
Η Red Bull προσπαθεί να ξεφύγει από το αδιέξοδο στο οποίο έβαλε τον εαυτό της με την επιλογή να τοποθετήσει φέτος τον Liam Lawson στο δεύτερο μονοθέσιο της ομάδας της για τη φετινή σεζόν της Formula 1, απέναντι στον Max Verstappen. Οι επιδόσεις του 23χρονου Νεοζηλανδού στα δύο πρώτα Grand Prix ήταν απογοητευτικές, καθώς δεν έχει καταφέρει να προκριθεί πέραν του Q1. Στο GP Κίνας, ακόμα και με τρεις αποκλεισμούς, δεν κατάφερε να σημειώσει βαθμούς.
Τώρα έπειτα από δύο μόλις αγώνες, αναφέρεται ότι κινδυνεύει η θέση του και ίσως να μην αγωνίζεται για τη Red Bull στο GP Ιαπωνίας του μεθεπόμενου Σαββατοκύριακου. Ακόμα και για τη Red Bull, που δεν συγχωρεί τα παραστρατήματα των οδηγών της, είναι πολύ νωρίς για να συμβεί κάτι τέτοιο.
Πολλοί αμφισβήτησαν ότι η επιλογή του Lawson, με εμπειρία μόλις 11 Grand Prix στη Formula 1, ήταν η καλύτερη για τη Red Bull, παρότι είναι πολύ καλός οδηγός, αφού έχει πρωταγωνιστήσει σε όποια κατηγορία και αν έχει αγωνιστεί. Το πρόβλημα δεν πηγάζει από τον οδηγό, αλλά από τους χειρισμούς της Red Bull καθώς και το μονοθέσιό της.
- Ηλεκτρικό SUV από 23.900 €, με χαμηλό επιτόκιο 4,9% & 8ετή εγγύηση
- Audi: Επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων με όφελος έως 18.000 €
- OMODA & JAECOO: Όφελος έως 3.500 ευρώ για προ-παραγγελίες
- Δίλημμα Citroen C3: Βενζίνη με 16.900 € ή ηλεκτρικό με 18.900 €
- Τι πρέπει να έχει ένα μοντέλο για να αναδειχθεί "Αυτοκίνητο της χρονιάς";
- Πλούσιο, αυτόματο και χαρισματικό Premium C-SUV με τιμή 37.980 €
Η Red Bull είχε επιχειρήσει να τοποθετήσει άπειρους οδηγούς στο πλάι του Verstappen και στο παρελθόν, όπως με τους Pierre Gasly και Alex Albon και δεν είχε λειτουργήσει, παρότι αποδείχθηκε αργότερα ότι αμφότεροι αποτελούν πολύ καλούς οδηγούς. Οπότε επέλεξε το 2021 έναν έμπειρο οδηγό, στο πρόσωπο του Sergio Perez. Ωστόσο, ούτε αυτό λειτούργησε εντέλει, καθώς η απόδοση του Μεξικανού ήταν εξαιρετικά απογοητευτική πέρυσι. Οπότε η Red Bull πήγε πίσω στην αρχική συνταγή, και έφερε ξανά έναν νεαρό οδηγό.
Έχοντας προτιμήσει να μην εξετάσει την επιλογή του Carlos Sainz που ήταν διαθέσιμος πέρυσι, η Red Bull έχει μεγαλύτερη ελευθερία στον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστεί το δεύτερο cockpit της, διατηρώντας συμβόλαια με τους οδηγούς της που της επιτρέπουν να τους αλλάζει κατά το δοκούν μεταξύ των δύο ομάδων της. Άλλωστε, οι δυσκολίες του Sainz στην προσαρμογή του στη Williams αποδεικνύουν ότι η εμπειρία δεν αποτελεί απαραίτητα την απάντηση.
