Η μεγαλύτερη επιτυχία της McLaren από το GP Ιταλίας του 2021, καθώς πέτυχε το «1-2» και η πρώτη νίκη του Oscar Piastri στη Formula 1 θα μπορούσαν να έχουν πιο γλυκιά γεύση για τη βρετανική ομάδα, αν δεν είχαν μετατραπεί σε θρίλερ έως τους δύο τελευταίους γύρους, για το αν θα παραχωρούσε τη θέση του ο Lando Norris, που είχε τοποθετηθεί επικεφαλής μέσω στρατηγικής.
Ο Piastri έγινε ο 7ος διαφορετικός νικητής στη φετινή σεζόν, σε μία πίστα που έχουν κατακτήσει πολλοί οδηγοί την πρώτη τους νίκη: Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006), Heikki Kovalainen (2008) και Esteban Ocon (2021). Έγινε ο 115ος νικητής στην ιστορία της Formula 1 και o 5ος Αυστραλός που ανεβαίνει στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου ενός Grand Prix. Η εκπληκτική του εκκίνηση και η βουτιά στην εσωτερική της 1ης στροφής ήταν καθοριστικά για τη νίκη αυτή.
Ένα λάθος όμως, μια έξοδος από την πίστα, τον έφερε σε εμβέλεια undercut από τον Norris και αυτό μπέρδεψε τα πράγματα. Καθώς η McLaren προσπαθούσε να προστατεύσει το «1-2», κάλεσε για το δεύτερο pit stop πρώτα τον Norris, γεγονός που τον έφερε επικεφαλής στο τελικό stint. H McLaren σκόπευε να ανταλλάξει τις θέσεις μεταξύ των οδηγών της, αλλά ο Norris δεν ήταν πολύ πρόθυμος να το κάνει, προσπαθώντας να αποδείξει ότι είναι ταχύτερος και ότι η McLaren θα έπρεπε να τον υποστηρίξει στη μάχη του τίτλου.
Παρακολουθήστε τα καλύτερα στιγμιότυπα του GP Ουγγαρίας
Η McLaren δεν δεχόταν τα επιχειρήματα του Βρετανού οδηγού και έπειτα από πολλά παρακάλια, του έδωσε ρητή εντολή να παραχωρήσει τη θέση, κάτι που εντέλει έκανε με μόλις δύο γύρους να απομένουν για την καρό σημαία. Είχε ήδη δεχθεί προειδοποιήσεις ότι θα χρειαζόταν την ομάδα και τον Piastri αν θέλει να γίνει Πρωταθλητής μία ημέρα και δεν έπρεπε να προδώσει την εμπιστοσύνη τους.
Αν και πρόκειται για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα για τη McLaren, θα ακολουθήσουν αρκετές συζητήσεις στο συμβούλιο της ομάδας. Είναι δύσκολο για τον Norris να καταπιεί το γεγονός ότι είχε ξεκάθαρα το ταχύτερο μονοθέσιο και δεν κατάφερε να μετατρέψει την pole position σε νίκη, λόγω άλλης μίας κακής εκκίνησης. Αλλά αν έκλεβε τη νίκη σήμερα, θα δημιουργούσε κακό κλίμα στη McLaren, το οποίο δεν θα λειτουργούσε υπέρ του.
Τους οδηγούς της McLaren στο βάθρο πλαισίωσε ο Lewis Hamilton, ο οποίος ανέβηκε σε αυτό για 200ή φορά στην καριέρα του στη Formula 1. O Βρετανός έκανε έναν πολύ καλό αγώνα, με τη Mercedes να έχει διαφυλάξει 2 φρέσκα σετ σκληρής γόμας, που δεν ήταν το ιδανικό ελαστικό σήμερα. Η στρατηγική της ομάδας του επέτρεψε να περάσει μπροστά με undercut και παρά τα γνωστά του παράπονα στον ασύρματο, ήταν σκληρός αντίπαλος στη μάχη του με τον Max Verstappen.
