Η Ευρωπαϊκή Ένωση συντάσσει μια νέα έκδοση της νομοθεσίας που αφορά τα οχήματα στο τέλος κύκλου ζωής τους (ΟΤΚΖ), με κύριο στόχο να διασφαλίσει την καθαρή ανακύκλωση των αυτοκινήτων, αποφεύγοντας παράλληλα τη χρήση επιβλαβών ουσιών, κατά την παραγωγή νέων μοντέλων. Στην λίστα των επικίνδυνων ουσιών εντάσσεται πλέον και ένα νέο υλικό: τα ανθρακονήματα.
Με αυτή την τροποποίηση της οδηγίας η Ευρώπη χαρακτηρίζει ως «ιδιαιτέρως επικίνδυνα» τα ανθρακονήματα, καθώς στην λίστα, εκτός από τον μόλυβδο και τον υδράργυρο, υπάρχουν ουσίες όπως το κάδμιο και το εξασθενές χρώμιο – το οποίο χρησιμοποιούταν στο παρελθόν στην επιχρωμίωση προφυλακτήρων και άλλων εξαρτημάτων.
Η τροποποίηση αποσκοπεί στο να περιορίσει την ποσότητα των ουσιών που προαναφέραμε, σε συγκεκριμένα μέρη και εξαρτήματα. Ωστόσο, η πρόθεση είναι στο άμεσο μέλλον να απαγορευτούν εντελώς, καθώς οι κατασκευαστές έχουν ήδη αρχίσει να μειώνουν την χρήση τους στα νέα μοντέλα.
- Ηλεκτρικό SUV από 23.900 €, με χαμηλό επιτόκιο 4,9% & 8ετή εγγύηση
- Audi: Επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων με όφελος έως 18.000 €
- OMODA & JAECOO: Όφελος έως 3.500 ευρώ για προ-παραγγελίες
- Δίλημμα Citroen C3: Βενζίνη με 16.900 € ή ηλεκτρικό με 18.900 €
- Τι πρέπει να έχει ένα μοντέλο για να αναδειχθεί "Αυτοκίνητο της χρονιάς";
- Πλούσιο, αυτόματο και χαρισματικό Premium C-SUV με τιμή 37.980 €
Τα ανθρακονήματα είναι ένα ιδιαίτερα ελαφρύ και ισχυρό υλικό. Μάλιστα η αντοχή του είναι 5 φορές μεγαλύτερη από αυτή του ατσαλιού, διπλασιάζοντας παράλληλα και την ακαμψία. Δεν είναι τυχαίο επομένως ότι αξιοποιούνται κυρίως στα ακριβά σπορ αυτοκίνητα, καθώς και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ωστόσο ανησυχεί για τα σωματίδια που εκπέμπονται κατά την απόρριψή τους. Αναφέρει μάλιστα ότι ο τεμαχισμός της ουσίας δημιουργεί «μικροσκοπικές αγώγιμες ίνες» και το ηλεκτρικό τους φορτίο μπορεί να βραχυκυκλώσει μηχανήματα παντός είδους.
Οι ίνες θυμίζουν σε δομή μια άλλη απαγορευμένη ουσία: τον αμίαντο. Ο αμίαντος χρησιμοποιούταν σε τακάκια φρένων, σε συμπλέκτες αλλά και σε χώρους εκτός της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως στις οροφές κατασκευασμένες από ελλενίτ. Οι εισπνεόμενες ίνες ανθρακονημάτων μπορούν επομένως να προκαλέσουν ερεθισμό ή πόνο στο ανθρώπινο δέρμα, με άγνωστες προς το παρόν μακροχρόνιες συνέπειες.
Για την ώρα δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα η απαγόρευση των ανθρακονημάτων. Ωστόσο, αν τελικά το υλικό κριθεί παράνομο, θα πλήξει σοβαρότατα διάφορους κλάδους. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας απορροφά περίπου το 10-20% της παραγωγής ανθρακονημάτων, ενώ το υλικό χρησιμοποιείται εκτεταμένα και για την κατασκευή αεροσκαφών και διαστημικών οχημάτων.