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα είναι η υποστήριξη που παρέχει η ομάδα στους οδηγούς που επιλέγει. Ο Lawson βρέθηκε στα βαθιά στα δύο πρώτα Grand Prix της σεζόν και αντί η ομάδα να ξεκαθαρίσει ότι βρίσκεται εκεί για να μείνει, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να τον αντικαταστήσει για τον 3ο αγώνα, το GP Ιαπωνίας. Μία επιλογή που και πάλι δεν έχει νόημα, καθώς η Suzuka είναι μια πίστα την οποία ο Lawson γνωρίζει πολύ καλά (από τη συμμετοχή του στο Ιαπωνικό Πρωτάθλημα μονοθεσίων Super Formula) και αν υπάρχει κάπου που μπορεί να αποδείξει την αξία του, θα είναι εκεί.
Ωστόσο, ο επικεφαλής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, αρνείται ότι το πρόβλημα του Lawson έγκειται στο γεγονός ότι δεν γνώριζε τις πίστες της Μελβούρνης και της Σαγκάης, κρίνοντας ότι οι οδηγοί τις μαθαίνουν πολύ γρήγορα. O Horner, ενώ δηλώνει ότι η Red Bull έχει υποχρέωση απέναντι στον Lawson να τον προστατεύσει, δεν επιβεβαίωσε ότι θα οδηγεί για την ομάδα του στο GP Ιαπωνίας. Δήλωσε ότι η Red Bull θα εξετάσει προσεκτικά όλα τα δεδομένα από τους δύο πρώτους αγώνες και θα αποφασίσει.
Το μονοθέσιο
Αυτό που θα ψάξει να διαπιστώσει η Red Bull, είναι αν ο Lawson μπορεί να αποδώσει με το μονοθέσιο που έχει στα χέρια του. Εκεί εντοπίζεται άλλωστε και το «πρόβλημα» της Red Bull με το δεύτερο οδηγό της τα τελευταία χρόνια. Όχι όπως υποθέτουν πολλοί ότι ο δεύτερος οδηγός έχει χειρότερο μονοθέσιο. Αλλά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, η Red Bull είναι στημένη στα μέτρα του Max Verstappen, διότι με αυτό τον τρόπο θα αντλήσει το μέγιστο των επιδόσεων στην πίστα. Είναι γνωστό ότι ο Ολλανδός θέλει ένα μονοθέσιο με «βιδωμένο» στο έδαφος εμπρός μέρος, και μπορεί να ανταπεξέλθει σε οποιαδήποτε νευρικότητα του πίσω άξονα, όσο τονισμένη και αν είναι.
Αυτό όμως αντιβαίνει τις απαιτήσει που έχουν οι περισσότεροι οδηγοί αγώνων από τα αυτοκίνητά τους. O Alex Albon το έχει τοποθετήσει ως εξής: «Είναι σαν να βάζεις την ευαισθησία του ποντικιού ενός υπολογιστή στο μέγιστο και το βελάκι να χορεύει παντού στην οθόνη. Αυτή είναι περίπου η αίσθηση. Γίνεται τόσο αιχμηρό που σε κάνει λίγο σφιγμένο. Αν πρέπει να το σκεφτείς, και δεν ξέρεις πώς θα αντιδράσει το μονοθέσιο, δεν έχεις την αυτοπεποίθηση, και δεν πρόκειται ποτέ να λειτουργήσει».
@fueltothe_max Sharing this again so people understand.. Max is very quick and has a very unique driving style. It is hard for any other driver to understand and handle. #maxverstappen #redbullracing #alexalbon #f1 #highperformance #fyp ♬ original sound – fueltothe_max🏎️
Αυτό υποδεικνύει πόσο σημαντικό είναι για κάθε οδηγό στη Formula 1 να διαθέτει στα χέρια του ένα μονοθέσιο το οποίο εμπιστεύεται, γνωρίζοντας τις αντιδράσεις του, και του επιτρέπει να εκφράζει το προσωπικό του οδηγικό στυλ με τον πιο φυσικό τρόπο. Το πρόβλημα είναι ότι προσαρμόζοντας το μονοθέσιο στις προτιμήσεις του Verstappen, ενώ είναι μία τακτική που αποδίδει εξαιρετικά για τον Ολλανδό, καταδικάζει σχεδόν κάθε οδηγό που περνά από δίπλα του.
