F1: Εκπλήξεις και δράμα στο GP Καναδά

Μία νίκη-έκπληξη από τον George Russell και τη Mercedes, ενδεχομένως επισκιάστηκε από τη σύγκρουση μεταξύ των οδηγών της McLaren στους τελευταίους γύρους του GP Καναδά της Formula 1.

F1: Εκπλήξεις και δράμα στο GP Καναδά

Μία νίκη-έκπληξη από τον George Russell και τη Mercedes, ενδεχομένως επισκιάστηκε από τη σύγκρουση μεταξύ των οδηγών της McLaren στους τελευταίους γύρους του GP Καναδά της Formula 1.

Φαμπρίτσιο Λαζάκις

Αν και η McLaren είναι κυρίαρχη στους περισσότερους αγώνες φετινή σεζόν της Formula 1, έχουμε δει ότι υπάρχουν πίστες τις οποίες δεν μπορεί να κατακτήσει. Το Grand Prix Καναδά ήταν το χειρότερο παράδειγμα μίας τέτοιας κατάστασης, αφού για πρώτη φορά φέτος, κανένας από τους δύο οδηγούς της δεν ανέβηκε στο βάθρο.

Σαν να μην έφτανε αυτό, ο Lando Norris προκάλεσε σύγκρουση με τον team-mate του, Oscar Piastri, με αποτέλεσμα την εγκατάλειψη του Βρετανού, μόλις 4 γύρους πριν από το τέλος. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, σε κακή ημέρα της McLaren και πίστα που δεν ευνοεί τα προτερήματα της Red Bull, η Mercedes θα ήταν η πιο πιθανή νικήτρια, με πρωτοστάτη τον George Russell, όπως και συνέβη.

Η γερμανική ομάδα είχε αρκετά ακονισμένη αντίληψη για να κατανοήσει, όπως και η Red Bull, ότι η καλύτερη επιλογή ελαστικού στο Q3 των κατατακτήριων δοκιμών ήταν η μέση και όχι η μαλακή γόμα, κάτι που δεν τόλμησαν να κάνουν οι McLaren και Ferrari, η τελευταία με τη δικαιολογία ότι είχε συλλέξει τα δεδομένα μόνο από ένα μονοθέσιο στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής.

Canadian Grand Prix, Sonntag, Jiri Krenek

Ο Russell, με έναν εκπληκτικό γύρο στο Q3, έθεσε τις βάσεις για την πρώτη φετινή του νίκη του -και το πρώτο hat trick της καριέρας του– την Κυριακή. Όπως αποκάλυψε, η Mercedes στόχευε στο GP Καναδά σε ένα καλό αποτέλεσμα. Άλλωστε, ο Russell ήταν poleman και πέρυσι, αλλά από δικά του λάθη σε έναν περίπλοκο αγώνα, είχε καταλήξει στην 3η θέση.

Πέρυσι, η καλή απόδοση της Mercedes είχε αποδοθεί στις χαμηλές θερμοκρασίες ενός βροχερού τριημέρου. Φέτος όμως, την Κυριακή η άσφαλτοςέβραζε καθώς άγγιζε τους 50 βαθμούς Κελσίου. Αλλά με το λείο οδόστρωμα και τις αργές και σύντομες στροφές (χωρίς υψηλά πλευρικά φορτία) να διαχωρίζονται από μεγάλες ευθείες, η θερμοκρασία λειτουργίας του σκελετού των ελαστικών κυμαινόταν στο κατώτατο όριο του ιδανικού πλαισίου λειτουργίας. Στην περιοχή δηλαδή που το μονοθέσιο της Mercedes είναι πολύ δυνατό, καθώς αναπτύσσει συνήθως πιο υψηλές θερμοκρασίες στα ελαστικά του. Αλλά αυτό ήταν κερδοφόρο στο Μόντρεαλ.

