Δοκιμάζουμε το στιλάτο Fiat 500e Cabrio

Δοκιμάζουμε το αμιγώς ηλεκτροκίνητο 500 e που εκπληρώνει άψογα τα… αστικά του καθήκοντα αποτελώντας ένα από τα καλύτερα EV της αγοράς

Δοκιμάζουμε το στιλάτο Fiat 500e Cabrio

Δοκιμάζουμε το αμιγώς ηλεκτροκίνητο 500 e που εκπληρώνει άψογα τα… αστικά του καθήκοντα αποτελώντας ένα από τα καλύτερα EV της αγοράς

Η Fiat πέρασε στη νέα εποχή της, την εξηλεκτρισμένη, που φαίνεται να της ταιριάζει πολύ. Βλέπετε η γκάμα της στοχεύει σωστά, αφού διαθέτει μικρά, ελαφριά αυτοκίνητα, που δεν απαιτούν μεγάλη ενέργεια για να κινηθούν, σε αντίθεση με τα μεγάλα ενεργοβόρα SUV που κυριαρχούν στο… ηλεκτρικό στερέωμα.

Οι Ιταλοί λοιπόν έχοντας καλό υλικό στα χέρια τους, βλέπε το 500αράκι, δημιούργησαν ένα από πιο ικανά ηλεκτροκίνητα μοντέλα της αγοράς. Φυσικά, το μοντέλο απλώς αποτέλεσε τη βάση, με το σύνολο να περιλαμβάνει ένα αξιόλογο ηλεκτρικό μοτέρ και ισχυρό μάλιστα στην περίπτωσή μας, με 118 ίππους και 220 Nm ροπής, που συνεργάζεται με αποδοτικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας που το καθιστά ακόμα πιο ικανό.

Εν γένει, το Fiat 500 είναι αναμφίβολα από τα πλέον εμβληματικά μοντέλα της ιταλικής εταιρείας. Το 2007 που παρουσιάστηκε στη νέα του μορφή, αποτέλεσε μια από τις καλύτερες, αν όχι την καλύτερη, αναβίωση μοντέλου. Διακρίνεται για το απαράμιλλο στιλ του και τη φινέτσα του, την κορυφαία ευελιξία του και τη φιλικότητα που προσφέρει στο χρήστη. Στοιχεία ικανά να του χαρίσουν μια θέση ψηλά στην εκτίμηση του κοινού και να το διατηρήσουν εκεί για πολλά χρόνια.

Αυτά ανήκουν στο ένδοξο παρελθόν του μοντέλου, με τη Fiat σήμερα, 14 χρόνια μετά, να αλλάζει σελίδα και να περνάει στη νέα εποχή της, με τον εξηλεκτρισμό να κυριαρχεί στα πλάνα της. Το 500e είναι το μοντέλο στο οποίο «πατάει» και επενδύει πολλά, όπως αποδεικνύει η υλοποίηση, αλλά και εν γένει η κατασκευή. Η τρίτη γενιά του μοντέλου είναι πλέον αμιγώς ηλεκτρική.

Σχεδιαστικά ακολουθεί το μοτίβο που το κατέστησε γνωστό και αγαπητό σε όσους αρέσει να ξεχωρίζουν. Σε αυτή τη γενιά πάει ένα βήμα παραπέρα, με λεπτομέρειες που του δίνουν ακόμα περισσότερη λάμψη. Τα νέα φωτιστικά σώματα LED είναι χωρισμένα σε δύο τμήματα, με το ένα να βρίσκεται επάνω στη μεγάλη και ενιαία με τον προφυλακτήρα μάσκα και το άλλο επάνω στο καπό.

Οι προβολείς ομίχλης LED είναι οβάλ σχήματος με φωτεινό περίγραμμα, ενώ το «500» του μοντέλου δεσπόζει στο κέντρο της μάσκας. Ιδιαίτερη και όμορφη λεπτομέρεια δημιουργούν και τα φλας που προεξέχουν, ενώ την εικόνα στο προφίλ συμπληρώνουν οι μεγάλοι τροχοί με τις πολλές ακτίνες, 16 ιντσών στη βασική έκδοση, 17 ιντσών σε αυτή της δοκιμής μας.

Επιπλέον, οι χειρολαβές είναι χωνευτές και ανοίγουν ηλεκτρικά, με μπουτόν. Πίσω η εικόνα είναι περισσότερο γνώριμη, με το σήμα της Fiat να είναι τοποθετημένο στο κέντρο της μικρή πόρτας του χώρου αποσκευών και το 500 λίγο πιο κάτω και δεξιά δίπλα από το ανάγλυφο φωτιστικό σώμα. Αυτό όμως που κάνει ακόμα πιο ξεχωριστό το 500αράκι της δοκιμής μας είναι η οροφή του. Υφασμάτινη για την περίπτωση του cabrio, που ανοίγει ηλεκτρικά. Μπορεί να παίξει το ρόλο της ηλιοροφής, ανοίγοντας μέχρι τη μέση ή ολόκληρη μέχρι πίσω, αποκαλύπτοντας έτσι το στιλάτο εσωτερικό του.

