Σε συμφωνία κατέληξαν αργά το βράδυ της Πέμπτης 27/10, Κομισιόν, Ευρωκοινοβούλιο και Κράτη-Μέλη για την απαγόρευση διάθεσης αυτοκινήτων με συμβατική τεχνολογία στην ευρωπαϊκή επικράτεια από το 2035 στο πλαίσιο του στόχου της Ε.Ε. για κλιματική ουδετερότητα και μηδενικές εκπομπές ρύπων από τα αυτοκίνητα.
Εκτός από την καθολική απαγόρευση η συμφωνία προβλέπει ως ενδιάμεσο στάδιο την περιστολή των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των καινούριων αυτοκινήτων κατά 55% έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 2021 οπότε τέθηκαν σε εφαρμογή τα ισχύοντα πρότυπα.
«Πρόκειται για το ξεκίνημα μιας μεγάλης μετάβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση», δήλωσε ο ευρωβουλευτής Jan Huitema του Renew Europe και ένας από τους βασικού υπέρμαχους του σχετικού νομοσχεδίου το οποίο, θα αλλάξει την αυτοκίνηση όπως την γνωρίζουμε από καταβολής της και παρόλο που αρχικά θεωρήθηκε από τις πλέον αμφιλεγόμενες πρωτοβουλίες της Ε.Ε, υιοθετήθηκε μάλλον με ταχείς ρυθμούς με δεδομένο το αναπόδραστο της κλιματικής αλλαγής αλλά και την προετοιμασία που έχει γίνει από την πλευρά των αυτοκινητοβιομηχανιών.
«Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αποδεικνύουν ήδη ότι είναι έτοιμες να ανταποκριθούν στις προκλήσεις κατασκευάζοντας περισσότερα και ολοένα πιο προσιτά ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η ταχύτητα με την οποία έχουν συντελεστεί αυτές οι αλλαγές τα λίγα, τελευταία χρόνια είναι αξιοσημείωτη», υπογράμμισε ο Frans Timmermans, επίτροπος για το κλίμα.
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της συμφωνίας προβλέπεται και περίοδος χάριτος για ορισμένους κατασκευαστές niche αυτοκινήτων με μικρή παραγωγή οι οποίοι θα έχουν ένα χρόνο επιπλέον για να πραγματοποιήσουν την ηλεκτρική μετάβαση. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη είχε γίνει αρχικά γνωστή ως «ρήτρα Ferrari» και σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά η παράταση ενός έτους θα ισχύσει για αυτοκινητοβιομηχανίες που η παραγωγή τους δεν ξεπερνά τα 10.000 αυτοκίνητα ετησίως αν και οι πωλήσεις της ιταλικής φίρμας έχουν ξεπεράσει αυτό το όριο ήδη από το 2019.
Σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως τόνισε ο επικεφαλής του ACEA και της BMW, Οliver Zipse, «Περιμένουμε το πλαίσιο που θα μας επιτρέψει να συμμορφωθούμε με το συγκεκριμένο στόχο με την μορφή ανάλογων ευρωπαϊκών πολιτικών. Αυτές θα πρέπει να προβλέψουν για την αφθονία σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ένα πλήρες δίκτυο υποδομών φόρτισης ιδιωτικών όσο και δημόσιων καθώς και την πρόσβαση σε πρώτες ύλες».