Η επιστημονική φαντασία μας έχει ήδη δώσει μια ματιά στην τεχνολογία «vehicle to everything» (οχήματος προς τα πάντα) ή V2X. Όλες οι ταινίες όπου ένα αυτοκίνητο επικοινωνεί με τον κόσμο γύρω του είναι ένα παράδειγμα V2X σε δράση, παρότι φανταστικό.
Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε όμως, είναι πως αυτό αποτελεί μόνο ένα μικρό μέρος των δυνατοτήτων του V2X και ότι ο όρος στην πραγματικότητα αναφέρεται σε ένα πολύ ευρύτερο φάσμα τεχνολογιών, ορισμένες από τις οποίες είναι ήδη διαθέσιμες στα αυτοκίνητα που μπορείτε να αγοράσετε σήμερα.
Έτσι, συγκεντρώσαμε μια σύντομη επεξήγηση για την τεχνολογία V2X, η οποία καλύπτει τα πάντα, από τα αυτοκίνητα υψηλής τεχνολογίας, που παιρνουν στοιχεία από τις ταινίες, μέχρι απλούστερες και πιο άμεσες πρακτικές εφαρμογές, όπως η δυνατότητα να χρησιμοποιείτε την μπαταρία του ηλεκτρικού σας αυτοκινήτου για να φορτίζετε ηλεκτρικές συσκευές ή ακόμη και να διατηρείτε το σπίτι σας σε λειτουργία κατά τη διάρκεια μιας διακοπής ρεύματος. Παρακάτω, εξηγούμε τι είναι η τεχνολογία V2X, και ποιες παραλλαγές θα βρείτε στα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Τι είναι η τεχνολογία Vehicle to everything;
Η τεχνολογία Vehicle to everything, ή σε συντομογραφία V2X, είναι ένας γενικός όρος για πολλές διαφορετικές τεχνολογίες που θα γίνουν κοινές στα αυτοκίνητα που οδηγούμε στο μέλλον. Στην πραγματικότητα καλύπτει ένα αρκετά ευρύ φάσμα καινοτομιών, ορισμένες από τις οποίες σχετίζονται μόνο επιφανειακά με άλλες, οπότε το V2X μπορεί να μην σημαίνει το ίδιο για όλα τα αυτοκίνητα.
Επικεντρωθήκαμε στις πιο συνηθισμένες παραλλαγές του V2X, αλλά υπάρχουν και άλλες που βρίσκονται σε εξέλιξη, και είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν περισσότερες στο μέλλον.
Όχημα προς δίκτυο (V2G)
Η σύνδεση του οχήματος με το ηλεκτρικό δίκτυο ή V2G είναι μία από τις πιο γνωστές τεχνολογίες V2X και πιθανότατα θα γίνει μία από τις πιο διαδεδομένες τα επόμενα χρόνια. Σημαίνει ουσιαστικά τη χρήση της ενέργειας που αποθηκεύεται στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων ως αποθηκευτικό μέσο του δικτύου, με τα τοπικά και εθνικά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας να μπορούν να αντλούν από εκεί σε περιόδους αιχμής για να καλύψουν τη ζήτηση, κάτι που είναι γνωστό ως ισοστάθμιση φορτίου. Σε περιόδους χαμηλότερης ζήτησης, τα ηλεκτρικά οχήματα θα φορτίζονται κανονικά, αντλώντας και πάλι την ενέργειά τους από το δίκτυο.
Όχημα προς οικία (V2H)
Πρόκειται για μια άλλη εξέλιξη της προαναφερθείσας τεχνολογίας, αλλά ειδικά για την παροχή ενέργειας σε τοπικό επίπεδο. Η τεχνολογία «V2H» σημαίνει ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή ηλεκτρικής ενέργειας για ένα μεμονωμένο σπίτι, είτε για την εξισορρόπηση της ζήτησης με τον ίδιο τρόπο όπως η V2G (τροφοδοτώντας ένα σπίτι το βράδυ, όταν χρησιμοποιούνται οι τηλεοράσεις, ο φούρνος, τα φώτα και άλλα, και στη συνέχεια φορτίζοντας κατά τη διάρκεια της νύχτας όταν όλοι κοιμούνται), είτε ως εφεδρικό σύστημα έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση διακοπής ρεύματος.
Δεδομένου ότι ακόμη και οι μικρότερες μπαταρίες των EV αποθηκεύουν περισσότερη ενέργεια από όση χρησιμοποιούν τα περισσότερα σπίτια σε αρκετές ημέρες, ένα EV θα μπορούσε ενδεχομένως να κρατήσει τα φώτα αναμμένα κατά τη διάρκεια μεγάλων διακοπών ρεύματος, όπως μετά από φυσικές καταστροφές.
