F1: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το GP Κατάρ

Διαβάστε όσα πρέπει να γνωρίζετε για το GP Κατάρ, τον προτελευταίο αγώνα της φετινής σεζόν της Formula 1, που περιέχει και σπριντ στο αγωνιστικό τριήμερο. Δείτε τα προγνωστικά, τα ωράρια και τα χαρακτηριστικά της πίστας και τους περιορισμούς των ελαστικών.

F1: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το GP Κατάρ

Διαβάστε όσα πρέπει να γνωρίζετε για το GP Κατάρ, τον προτελευταίο αγώνα της φετινής σεζόν της Formula 1, που περιέχει και σπριντ στο αγωνιστικό τριήμερο. Δείτε τα προγνωστικά, τα ωράρια και τα χαρακτηριστικά της πίστας και τους περιορισμούς των ελαστικών.

To Grand Prix Κατάρ θα αποτελέσει τον προτελευταίο αγώνα της φετινής σεζόν της Formula 1 και έπειτα από τον διπλό αποκλεισμό της McLaren από το GP Λας Βέγκας, η βαθμολογική κατάσταση είναι πιο δραματική από ό,τι φαινόταν στον τερματισμό του αγώνα στην πόλη του τζόγου. Ο Lando Norris παραμένει βέβαια φαβορί για τον τίτλο, τον οποίο μάλιστα μπορεί να εξασφαλίσει στο Lusail.

Ο Βρετανός βρίσκεται 24 βαθμούς μπροστά από τους Oscar Piastri και Max Verstappen στη βαθμολογία. Οπότε, αν ο Norris καταφέρει να σημειώσει 2 βαθμούς περισσότερους και από τους δύο αντιπάλους του αυτό το Σαββατοκύριακο, θα στεφθεί Πρωταθλητής στο Κατάρ, αλλιώς όλα θα αποφασιστούν στο φινάλε της σεζόν, το GP Άμπου Ντάμπι. Ωστόσο, ο Norris μπορεί να τερματίσει τους δύο αγώνες που απομένουν και το σπριντ στην 3η θέση για να επικρατήσει ό,τι και να κάνουν οι άλλοι.

O Verstappen μπορεί τώρα να τοτραβήξει μέχρι τέλους, ενώ πριν από τον αποκλεισμό της McLaren στο Λας Βέγκας έπρεπε να σημειώσει 18 βαθμούς περισσότερους από τον Norris για να το καταφέρει αυτό. Απαλλαγμένος από πίεση, αφού είναι το αουτσάιντερ, γνωρίζει ότι πολλά μπορούν να γυρίσουν ξαφνικά, αλλά ξέρει επίσης ότι χρειάζεται βοήθεια και από τη McLaren (ή τον Norris) για να καταφέρει να φτάσει στον τίτλο.

Formula 1 2024: Qatar GP

Ωστόσο, από τους τρεις τελευταίους αγώνες της χρονιάς, το GP Λας Βέγκας θα πρέπει να ήταν το χειρότερο της McLaren σε απόδοση. Συνεπώς, δύσκολα ο Ολλανδός μπορεί να βασιστεί στις ομάδες των Mercedes και Ferrari να αφαιρέσουν βαθμούς από τον Norris. Βέβαια, θα λειτουργήσει υπέρ του το γεγονός ότι μέχρι να αποκλειστεί μαθηματικά ένας από τους δύο οδηγούς της McLaren από τη μάχη του τίτλου, η βρετανική ομάδα αναμένεται να μην είναι διατεθειμένη να δώσει εντολή στον Piastri να βοηθήσει τον Norris.

Την κατάσταση φυσικά περιπλέκει το γεγονός ότι πρόκειται για το τελευταίο φετινό αγωνιστικό Σαββατοκύριακο που περιέχει και σπριντ, οπότε υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες να σημειωθούν -ή να χαθούν– βαθμοί. Το περιστατικό του διπλού αποκλεισμού της McLaren σε τόσο κρίσιμο σημείο για τη σεζόν, μπορεί να έχει και συνέπειες στους δύο τελευταίους αγώνες.

