Ζώνη ασφαλείας: Γνωρίζουμε τη σωστή χρήση της;

Η σωστή θέση του σώματος των επιβατών είναι άκρως σημαντική για την ασφάλεια όλων

Ζώνη ασφαλείας: Γνωρίζουμε τη σωστή χρήση της;

Η σωστή θέση του σώματος των επιβατών είναι άκρως σημαντική για την ασφάλεια όλων

Σε προηγούμενο θέμα, με τη βοήθεια της Skoda αναφερθήκαμε στη σωστή θέση οδήγησης. Σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για το πώς πρέπει να κάθονται οι επιβάτες, αλλά και πώς να τοποθετούν τη ζώνη ασφαλείας πάνω στο σώμα τους, ώστε να παραμένουν ασφαλείς.

Περί ζώνης ασφαλείας
Η τοποθέτηση της ζώνης ασφαλείας είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Το κάτω μέρος της πρέπει να περνάει από τη λεκάνη μας και όχι από την κοιλιά. Το επάνω μέρος της θα πρέπει να διασχίζει το κέντρο του θώρακα και να περνάει από το κέντρο του ώμου, χωρίς να βρίσκεται κοντά στο λαιμό μας. Πρέπει επίσης να μην ακουμπάει πάνω σε αντικείμενα, όπως στυλό, τηλέφωνα, κλειδιά ή κοσμήματα, καθώς αυτά μπορεί να τραυματίσουν το σώμα μας.

“Η χρήση των ζωνών ασφαλείας στα πίσω καθίσματα, είναι υψίστης σημασίας. Σε ένα ενδεχόμενο ατύχημα, το σώμα θα είναι ανεξέλεγκτο και μπορεί να τραυματίσει το κεφάλι και τη σπονδυλική στήλη όσων κάθονται μπροστά”, επισημαίνει ο Robert Stastny, μέλος της ερευνητικής ομάδας της Skoda για την οδική ασφάλεια.

Ποτέ τα πόδια ψηλά

Οι επιβάτες συνηθίζουν να ξαπλώνουν την πλάτη του καθίσματος και έτσι η ζώνη ασφαλείας δεν είναι σωστά τοποθετημένη επάνω τους, με αποτέλεσμα να μην τους προστατεύει.
“Σε περίπτωση που υπάρχει κενό μεταξύ του σώματος και της ζώνης, υπάρχει κίνδυνος για εσωτερικό τραυματισμό ”, εξηγεί o Stastny. Ένα πολύ συχνό και επικίνδυνο λάθος συμβαίνει όταν τοποθετεί κάποιος τα πόδια του στο ταμπλό. «Σε περίπτωση που ο αερόσακος ανοίξει, τότε τα πόδια θα συμπιεστούν ενώ το κεφάλι θα κινηθεί με βία προς τα γόνατα, συνδυασμός που μπορεί να αποδειχθεί τραγικός».

Ποιος πρέπει να κάθεται πού

Πολλές φορές αναρωτιόμαστε για το ποιος πρέπει να καθίσει στη δεύτερη σειρά καθισμάτων και σε ποια θέση. Ο Stastny μας δίνει μία χρήσιμη οδηγία “Σκεφτείτε καταστάσεις όπου εσείς και η οικογένειά σας πρέπει να βγείτε γρήγορα από το αυτοκίνητο. Π.χ. σε μία καραμπόλα. Καθίστε με τρόπο που σας επιτρέπει να εκκενώσετε το αυτοκίνητο γρήγορα, πάντα μέσω των δεξιών θυρών. Φανταστείτε για παράδειγμα ένα μωρό σε παιδικό κάθισμα και τη μητέρα του να κάθεται δίπλα. Η μητέρα πρέπει να κάθεται στα δεξιά, πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού, ώστε να μπορεί να σηκώσει γρήγορα το μωρό ή ολόκληρο το κάθισμα και να διαφύγει προς τα δεξιά. Αν κάθονται ανάποδα, θα πρέπει να βγει στο δρόμο και να περπατήσει γύρω από το αυτοκίνητο ή να περάσει πάνω από το παιδικό κάθισμα, εντός του αυτοκινήτου”



Παιδικό κάθισμα μέχρι ποια ηλικία;

Όσον αφορά τα παιδιά, ο Robert Stastny λέει “Αρκετοί μικροί επιβάτες, προτιμούν να μην κάθονται στο ειδικό κάθισμα για παιδιά, αλλά σε booster. Έτσι όμως δεν προστατεύονται κατάλληλα ο λαιμός και το κεφάλι τους σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης. Γι αυτό λοιπόν συνιστώ στους γονείς να τοποθετούν τα παιδιά στα ειδικά καθίσματά τους, μέχρι και την ηλικία των 8-10 ετών.”

Σχετικά με τα μωρά, θα πρέπει να κάθονται σε βρεφικά καθίσματα με προσανατολισμό προς τα πίσω, για όσο διάστημα χωράνε με ασφάλεια σε αυτά. “Η σημερινή τάση είναι να χρησιμοποιούνται τέτοια καθίσματα, ακόμη και για μεγαλύτερα παιδιά έως τεσσάρων ετών. Οι ειδικοί σε θέματα ασφαλείας είναι σαφώς υπέρ αυτού, μιας και σε αυτήν την περίπτωση η δύναμη πρόσκρουσης κατανέμεται καλύτερα” εξηγεί ο Stastny.

Και για τις εγκύους;
Ακόμα και σε αρκετά προχωρημένο στάδιο της εγκυμοσύνης, δεν απαγορεύεται στις γυναίκες να οδηγούν αλλά πρέπει να είναι προσεκτικές με το κάτω μέρος της ζώνης ασφαλείας, μιας και η πιθανή τοποθέτησή της στην κοιλιά θέτει σε κίνδυνο το έμβρυο.
Γι αυτό το σκοπό, διατίθενται ειδικά αξεσουάρ στην αγορά, όπως ένα λεπτό μαξιλάρι με λουράκι το οποίο στερεώνεται στη ζώνη ασφαλείας. Έτσι, όταν εκείνη κάθεται στο μαξιλάρι, τότε το λουράκι τραβάει τη ζώνη κάτω από την κοιλιά της, ώστε να μην πιέζεται.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!