Όχημα προς υποδομές (V2I)
Σε αντίθεση με τα V2G και V2H, η σύνδεση οχήματος με υποδομή ή V2I, κατά κύριο λόγο δεν αποτελεί αποκλειστικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων. Με το V2I, τα αυτοκίνητα μπορούν να επικοινωνούν με υποδομές, όπως φωτεινοί σηματοδότες, εγκαταστάσεις στάθμευσης και συστήματα κυκλοφορίας και με τη σειρά τους, αυτά τα συστήματα μπορούν να μεταφέρουν πληροφορίες σε όλα τα οχήματα σε μια συγκεκριμένη περιοχή.
Στην απλούστερη εκδοχή του, το V2I σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο μπορεί να σας ενημερώσει για να σηκώσετε το πόδι σας από το γκάζι, ώστε ένας φωτεινός σηματοδότης να γίνει πράσινος λίγο πριν φτάσετε σε αυτόν (η Audi δοκίμασε την τεχνολογία στο πρωτότυπο A1 e-tron ήδη από το 2013), ή να πραγματοποιήσει απευθείας πληρωμές διοδίων. Στην πιο σύνθετη μορφή της, μπορεί να διαχειρίζεται τη ροή της κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο, επηρεάζοντας τόσο τα οχήματα όσο και τα τοπικά συστήματα, ώστε να μην υπάρχουν ουρές και τα οχήματα να κατευθύνονται μέσω των πιο αποδοτικών διαδρομών.
Όχημα προς φορτίο (V2L)
Το Vehicle to load (V2L), είναι ένα άλλο σύστημα με επίκεντρο κυρίως τα ηλεκτρικά οχήματα, το οποίο ουσιαστικά σας επιτρέπει να χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητό σας ως ένα τεράστιο κινητό πακέτο ενέργειας, όπως εκείνες οι μικρές μπαταρίες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να φορτίσετε το τηλέφωνό σας ενώ βρίσκεστε έξω.
Αρκετές εταιρείες προσφέρουν ήδη την τεχνολογία V2L σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που απευθύνονται κυρίως σε ανθρώπους που βρίσκονται στην ύπαιθρο, αφού μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα αυτοκίνητο για να λειτουργήσετε, ας πούμε, αξεσουάρ σε ένα κάμπινγκ, να φορτίσετε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο ή να τροφοδοτήσετε ηλεκτρικά εργαλεία με ρεύμα σε ένα εργοτάξιο. Είναι ένα χαρακτηριστικό σε οικογενειακά αυτοκίνητα όπως το Hyundai Ioniq 5, για παράδειγμα, καθώς και σε αρκετά ηλεκτρικά φορτηγά στην αγορά των ΗΠΑ.
Όχημα προς όχημα (V2V)
Η τεχνολογία οχήματος προς όχημα, σε συντομογραφία V2V, είναι παρόμοια στην έννοια με την τεχνολογία V2I (όχημα προς υποδομές), αλλά περιορίζεται στις αλληλεπιδράσεις δεδομένων μεταξύ οχημάτων και όχι σε ολόκληρο το ψηφιακό περιβάλλον. Πρωταρχικός στόχος της είναι να καταστήσει τις μεταφορές πιο αποτελεσματικές και ασφαλείς, με την επικοινωνία μικρής εμβέλειας να επιτρέπει σε όλα τα οχήματα σε μια συγκεκριμένη περιοχή να διαβάζουν πληροφορίες για όλα τα άλλα οχήματα, από τη θέση τους έως την ταχύτητα και την κατεύθυνσή τους.
Είναι δυνητικά η τεχνολογία που θα μπορούσε να επιτρέψει την πραγματικά αυτόνομη οδήγηση, καθώς ένα μεμονωμένο αυτόνομο όχημα δεν θα χρειάζεται πλέον να ερμηνεύει τι κάνουν τα αυτοκίνητα γύρω του, θα το γνωρίζει ήδη επικοινωνώντας μαζί τους, όπως και εκείνα τα οχήματα θα γνωρίζουν επίσης πληροφορίες για το δικό σας. Το V2V θα μπορούσε επίσης να επιτρέψει τεχνολογίες όπως το «platooning», όπου μια σειρά οχημάτων θα μπορούσε να κινείται σε κοντινή απόσταση σε έναν αυτοκινητόδρομο, προς όφελος της αεροδυναμικής, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας.
Αποκλειστική συνεργασία: Auto Express
Απόδοση: Φαμπρίτσιο Λαζάκις