Διότι αν η McLaren αποφασίσει να ακολουθήσει πιο συντηρητική προσέγγιση και ανυψώσει -μιλάμε για δέκατα του χιλιοστού- το μονοθέσιο από το έδαφος για να προστατεύσει το δάπεδο, ενδέχεται να χάσει απόδοση. Όμως, η πίστα του Lusail έχει πολύ λεία άσφαλτο και τα kerb δεν είναι τόσο επιθετικά όσο στο παρελθόν. Επίσης, ξεχωρίζει για το γεγονός ότι δεν έχει αργές στροφές. Η χάραξή της, η οποία δημιουργήθηκε με τους αγώνες του MotoGP υπόψη, διαθέτει πολλές γρήγορες στροφές καθώς και παρατεταμένες μέσης ταχύτητας διέλευσης.

F1 Εξέλιξη βαθμολογίας 2025 σε σχέση με ένα σταθερό μέσο όρο ενός υποθετικού οδηγού που τερματίζει πάντα 3ος
F1 – Εξέλιξη της φετινής βαθμολογίας σε σχέση με ένα σταθερό μέσο όρο ενός υποθετικού οδηγού που τερματίζει πάντα 3ος σε όλους τους αγώνες και τα σπριντ

Αυτό ασκεί υψηλά πλευρικά φορτία στα ελαστικά και για λόγους ασφάλειας, η Pirelli έβαλε σε εφαρμογή μέγιστο συνολικό όριο 25 γύρων στα ελαστικά, το οποίο περιλαμβάνει και τους γύρους υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας και VSC. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι υποχρεωτική η στρατηγική δύο pit stop καθώς ο αγώνας είναι προγραμματισμένο να διαρκέσει 57 γύρους συνολικά.

Η Red Bull είναι πολύ ανταγωνιστική στις γρήγορες στροφές, ενώ η McLaren είναι καλύτερη στις παρατεταμένες μέσης ταχύτητας. Υπάρχουν αρκετές και από τα δύο είδη στο Lusail και η διαχείριση των ελαστικών θα παίξει καθοριστική σημασία. Ο παράγοντας που μπορεί να κρίνει τις ισορροπίες μεταξύ τους, είναι το γεγονός ότι περιοριστικός παράγοντας είναι τα ελαστικά του εμπρός άξονα. Οπότε, αυτό ίσως δυσκολέψει λίγο περισσότερο τη McLaren, που αρέσκεται καλύτερα σε rear limited πίστες.

Παρά την καλή της φόρμα στους τελευταίους αγώνες, η Mercedes δύσκολα θα μπορεί να απειλήσει τους προπορευόμενους στο Κατάρ, καθώς οι γρήγορες και παρατεταμένες στροφές δεν αναδεικνύουν τα προτερήματα της W16. Όπως πάντα, η απόδοση της Ferrari είναι… αστάθμητος παράγοντας, αλλά θεωρητικά, δεν φαίνεται να την ευνοεί το Lusail.

Χαρακτηριστικά πίστας

F1 Πίστα Lusail GP Κατάρ 2025

Από τη μία έρημο στην άλλη, με ένα ενδιάμεσο ταξίδι 13.000 χλμ. Στην πίστα του Κατάρ, τα μονοθέσια διανύουν μόνο μία στροφή με ταχύτητα κάτω των 100 χλμ./ώρα (τη φουρκέτα 6), συνεπώς, απουσιάζουν οι ζώνες έντονης πέδησης, κάτι μοναδικό στο Πρωτάθλημα της Formula 1. Όλες οι υπόλοιπες στροφές είναι μέσης και υψηλής ταχύτητας, με την παρατεταμένη δεξιά τριπλής κορυφής μεταξύ των 12-14 να ασκεί πολύ υψηλά φορτία στο εμπρός αριστερό ελαστικό για πολλά δευτερόλεπτα.

Οι ομάδες τείνουν προς στήσιμο υψηλότερου αεροδυναμικού φορτίου, για καλύτερη απόδοση στις στροφές, για αυτό και οι ταχύτητες στο τέλος της ευθείας δεν είναι πολύ υψηλές. Το πιο πιθανό σημείο να δούμε προσπεράσματα είναι το τέλος της μεγάλης ευθείας εκκίνησης/τερματισμού μήκους 1 χλμ. -όπου υπάρχει η μοναδική ζώνη DRS– και οι μάχες συνεχίζονται πολλές φορές στις δύο επόμενες στροφές.