Αισθητικά το 500e είναι αναμφίβολα αναγνωρίσιμο, διατηρώντας την ίδια σχεδιαστική ταυτότητα που του χάρισε αυτή τη δημοφιλία, ωστόσο διαφέρει αρκετά από τον προκάτοχό του. Είναι ψηλότερο, πιο μακρύ και πιο πλατύ, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο και βασίζεται σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα, που διατηρεί μόλις το 4% των εξαρτημάτων του παλιού, το οποίο θα συνεχίσει να κυκλοφορεί σε έκδοση mild hybrid βενζίνης.

Πιο συγκεκριμένα και όσον αφορά τις διαστάσεις του, μήκος, πλάτος και ύψος είναι 3.632×1.683×1.527 χιλ. δηλαδή κατά 6 εκατοστά μακρύτερο, διατηρώντας αναλλοίωτο τον υψηλό δείκτη ευελιξίας του, προσφέροντας παράλληλα ελαφρώς καλύτερους χώρους. Η συμβίωση των δύο εμπρός είναι άνετη χάρη στο αυξημένο πλάτος που του χαρίζει λίγο περισσότερο αέρα ανάμεσά τους. Τα πράγματα δεν είναι αντίστοιχα καλά και στις πίσω θέσεις, οι οποίες προορίζονται κυρίως για μικρά παιδιά, λόγω του μικρού διαθέσιμου χώρου για τα πόδια. Ο χώρος αποσκευών έχει όγκο 185 λίτρα, τιμή ικανή να εξυπηρετήσει απλώς τις ανάγκες της καθημερινότητας.

 

Πρωταγωνιστές στο εσωτερικό είναι ο οδηγός και ο συνοδηγός. Έχουν στη διάθεσή τους ένα προηγμένο τεχνολογικά, με ανάλογη εικόνα εσωτερικό, που δίνει κατευθείαν το στίγμα του μοντέλου. Οι χειρολαβές είναι ηλεκτρικές, με μπουτόν στην κορυφή της πόρτας (υπάρχει και κλασική χειρολαβή μέσα στην τσέπη της πόρτας, για παν ενδεχόμενο), ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός 7 ιντσών, ενώ η μεγάλη ευρεία οθόνη 10,25 ιντσών του συστήματος πολυμέσων διακοσμεί όμορφα το ταμπλό. Η τελευταία προσφέρει κορυφαία δυνατότητα συνδεσιμότητας με δίκτυα 5G και ασύρματο mirroring του smartphone. Επίσης… υπακούει σε φωνητικές εντολές, ενώ κάνει αναβαθμίσεις over the air (εξ αποστάσεως).

Πίσω από το όμορφο δερμάτινο τιμόνι με τις δύο ακτίνες και τα χειριστήρια για τις επιμέρους λειτουργίες του αυτοκινήτου, ο οδηγός απολαμβάνει την άνεση και αγχολυτική λειτουργία που προσφέρει το ηλεκτροκίνητο 500e Cabrio. Ο επιλογέας του κιβωτίου ταχυτήτων λάμπει δια της απουσίας του, δίνοντας τη θέση του σε πλήκτρα που είναι τοποθετημένα στην κεντρική κονσόλα. Πιέζοντας το μπουτόν εκκίνησης πίσω από το τιμόνι, η ενεργοποίηση του πίνακα οργάνων είναι αυτό που σε ενημερώνει ότι το ηλεκτρικό 500e είναι σε λειτουργία.

Το μόνο που χρειάζεται είναι να πιέσεις το D και το αυτοκίνητο ξεκινά άμεσα χωρίς δισταγμούς, όπως οφείλει ένα ηλεκτρικό μοντέλο. Μια ωραία λεπτομέρεια, σαν αυτές που οι Ιταλοί μας συνηθίζουν είναι ο ήχος που εκπέμπει το 500e μέχρι τα 20 χλμ./ώρα προκειμένου να προειδοποιεί τους πεζούς. Αντί για το μονότονο ήχο που έχουν τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, το 500e παίζει τη μελωδία του Nino Rota για την ταινία Amarcord.

Οι μπαταρίες που είναι τακτοποιημένες κάτω από το πάτωμα του αυτοκινήτου έχουν χωρητικότητα 42 kWh. Μεγάλη για το μέγεθός του, αλλά αυτό αποτελεί μια συνειδητή επιλογή των Ιταλών για να μειώσουν το «άγχος της αυτονομίας» που διακατέχει τους ιδιοκτήτες ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η αυτονομία που ανακοινώνει ο κατασκευαστής σύμφωνα με το πρωτόκολλο μετρήσεων WLTP είναι 303 χιλιόμετρα για κίνηση σε μικτές συνθήκες, ενώ μέσα στην πόλη, κάνοντας χρήση του πολύ αποδοτικού συστήματος ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης, αυτή η τιμή φτάνει τα 437 χιλιόμετρα.