O Ολλανδός έχασε την ψυχραιμία του στη μάχη μεταξύ τους, οδηγήθηκε στην υπερβολή με ένα μπλοκάρισμα φρένων χωρίς αύριο, και έχασε την ευκαιρία να παλέψει για το βάθρο, καθώς από την επαφή με τη Mercedes, έπεσε στην 5η θέση, μεταξύ των Ferrari. Επιπλέον, παρουσιάστηκε ενώπιον των αγωνοδικών για το περιστατικό, πιθανώς με την κατηγορία πρόκλησης σύγκρουσης.
Οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να μη λάβουν περαιτέρω δράση για το συμβάν. O Verstappen ισχυρίστηκε ότι μπλόκαρε τα φρένα του επειδή ο Hamilton είχε κινηθεί στο φρενάρισμα, αλλά τα δεδομένα της τηλεμετρίας έδειξαν ότι ο Βρετανός είχε στρίψει κανονικά στο σημείο που το έκανε σε κάθε γύρο. Ωστόσο, οι αγωνοδίκες ανέφεραν ότι ο Hamilton θα μπορούσε να κάνει περισσότερα για να αποφύγει την επαφή μεταξύ τους.
Ο Verstappen ήταν εκνευρισμένος με τη Red Bull, επειδή είχε δεχθεί το undercut από τον Hamilton, και είχε βρεθεί να παλεύει με τη Mercedes, αντί να κυνηγά τις McLaren. Ωστόσο, ο ρυθμός της Red Bull δεν ήταν αρκετά καλός σήμερα στο Hungaroring, παρά τις αναβαθμίσεις.
Ο Ολλανδός παράκουσε τις συμβουλές της ομάδας στο τελευταίο stint για τη διαχείριση των ελαστικών. Ωστόσο, όταν στη συνέχεια ζήτησε την υποστήριξη της Red Bull στις μάχες του με τον Hamilton, η ομάδα δεν πήρε το μέρος του, με το μηχανολόγο αγώνα, Gianpiero Lambiase να του λέει ότι συμπεριφέρεται παιδιάστικα.
Ήταν ένας σχεδόν τσακωμός σε ζωντανή μετάδοση από τον ασύρματο της Red Bull και ο Lambiase προσπάθησε να τον περιορίσει στο ελάχιστο, καθώς ήταν εμφανές ότι ο Ολλανδός είχε χάσει την ψυχραιμία του και στην ουσία, χαράμισε βαθμούς, καθώς θα μπορούσε να έχει βρεθεί στο βάθρο αν δεν είχε προκαλέσει την επαφή με τον Hamilton.
O Charles Leclerc, έχοντας πολύ καλό ρυθμό στο μεσαίο stint με τη σκληρή γόμα, επωφελούμενος από τη μάχη των Hamilton-Verstappen, και την άψογη στρατηγική της ομάδας, που τον κάλεσε τη σωστή στιγμή για να κάνει undercut στη Red Bull, βρέθηκε σε θέση να επωφεληθεί από τα παθήματα του Ολλανδού και να τερματίσει 4ος σε ένα κατά τα άλλα απογοητευτικό Σαββατοκύριακο για τη Scuderia. O Carlos Sainz τερμάτισε πίσω από τον Verstappen (1,7 δλ. πίσω από τη Red Bull), έχοντας πληρώσει το τίμημα για μία πολύ κακή εκκίνηση, όπου έχασε δύο θέσεις.
Ο Sergio Perez κατάφερε να κερδίσει τη μονομαχία ανάκαμψης που είχε με τον George Russell από τις πίσω θέσεις του grid, καθώς ο Βρετανός κόλλησε πίσω από τον Yuki Tsunoda. Τη βαθμολογούμενη δεκάδα συμπλήρωσαν ο Yuki Tsunoda και Lance Stroll. O Ιάπωνας έκανε πολύ καλό αγώνα με τη Racing Bulls, για να τερματίσει μπροστά από τον Καναδό οδηγό της Aston Martin. O Tsunoda έκανε μόνο ένα pit stop, ενώ ο Stroll είχε επεκτείνει το πρώτο του stint, με τη μαλακή. Με 8 γύρους πιο φρέσκα ελαστικά στους τελευταίους γύρους, ο Stroll κατάφερε να περάσει τον team-mate του, Fernando Alonso 4 γύρους πριν από το τέλος.
