία του γαλλικού ομίλου να τριπλασιάζεται ήδη από το 1998.

1999

Η Renault σπεύδει στη διάσωση της υπερχρεωμένης Nissan και ο τότε πρόεδρος τoυ γαλλικού ομίλου Louis Schweitzer, εμπιστεύεται στον C. Ghosn την επαναφορά του ιάπωνα κατασκευαστή. Το πάλαι ποτέ (;) μεγαλοστέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας, σχεδιάζει ένα νέο πλάνο το οποίο προβλέπει την περικοπή 21.000 θέσεων εργασίας, (περίπου το 14% του εργατικού δυναμικού της Nissan), το κλείσιμο ορισμένων μονάδων παραγωγής και κυρίως αλλαγές στην εταιρική δομή του Ιάπωνα κατασκευαστή. Χάρη στο συγκεκριμένο πλάνο η Nissan επιτυγχάνει τους στόχους που είχαν τεθεί από τον όμιλο Renault ένα χρόνο πριν το προβλεπόμενο και ο γεννημένος στη Βραζιλία, μεγαλωμένος στη Βηρυτό και πολιτογραφημένος Γάλλος γίνεται το πρόσωπο της χρονιάς στην Ιαπωνία.

2000

Μετά την επιτυχία του σχεδίου ολικής επαναφοράς της Nissan o C. Ghosn αναλαμβάνει αυτοδικαίως διευθύνων σύμβουλος της Nissan η οποία ήδη από εκείνη την χρονιά συνεισφέρει κατά το ήμισυ στα καθαρά ετήσια έσοδα της Renault.

2002

Οι στόχοι εξυγίανσης έχουν επιτευχθεί και η Nissan, ανακοινώνει, δια στόματος Ghosn ένα φιλόδοξο τριετές πλάνο το οποίο προβλέπει την αύξηση των ετήσιων πωλήσεών της σε ένα εκατομμύριο έως το 2005.

2005

Οι παραπάνω φιλόδοξοι στόχοι πωλήσεων δεν επιτυγχάνονται με τη διοίκηση να παρουσιάζει ένα αναθεωρημένο πλάνο στόχων πωλήσεων με ορίζοντα τριετίας. Εν τω μεταξύ ο Carlos Ghosn προσθέτει στο παλμαρέ του –και- τον τίτλο του διευθύνοντος συμβούλου της Renault.

2008

Η Nissan αποτυγχάνει και πάλι να πιάσει τους χρηματοικονομικούς στόχους που είχαν τεθεί πριν μια τριετία και επανέρχεται με ένα νέο πενταετές πλάνο το οποίο, πολύ σύντομα, με φόντο την κατάρρευση της Lehman Brothers και την παγκόσμια οικονομική κρίση που θα επακολουθήσει, θα αποτελέσει κενό γράμμα. Παρ΄όλα αυτά, η Nissan υπό την ηγεσία του Ghosn θα λανσάρει το 2010 αυτό που θα μείνει στην ιστορία ως το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μαζικής παραγωγής μοντέλο, το γνωστό σε όλους μας Leaf ενώ στη συνέχεια και η Renault θα αποκτήσει το Zoe πολύ πριν η ηλεκτροκίνηση αποτελέσει το ζητούμενο.

2013

Οι Renault-Nissan ανακοινώνουν από κοινού ένα νέο στρατηγικό σχέδιο το οποίο προβλέπει την συνδυαστική αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων τους με στόχο την εξέλιξη και την παραγωγή αυτοκινήτων με χαμηλότερο κόστος. Ήδη από την επόμενη χρονιά οι δύο εταιρείες αποδύονται σε μια κούρσα συνδυαστικών δραστηριοτήτων με στόχο την εξοικονόμηση 10 δισεκατομμυρίων ευρώ με ορίζοντα το 2022.

2016

Η Nissan αποκτά μερίδιο στην Mitsubishi και τον έλεγχό της. Ο Carlos Ghosn γίνεται επικεφαλής και της Mitsubishi, προσθέτοντας μια ακόμα ιδιότητα και τίτλο στο βιογραφικό του. H «προσάρτηση» της Μitsubishi δείχνει να αποτελεί για εκείνον ένα ακόμα στοίχημα που τον καθιστά ακόμα ισχυρότερο.

2017

Οι Nissan-Renault καταγράφουν ρεκόρ λειτουργικών κερδών, ωστόσο η Nissan εξακολουθεί να μην εκπληρώνει το σύνολο των στόχων που έχουν τεθεί. Παρ΄όλα αυτά η Συμμαχία αθροίζει συνδυαστικές πωλήσεις που ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια μονάδες, μέγεθος που την καθιστά από τις ισχυρότερες αυτοκινητοβιομηχανίες.

2018

Ο Carlos Ghosn συλλαμβάνεται στην Ιαπωνία με κατηγορίες για φοροδιαφυγή αλλά και την κατάχρηση οικονομικών πόρων της Nissan προς ίδιον όφελος και για προσωπικούς σκοπούς. Το στέλεχος αρνείται τις κατηγορίες, ωστόσο ως υπόδικος καθαιρείται από όλες τις θέσεις που κατέχει στην Συμμαχία.

