Με άλλον ένα νυχτερινό αγώνα θα ολοκληρώσει η Formula 1, ανήμερα Πάσχα, μία τριάδα αγώνων σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα. Το Grand Prix Σαουδικής Αραβίας φιλοξενεί η πίστα της Jeddah από το 2021 που ο αγώνας προστέθηκε στο Πρωτάθλημα. Bρίσκεται στις όχθες της Ερυθράς Θάλασσας και έχει κατασκευαστεί σε μια στενή ζώνη γης, για να προωθήσει τις τουριστικές δραστηριότητες της Jeddah, που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σαουδικής Αραβίας.
Με τις μέσες ωριαίες ταχύτητες να ξεπερνούν τα 250 χλμ./ώρα στις κατατακτήριες δοκιμές, η Jeddah έχει κερδίσει επάξια το χαρακτηρισμό του ταχύτερου σιρκουί πόλης στον κόσμο. Η αριστερόστροφη πίστα σχεδιάστηκε από τον Carsten Tilke, γιο του Hermann Tilke, και κατασκευάστηκε σε μικρότερο χρονικό διάστημα από οποιαδήποτε άλλη: μόλις 8 μήνες.
Αποτελεί την 3η μεγαλύτερη σε μήκος πίστα του Πρωταθλήματος και αυτό κάνει δύσκολη τη διαχείριση της ενέργειας του υβριδικού συστήματος. Το πλάτος της όμως είναι αρκετά μικρό, μόλις 10 – 15 μέτρα. Η Jeddah διαθέτει περισσότερες στροφές από οποιαδήποτε άλλη (27), αλλά μόνο σε 8 από αυτές οι οδηγοί φρενάρουν.
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
The fastest street circuit of the year and the most corners on the calendar — it’s time for Jeddah! 🤝🇸🇦
Presented by @Eni, ride along with @PaulAron16 for a lap of the high-speed Jeddah Corniche Circuit ⚡️@AlpineSimRacing @trak_racer @cybertek_fr pic.twitter.com/eJlfvtxJQu
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) April 16, 2025
Συνεπώς, οι ομάδες υιοθετούν ρυθμίσεις παραγωγής χαμηλότερων τιμών αεροδυναμικού φορτίου (και οπισθέλκουσας) για υψηλότερες ταχύτητες στις ευθείες. Το πρώτο εκ των τριών τμημάτων της πίστας αναδεικνύει την αεροδυναμική απόδοση των μονοθεσίων, ενώ τα άλλα δύο την τελική ταχύτητα. Υπάρχουν τρεις ζώνες DRS, στο τέλος και την αρχή του γύρου. Οι τοίχοι παραμονεύουν στις τυφλές και ταχύτατες καμπές της πίστας.
Δεδομένου ότι πολλές στροφές οδηγούν κατευθείαν στην επόμενη, ένα μικρό λάθος μπορεί να κοστίσει περισσότερο χρόνο, συμβιβάζοντας τη γραμμή του οδηγού από τις επόμενες. Η στροφή 13 (η φουρκέτα στο πίσω άκρο της πίστας) έχει κλίση 12% (6,84 μοιρών), επιτρέποντας στους οδηγούς να ακολουθήσουν διαφορετικές γραμμές.
Η τυφλή στροφή 22 είναι η πιο δύσκολη της χάραξης και εκεί έχουμε δει αρκετά ατυχήματα ανά τα χρόνια. Τα μονοθέσια υπερβαίνουν τα 310 χλμ./ώρα τρεις φορές στο γύρο, ο οποίος έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά της σεζόν όσον αφορά την απόσταση που διανύουν οι οδηγοί με τέρμα γκάζι.