Χρονικό αγώνα
Στους αναγνωριστικούς γύρους προς το grid, μισή ώρα πριν από την εκκίνηση, ο Norris ανέφερε ότι αισθανόταν το πεντάλ γκαζιού πολύ ελαφρύ και οι μηχανικοί της McLaren εργάζονταν στο μονοθέσιο του Βρετανού στη σειρά εκκίνησης. Οι μηχανικοί αντικατέστησαν τον αποσβεστήρα πίσω από το πεντάλ υπό την επίβλεψη της FIA.
Οι περισσότεροι οδηγοί επέλεξαν τη μέση γόμα για την εκκίνηση. Οι Aston Martin, ο Albon και ο Magnussen προτίμησαν τη μαλακή γόμα, ενώ στην κόντρα-στρατηγική βασίστηκαν οι Perez, Russell και Gasly (που εκκινούσε από το pit lane) με τη σκληρή γόμα. Ο Norris ξεκίνησε καλά, αλλά στη δεύτερη φάση της εκκίνησης (στην αλλαγή σε 2η σχέση στο κιβώτιο) έχασε φόρα. Ο Piastri μπήκε στην εσωτερική και ο Verstappen τοποθετήθηκε στην εξωτερική της 1ης στροφής, όπου έστριψαν μαζί και οι τρεις.
Ο Verstappen βγήκε εκτός πίστας και επέστρεψε σε αυτήν στη 2η θέση, πίσω από τον Piastri που είχε τεθεί επικεφαλής. Ο Norris έχασε για λίγο και την 3η θέση από τον Hamilton, που προσπάθησε να επιτεθεί στον Verstappen από την εξωτερική στη 2η στροφή και στριμώχθηκε από τον Ολλανδό. Έτσι, ο Norris ανέκτησε την 3η θέση με μία θαρραλέα κίνηση στην 3η στροφή. Ακολούθησαν τα αναμενόμενα μηνύματα στον ασύρματο των Norris και Verstappen.
Στον 3ο γύρο, ο Sainz, που είχε πέσει στην 7η θέση κατάφερε να περάσει τον Alonso. Ο Verstappen δέχθηκε μήνυμα στον ασύρματο να παραχωρήσει τη θέση του στο Norris, καθώς οι αγωνοδίκες είχαν αρχίσει να ερευνούν το περιστατικό. Ο Verstappen το έκανε, αλλά δεν ήταν ευχαριστημένος, καθώς πίστευε ότι ο Norris τον είχε ωθήσει εκτός πίστας. Ωστόσο, ο Βρετανός δεν μπορούσε να πάει περισσότερο στην εσωτερική, αφού βρισκόταν εκεί ο Piastri. Ο Ολλανδός έλεγε στην ομάδα να πει στη FIA ότι σύμφωνα με αυτό, μπορεί να ωθεί οδηγούς εκτός πίστας.
Στον 7ο γύρο, ορισμένοι οδηγοί που είχαν επιλέξει τη μαλακή γόμα στην εκκίνηση, εισήλθαν στα pits, όπως και κάποιοι με τη μέση γόμα. O Piastri είχε αναπτύξει διαφορά 2,5 δλ. και ο Versatppen είχε αρχίσει να χάνει έδαφος από τις McLaren. Με τα pit stop των προπορευόμενων, ο Russell είχε βρεθεί στην πρώτη δεκάδα, με τον Perez ακριβώς πίσω του.
Ο Piastri είχε δεχθεί μήνυμα να προφυλάξει τα ελαστικά του από το 2ο γύρο, ενώ έως τον 10ο ο Verstappen είχε βρεθεί 2 δλ. πίσω από τον Norris. O Αυστραλός αύξησε τη διαφορά από τον team-mate του στα 3 δλ. Ο Norris άκουσε στον ασύρματο ότι έδινε μάχη με τον Verstappen, και όχι με τον Piastri, ο οποίος είχε απομακρυνθεί 3,5 δλ. Ο Alonso δεν ήταν ευχαριστημένος με τη στρατηγική της Aston Martin, έχοντας εκκινήσει με τη μαλακή γόμα, έχοντας χάσει επαφή με τους πρωτοπόρους και έχοντας βρεθεί πίσω από τον Hulkenberg.
