Αρκετοί οδηγοί δεν είναι ευχαριστημένοι από την υποστροφική συμπεριφορά που παρουσιάζουν τα φετινά μονοθέσια της Formula 1. Μεταξύ τους και ο Max Verstappen. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι απόρροια των καινούργιων τεχνικών κανονισμών, με το τρισδιάστατο δάπεδο να παράγει μεγαλύτερο ποσοστό του συνολικού αεροδυναμικού φορτίου.
Ο συνδυασμός με μια λιγότερο αποδοτική εμπρός αεροτομή έχει μεταφέρει το κέντρο αεροδυναμικών πιέσεων προς τον πίσω άξονα, ιδίως σε χαμηλότερες ταχύτητες. Παράλληλα και το κέντρο βάρους έχει μεταφερθεί προς τα πίσω, με τα βαρύτερα φετινά μονοθέσια.
Αρκετοί οδηγοί έχουν δυσκολευτεί να προσαρμοστούν σε αυτή τη συμπεριφορά. Ο Verstappen έχει παραδεχθεί ανοιχτά ότι προτιμά ένα μονοθέσιο που του παρέχει περισσότερη πρόσφυση στον εμπρός άξονα. Στη συνέχεια, δεν έχει πρόβλημα να αντιμετωπίσει ένα νευρικό πίσω μέρος. Το ίδιο ισχύει και για τον Lewis Hamilton.
O αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Mario Isola, δήλωσε ότι η ιταλική εταιρεία θα προσπαθήσει να καταπολεμήσει το φαινόμενο με τα ελαστικά του 2023: «Έχουμε ήδη στο μυαλό μας κάποιες βελτιώσεις για την επόμενη χρονιά. Πέρυσι, δεν είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τα νέα ελαστικά με τα φετινά μονοθέσια, αλλά με τα ειδικά προσαρμοσμένα, και ήταν ελαφρώς διαφορετικά».
«Τώρα έχουμε μια καλύτερη ιδέα για το τι πρέπει να κάνουμε στα ελαστικά για την επόμενη χρονιά. Πρέπει να βελτιώσουμε το εμπρός μέρος, επειδή έχουμε ένα πολύ δυνατό πίσω ελαστικό και αυτό δημιουργεί λίγη υποστροφή στα αργά κομμάτια».
Ο Ιταλός ανέφερε ότι αν και τα ειδικά διαμορφωμένα μονοθέσια δοκιμών (ή «μουλάρια») είχαν τροποποιηθεί για να προσομοιώσουν τη συμπεριφορά των φετινών, δεν είχαν τη δυνατότητα να την αναπαράγουν πιστά, κρύβοντας την πιθανότητα εκτεταμένης υποστροφής.
Ο Isola δήλωσε: «Τα μουλάρια χρησιμοποιούσαν το αεροδυναμικό πακέτο που ήταν από το 2021, οπότε το ground effect δεν ήταν τόσο σημαντικό. Αυτό που ξέρουμε από τα σημερινά μονοθέσια είναι ότι παράγουν πολύ μεγαλύτερο αεροδυναμικό φορτίο σε υψηλές ταχύτητες και λιγότερο σε χαμηλές. Και η ισορροπία είναι ελαφρώς διαφορετική».
Όσον αφορά τα αίτια της υποστροφής των φετινών μονοθεσίων, ο Isola δήλωσε: «Αν θέλετε ένα ποσοστό, είναι πολύ δύσκολο να υπολογιστεί. Αυτό που μπορώ να πω, είναι ότι όταν πέρυσι σχεδιάσαμε τα φετινά ελαστικά, βασίσαμε την ισορροπία στα αυτοκίνητα δοκιμών, και έτειναν σαφώς περισσότερο προς την υποστροφή».
«Το βάρος δεν βοηθάει. Αλλά όλοι το γνωρίζουν αυτό: δεν είναι κριτική, είναι απαραίτητο να υπάρχει αυτό το πρόσθετο βάρος. Με τα μουλάρια, το βάρος ήταν το ίδιο με τα φετινά μονοθέσια, καθώς ζητήσαμε από τις ομάδες να τοποθετήσουν έρμα για να πετύχουμε το ίδιο βάρος και την ίδια ισορροπία βάρους».
«Αλλά το αεροδυναμικό πακέτο ήταν εντελώς διαφορετικό. Αυτή ήταν η κύρια διαφορά σε σχέση με τα σημερινά αυτοκίνητα, και αυτό είναι που πιθανότατα δημιουργεί υποστροφή. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της υποστροφής οφείλεται στο αεροδυναμικό πακέτο. Αλλά μπορούμε να αντιδράσουμε, σχεδιάζοντας για την επόμενη χρονιά ένα ελαφρώς διαφορετικό εμπρός ελαστικό για να εξισορροπήσουμε το μονοθέσιο, και το δοκιμάζουμε τώρα με τα σημερινά μονοθέσια».
Η Pirelli έχει το δικαίωμα να πραγματοποιήσει 25 ημέρες δοκιμών κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά δεν πρόκειται να εξαντλήσει αυτό το περιθώριο, λόγω του μεγάλου προγράμματος 22 αγώνων της φετινής σεζόν. Την Παρασκευή, η Ferrari ολοκλήρωσε το δικό της πρόγραμμα δοκιμών για λογαριασμό της Pirelli για το 2022, με τους Leclerc και Sainz να οδηγού στο Mugello.
Σε αυτές τις δοκιμές, οι οδηγοί δεν γνωρίζουν ποιες γόμες δοκιμάζουν και όλες οποιαδήποτε αλλαγή στο στήσιμο πρέπει να αφορά αποκλειστικά τη συμπεριφορά των ελαστικών. Αναλυτικά όλο το πρόγραμμα δοκιμών της Pirelli για τη φετινή χρονιά:
26-27 Απριλίου – Imola: AlphaTauri, Alfa Romeo, Alpine, Ferrari
24 Ιουνίου – Mugello: Ferrari
12-13 Ιουλίου – Red Bull Ring: McLaren, Williams, Red Bull, Alpine
2-3 Αυγούστου – Hungaroring: Mercedes, Aston Martin
13 Σεπτεμβρίου – Monza: Red Bull