Η φύση της χάραξης δημιουργεί μάχες με απανωτά slipstream και έχουμε δει από τους οδηγούς τακτικές καθυστέρησης προσέγγισης του σημείου ανίχνευσης για το DRS, ώστε να επωφεληθούν από το πλεονέκτημα του συστήματος στην επόμενη ευθεία. Ορισμένοι οδηγοί έχουν δηλώσει ότι η Jeddah είναι αχρείαστα επικίνδυνη. Συνήθως, οι αγώνες είναι επεισοδιακοί και είναι πολύ πιθανή η επέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας.
Ελαστικά
Για το φετινό αγώνα, η Pirelli έχει φέρει μία βαθμίδα πιο μαλακά ελαστικά: η C3 θα είναι η σκληρή γόμα, η C4 η μέση και η C5 η μαλακή (αντί για C2, C3 και C4 που είχαν επιλεγεί πέρυσι). Οι ελάχιστες πιέσεις των ελαστικών έχουν διαμορφωθεί και πάλι πολύ ψηλά, στα 25,5 psi στον εμπρός άξονα και στα 21,5 psi πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.
Η επιλογή πιο μαλακών ελαστικών στοχεύει στη δημιουργία ενός πιο θεαματικού αγώνα, με περισσότερες επιλογές στρατηγικής, καθώς στις προηγούμενες τέσσερις επισκέψεις της F1 στη Jeddah, η στρατηγική ενός pit stop ήταν μονόδρομος. Η απώλεια χρόνου για τη διεξαγωγή ενός pit stop είναι αρκετά μικρή, και εκτιμάται στα 20 δλ. από την ομάδα της Alpine.
Φέτος, είναι η πρώτη φορά που ο αγώνας θα διεξαχθεί κοντά στα τέλη Απριλίου. Συνεπώς, οι θερμοκρασίες θα είναι υψηλότερες, κάτι που αναμένεται να επηρεάσει και την αντοχή των ελαστικών. Λόγω του πολύ λείου ασφαλτοτάπητα, δεν υπάρχει μεγάλη καταπόνηση των ελαστικών.
Αν και τα εμπρός ελαστικά υπόκεινται σε υψηλά φορτία, οι γρήγορες στροφές δεν έχουν μεγάλη ακτίνα. Συνεπώς, ο περιοριστικός παράγοντας μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με τις συνθήκες και η επιτάχυνση από τις ελάχιστες αργές στροφές υπάρχει περίπτωση να προκαλέσει θερμική καταπόνηση στα πίσω ελαστικά.
Η βελτίωση της πρόσφυσης του ασφαλτοτάπητα, δηλαδή η εξέλιξη των συνθηκών, είναι πολύ μεγάλη κατά τη διάρκεια του τριημέρου, καθώς η αγωνιστική γραμμή στρώνεται με γόμα. Ωστόσο, οι 2 από τις 3 διαδικασίες ελεύθερων δοκιμών (FP1 και FP3) διεξάγονται πριν ακόμα δύσει ο ήλιος, σε πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες, και κατά συνέπεια μη αντιπροσωπευτικές συνθήκες. Ως αποτέλεσμα, το FP2 είναι μακράν η πιο σημαντική διαδικασία στις προετοιμασίες για το Σαββατοκύριακο.
Προγνωστικά ομάδων
Όπως είναι φυσικό, η McLaren είναι και εδώ το φαβορί, αλλά το γεγονός ότι η καταπόνηση των ελαστικών δεν είναι τόσο υψηλή στην Jeddah, σημαίνει ότι ο βασικός τομέας στον οποίο υπερισχύει το βρετανικό μονοθέσιο (η διατήρηση υπό έλεγχο της θερμοκρασίας και της καταπόνησης των πίσω ελαστικών), δεν αποτελεί τόσο σημαντικό παράγοντα. Αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει λόγω της επιλογής πιο μαλακών ελαστικών από την Pirelli.