Στο τέλος του 16ου γύρου, η Mercedes επιχείρησε με τον Hamilton το undercut επί του Verstappen, καλώντας τον Βρετανό στα pits. Στον επόμενο γύρο, ο Norris εισήλθε στα pits για να αποτρέψει το undercut από τη Mercedes, και επέστρεψε στην πίστα ασφαλώς μπροστά από τον Hamilton, που πέρασε τον Tsunoda. Ταυτόχρονα, ο Verstappen ανέφερε ότι δεν μπορεί να φρενάρει και δεν μπορεί να εισέλθει στις στροφές, ενώ και ο Piastri μπήκε στα pits.
Όλοι επέλεγαν τη σκληρή γόμα για το δεύτερο stint, ενώ ο Verstappen παρέμενε στην πίστα και έχανε περίπου 1 δλ. στο γύρο από τους άμεσους αντιπάλους του (περιμένοντας ίσως και ένα αυτοκίνητο ασφαλείας) ενώ ο Hamilton ανέφερε ότι η σκληρή γόμα παρείχε λιγότερη πρόσφυση.
Στο τέλος του 21ου γύρου οι Verstappen και Sainz εισήλθαν στα pits για τη σκληρή γόμα και ο Ολλανδός παρέμεινε ακινητοποιημένος για 3 δλ., δηλαδή πολλά για τα στάνταρ της Red Bull. Είχε επιστρέψει στην πίστα 7 δλ. πίσω από τον Hamilton, pου είχε πλησιάσει στα 1,8 δλ. τον Norris, ενώ ο Piastri είχε απομακρυνθεί 4,5 δλ. από τον team-mate του. Στον 23ο γύρο εισήλθε στα pits και ο Leclerc, επιστρέφοντας στην πίστα εμπρός από τον Tsunoda. Ο Sainz πέρασε τον Perez (και αργότερα και τους Russell και Tsunoda), καθώς είχε βρεθεί μεταξύ των μονοθεσίων που δεν είχαν επισκεφθεί ακόμα τα pits.
O Norris προστάτευε τα ελαστικά του στους πρώτους γύρους του δεύτερου stint και στη συνέχεια πλησίασε τον Piastri και απομακρύνθηκε από τον Hamilton. Στον 27ο γύρο, ο Alonso (με μέση γόμα) πέρασε τον Hulkenberg (σκληρή γόμα) που μπλόκαρε τα φρένα του. Ο Perez εισήλθε στα pits από την 9η θέση και έπεσε στην 15η θέση.
Στον 30ό γύρο, ο Piastri είχε διαφορά 4 δλ. από τον Norris, ο οποίος είχε την ίδια διαφορά από τον Hamilton, τον οποίο πλησίαζε ο Verstappen. Στον 33ο γύρο, ο Piastri βγήκε εκτός πίστας στην 11η στροφή και έχασε 2 δλ. Ο Verstappen πίεζε τον Hamilton, καθώς η Mercedes κάλεσε στα pits τον Russell στον 34ο γύρο και ο Βρετανός βρέθηκε πίσω από τον Perez στη μεταξύ τους μάχη.
Ο Gasly κατευθύνθηκε στα pits για να εγκαταλείψει, λόγω υδραυλικής διαρροής. Ο Verstappen πήγε να επιτεθεί στον Hamilton στην 1η στροφή, με τον Βρετανό να καλύπτει τη γραμμή του και να μπλοκάρει τα φρένα του. Ο Verstappen θα είχε περάσει μπροστά στη 2η στροφή, αλλά βγήκε εκτός πίστας και η Mercedes πέρασε και πάλι εμπρός. Ο Verstappen παραπονέθηκε για την κατανομή πέδησης της Red Bull, καθώς ανέφερε ότι δεν μπορούσε να στρίψει.
Ο Norris είχε πλησιάσει τον Piastri στο 1,5 δλ., ενώ ο Leclerc πλησίαζε τους μαχόμενους Hamilton και Verstappen. O Piastri είχε χάσει το πλεονέκτημα προστασίας από undercut του team-mate του. O Hamilton ίσως είχε πιέσει τα ελαστικά του πιο σκληρά στην αρχή του stint και πλήρωνε το τίμημα. Στον 41ο γύρο, ο Hamilton εισήλθε στα pits και το ίδιο έκανε και η Ferrari με τον Leclerc, επιχειρώντας το undercut επί του Verstappen. Ωστόσο, ο Hamilton τοποθέτησε τη σκληρή γόμα, ενώ η Ferrari είχε δεύτερο σετ μέσης γόμας.
