F1: Προεπισκόπηση GP Αζερμπαϊτζάν

H Formula 1 θα ταξιδέψει στο Μπακού του Αζερμπαιτζάν για το 8ο Grand Prix της σεζόν. Εξετάζουμε τα σημαντικότερα σημεία ενόψει του αγώνα.

F1: Προεπισκόπηση GP Αζερμπαϊτζάν

H Formula 1 θα ταξιδέψει στο Μπακού του Αζερμπαιτζάν για το 8ο Grand Prix της σεζόν. Εξετάζουμε τα σημαντικότερα σημεία ενόψει του αγώνα.

Η πόλη του Μπακού είναι η πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν και βρίσκεται στα παράλια της Κασπίας Θάλασσας. Με μήκος 6.003 μ., η αριστερόστροφη πίστα είναι η τρίτη μεγαλύτερη της σεζόν, έπειτα από το Spa και τη Jeddah το δεύτερο ταχύτερο σιρκουί πόλης έπειτα από αυτό της Σαουδικής Αραβίας. Δεδομένης της διττής φύσης του, κάποιοι αναφέρουν ότι είναι 50-50 μεταξύ των δύο άκρων της σεζόν: της Monza με τις μεγάλες ευθείες και του Μονακό με το στενό τμήμα του κάστρου.

Πρόκειται για ένα σιρκουί πόλης, το οποίο όμως διαθέτει ένα τμήμα μήκους 2 χλμ. (από την έξοδο της στροφής 16 έως τα φρένα για την 1η στροφή) με τέρμα γκάζι, το οποίο καθορίζει και τις αεροδυναμικές ρυθμίσεις που επιλέγουν οι ομάδες για τα μονοθέσιά τους, καθώς προτιμούν να ευνοούν την υψηλή τελική ταχύτητα, ώστε να μην αποτελούν εύκολο στόχο στις ευθείες, ιδίως στον αγώνα, καθώς τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα στο Μπακού.

Οι περισσότερες στροφές έχουν πολύ μικρή διάρκεια, παράγοντας που δυσχεραίνει την ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά. Αξίζει να αναφερθεί ότι το πρώτο sector π.χ. αποτελείται αποκλειστικά από στροφές 90 μοιρών. Για αυτό και μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σε αυτή την πίστα είναι η ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά στον ένα γρήγορο γύρο κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών.

Πέραν από τις θερμοκρασίες των ελαστικών, σημαντική πτώση στην περίοδο με τέρμα γκάζι μήκους 2 χλμ. σημειώνουν και οι θερμοκρασίες του συστήματος πέδησης, κάτι που οδηγός θα πρέπει να έχει στο νου του καθώς προσεγγίζει το φρενάρισμα για την 1η στροφή.

Παρότι η μεγάλη ευθεία εκκίνησης/τερματισμού αποτελεί ένα από τα σημεία με το μεγαλύτερο πλάτος σε ολόκληρο το Πρωτάθλημα, πιστό στη διττή του μορφή, το Μπακού διαθέτει επίσης το πιο στενό σημείο ολόκληρης της σεζόν, με το πλάτος της πίστας να είναι μόλις 7,6 μ. στο τμήμα του παλαιού κάστρου.

Η πιθανότητα παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι αρκετά υψηλή, ενώ για τον πρωτοπόρο, στις επανεκκινήσεις είναι αρκετά δύσκολη η επιλογή του σημείου που θα ξεκινήσει την επιτάχυνση, λόγω της πολύ μεγάλης ευθείας.

Παρότι 8 από τις 11 ζώνες φρεναρίσματος υπερβαίνουν τα 2G, δεν υπάρχει κανένα φρενάρισμα που να κατατάσσεται στα «βαρέως τύπου», να ξεπερνά δηλαδή τα 4G για περισσότερο από 0,4 δλ. Ωστόσο, τα συστήματα πέδησης καταπονούνται αρκετά, όπως συμβαίνει και με το κιβώτιο, το οποίο λειτουργεί… υπερωρίες αφού σε ένα γύρο υπάρχουν 68 αλλαγές σχέσεων, αριθμός που αποτελεί τον μεγαλύτερο της σεζόν.

Ελαστικά

Όπως είχε συμβεί και πέρυσι, η Pirelli θα φέρει τις πιο μαλακές γόμες ελαστικών (C3, C4 και C5), για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα, έπειτα από το Μονακό. Οι ελάχιστες πιέσεις ελαστικών για αυτό τον αγώνα είναι 24,5 psi εμπρός και 21,5 psi στον πίσω άξονα, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.

Όπως δηλώνει ο Mario Isola της Pirelli: «Tο κύριο θέμα είναι η πρόσφυση, με την εύρεση της σωστής ισορροπίας μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα να αποτελεί τη βασική πρόκληση για όλες τις ομάδες. Πρέπει να υπάρχει αρκετά υψηλή θερμοκρασία στα εμπρός ελαστικά για να παράγεται πρόσφυση, παρά τις μεγάλες ευθείες που τα ψύχουν, αλλά όχι υπερβολική στα πίσω, αλλιώς είναι εύκολο να υπερθερμανθούν στις ζώνες επιτάχυνσης από τις αργές στροφές».

Το Μπακού διαθέτει το χαμηλότερο μέσο όρο πλευρικών φορτίων του Πρωταθλήματος, καθώς απουσιάζουν οι γρήγορες στροφές. Κατά συνέπεια, το GP του Αζερμπαϊτζάν δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικός αγώνας όσον αφορά τη φυσική κατάσταση των οδηγών και την καταπόνηση των ελαστικών.

