Ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, πρότεινε να αλλάξουν οι αμφιλεγόμενες νέες κατευθυντήριες γραμμές που εισήχθησαν φέτος για να βοηθήσουν την αστυνόμευση της συμπεριφοράς των οδηγών αγώνων. Οι οδηγοί της Formula 1 μπορούν να τιμωρηθούν με βαρύ πρόστιμο, να τους απαγορευτεί η συμμετοχή σε αγώνα ή ακόμη και να χάσουν βαθμούς στο Πρωτάθλημα με βάση το νέο «Παράρτημα Β» του Διεθνούς Αγωνιστικού Κώδικα (ISC) της FIA.
Το Παράρτημα Β δημοσιεύθηκε φέτος για να βοηθήσει τους αγωνοδίκες να καθορίσουν τις κυρώσεις για συγκεκριμένες παραβάσεις, όπως είναι η χρήση υβριστικής γλώσσας σε συνεντεύξεις Τύπου. Επίσης, δηλώσεις που μπορούν να προκαλέσουν ηθική βλάβη ή ζημία στη FIA, τα όργανά της, τα μέλη της ή τα στελέχη της και κάθε «παράπτωμα».
Παράπτωμα ορίζεται στο ISC ως «προσβλητικό, χονδροειδές, αγενές ή υβριστικό και θα μπορούσε εύλογα να θεωρηθεί ότι είναι χονδροειδές ή αγενές ή ότι προκαλεί προσβολή, ταπείνωση ή ότι είναι ανάρμοστο», αλλά και επίθεση ή υποκίνηση που οδηγεί σε κάτι από τα παραπάνω.
Ο Max Verstappen άφησε να εννοηθεί ότι αυτοί οι κανόνες ήταν ο λόγος για τον οποίος αρνήθηκε να σχολιάσει την ποινή που του επιβλήθηκε στο Grand Prix Σαουδικής Αραβίας. Οι οδηγοί που βρέθηκαν να έχουν παραβεί αυτούς τους κανόνες το 2025 υπόκεινται σε πρόστιμο για την πρώτη παράβαση και στη συνέχεια σε αυξημένα πρόστιμα και αγωνιστικές ποινές για τη δεύτερη ή τρίτη παράβαση σε διάστημα δύο ετών.
Υπάρχει ένας πολλαπλασιαστής με βάση το επίπεδο του Πρωταθλήματος, με τους οδηγούς της F1 να λαμβάνουν το τετραπλάσιο του βασικού προστίμου, δηλαδή 40.000 ευρώ για ένα μόνο παράπτωμα, 80.000 ευρώ συν αναστολή ενός μηνός για δεύτερο αδίκημα και 120.000 ευρώ συν αναστολή ενός μηνός και αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα για τρίτο αδίκημα.
Η εφαρμογή του Παραρτήματος Β αιφνιδίασε πολλούς, στην F1 και σε άλλα Παγκόσμια Πρωταθλήματα. Οι οδηγοί του WRC δημιούργησαν τον δικό τους σύνδεσμο οδηγών (αντίστοιχο του GPDA της F1), το World Rally Drivers Alliance (WoRDA) για να αντιδράσουν στις νέες κυρώσεις.
Η FIA εξήγησε στο GPDA ότι θα τιμωρούνται τα παραπτώματα που συμβαίνουν σε ελεγχόμενο περιβάλλον. Η ραδιοεπικοινωνία μέσα στο αυτοκίνητο δεν θα τιμωρείται, εκτός αν παραβιάζει τους καθιερωμένους κανόνες για την υβριστική γλώσσα προς τους αξιωματούχους της FIA, αλλά οι οδηγοί θα πρέπει να επιδεικνύουν μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση στις συνεντεύξεις στο parc ferme και στις συνεντεύξεις Τύπου της FIA.
Στο WRC, επιτεύχθηκε παρόμοια συναίνεση. Ο συνιδρυτής του WoRDA, Julien Ingrassia, δήλωσε στο DirtFish ότι «όπως συνέβη και στη Formula 1, χρειάστηκαν προσαρμογές για να ληφθούν υπόψη ορισμένες από τις μοναδικές πτυχές του κλάδου μας». Έτσι, οι συνεντεύξεις Τύπου αστυνομεύονται, αλλά οι οδηγοί θα είναι πιο ελεύθεροι να εκφραστούν σε περιοχές που επικρατεί η ένταση της στιγμής, όπως κατά τη διάρκεια των ειδικών διαδρομών, ή στον τερματισμό τους, και στα οδικά τμήματα.
Ωστόσο, ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, με ανάρτησή του στο Instagram, σχολίασε ότι θα μπορούσαν να παρουσιαστούν βελτιώσεις στο Παράρτημα Β. Δεν ανέφερε χρονοδιάγραμμα, ούτε εγγυήθηκε ότι η διατύπωση θα αλλάξει, αλλά εκτιμάται ότι σύντομα θα πρέπει να υπάρξει περισσότερη σαφήνεια από τη FIA.
Ο Ben Sulayem ανέφερε: «Μετά από εποικοδομητικά σχόλια από τους οδηγούς στα επτά Παγκόσμια Πρωταθλήματα της FIA, εξετάζω το ενδεχόμενο να κάνω βελτιώσεις στο Παράρτημα Β. Ως πρώην οδηγός ράλλυ, καταλαβαίνω τις απαιτήσεις που αντιμετωπίζουν καλύτερα από τους περισσότερους».
«Το Παράρτημα Β είναι ένα βασικό μέρος του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα και έχει κεντρική σημασία για να διατηρηθεί το άθλημα προσιτό για όλη την αγωνιστική μας οικογένεια. Οι άνθρωποι φτιάχνουν τους κανόνες, και οι άνθρωποι μπορούν να βελτιώσουν τους κανόνες. Αυτή η αρχή συνεχούς βελτίωσης είναι κάτι στο οποίο πάντα πίστευα και βρίσκεται στο επίκεντρο όλων όσων κάνουμε στη FIA».
Η είδηση έρχεται ενώ ο Ben Sulayem προετοιμάζεται για τις προεδρικές εκλογές της FIA που έρχονται στο τέλος της χρονιάς. Ο πρόεδρος από το Ντουμπάι διεκδικεί την παραμονή του στη θέση του και μέχρι στιγμής δεν έχει αντίπαλο. Πρόσφατα, έπειτα από την παραίτηση του αντιπροέδρου μηχανοκίνητου αθλητισμού, Robert Reid, πρότεινε ως υποψήφιο αντικαταστάτη τον Macolm Wilson, ιδρυτή -και ιδιοκτήτη- της επιτυχημένης ομάδας του WRC, M-Sport.
View this post on Instagram