O Verstappen έκανε παράπονα για τη στρατηγική του, καθώς ανέφερε ότι επειδή δέχθηκε το undercut, χάλασε ο αγώνας του, καθώς παρέμεινε εγκλωβισμένος πίσω από τον Hamilton για πολλή ώρα. H Red Bull τον είχε αφήσει στην πίστα ξανά και δέχθηκε undercut και στο δεύτερο pit stop, αυτή τη φορά από τον Leclerc. Ο Ολλανδός ήταν πολύ ταχύτερος από τις McLaren, αλλά βρισκόταν 10 δλ. μακριά από την κορυφή στον 43ο γύρο.
Στο τέλος του 46ου γύρου η McLaren κάλεσε πρώτο τον Norris στα pits, για τη μέση γόμα, για να τον προστατεύσει από τον κίνδυνο του Hamilton. Ανέφερε στον Piastri ότι θα διευθετούσε το θέμα αργότερα και του είπε να πιέσει. Ο Norris μπλόκαρε τα φρένα του καθώς εξήλθε από τα pits. Στον επόμενο γύρο, ο Piastri εισήλθε στα pits και επέστρεψε στην πίστα πίσω από τον Norris, καθώς η McLaren προσπαθούσε να προστατεύσει το «1-2».
Ο Norris δέχθηκε την εντολή να παραχωρήσει τη θέση του όταν μπορεί, ενώ ο Piastri πάτησε λίγο στα χαλίκια στη στροφή 12, καθώς τον κυνηγούσε. Ο Verstappen, επικεφαλής πλέον, εισήλθε στα pits στο τέλος του 49ου γύρου και επέστρεψε στην πίστα πίσω από τον Leclerc, χάνοντας άλλη μία θέση, για να πέσει 5ος. Είχε 20 γύρους να επιστρέψει στο βάθρο, ενώ ο Hamilton ανέφερε στη Mercedes ότι είχε κάνει πολύ νωρίς το πρώτο του pit stop και θα είχε πολλούς γύρους να κάνει με τη σκληρή γόμα.
Ο Norris είχε απομακρυνθεί 3,7 δλ. από τον Piastri, o οποίος δέχθηκε επιβεβαίωση ότι θα ανταλλάξουν θέσεις, μόλις πλησιάσει τον Βρετανό, αλλά η McLaren δεν ήθελε να χάσει πολύ χρόνο ο team-mate του. Ο Verstappen ήταν ταχύτατος με τη μέση γόμα, την οποία πίεσε άμεσα, για να φτάσει τους Leclerc και Hamilton.
Η Red Bull είχε πει στον Verstappen να προστατεύσει τα ελαστικά του στην αρχή του stint, αλλά ο Verstappen δεν άκουγε τίποτα, ισχυριζόμενος ότι προσπαθούσε να σώσει ό,τι είχε απομείνει από τη στρατηγική στην οποία τον είχε βάλει η ομάδα. H McLaren έκανε ελέγχους ότι ο Norris άκουγε στον ασύρματο και τον συμβούλευσαν να προστατεύσει τα ελαστικά του στις γρήγορες στροφές, δηλαδή να μειώσει το ρυθμό του.
Ο Norris ήταν 3,5 δλ. μπροστά και όταν η McLaren του επανέλαβε ότι θα πρέπει να αφήσει τον Piastri να περάσει, ο Βρετανός απάντησε ότι τότε θα έπρεπε να τον έχει καλέσει στα pits πρώτο. Η McLaren ανέφερε ότι αυτό δεν είχε σημασία, αλλά ο Norris είπε ότι είχε σημασία για εκείνον. Στον 57ο γύρο, ο Verstappen κατάφερε να περάσει τον Leclerc για την 4η θέση, παρά την προσπάθεια του Μονεγάσκου να αμυνθεί.
