Καπνός από την εξάτμιση: Τι σημαίνουν τα διαφορετικά χρώματα;

Ταλαιπωρείται το αυτοκίνητό σας από μια εξάτμιση, που βγάζει καπνό; Ο οδηγός αντιμετώπισης προβλημάτων σάς αναφέρει τις πιθανές αιτίες και τι πρέπει να κάνετε για την επιδιόρθωσή τους

Καπνός από την εξάτμιση: Τι σημαίνουν τα διαφορετικά χρώματα;

Ταλαιπωρείται το αυτοκίνητό σας από μια εξάτμιση, που βγάζει καπνό; Ο οδηγός αντιμετώπισης προβλημάτων σάς αναφέρει τις πιθανές αιτίες και τι πρέπει να κάνετε για την επιδιόρθωσή τους

Τις περισσότερες φορές, η εξάτμιση του αυτοκινήτου σας μόλις που θα έπρεπε να κάνει αισθητή την παρουσία της, εκπέμποντας αθόρυβα αέρια εξαιτίας της διαδικασίας καύσης του καυσίμου από το πίσω μέρος του οχήματός σας. Ωστόσο, αν υπάρχει εκεί όντως κάποιο πρόβλημα, θα μπορούσε κάλλιστα να βγαίνει από το τελικό της εξάτμισης μπλε, λευκός ή μαύρος καπνός. Γιατί, όπου υπάρχει καπνός, ξέρετε τι άλλο μπορεί κρύβεται εκεί.

Αυτός ο ασυνήθιστος καπνός από την εξάτμιση θα μπορούσε να βγαίνει όταν το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο ή ακόμα κι όταν επιταχύνει και μπορεί να προκαλέσει άμεσα ανησυχία στον ιδιοκτήτη ότι τον περιμένει ένας ακριβός λογαριασμός για την επισκευή. Από την άλλη, ο καπνός καυσαερίων από βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα θα μπορούσε πράγματι να αποτελεί ένδειξη σοβαρού μηχανικού προβλήματος, ωστόσο, αυτό δεν ισχύει πάντα.

Τι ακριβώς σημαίνει «μια εξάτμιση, που… φουμάρει»; Υπάρχουν πολλές πιθανές αιτίες ρύπων, οι οποίες προέρχονται από το πίσω άκρο του αυτοκινήτου σας και εμείς είμαστε εδώ, για να σας βοηθήσουμε να καταλάβετε τι συμβαίνει.

Κάνοντας διάγνωση μιας εξάτμισης, που εκπέμπει καπνό: τι θα έπρεπε να ψάξετε

Το πρώτο βήμα είναι ο ακριβής χρονικός προσδιορισμός της εκπομπής του καπνού από την εξάτμιση. Και, βέβαια, αναφέροντας τον όρο «χρονικός», δεν εννοούμε τι ώρα ήταν, αλλά αν ο καπνός εμφανίζεται μόνο κατά την επιτάχυνση, κάτι που προφανώς υποδηλώνει ένα διαφορετικό πρόβλημα σε σχέση με το αν ο καπνός εμφανίζεται μόνο όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε στάση ή αν εκπέμπεται σταθερά όταν ο κινητήρας λειτουργεί.

Οι κύριες αιτίες εκπομπής καπνού από την εξάτμιση ενδέχεται να διαφέρουν ανάλογα με το αυτοκίνητο και την κατάστασή του. Αν είναι καλά συντηρημένο και αυτό γίνεται τακτικά, τότε οι ορατές εκπομπές καυσαερίων είναι μάλλον δύσκολο να είναι ανησυχητικές. Ωστόσο, αξίζει τον κόπο να κάνετε έναν έλεγχο έτσι κι αλλιώς.

Το πραγματικό ζήτημα προκύπτει όταν πρόκειται για αυτοκίνητα, που έχουν συντηρηθεί ελλιπώς, καθώς ο καπνός από την εξάτμιση θα μπορούσε να είναι ένα σαφές δείγμα αμέλειας. Αυτό, φυσικά, μπορεί να είναι μια χρήσιμη ένδειξη κατά την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, γιατί αν το ιστορικό των service δεν είναι ολοκληρωμένο, μια εξάτμιση που καπνίζει μπορεί να είναι ένα ενδεικτικό σημάδι υποκείμενων προβλημάτων.