Canadian Grand Prix, Sonntag, LAT Images

Αν και η γερμανική ομάδα φοβόταν τις υψηλές θερμοκρασίες, είχε καλύτερη διαχείριση ελαστικών στα δύο πρώτα stint του αγώνα από τη Red Bull, η οποία είχε επιλέξει μία πολύ λεπτή πίσω αεροτομή για υψηλή τελική ταχύτητα στις ευθείες, κάτι που έκανε τον πίσω άξονα να γλιστράει περισσότερο. Για αυτό και ο Andrea Kimi Antonelli βρέθηκε πριν από τα δύο pit stop σε απόσταση βολής από τον Max Verstappen. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, το pit wall της Red Bull απέτρεψε το προσπέρασμα καλώντας τον οδηγό της στα pits.

Αν και ο Verstappen παρέμεινε πολύ κοντά στον Russell καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα, δεν είχε την ταχύτητα να τον απειλήσει, πέραν από την πίεση που του άσκησε στους 5 πρώτους γύρους με DRS. H Red Bull διαμαρτυρήθηκε για ένα απότομο φρενάρισμα του Russell υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας των τελευταίων γύρων, αλλά έριχνε άδεια… δίχτυα μπας και έπιανε κάτι. Οι αγωνοδίκες όμως απέρριψαν τη διαμαρτυρία.

Canadian Grand Prix, Sonntag, LAT Images

Λάθη, λάθη, λάθη

Εντέλει, αυτό που όλοι περίμεναν, δηλαδή μία σύγκρουση μεταξύ των δύο βασικών διεκδικητών του τίτλου, των δύο οδηγών της McLaren, συνέβη. Χάρη σε ένα ακόμη λάθος του Lando Norris. Το οποίο ακολούθησε αυτά που διέπραξε στις κατατακτήριες δοκιμές και τον περιόρισαν στην 7η θέση εκκίνησης. Ενώ είχε ξεκινήσει τη μονομαχία με τον Oscar Piastri στον αγώνα με μία αποφασιστική κίνηση στη φουρκέτα, λίγο αργότερα ο Norris πήγε για ένα κενό που δεν υπήρχε, μετά τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού, σε ένα περιστατικό που η McLaren έχει ζήσει ξανά, στο ίδιο σημείο, το 2011 με τους Lewis Hamilton και Jenson Button.

Αυτό το Σαββατοκύριακο έδειξε για μία ακόμη φορά την ειδοποιό διαφορά ψυχραιμίας μεταξύ των Norris και Piastri. Ο Βρετανός ήταν ταχύτερος μεταξύ τους σε όλες τις περιόδους ελεύθερων δοκιμών. Αλλά ο Piastri ήταν γρήγορος εκεί που έπρεπε: από τον πρώτο του γύρο στο Q1, και κυρίως, εκεί που μέτραγε, στο Q3, παρά τη λανθασμένη επιλογή μαλακών ελαστικών. Από την άλλη, ο Norris, ενώ ήταν ταχύτερος στο Q2, άρχισε να πιέζει υπερβολικά στις ζώνες πέδησης, βγήκε εκτός πίστας στο τελικό chicane στην 1η του προσπάθεια και χτύπησε τον τοίχο στην εξωτερική της στροφής 7 στην τελική του απόπειρα, για να βρεθεί 7ος…

Στη μονομαχία μεταξύ τους στον αγώνα φάνηκε και η διαφορά στο racecraft, δηλαδή την αγωνιστική «τέχνη» στις μάχες. Ενώ o Norris έδειχνε ταχύτερος, ο Piastri είχε καταφέρει να διατηρηθεί μπροστά, ακόμα και πριν αποκτήσει DRS από τον Antonelli. Παρότι η αρχική κίνηση του Norris στη φουρκέτα ήταν καταπληκτική, ο Piastri έδειξε τρομερή αποφασιστικότητα στα φρένα από την εσωτερική για chicane, και ας είχε χάσει πολύ έδαφος στην ευθεία, καθώς ο team-mate του απολάμβανε το slipstream του Antonelli.