Ο μηχανολόγος αγώνα του Norris, Will Joseph, του έλεγε στον ασύρματο πως ήξερε ότι θα κάνει το σωστό πράγμα, με επαναλαμβανόμενες εκκλήσεις να διαχειριστεί τα ελαστικά του, αλλά ο Βρετανός συνέχιζε να αυξάνει τη διαφορά. Ο Verstappen δεν είχε πλησιάσει άμεσα τον Hamilton, αλλά εισήλθε σε εμβέλεια DRS με 10 γύρους να απομένουν.
H McLaren έλεγε στον Norris να θυμηθεί κάθε συμβούλιο της ομάδας κάθε πρωί αγωνιστικής Κυριακής, και ο Norris απάντησε «τότε πείτε του να με πλησιάσει». Παράλληλα, ο Hamilton δεν άφησε χώρο στον Verstappen στη 2η στροφή, καθώς ο Ολλανδός προσπάθησε να επιτεθεί από την εξωτερική. Ο Verstappen ζήτησε υποστήριξη από την Red Bull και δεν την βρήκε.
Στον επόμενο γύρο, ο Verstappen επιτέθηκε στον Hamilton ξανά στην πρώτη στροφή από την εσωτερική με μία βουτιά στην εσωτερική από πολύ πίσω. Ο Βρετανός άρχισε να στρίβει νωρίτερα, και αυτό, υποστηρίζει ο Verstappen, ότι τον έκανε να μπλοκάρει επιθετικά τα φρένα του και να πάει ευθεία. Καθώς ο Hamilton προσπαθούσε να στρίψει, και δεν αντέδρασε στο μπλοκάρισμα του Verstappen, τα δύο μονοθέσια είχαν επαφή μεταξύ τους.
VERSTAPPEN 💥 HAMILTON
A big hit which sent the Red Bull flying and ultimately ended the fight for P3 🥉#F1 #HungarianGP pic.twitter.com/I7K2Nu5sgG
— Formula 1 (@F1) July 21, 2024
Η Red Bull απογειώθηκε όταν ο πίσω τροχός αριστερός της ακούμπησε με τον εμπρός δεξιό της Mercedes και ο Verstappen έπεσε μεταξύ των Ferrari, υπό την πίεση του Sainz. O Ολλανδός ανέφερε στον ασύρματο ότι ο Hamilton κινήθηκε στα φρένα, αλλά ο Gianpiero Lambiase αρνήθηκε να διαφωνήσει με τις αντίπαλες ομάδες στον ασύρματο και του είπε πως η συμπεριφορά του ήταν παιδιάστικη.
Στο μεταξύ, οι συνομιλίες στον ασύρματο της McLaren είχαν πάρει τροπή θρίλερ. To pit wall έλεγε στον Βρετανό ότι αν θέλει να κατακτήσει τον τίτλο δεν είναι αυτός ο τρόπος, καθώς θα χρειαστεί την ομάδα και τον Piastri στο πλευρό του αν θέλει να τα καταφέρει, ενώ η διαφορά μεταξύ των δύο οδηγών ήταν 6 δλ.
Ο Norris προσπαθούσε να αποδείξει ότι ήταν ταχύτερος, και υποστήριξε θα προσπαθούσε να κάνει το undercut ούτως ή άλλως. Η McLaren είπε στον Norris ότι σε περίπτωση αυτοκινήτου ασφαλείας η κατάσταση θα ήταν αμήχανη. «Σε παρακαλώ κάν’το τώρα» ήταν η εντολή και το επιχείρημα του αυτοκινήτου ασφαλείας ήταν αυτό που έπεισε τον Norris, ο οποίος σκόπευε αρχικά να δώσει τη θέση στην τελική στροφή του τελευταίου γύρου.
Ωστόσο, το έκανε τελικά 2 γύρους πριν από το τέλος, καθώς σήκωσε το πόδι του από το γκάζι στην ευθεία και άφησε τον Piastri να περάσει, σχολιάζοντας στον ασύρματο «ναι, δεν χρειάζεται να πεις οτιδήποτε άλλο», αναφερόμενος στο ενδεχόμενο αυτοκινήτου ασφαλείας. Ο Verstappen κλήθηκε να παρουσιαστεί ενώπιον των αγωνοδικών, για τη σύγκρουση με τον Hamilton, την οποία ο Βρετανός χαρακτήρισε ως αγωνιστικό συμβάν.