Η υψηλή ζήτηση, η πανδημία και η πρόσφατη γεωπολιτική κρίση έφεραν άνοδο των τιμών του λιθίου, του κοβαλτίου και του νικελίου, βασικά στοιχεία για την κατασκευή των μπαταριών. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί πως θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να φτάσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ισοτιμία κόστους με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Σύμφωνα με το BloombergNEF, η άνοδος των τιμών σημαίνει ότι θα χρειαστούν αρκετά χρόνια περισσότερο για να γίνουν τα ηλεκτρικά οχήματα τόσο προσιτά όσο τα συμβατικά.
Η αύξηση των τιμών τον περασμένο χρόνο, μειώνουν τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών EV σε ένα σημείο καμπή για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην αυτοκινητοβιομηχανία. Με την αύξηση της ζήτησης, προκύπτει το δίλημμα είτε να απορροφήσουν το πρόσθετο κόστος, μειώνοντας το ήδη μικρό περιθώριο κέρδους, είτε να προσπαθήσουν να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές.
Πριν από απανωτές αυξήσεις, οι τιμές των μπαταριών πλησίαζαν τα επίπεδα που θα καθιστούσαν το αρχικό κόστος των EV ανταγωνιστικό με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα χωρίς τις κρατικές επιδοτήσεις, ανέφερε η BNEF την Τετάρτη. Αλλά αυτή η προοπτική, αποτελεί πια παρελθόν. Οι τιμές των μπαταριών πρόκειται να αυξηθούν φέτος για πρώτη φορά μετά από μια δεκαετία και ο ευρύτερος πληθωρισμός θα καθυστερήσει σοβαρά το κρίσιμο σημείο καμπής όπου οι μέσες τιμές μπαταριών θα πέσουν κάτω από τα 100 δολάρια την κιλοβατώρα.
Ωστόσο οι αναλυτές της BNEF εκτιμούν πως μείωση των τιμών των μπαταριών στα 100 δολάρια την κιλοβατώρα είναι εφικτός στόχος με την επερχόμενη νέα γενιά των χημικών μπαταριών και σχεδίων κυψελών». Δυστυχώς βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο και φαίνεται πως θα καθυστερήσει κάποια χρόνια».
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εξέφρασε παρόμοιες ανησυχίες στην ετήσια πρόβλεψη του για τα EV τον περασμένο μήνα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, είναι μεταξύ εκείνων που έχουν προειδοποιήσει ότι η τιμολόγηση των πρώτων υλών θα μπορούσε να επιβραδύνει την υιοθέτηση των EV. Ο Tavares τον περασμένο μήνα τόνισε ότι η βιομηχανία θα αντιμετωπίσει προβλήματα εφοδιασμού με μπαταρίες γύρω στο 2025 ή το 2026.
Οι τιμές του λιθίου έχουν υπερπενταπλασιαστεί το περασμένο έτος, ενώ οι τιμές του κοβαλτίου και του νικελίου έχουν επίσης ανέβει.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποια αισιόδοξα μηνύματα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς οι τιμές του λιθίου, του κοβαλτίου και του νικελίου υποχωρούν ή σταθεροποιούνται τις τελευταίες εβδομάδες. Και ενώ οι μακροπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν ισχυρές, η Goldman Sachs αναμένει ότι η τιμή αυτών των τριών κρίσιμων μετάλλων θα μειωθεί τα επόμενα δύο χρόνια καθώς οι παραγωγοί αγωνίζονται να φέρουν νέα προσφορά. Ταυτόχρονα, οι υψηλές τιμές των καυσίμων καθιστούν τα EV πιο ελκυστικά.
«Το αυξανόμενο κόστος των μπαταριών δεν εκτροχιάζει τη βραχυπρόθεσμη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων», ανέφεραν οι αναλυτές της BNEF. «Ορισμένοι από τους παράγοντες που οδηγούν το υψηλό κόστος πρώτων υλών για τις μπαταρίες – πόλεμος, πληθωρισμός, εμπορικές διενέξεις – πιέζουν επίσης την τιμή της βενζίνης και του ντίζελ σε επίπεδα ρεκόρ».