F1 Oscar Piastri & Lando Norris (McLaren)

Αλλά στο επίμαχο περιστατικό της σύγκρουσης, ο Norris έκανε απλά λάθος εκτίμηση, η οποία του κόστισε 10 βαθμούς. Πλέον βρίσκεται 22 βαθμούς πίσω από τον Piastri. Σχεδόν μία νίκη. Πρόκειται για άλλη μία φορά που ο Norris παραδέχεται λάθη (επί λαθών) στις συνεντεύξεις του το Σάββατο και την Κυριακή. Παρότι η McLaren προσπάθησε να του παράσχει μια εμπρός ανάρτηση που να του δίνει καλύτερη αίσθηση στο όριο, αν και ο ίδιος ανέφερε ότι δεν ένιωσε τη διαφορά. Η επιλογή του Piastri να χρησιμοποιεί την παραδοσιακή εμπρός ανάρτηση αποτελεί απλά προτίμηση και όχι δείγμα ότι η McLaren ευνοεί τον Norris.

Για μία ακόμη φορά, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, ο Piastri ήταν αποτελεσματικός εκεί που είχε σημασία σε ένα δύσκολο Σαββατοκύριακο για τη McLaren, και ας έχασε την 3η θέση στην εκκίνηση. Αντιθέτως, ο Norris, με μία ανυπόμονη κίνηση έχασε πολύ περισσότερα από αυτά που προσπαθούσε να κερδίσει… Πόσο καθοριστικό θα είναι το GP Καναδά στη μάχη του τίτλου μένει να διαπιστωθεί.

F1 Grand Prix of Canada

Γιατί η McLaren δεν ήταν ανταγωνιστική

Γιατί όμως ήταν αυτό το χειρότερο Σαββατοκύριακο της McLaren στη φετινή σεζόν; Για τους ίδιους λόγους που η Mercedes ήταν τόσο δυνατή, δηλαδή, λόγω της συμπεριφοράς των ελαστικών. Όποτε έχουμε δει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο το graining, η McLaren έχει δυσκολευτεί. Αυτό συνέβη πολύ περισσότερο στο Μόντρεαλ, όπου το φαινόμενο επηρέασε τον πίσω άξονα των μονοθεσίων. Όταν επηρεάζει τα πίσω ελαστικά, είναι πολύ πιο δύσκολο να αντιμετωπιστεί.

Από εκεί και πέρα, η στρατηγική της McLaren με τον Piastri δεν ήταν ιδανική, επεκτείνοντας το δεύτερο stint, για να έχει πλεονέκτημα στους τελευταίους γύρους. Τα ελαστικά είχαν πολύ καλύτερη συμπεριφορά μέχρι τότε, με την αγωνιστική γραμμή να έχει στρωθεί με γόμα.

F1 Grand Prix of Canada

Οπότε, ο Piastri δεν κατάφερε να έχει αρκετά μεγάλο πλεονέκτημα για να του επιτρέψει να προσπεράσει τον Antonelli στους τελευταίους γύρους, χάρη και στην πολύ καλή πρόσφυση της Mercedes στην έξοδο από τη φουρκέτα 10, πριν από τη μεγάλη ευθεία. Επίσης, ο Αυστραλός ήταν αρκετά άτυχος με τα σημεία στα οποία συναντούσε τους οδηγούς που βρίσκονταν ένα γύρο πίσω.

Θα κάνουμε μία μικρή παρένθεση εδώ, με αφορμή την εγκατάλειψη του Alex Albon. Με τις μονάδες ισχύος της Mercedes (που χρησιμοποιεί η McLaren) νασκάνε δεξιά και αριστερά στους τελευταίους αγώνες, υπάρχει περίπτωση να επηρεαστεί η έκβαση του φετινού τίτλου και από αυτόν τον παράγοντα;

Teen podium

Ο 18χρονος Andrea Kimi Antonelli, κατάφερε να «κλέψει» με πολύ ωραία τοποθέτηση της Mercedes την 3η θέση από τον Piastri στις πρώτες στροφές, καθώς o Αυστραλός στριμώχθηκε λίγο πίσω από τον Verstappen και δεν ήταν διατεθειμένος να ρισκάρει πολύ στη μάχη του με τον Ιταλό, σκεπτόμενος πάνω απ’ όλα τον τίτλο.