Πέρυσι, η νικητήρια στρατηγική ήταν ουσιαστικά το ένα pit stop, παρότι ο αγώνας διακόπηκε στα τελικά του στάδια πέρυσι, λόγω κόκκινης σημαίας, έπειτα από την αστοχία ελαστικού του Max Verstappen, ενώ βρισκόταν επικεφαλής. Ο Ολλανδός δεν έχει καταφέρει να ανέβει μέχρι στιγμής στην καριέρα του στο βάθρο του Μπακού, στο οποίο έχουμε δει πέντε διαφορετικούς νικητές στα πέντε Grand Prix που έχει φιλοξενήσει.

GP Αζερμπαϊτζάν

Στοιχήματα…

Η Red Bull αποτελεί το φαβορί για τον αγώνα του Μπακού, δεδομένων των υψηλών τελικών ταχυτήτων της RB18 στις ευθείες, καθώς και της καλύτερης οργάνωσης της ομάδας όσον αφορά κρίσιμες στρατηγικές επιλογές. Η Red Bull είχε αποδείξει από πέρυσι ότι παρά την πολυετή απουσία της από μάχη τίτλου, παρέμενε «ακονισμένη» σε αυτό τον τομέα και η κατάκτηση του περυσινού τίτλου οδηγών φαίνεται να έχει τονώσει την αυτοπεποίθηση των ανθρώπων της.

Αντιθέτως, η Ferrari δείχνει να υστερεί σε αυτό τον τομέα, όπως απέδειξε το GP Μονακό. Στο Μπακού, η Ferrari έχει να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο στοίχημα, όσον αφορά τις τελικές ταχύτητες που θα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει η F1-75. O διευθυντής της Scuderia, Mattia Binotto, είχε υποσχεθεί ότι η Ferrari θα έχει αρκετά υψηλές ταχύτητες όταν αυτό χρειαστεί, και στους δύο επόμενους αγώνες, ο παράγοντας αυτός θα είναι καθοριστικής σημασίας.

Ίσως οι αναβαθμίσεις της Ισπανίας, που επιτρέπουν στην ιταλική ομάδα να ρυθμίζει το μονοθέσιο με μικρότερη απόσταση από το έδαφος, μειώνοντας την οπισθέλκουσα, είναι επαρκείς για να προσδώσουν στην F1-75 ανταγωνιστικές τελικές ταχύτητες Μένει να διαπιστωθεί.

Ωστόσο, η Ferrari τα πήγαινε καλά -τουλάχιστον στις κατατακτήριες δοκιμές- στο Μπακού πέρυσι, παρότι οι στροφές δεν είναι αρκετά παρατεταμένες ώστε να αναδεικνύουν τα προτερήματα του μονοθεσίου της. Ίσως βοηθάνε οι ζώνες επιτάχυνσεις από αργές στροφές, όπου η F1-75 υπερτερεί εν γένει φέτος.

Πολλά θα εξαρτηθούν στις κατατακτήριες δοκιμές από τη δυνατότητα των οδηγών να αναπτύξουν επαρκείς θερμοκρασίες στα ελαστικά τους στις κατατακτήριες δοκιμές, τομέας στον οποίο η Ferrari δείχνει να υπερτερεί έναντι της Red Bull φέτος. Ωστόσο, ο ρυθμός αγώνα είναι αυτός που μετράει, καθώς την Κυριακή μοιράζονται οι βαθμοί.

Μεγάλο στοίχημα αποτελεί το Μπακού και για την Mercedes, η οποία κατάφερε να εξαλείψει στην Ισπανία τα προβλήματα αναπηδήσεων στις ευθείες με την αναβάθμιση του δαπέδου της W13. Ωστόσο, λόγω των σκληρών ρυθμίσεων στις αναρτήσεις, η Mercedes αντιμετώπισε προβλήματα ταλαντώσεων διαφορετικής φύσεως στο Μονακό, καθώς δεν απορροφούσε τις ανομοιομορφίες του οδοστρώματος αποτελεσματικά και στο κομμάτι του κάστρου αυτό ενδέχεται να κοστίζει χρόνο.

Από την άλλη, οι τελικές ταχύτητες της W13 ήταν αρκετά εντυπωσιακές στην Ισπανία και δε φαίνεται να υπάρχει λόγος για τον οποίο να μην είναι και στο Μπακού. Εκτός και αν επιστρέψει το porpoising στις ευθείες, λόγω των υψηλότερων ταχυτήτων. Η μάχη στο δεύτερο γκρουπ ομάδων αναμένεται και πάλι συναρπαστική με Alfa Romeo, McLaren και ενδεχομένως Alpine να έχουν τη δυνατότητα να πρωταγωνιστήσουν.

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 10 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:00
Ελεύθερες δοκιμές 2: 17:00
Σάββατο 11 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 14:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 12 Ιουνίου
Αγώνας: 14:00

GP Αζερμπαϊτζάν – Μπακού
8ος γύρος του Πρωταθλήματος 2022
Μήκος πίστας: 6.003 μ.
Γύροι: 51
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,049 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:43.009 (209,795 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Charles Leclerc (Ferrari), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:40.495 (215,043 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Στροφές: 20 (12 αριστερές, 8 δεξιές)
Συνολική διάρκεια pit stop: 20-21 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 137,8 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 63%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 76%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 68
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ στροφών 2-3 και 20-1)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!