Στην πράξη, μέσα στην πόλη μπορείς να δεις πάνω από 300 χιλιόμετρα με μια φόρτιση, αν αξιοποιήσεις σωστά το σύστημα ανάκτησης, επιλέγοντας το πρόγραμμα οδήγησης Range. Μάλιστα σε αυτό ο οδηγός απολαμβάνει ακόμα πιο ξεκούραστη οδήγηση χάρη στη λειτουργία «one pedal», δηλαδή κάνοντας χρήση μόνο του δεξιού πεντάλ για την επιτάχυνση, αφού το αυτοκίνητο φρενάρει μόνο του κάθε φορά που ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι.

Στην περίπτωση που ο οδηγός δεν υπολογίσει σωστά και η ενέργεια του 500e Cabrio πέσει πολύ χαμηλά, τότε υπάρχει το πρόγραμμα Sherpa το οποίο περιορίζοντας την ταχύτητα κίνησης στα 80 χλμ./ώρα και μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας σε όλα τα επιμέρους συστήματα, φροντίζει να δώσει τη μέγιστη δυνατή αυτονομία, προκειμένου να φτάσει στον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης.

Το Fiat 500e Cabrio έχει τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης 85 kW, που του επιτρέπει να ανακτήσει ενέργεια για να καλύψει 50 χιλιόμετρα, σε μόλις 5 λεπτά της ώρας ή εναλλακτικά από 0-80% σε 35 λεπτά. Σε οικιακό ρεύμα η διαδικασία πλήρους φόρτισης διαρκεί περίπου 15 ώρες, ενώ σε wallbox 11 kW ο χρόνος μειώνεται στις 4 ώρες και 15 λεπτά.

Στην καθημερινότητα και με στο πρόγραμμα Normal το 500e Cabrio ξεδιπλώνει το δυναμικό του χαρακτήρα. Διαθέσιμα άμεσα είναι τα 220 Nm ροπής και οι 118 ίπποι, που κάνουν το 500e Cabrio ένα μικρό πυραυλάκι μέσα στην πόλη. Επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 50 χλμ./ώρα σε μόλις 3,1 δλ., ενώ για να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα θέλει συνολικά 9,0 δλ.

Εξαιρετικές τιμές, που το κάνουν εκτός από εύκολο, ιδιαίτερα ευχάριστο. Σε αυτό βοηθάει και η ανάρτηση, η οποία είναι σωστά ρυθμισμένη, με γνώμονα την άνεση, η οποία περισσεύει σε αυτό το 500αράκι. Ωστόσο, οι κλίσεις αν και υπαρκτές, δεν είναι έντονες και σίγουρα δεν περιορίζουν την ευχαρίστηση στην οδήγηση.

Το Fiat 500e Cabrio διακρίνεται επίσης και στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας, αφού τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού ADAS περιλαμβάνουν ακόμα και δυνατότητα ημι-αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Από τη βασική του έκδοση διαθέτει σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, διατήρησης λωρίδας και αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας. Λίγο πιο πάνω υπάρχει επιπλέον το cruise control, ενώ στην ανώτερη αξιοποιεί το συνδυασμό συστημάτων για να προσφέρει ημι-αυτόνομη οδήγηση, όπως σας προαναφέραμε.

Συμπερασματικά, το Fiat 500e είναι αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα ηλεκτροκίνητα μοντέλα που κυκλοφορούν. Πέρα από το απαράμιλλο στιλ του, διακρίνεται για την όμορφη σχεδίαση, μέσα και έξω, την τεχνολογία άνεσης και ασφάλειας και φυσικά για τον ηλεκτρικό χαρακτήρα του. Ο κινητήρας είναι ισχυρός για το μέγεθός του και προσφέρει καλές επιδόσεις που αναβαθμίζουν τον ευχάριστο χαρακτήρα του μοντέλου, ενώ το σύστημα λειτουργεί σωστά για να προσφέρει αξιόλογη αυτονομία που θα διώξει το σχετικό άγχος από τον ιδιοκτήτη του. Η βασική έκδοση του ηλεκτρικού 500 με τη μικρή μπαταρία των 23,8 kW ξεκινά από τα 18.970 ευρώ (συνυπολογίζοντας την κρατική επιδότηση και την απόσυρση), ενώ η έκδοση της δοκιμής Fiat 500e Cabrio Icon στοιχίζει 26.669 ευρώ με το ίδιο όφελος.

Φωτογραφίες: MotorOne

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!