2019

Ο αντίκτυπος από την σύλληψη του Carlos Ghosn είναι ισχυρός τόσο στη Renault όσο και στη Nissan με δεδομένη και την εξουσία που είχε συγκεντρώσει το πανίσχυρο στέλεχος του ομίλου. Αμφότερες σπεύδουν να δημιουργήσουν νέα Διοικητικά Συμβούλια ενώ οι πωλήσεις και τα κέρδη τους συρρικνώνονται. Νέος πρόεδρος της Συμμαχίας αναλαμβάνει και πάλι ένα πρώην στέλεχος της Michelin, ο πολύπειρος Jean-Dominique Senard ενώ ο Makoto Uchida αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος της Nissan. Η απουσία του Ghosn εντείνει τις τριβές ανάμεσα στην Renault και την Nissan καθώς η πρώτη επιχειρεί αποτυχημένα να αυξήσει την επιρροή της στον ιάπωνα κατασκευαστή. Ο Carlos Ghosn αποδρά από την Ιαπωνία με ιδιωτική πτήση, διαφεύγοντας στο Λίβανο όπου και παραμένει μέχρι σήμερα. Εναντίον του έχει εκδοθεί διεθνές ένταλμα σύλληψης ωστόσο με δεδομένο ότι διαθέτει και λιβανέζικο διαβατήριο, είναι προστατευμένος από τη διαδικασία έκδοσης με την προϋπόθεση βέβαια ότι παραμένει στο Λίβανο.

2020

Η πανδημία, προκαλεί νέους τριγμούς στις Renault-Nissan όπως και στο σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας με δεδομένη την μείωση των πωλήσεων. Η Renault επωφελείται από κρατικό δάνειο ύψους πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να αυξήσει την ρευστότητά της εν μέσω της κρίσης. Τον Ιούλιο της ίδιας χρόνιας αναλαμβάνει επικεφαλής της Renault το άλλοτε παιδί-θαύμα στον κόσμο των στελεχών της αυτοκινητοβιομηχανίας και πλέον ταλαντούχος 55άρης, Luca de Meo. Eν τω μεταξύ ο πρόεδρος της Συμμαχίας J.D. Senard αποκλείει το ενδεχόμενο συγχώνευσης των Renault-Nissan σημειώνοντας ότι δεν χρειάζεται προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους τους.

2022

Λίγο πριν την εκπνοή της χρονιάς ο de Meo ανακοινώνει ένα φιλόδοξο σχέδιο «δημιουργικής» διαίρεσης του ομίλου Renault με κύρια παράμετρο τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων που αφορούν την εξέλιξη αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από τις δραστηριότητες που αφορούν την ηλεκτροκίνηση. Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος των συμβατικών οχημάτων όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, θα δημιουργηθεί νέα κοινοπραξία με την υποστήριξη της Geely. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο, θα ονομάζεται Ampere και θα επωμιστεί το βάρος της ηλεκτροκίνησης αλλά και λογισμικού με την στήριξη της Qualcomm η οποία θα έχει μερίδιο στην προς σύσταση Ampere. Μερίδιο στην Ampere θα αποκτήσει και η Nissan, έχοντας τη δυνατότητα να αξιοποιήσει τις τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν σε προϊόντα της στο μέλλον.

2023…

Να σημειωθεί ότι υπό το παρόν καθεστώς η Renault κατέχει μερίδιο 43% στην Nissan ενώ η Nissan μόλις 15% στη Renault χωρίς αυτό να συνοδεύεται από δικαιώματα ψήφου, μια παράμετρος που αποτελούσε ένα αγκάθι στη σχέση των δύο εταιρειών και το οποίο έγινε ακόμα πιο εμφανές όταν εξέλιπε η σιδηρά πυγμή του Carlos Ghosn. Σε κάθε περίπτωση, η υπό έγκριση νέα συμφωνία αναμένεται να διορθώσει την παραπάνω «ανισορροπία» με την Renault και Nissan να έχουν ίσα ποσοστά και ίσα δικαιώματα ψήφου στη Συμμαχία.

Βέβαια οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ήδη υπάρχουν διάφορες φωνές αναλυτών που, συνοπτικά, από την μία σημειώνουν ότι η Renault υπό την ισχύ της νέας συμφωνίας θα παραχωρήσει περισσότερο έλεγχο στη Nissan χωρίς χειροπιαστό αντίκρισμα και από την άλλη ότι η Renault είναι πιο «ωφελημένη» από την υπό διαμόρφωση νέα κατάσταση καθώς πρόκειται ουσιαστικά να διαθέσει τις «επιπλέον» μετοχές της Nissan στην αγορά, αποκομίζοντας σημαντικό οικονομικό όφελος ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι μπορεί να το πράξει όταν κρίνει ότι οι συνθήκες είναι ευνοϊκές.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!