Η πανδημία έφερε μείωση των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη

Η στροφή του κοινού προς ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα περιόρισε φυσιολογικά τον μέσο όρο CO2 για κάθε καινούργιο επιβατικό όχημα

Η πανδημία έφερε μείωση των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη

Η στροφή του κοινού προς ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα περιόρισε φυσιολογικά τον μέσο όρο CO2 για κάθε καινούργιο επιβατικό όχημα

Για πρώτη φορά μετά από τρία συνεχή έτη (2017-2019) ανόδου του μέσου όρου εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, το 2020 παρουσιάστηκε μείωση κατά 11,3% (στα 108,2 γρ/χλμ), σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Η πτώση οφείλεται στη στροφή ενός σημαντικού μέρους του καταναλωτικού κοινού – εν μέσω πανδημίας – προς “πράσινα” αυτοκίνητα, αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά.

Στην Ευρώπη καταγραφόταν μία σταθερή πτωτική πορεία του μ.ο. CO2 έως το 2016, η οποία όμως σταμάτησε για δύο λόγους: Ο πρώτος ήταν οι περιορισμοί που τέθηκαν στη χρήση αυτοκινήτων με κινητήρα diesel, τα οποία εκπέμπουν χαμηλότερο CO2 από τα βενζίνης. Ο δεύτερος ήταν η άνοδος στις πωλήσεις SUV, τα οποία όντας μεγαλύτερα και βαρύτερα έχουν υψηλότερες εκπομπές CO2 από τα αντίστοιχα συμβατικά.

Η χώρα με το μικρότερο μέσο όρο εκπομπών ρύπων στα καινούρια αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν το 2020 είναι η Ολλανδία με μόλις 82,3 γρ/χλμ, κάτι που οφείλεται στο μεγάλο μερίδιο που έχουν τα ηλεκτρικά οχήματα στις πωλήσεις. Για την Ελλάδα το 2020 οι μέσες εκπομπές ήταν 107,3 γρ/χλμ., παρουσιάζοντας μείωση κατά 7,2% σε σχέση με το 2019. Οι μέσες εκπομπές CO2 θα μειώνονταν και άλλο αν οι καταναλωτές επέλεγαν να αγοράσουν ηλεκτρικά μοντέλα, όμως η έλλειψη ικανοποιητικού αριθμού σημείων φόρτισης είναι βασικός ανασταλτικός παράγοντας. Η χώρα μας βρίσκεται στην τελευταία θέση, μαζί με τη Λιθουανία, με 0,2 δημόσιους φορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα δρόμων, όταν η πρωτοπόρος σε αυτή την κατάταξη Ολλανδία διαθέτει 47,5 σταθμούς.

Βέβαια και τα οικονομικά στοιχεία παίζουν μεγάλο ρόλο, με την Ελλάδα να βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες με το χαμηλότερο εισόδημα στην ΕΕ και την Ολλανδία σε αυτές με το υψηλότερο. Σύμφωνα με την ACEA βρισκόμαστε πολύ κοντά στο ενδεχόμενο να έχουμε μια Ευρώπη δύο ταχυτήτων όσο αφορά την ηλεκτροκίνηση, με τη χώρα μας να ανήκει στην αργή ταχύτητα. Η κυβέρνηση δίνει κίνητρα με το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» τα οποία όμως μάλλον δεν επαρκούν, όπως και οι νέοι σταθμοί φόρτισης που ξεπηδούν σε διάφορους χώρους στάθμευσης, όμως ακόμα δεν καταφέρνουν να πείσουν μεγάλο ποσοστό αγοραστών.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!