Από τους πρώτους φετινούς αγώνες, έχει προκύψει ότι η McLaren αρέσκεται να στήνει το μονοθέσιό της με ρυθμίσεις υψηλότερου αεροδυναμικού φορτίου (περισσότερη downforce), οπότε θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα αντιμετωπίσει μία πίστα στην οποία είναι πιο σημαντική η μέγιστη ταχύτητα στις ευθείες. Όσον αφορά την εσωτερική μονομαχία μεταξύ των οδηγών της McLaren, αξίζει να αναφερθεί ότι στις κατατακτήριες δοκιμές των δύο προηγούμενων αγώνων που έχουν διεξαχθεί στην Jeddah, ο Oscar Piastri είχε βρεθεί και τις δύο φορές εμπρός από τον Lando Norris.
Η Mercedes έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής φέτος τον πιο σταθερό αντίπαλο της McLaren, χωρίς να έχει όμως τη δυνατότητα να την απειλήσει απαραίτητα. Η γερμανική ομάδα θα παλέψει με ισχυρά όπλα την ευκαμψία των αεροτομών της (η πιο ακραία μεταξύ των τεσσάρων πρώτων ομάδων) που αυξάνουν τη μέγιστη ταχύτητα στις ευθείες, καθώς και την πολύ καλή πρόσφυση στην έξοδο από τις στροφές. Ο στόχος του George Russell θα είναι το βάθρο και αυτό το Σαββατοκύριακο.
Στο στρατόπεδο της Red Bull, υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που μπορούν να δώσουν αισιοδοξία, όπως η πολύ καλή απόδοση του συστήματος DRS της RB21, αλλά για να μπορεί ο Max Verstappen να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του μονοθεσίου, θα πρέπει να βρει το κατάλληλο στήσιμο, πράγμα που δεν συμβαίνει πάντοτε. Επίσης, η Jeddah δεν είναι μία από τις δυνατές πίστες του Ολλανδού.
Με τη Ferrari να έχει σημειώσει μια μικρή βελτίωση με το αναβαθμισμένο δάπεδο που παρουσίασε στο GP Μπαχρέιν, η ελπίδα είναι ότι αυτό θα κάνει ακόμη μεγαλύτερη διαφορά στην Jeddah. Στους δύο τελευταίους αγώνες ο Charles Leclerc έχει βρει ένα στήσιμο το οποίο του επιτρέπει να αντλεί το μέγιστο από την SF-25, ενώ ο Lewis Hamilton πιστεύει ότι έχει βρει μια κατεύθυνση η οποία θα του επιτρέψει να αποδώσει καλύτερα, κυρίως στις κατατακτήριες δοκιμές.
H Williams θέλει να βρεθεί στους βαθμούς ξανά αυτό το Σαββατοκύριακο, ενώ η Alpine θέλει να συνεχίσει να τους σημειώνει. Η Haas έχει αποδειχθεί πολύ δυνατή, με καλή στρατηγική στους αγώνες, ενώ η Racing Bulls είναι σχεδόν πάντα γρήγορη στις κατατακτήριες δοκιμές. Aston Martin και Sauber αναμένεται να δυσκολευτούν περισσότερο.
GP Σαουδικής Αραβίας
5ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2025
Πίστα: Jeddah Corniche Circuit
Μήκος πίστας: 6.174 μ.
Γύροι: 50
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,450 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:30.734 (244,962 χλμ./ώρα) L. Hamilton (Mercedes), 2021
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:27.472 (254,097 χλμ./ώρα) M. Verstappen (Red Bull), 2024
Στροφές: 27 (16 αριστερές, 11 δεξιές)
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ των στροφών 20-22, 25-27 και 27-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 70%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 76%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 13%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 42
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,8 G (στροφή 8)
Μέγιστη ταχύτητα: 329 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 148 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 20 δλ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 337 μ.
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 18 Απριλίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 16:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 20:00
Σάββατο 19 Απριλίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 16:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 20:00
Κυριακή 20 Απριλίου
Αγώνας: 20:00
Καλύτερα στιγμιότυπα προηγούμενων αγώνων
Στιγμιότυπα 2024
Στιγμιότυπα 2023
Στιγμιότυπα 2022
Στιγμιότυπα 2021