F1: Αυστηρότερα τεστ ακαμψίας αεροτομών από το GP Ισπανίας

H FIA επιβεβαίωσε ότι θα εφαρμόσει νέα πιο αυστηρή τεχνική υπόδειξη από το Grand Prix Ισπανίας, όσον αφορά τα στατικά τεστ ακαμψίας της εμπρός αεροτομής των μονοθεσίων της Formula 1.

F1: Αυστηρότερα τεστ ακαμψίας αεροτομών από το GP Ισπανίας

H FIA επιβεβαίωσε ότι θα εφαρμόσει νέα πιο αυστηρή τεχνική υπόδειξη από το Grand Prix Ισπανίας, όσον αφορά τα στατικά τεστ ακαμψίας της εμπρός αεροτομής των μονοθεσίων της Formula 1.

Η σεζόν του 2025 δεν έχει καν ξεκινήσει, και ανακοινώθηκαν Formula 1 τεχνικές αλλαγές, με πιο αυστηρά στατικά τεστ ακαμψίας των εμπρός αεροτομών, τα οποία θα τεθούν σε εφαρμογή από το Grand Prix Ισπανίας (30 Μαΐου – 1 Ιουνίου). Το θέμα των εύκαμπτων αεροτομών δεν είναι καινούργιο στη Formula 1, καθώς οι πρώτες διαμάχες επί αυτού ξεκίνησαν στα τέλη δεκαετίας του 1990.

Πέρυσι, το συγκεκριμένο ζήτημα ήρθε και πάλι στο προσκήνιο καθώς οι ομάδες κατάφεραν να στήσουν τα ground effect μονοθέσια με πολύ μικρότερη απόσταση από το έδαφος χωρίς να αντιμετωπίζουν προβλήματα porpoising (αεροδυναμικών αναπηδήσεων). Αυτό τόνισε το γεγονός ότι η εμπρός αεροτομή των σύγχρονων μονοθεσίων είναι υπερβολικά αποδοτική στις γρήγορες στροφές, όταν η συμπίεση τη φέρνει πιο κοντά στο έδαφος, αλλά δεν αποδίδει στις αργές στροφές.

Αυτό το χαρακτηριστικό κάνει το μονοθέσιο υποστροφικό στις αργές στροφές και υπερστροφικό στις γρήγορες, δηλαδή το αντίθετο από το επιθυμητό. Ο τρόπος επίλυσης αυτού του προβλήματος ήταν η χρήση εύκαμπτων πτερυγίων στην εμπρός αεροτομή, σε σημείο που μειώνεται η απόδοσή της επάνω από μία ορισμένη ταχύτητα. Με αυτό τον τρόπο καταπολεμείται η υπερστροφή στις γρήγορες στροφές και μπορεί να υιοθετηθεί πιο επιθετική γωνία πρόσπτωσης των πτερυγίων για την αύξηση της πρόσφυσης στον εμπρός άξονα στις αργές στροφές.

Παραδοσιακά, τα τελευταία 15 χρόνια, η Red Bull ήταν αυτή που εξερευνούσε περισσότερο τα όρια ευκαμψίας των αεροτομών -και όχι μόνο- και λέγεται ότι σημαντικό ρόλο σε αυτό είχε διαδραματίσει ο Rob Marshall, ο οποίος όμως εργάζεται από πέρυσι στη McLaren. Η βρετανική ομάδα, έπειτα από την παρουσίαση μίας νέας εμπρός αεροτομής στο περυσινό Grand Prix Μαϊάμι, σύντομα βρέθηκε με τo ταχύτερο μονοθέσιο του grid στα χέρια της.

Η κατασκευή μίας αεροτομής που να περνά τα στατικά τεστ ακαμψίας της FIA αλλά υποχωρεί στις ζητούμενες συνθήκες στην πίστα δεν αποτελεί εύκολη πρακτική. Αντιθέτως, είναι περίπλοκη επιστήμη η οποία έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζονται τα διάφορα στρώματα ανθρακονημάτων. Το ζητούμενο είναι να υπάρχει λίγη ευκαμψία στην περιοχή γύρω από το ρύγχος και τα πτερύγια να λυγίζουν πολύ περισσότερο στα εξωτερικά άκρα τους.