Ο ίδιος ο Verstappen δήλωσε ότι μιλώντας με τον Lawson, ο Νεοζηλανδός του αποκάλυψε ότι το μονοθέσιο της Racing Bulls, της δεύτερης ομάδας της Red Bull, από την οποία προήλθε ο 23χρονος οδηγός, είναι πολύ πιο εύκολο στην οδήγηση. Η μοναδική λύση θα ήταν να βρεθεί ένας οδηγός με αρκετά παρόμοιο στυλ οδήγησης και αυτό φαίνεται ότι είναι αδύνατο.
Παράλληλα, η Red Bull βρίσκεται σε ένα περίεργο σταυροδρόμι αυτή την περίοδο. Δύο πολύ σημαντικές τεχνικές φιγούρες που γνωρίζουν πολύ καλά πώς πρέπει να λειτουργεί στο σύνολό του ένα μονοθέσιο έχουν φύγει από την ομάδα: οι Rob Marshall και Adrian Newey, με τον τελευταίο να δηλώνει ότι δεν εισακούστηκε από το τεχνικό τμήμα στις συμβουλές που έδωσε πέρυσι για την εξέλιξη του μονοθεσίου και ήταν αντίθετος με τις επιλογές που έγιναν.
Ο Perez είχε προειδοποιήσει και αυτός ότι η RB20 είχε βρεθεί σε μία προβληματική κατεύθυνση. Επίσης, η Red Bull έχει παραδεχθεί στο παρελθόν ότι οι απαιτήσεις του Verstappen την έχουν οδηγήσει σε λανθασμένη κατεύθυνση εξέλιξης.
Οι εναλλακτικές
Η πιο προφανής υποψηφιότητα αντικαταστάτη του Lawson, σε περίπτωση που η Red Bull επιλέξει να κάνει κάτι τέτοιο, είναι σαφώς ο Yuki Tsunoda. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, έπλεξε το εγκώμιο του Ιάπωνα οδηγού στο GP Κίνας,υπήρχαν λόγοι για τους οποίους η ομάδα τον παρέβλεψε στην περυσινή επιλογή της και αυτοί εξακολουθούν να ισχύουν.
Φαίνεται ότι ο Horner είναι εναντίον μίας τέτοιας κίνησης, η οποία δεν είναι δεδομένο ότι θα λειτουργήσει, όπως αναφέραμε και πριν, παρά την μεγαλύτερη εμπειρία του Tsunoda. Επίσης, δεν είναι δεδομένο ότι θα ήταν η καλύτερη λύση να «πετάξουν» τον Ιάπωνα απροετοίμαστο στο μονοθέσιο της Red Bull στον αγώνα της πατρίδας του.
Παράλληλα, ο Helmut Marko εθεάθη στο χώρο φιλοξενίας της Alpine στο paddock της Σαγκάης την Κυριακή, γεγονός που ίσως βάζει και τον Αργεντίνο Franco Colapinto στην εξίσωση. Ο Αργεντίνος εντυπωσίασε στις 9 εμφανίσεις του με τη Williams πέρυσι αρκετά τον Flavio Briatore, ώστε να είναι πρόθυμος να… βάλει το χέρι στην τσέπη και να πληρώσει τη βρετανική ομάδα για να τον αποκτήσει. Η λογική λέει ότι δεν θα είναι διατεθειμένος να αφήσει τον Colapinto να αγωνιστεί στη Red Bull τόσο εύκολα, εκτός και αν όλα έχουν μία τιμή για τον Ιταλό.
Όπως είπαμε, η αλλαγή οδηγού δεν είναι απαραίτητο ότι θα φέρει βελτίωση. Θα αποτελεί όμως σημάδι της κακής διαχείρισης που έχει κάνει η Red Bull τα τελευταία χρόνια με τους οδηγούς της, καθώς και ενός προβλήματος με το μονοθέσιο το οποίο δεν επιλύνεται αλλάζοντας συνεχώς αυτόν που το οδηγεί.