Canadian Grand Prix, Sonntag, LAT Images

Αυτή η κίνηση αποδείχθηκε καθοριστική για να πάρει ο Antonelli το πρώτο του βάθρο στη Formula 1 και να γίνει ο 3ος νεότερος οδηγός στην ιστορία που ανεβαίνει σε αυτό, περίπου 2 μήνες αργότερα -ηλικιακά- από τους Max Verstappen και Lance Stroll. Είναι επίσης ο πρώτος Ιταλός που ανεβαίνει στο βάθρο από τον Jarno Trulli στο GP Ιαπωνίας το 2009, όταν ο Antonelli ήταν… 3 ετών.

Ο 18χρονος όχι μόνο κατάφερε να απειλήσει δύο φορές τον Verstappen, αλλά δεν λύγισε υπό την ασφυκτική πίεση του Piastri, ή όταν βρέθηκε και με τις δύο McLaren με DRS πίσω του. Ήταν μία εξαιρετικά ώριμη εμφάνιση, ίσως το πιο ολοκληρωμένο αγωνιστικό του τριήμερο μέχρι στιγμής, παρότι ταλαιπώρησε πολύ το τελευταίο σετ ελαστικών του, γεγονός που έκανε λίγο πιο δύσκολα τα πράγματα για τον ίδιο στο τελικό stint.

Ferrari…

Η Scuderia είχε άλλο ένα δύσκολο τριήμερο στον Καναδά, το οποίο ξεκίνησε με το ατύχημα του Charles Leclerc στο FP1. Αυτό δεν επέτρεψε στο Μονεγάσκο να κάνει σχεδόν καθόλου χιλιόμετρα την Παρασκευή. Η Ferrari βασίστηκε αποκλειστικά στα δεδομένα που συνέλεξε ο Lewis Hamilton την Παρασκευή και σύμφωνα με την άποψη του Leclerc, φαίνεται ότι η ιταλική ομάδα ήταν υπερβολικά συντηρητική στην προσέγγιση των ελαστικών, καθώς ο ίδιος πίστευε ότι μπορούσε να ακολουθήσει στρατηγική ενός pit stop.

F1 Charles Leclerc (Ferrari)

Ωστόσο, δεν τόλμησε να αψηφήσει τις αποφάσεις του pit wall της Scuderia και αυτό σήμαινε ότι κατέληξε στο τελικό stint 12 δλ. πίσω από τον Norris, ενώ στο μεγαλύτερο μέρος του αγώνα βρισκόταν 3-4 δλ. πίσω του… Ίσως αν δεν είχε κάνει το λάθος της Παρασκευής και δεν είχε καταστρέψει την τελευταία του προσπάθεια στο Q3 να είχε καλύτερη θέση εκκίνησης και τα πράγματα να ήταν καλύτερα. Αλλά με τα «εάν» και «ίσως» δεν γίνεται δουλειά. Κοινώς, ήταν ένα Σαββατοκύριακο που η Ferrari μπορούσε -και έπρεπε- να τα πάει καλύτερα.

Η Ferrari δεν έκανε την καλύτερη επιλογή ούτε για το πρώτο pit stop του Hamilton, ο οποίος κόλλησε πίσω από μονοθέσια που δεν είχαν κάνει pit stop και δεν μπορούσε να τα προσπεράσει με ευκολία. Αυτό συνέβαινε διότι στον 13ο γύρο χτύπησε μία μαρμότα στην πίστα, περιστατικό που προκάλεσε ζημιά στη δεξιά πλευρά του δαπέδου της Ferrari του, που κόστιζε σε απόδοση περίπου μισό δευτερόλεπτο στο γύρο.

Ο Βρετανός δήλωσε ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να αλλάξουν στην ομάδα της Ferrari για να έχει τη δυνατότητα να κυνηγήσει νίκες και τίτλους και έχει απόλυτο δίκιο. Και δεν αναφερόταν μόνο στις επιθέσεις που δέχθηκε από τον ιταλικό Τύπο ο επικεφαλής της Scuderia, Frederic Vasseur…

F1 CANADIAN GRAND PRIX 2025

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!