Lando Norris, McLaren MCL38

Το στατικό τεστ της FIA περιλαμβάνει την εφαρμογή φορτίου 1000 Newton (102 κιλών) σε τρία διαφορετικά σημεία του εμπρός πτερυγίου, ώστε να μετρηθεί η υποχώρηση. Επίσης, εφαρμόζονται ξεχωριστοί έλεγχοι στα πίσω πτερύγια (flap) και τα πλευρικά τοιχώματα της αεροτομής. Σύμφωνα με τη νέα τεχνική υπόδειξη, η μέγιστη επιτρεπτή υποχώρηση των πτερυγίων κοντά στο ρύγχος θα περιοριστεί από τα 3 στα 2 χιλιοστά, ενώ στα εξωτερικά άκρα από 15 στα 10 χλστ., δηλαδή θα πρέπει να είναι κατά 1/3 πιο άκαμπτα. Αυτό θα πρέπει να καθιστά πολύ πιο δύσκολη τη μη γραμμική αύξηση της υποχώρησης στα εξωτερικά άκρα σε υψηλότερες ταχύτητες.

Από την έναρξη της σεζόν και το Grand Prix Αυστραλίας, η FIA θα διευρύνει τους ελέγχους ακαμψίας στις πίσω αεροτομές. Για τις εμπρός αεροτομές, η FIA ανέφερε στο Motorsport: «Δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε ότι η ευκαμψία του αμαξώματος δεν θα αποτελεί πλέον σημείο διαφωνίας για τη σεζόν 2025. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, θα αυξήσουμε το εύρος των δοκιμών της πίσω αεροτομής από την έναρξη της σεζόν 2025, ενώ από το GP Ισπανίας θα ξεκινήσουν επιπλέον τεστ της εμπρός αεροτομής».

«Αυτή η σταδιακή προσέγγιση επιτρέπει στις ομάδες να προσαρμοστούν χωρίς να χρειάζεται να απορρίψουν άσκοπα τα υπάρχοντα εξαρτήματα. Αυτές οι προσαρμογές αποσκοπούν στην περαιτέρω βελτίωση της ικανότητάς μας να παρακολουθούμε και να επιβάλλουμε τους κανονισμούς ακαμψίας του αμαξώματος, εξασφαλίζοντας ίσους όρους ανταγωνισμού για όλους τους αγωνιζόμενους, ώστε να προάγουμε δίκαιους και συναρπαστικούς αγώνες».

Oscar Piastri, McLaren MCL38

Πέρυσι, το θέμα των εύκαμπτων εμπρός αεροτομών καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την ανταγωνιστικότητα των ομάδων. McLaren και Mercedes παρουσίασαν το δικό τους σχεδιασμό εμπρός αεροτομής την άνοιξη, αλλά η Ferrari δεν αντέδρασε άμεσα, πιστεύοντας ότι θα τεθούν όρια από τη FIA, κάτι που τελικά δεν συνέβη. Η ιταλική ομάδα παρουσίασε τη δική της έκδοση το φθινόπωρο, όπως εκτιμάται ότι έκανε και η Red Bull.

O επικεφαλής της Ferrari, Frederic Vasseur δήλωσε στο The Race: «Είμαι λίγο απογοητευμένος με αυτό, επειδή ήταν ξεκάθαρο το κέρδος απόδοσης και περιμέναμε δύο μήνες για την απόφαση σχετικά με το αν είναι νόμιμη ή όχι. Επιπλέον, πρέπει πάντα να έχεις κατά νου το ανώτατο όριο εξόδων».

«Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είσαι αποδοτικός με τον προϋπολογισμό, οπότε αν ξεκινήσεις να κάνεις μια εξέλιξη και στο τέλος δεν γίνεται, τότε καις 600.000 ευρώ. Και αν κάψεις μισό εκατομμύριο για το τίποτα, τότε δεν μπορείς να το ξοδέψεις κάπου αλλού. Για μένα, ήταν παραπάνω από να βρίσκεται απλά στο όριο η ιστορία αυτή».

F1 Carlos Sainz (Ferrari)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!