Λόγω των υψηλών πλευρικών φορτίων που ασκούνται στα ελαστικά, η Pirelli έχει φέρει τις τρεις πιο σκληρές γόμες της γκάμας της. Ο λείος ασφαλτοτάπητας οδηγεί συνήθως σε graining, παράγοντας υψηλή φθορά στα ελαστικά. Ως επιπλέον μέτρο ασφάλειας, η Pirelli έχει θέσει εξαιρετικά υψηλά το ελάχιστο όριο πιέσεων των ελαστικών: 28 psi στον εμπρός άξονα και 23,5 psi πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.

Το μεγάλο μήκος του pit lane (502 μ.) οδηγεί σε πολύ χρονοβόρα pit stop που με την απώλεια χρόνου να ανέρχεται στα 26 δλ. κατά μέσο όρο σύμφωνα με την Alpine. Ωστόσο, όπως αναφέραμε, η στρατηγική θα είναι προκαθορισμένη υποχρεωτικά στα δύο pit stop, για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αστοχίας ελαστικών. Καθώς οι οδηγοί δεν θα ανησυχούν για τη φθορά των ελαστικών, αναμένεται να δούμε έναν αγώνα όπου θα ακολουθούν αυξημένο ρυθμό σε σύγκριση με το συνηθισμένο.

F1 Στοιχεία ελαστικών GP Κατάρ 2025 F1 Χρήση ελαστικών πέρυσι GP Κατάρ 2025

Στις πολύ υψηλές θερμοκρασίες, με υψηλά πλευρικά φορτία και αυξημένο ρυθμό, αρκετοί οδηγοί έφτασαν το 2023 στα πρόθυρα θερμοπληξίας, με πολλούς να βρεθούν σε ημιλιπόθυμη κατάσταση στον τερματισμό από την αφυδάτωση. Ωστόσο, το ευτυχές είναι ότι ο φετινός αγώνας διεξάγεται δύο μήνες αργότερα, οπότε οι θερμοκρασίες θα είναι χαμηλότερες, παραμένοντας όμως σε αρκετά υψηλά επίπεδα.

απόσταση της pole position από την πρώτη ζώνη πέδησης είναι αρκετά μεγάλη (371 μ.), κάτι που μπορεί να κάνει τον πρωτοπόρο ευάλωτο σε επιθέσεις από τους υπόλοιπους στις πρώτες στροφές του αγώνα. Επειδή η πίστα βρίσκεται στην έρημο, άνεμοι μπορούν να φέρουν άμμο στην πίστα, επηρεάζοντας την εξέλιξη των συνθηκών. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο, έχει τοποθετηθεί σε πολλά σημεία στην πίστα τεχνητός χλοοτάπητας για να αιχμαλωτίζει την άμμο.

Για την αντιμετώπιση των υπερβάσεων των ορίων της πίστας, έχει τοποθετηθεί πίσω από το kerb στην εξωτερική αρκετών στροφών μία λεπτή λωρίδα χαλικιών, στην οποία αν τα μονοθέσια πατήσουν, χάνουν χρόνο αυτομάτως.

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 15:30
Κατατακτήριες δοκιμές σπριντ: 19:30

Σάββατο 30 Νοεμβρίου
Σπριντ: 16:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 20:00

Κυριακή 1 Δεκεμβρίου
Αγώνας: 18:00

Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν σε ζωντανά στο ελληνικό συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Οι κατατακτήριες δοκιμές θα μεταδοθούν στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 σε μαγνητοσκόπηση τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, και ο αγώνας ετεροχρονισμένα τα μεσάνυχτα της Κυριακής.

GP Κατάρ

23ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2025
Πίστα: Lusail International Circuit
Μήκος πίστας: 5.419 μ.
Γύροι: 57
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,611 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:22.384 (236,798 χλμ./ώρα) – L. Norris (McLaren), 2024
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:20.575 (242,114 χλμ./ώρα) – G. Russell (Mercedes), 2024
Στροφές: 16 (6 αριστερές, 10 δεξιές)
Ζώνες DRS: 1 (μεταξύ στροφών 16-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 66%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 71%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 11%
Αλλαγές σχέσης κιβωτίου στο γύρο: 50
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 5 G (στροφή 13)
Μέγιστη ταχύτητα: 322 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 371 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 26 δλ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 503 μ.
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση

Καλύτερα στιγμιότυπα προηγούμενων GP Κατάρ

Στιγμιότυπα 2024

Στιγμιότυπα 2023

Στιγμιότυπα 2021

F1 Προηγούμενα αποτελέσματα GP Κατάρ 2025

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!