Τα τεκμήρια διαβίωσης είναι το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα που απαιτείται να έχει κάποιος για να μπορεί να συντηρεί τα περιουσιακά του στοιχεία (αυτοκίνητα, κατοικίες κ.λπ.) και το ελάχιστο κόστος ετήσιας διαβίωσής του.
Στην 89η ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε αλλαγές στον τρόπο που θα υπολογίζονται τα τεκμήρια διαβίωσης για τα περιουσιακά στοιχεία – μεταξύ άλλων, και των αυτοκινήτων.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Φορολογική Μεταρρύθμιση για το Δημογραφικό και τη Μεσαία Τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία» εγκρίθηκε και επίσημα στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, επηρεάζοντας τα εισοδήματα του 2025 τα οποία θα δηλωθούν το 2026.
Σύμφωνα με το Υπουργείο οι ωφελούμενοι είναι περίπου 477.000 φορολογούμενοι με προστιθέμενη διαφορά φόρου εξαιτίας των τεκμηρίων διαβίωσης.
Τι ίσχυε πριν την εξαγγελία
Τα αυτοκίνητα υπόκεινται αποκλειστικά σε αντικειμενικές δαπάνες, βάση των κυβικών εκατοστών. Ισχύουν επίσης μειώσεις του ποσού ανάλογα με την παλαιότητα (30% για αυτοκίνητα 5-10 ετών και 50% για αυτοκίνητα άνω των 10 ετών.
Το σύστημα αυτό όμως λειτουργεί αφενός αποτρεπτικά για την αγορά νέων αυτοκινήτων ή αυτοκινήτων κάτω της δεκαετίας, ενώ αφετέρου δεν λαμβάνεται υπόψιν και το κόστος συντήρησης, το οποίο συχνά σε παλαιότερα αυτοκίνητα μπορεί να είναι και υψηλότερο.
Τι ισχύει με την μεταρρύθμιση
Οι κάτοχοι παλαιών αυτοκινήτων (με ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης πριν την 1η Νοεμβρίου 2010) δεν θα έχουν αλλαγές στα τεκμήριά τους. Θα υπολογίζεται βέβαια η μείωση 50% εξαιτίας της παλαιότητας.
Για αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν πρώτη φορά μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, οι αντικειμενικές δαπάνες θα προορίζονται βάση εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί (κατ’ αναλογία με τα Τέλη Κυκλοφορίας). Θα υπάρχουν επίσης μειώσεις στις αντικειμενικές δαπάνες, προσκομίζοντας και το ύψος των αντικειμενικών δαπανών σε αυτοκίνητα άνω των 10 ετών.
Τι ισχύει πλέον με τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης
Το νέο πλαίσιο που ορίζεται για τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης θα τον υπολογίζει ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης.
Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά εκατοστά ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.
Από την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται και από τα τέλη κυκλοφορίας.
Ποιους ευνοεί το νέο σύστημα
Το νέο σύστημα ευνοεί κυρίως τα υβριδικά, χαμηλών ρύπων οχήματα αλλά και τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, με τιμή πάνω από 50.000 ευρώ. Το οικονομικό επιτελείο αναφέρει πως πρόκειται για «σημαντική ωφέλεια» ειδικά στα οχήματα κάτω της δεκαετίας, καθώς πλέον τα καινούργια αυτοκίνητα δεν «τιμωρούνται», με υψηλότερα τεκμήρια.
Για παράδειγμα, ένα Toyota Corolla 1.8 Hybrid με πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας εντός του 2025 και κινητήρα 1,8 λίτρων, θα έπρεπε να πληρώσει 7.600 ευρώ σε τεκμήρια. Με το νέο σύστημα, και με εκπομπές 104 γρ. CO2/χλμ., θα κληθεί να πληρώσει μόλις 2.000 ευρώ.
Ευνοημένοι βγαίνουν και οι κάτοχοι αυτοκινήτων με κινητήρες μεγάλου κυβισμού που βρίσκονται στην πρώτη δεκαετία τους στον δρόμο. Για παράδειγμα, σε αυτοκίνητο με πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας το 2023 και με κινητήρα 3 λίτρων που εκπέμπει 144 γρ. CO2/χλμ., ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης μειώνεται στα 349,7 ευρώ από 2.314 ευρώ που ίσχυε έως σήμερα – μια μείωση που αγγίζει το 85%.
Τεκμήρια για αυτοκίνητα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας έως 31/10/2010
Κυβικά εκατοστά | Τεκμήρια |
900–1.200 | 2.000€ |
1.300 | 2.300€ |
1.400 | 2.600€ |
1.500 | 2.900€ |
1.600 | 3.200€ |
1.700 | 3.500€ |
1.800 | 3.800€ |
2.000 | 4.400€ |
2.500 | 6.650€ |
3.000 | 8.900€ |
3.500 | 11.900€ |
Νέα κλίμακα για οχήματα που έχουν ταξινομηθεί από 1/11/2010 βάση εκπομπών CO2:
CO2 | Οριακός συντελεστής (ανά γραμμάριο εκπομπών CO2) – Σε ευρώ |
1-122 | 2000 |
123-139 | 30 |
140-166 | 45 |
>166 | 60 |
Τι ισχύει για τα ηλεκτρικά οχήματα:
Αντικειμενικές δαπάνες σήμερα | Νέες αντικειμενικές δαπάνες | |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 | 0 | 0 |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων άνω των 50.000 | 4000 | 2000 |