Υπεγράφη την Παρασκευή 9 Μαΐου 2025, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα, η σύμβαση παραχώρησης για τη «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο», στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Μετά από 6,5 χρόνια διαγωνισμού, ξεκινάνε και επίσημα οι διακδικασίες υλοποίησης του βασικότερου τμήματος του ΒΟΑΚ, που ενώνει τα Χανιά με το Ηράκλειο.
Ανάδοχος του έργου είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η οποία θα έχει πλέον στο χαρτοφυλάκιο της πάνω από 2.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων.
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο καλύπτει τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις του νησιού, τα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο. Στην παρούσα φάση εκτείνεται στο σύνολό του με χαρακτηριστικά απλής εθνικής οδού (με 1+1 λωρίδα κυκλοφορίας και χωρίς διαχωριστική νησίδα από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία). Κρίνεται ως ένα ιδιαίτερα επικίνδυνος οδικός άξονας, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί πολλαπλά τροχαία ατυχήματα – και δυστυχήματα – λόγω της διαμόρφωσής του.
Στόχος του έργου είναι ο ΒΟΑΚ να μετατραπεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, αφήνοντας πίσω την φήμη του ως «δρόμος καρμανιόλα». Όπως ανέφερε και ο Υπ. Μεταφορών, κ. Χρίστος Δήμας, στην υπογραφή της σύμβασης: «Τα τελευταία τρία χρόνια στον Β.Ο.Α.Κ. έχουν γίνει 38 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και σοβαροί τραυματισμοί. Αυτή είναι μία κατάσταση την οποία κανένας δεν μπορεί να ανεχθεί άλλο».
Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου θα ξεκινήσει μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων μελετών, εγκρίσεων, απαλλοτριώσεων που απαιτούν κάποιους μήνες. Για την έναρξη των εργασιών θα χρειαστούν τουλάχιστον τρία εργοτάξια κατά μήκος του υπό κατασκευή τμήματος.
Όπως δήλωσε ο κ. Δήμας, πάλι στην υπογραφή της σύμβασης: «Ο ΒΟΑΚ ήδη υλοποιείται. Έχουμε ήδη δύο ενεργά μέτωπα από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη, είναι το τμήμα του δημοσίου έργου, {…}. Σήμερα, όμως, το κεντρικό κομμάτι, τα 157 χλμ. της παραχώρησης θα προστεθούν σε αυτό το πολύ μεγάλο δίκτυο. Σε όλο το μήκος του, έχουμε 43 τουλάχιστον κόμβους, 23 σήραγγες, 89 γέφυρες».
«Το κομμάτι της προαίρεσης από τα Χανιά και δυτικά μέχρι την Κίσσαμο θα προχωρήσει. Όπως και το κομμάτι ανατολικά, όπου έχουμε ήδη ώριμες μελέτες, μέχρι την Παχιά Άμμο και μπορώ να σας πω ότι με εντολή του Πρωθυπουργού θα χρηματοδοτήσουμε τις μελέτες μέχρι τη Σητεία. Αυτό, μάλιστα, θα γίνει αμέσως, το επόμενο χρονικό διάστημα».
Ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης μίλησε την Παρασκευή στον ραδιοφωνικό σταθμό «Θέμα Κρήτης 103,1» και αναφέρθηκε στο χρονοδιάγραμμα εργασιών. Διευκρίνισε ότι «για το συγκεκριμένο που υπογράφουμε σήμερα, είναι πέντε χρόνια περίπου. Σίγουρα θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια τα πράγματα να προχωρήσουν γρήγορα».
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε δική του ανακοίνωση, ανέφερε ότι το έργο «αναμένεται να είναι έτοιμο σε 48 μήνες μετά την έναρξη των εργασιών».