  • Λευκός καπνός από την εξάτμιση: Μπορεί να οφείλεται σε ατμό από συμπύκνωση στο σωλήνα εξάτμισης ή σε πιο σοβαρό πρόβλημα, που οφείλεται στη διαρροή ψυκτικού υγρού από τον κινητήρα. Η υπερβολική ποσότητα λευκού καπνού θα μπορούσε επίσης να υποδηλώνει αστοχία της φλάντζας στην κυλινδροκεφαλή.
  • Μπλε καπνός από την εξάτμιση: Το λάδι καίγεται. Υπάρχουν πολλές πιθανές αιτίες, με πιο σοβαρή τη φθορά των βαλβίδων, των δακτυλίων των εμβόλων ή των turbo.
  • Γκρι καπνός από την εξάτμιση: Αυτό μπορεί να είναι διαρροή λαδιού, βλάβη της βαλβίδας αναθυμιάσεων στροφαλοθαλάμου (PCV) ή διαρροή βαλβολίνης σε αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
  • Μαύρος καπνός από την εξάτμιση: Όπως και οι άλλοι τύποι, υπάρχουν επίσης διαφορετικές αιτίες εκπομπής μαύρου καπνού και ένας από τους βασικούς παράγοντες, που πρέπει να λάβετε υπόψη, είναι αν το αυτοκίνητό σας είναι βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο. Σε ένα βενζινοκίνητο, ο μαύρος καπνός είναι ένα σημάδι ότι καίγεται πάρα πολύ καύσιμο. Για να το διορθώσετε, θα πρέπει πρώτα να ελέγξετε ή να αντικαταστήσετε το φίλτρο αέρα. Αυτό θα ήταν εύκολο να βρεθεί, αλλά, αν δεν είστε σίγουροι, ελέγξτε το εγχειρίδιο του οχήματός σας. Αν όλα είναι εντάξει, τότε το επόμενο βήμα υποδεικνύει τον έλεγχο των μπεκ ψεκασμού. Αν είναι βουλωμένα, όπως και ο ρυθμιστής πίεσης καυσίμου, πρόκειται για μια υπόθεση, που ταιριάζει καλύτερα σε έναν επαγγελματία.

Αιτία εκπομπών μαύρου καπνού στα diesel αυτοκίνητα θα μπορούσε να είναι η συσσώρευση αιθάλης από τα καύσιμα, που δεν έχουν καεί. Το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων diesel (DPF) έχει σχεδιαστεί, για να παγιδεύει αιθάλη από το άκαυστο diesel προτού περάσει στην εξάτμιση του αυτοκινήτου. Ωστόσο, αν οδηγείτε ένα diesel αυτοκίνητο μόνο σε χαμηλές ταχύτητες, οι εναποθέσεις αιθάλης μπορούν να συσσωρευτούν με την πάροδο του χρόνου και θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα τη σχετική προειδοποιητική λυχνία, που αναβοσβήνει στον πίνακα οργάνων.

Για να το αντιμετωπίσετε αυτό, η καλύτερη αντίδραση θα ήταν η επιτάχυνση της ροής του μείγματος καυσίμου/αέρα μέσω του αυτοκινήτου σας, οδηγώντας το απλά πιο γρήγορα. Βρείτε κοντά σας έναν επαρχιακό δρόμο με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά ρεύμα ή έναν αυτοκινητόδρομο και επιταχύνετε γρήγορα το πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητό σας λίγο πιο γρήγορα από τα 110 χλμ./ώρα, ενέργεια, η οποία θα αποσπάσει την αιθάλη, που θα εμφανιστεί ως σφαίρα μαύρου καπνού πίσω από το αυτοκίνητο και πιθανότατα, έτσι θα αφήσετε εναποθέσεις αιθάλης στο δρόμο.

Εφόσον ενεργήσετε έτσι, όπως σας υποδεικνύουμε, το προειδοποιητικό σήμα στον πίνακα οργάνων λογικά θα διαγραφεί και είναι πολύ πιθανό να βοηθήσει το αυτοκίνητό σας να αποκριθεί λίγο πιο γρήγορα. Αν η προειδοποιητική λυχνία αναβοσβήνει τακτικά, τότε ένα αυτοκίνητο με diesel κινητήρα ίσως να μην είναι κατάλληλο για το είδος της οδήγησης που κάνετε. Και τότε μάλλον αξίζει τον κόπο και τα έξοδα να αποκτήσετε ένα βενζινοκίνητο μοντέλο ή ένα υβριδικό.

Αν κοιτάζετε ένα μεταχειρισμένο πετρελαιοκίνητο όχημα, που δείχνει να βγάζει μαύρο καπνό κατά την κανονική οδήγηση, τότε ρίξτε μια ματιά κάτω από το αυτοκίνητο, ώστε να βεβαιωθείτε ότι το φίλτρο DPF εξακολουθεί να αποτελεί μέρος του συστήματος της εξάτμισης. Μερικά… αδίστακτα συνεργεία είναι πολύ πιθανό να αφαιρούν το DPF από ένα προβληματικό αυτοκίνητο, για να σταματήσουν τα ζητήματα που προκύπτουν, αλλά αυτό θα οδηγήσει λογικά το αυτοκίνητο στο να αποκτήσει σε μόνιμη βάση την αιθάλη του diesel, που μπορεί στο μέλλον να σημάνει πιθανή αποτυχία στο ΚΤΕΟ.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!