Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό στοιχείο στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση. Με έμφαση στην τοπικά μηδενική εκπομπή CO₂, την έξυπνη φόρτιση και τη συνολική εξοικονόμηση πόρων, η Mercedes-Benz προωθεί τη βιώσιμη καινοτομία με το πειραματικό όχημα φόρτισης ELF. Το όνομα προέρχεται από τον γερμανικό όρο Experimental-Lade-Fahrzeug, που σημαίνει «Πειραματικό Όχημα Φόρτισης».
Η ηλεκτροκίνηση είναι κάτι περισσότερο από τεχνολογία – εκφράζει ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον, την κοινωνία και τις επόμενες γενιές. Ωστόσο, η οδήγηση χωρίς εκπομπές CO₂ από μόνη της δεν αρκεί. Η φόρτιση πρέπει επίσης να είναι αποδοτική, έξυπνη και βιώσιμη. Για τον λόγο αυτό, η Mercedes-Benz εργάζεται συστηματικά πάνω σε καινοτόμες λύσεις φόρτισης για το σπίτι, τον χώρο εργασίας και τους δημόσιους χώρους, διαμορφώνοντας ενεργά το μέλλον της φόρτισης.
Το 2021, η εταιρεία ήταν από τους πρώτους κατασκευαστές αυτοκινήτων που λάνσαραν την υπηρεσία Plug & Charge, η οποία έκανε την ταχεία φόρτιση ευκολότερη από ποτέ. Με τη δική της υπηρεσία MB.CHARGE Public πλήρως ενσωματωμένη στο όχημα, η Mercedes-Benz έθεσε ήδη από το 2019 νέα πρότυπα στη συνδεδεμένη δημόσια φόρτιση. Αναπόσπαστο μέρος αυτής της υπηρεσίας φόρτισης είναι η λειτουργία Green Charging στην Ευρώπη, τον Καναδά και τις ΗΠΑ, η οποία προωθεί τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
ELF: Σύμβολο μιας νέας εποχής φόρτισης
Το ELF δεν είναι απλώς ένα όχημα – είναι σύμβολο μιας τολμηρής νέας εποχής στη φόρτιση. Με το πειραματικό αυτό όχημα φόρτισης, η Mercedes-Benz αποδεικνύει τι μπορεί να επιτευχθεί όταν το όραμα, η τεχνολογία, οι θαρραλέες ιδέες και η παθιασμένη ομαδική εργασία συνδυάζονται. Αυτό το κινητό εργαστήριο φόρτισης ενώνει την υπερταχεία, την αμφίδρομη, τη φωτοβολταϊκή, την επαγωγική και την αγώγιμη φόρτιση σε ένα ολιστικό concept που όχι μόνο δοκιμάζει τα όρια του εφικτού – αλλά τα επαναπροσδιορίζει.
Πίσω από το ELF βρίσκεται μια διεπιστημονική ομάδα, με αφοσίωση και καινοτομία, που εργάζεται για να κάνει την ηλεκτροκίνηση πιο άνετη, αποδοτική και βιώσιμη. Με το ELF, η Mercedes-Benz στέλνει ένα συναισθηματικό μήνυμα προόδου, υπογραμμίζοντας τον ρόλο της ως πρωτοπόρο της κινητικότητας και θέτοντας νέα ορόσημα στη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων.
Ταχεία φόρτιση: στα όρια του εφικτού
Η ταχεία φόρτιση αποτελεί το κλειδί για τη χρηστικότητα της ηλεκτροκίνησης στην καθημερινότητα. Με το πειραματικό όχημα ELF, η Mercedes-Benz εξερευνά τα όρια του τεχνικά εφικτού – τόσο στο ίδιο το όχημα όσο και στον σταθμό φόρτισης. Για τον σκοπό αυτό, το ELF εξοπλίζεται με δύο συστήματα ταχείας φόρτισης που καλύπτουν διαφορετικά πεδία εφαρμογής:
· Σύνδεσμος MCS (Megawatt Charging System)
Αρχικά αναπτυγμένο για βαρέα οχήματα μεταφοράς, το σύστημα αυτό επιτρέπει ισχύ φόρτισης στην περιοχή του ενός μεγαβάτ. Στο ELF, το MCS λειτουργεί ως ερευνητικό εργαλείο για τη δοκιμή της θερμικής αντοχής και των ορίων απόδοσης των μπαταριών υψηλής τάσης, των ηλεκτρονικών ισχύος, των καλωδίων φόρτισης και άλλων εξαρτημάτων υπό ακραίες συνθήκες. Τα ευρήματα χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη οχημάτων μεγάλων αποστάσεων και στόλους με ελάχιστους χρόνους ακινητοποίησης.
· Σύνδεσμος CCS (Combined Charging System)
Το CCS χρησιμοποιείται κυρίως για τα επιβατικά αυτοκίνητα, προκειμένου να δοκιμαστούν εξαρτήματα που βρίσκονται κοντά στη φάση της μαζικής παραγωγής – όπως καλώδια, σύνδεσμοι, σύστημα ψύξης και έλεγχος φόρτισης – υπό καθημερινές συνθήκες. Η Mercedes-Benz δοκιμάζει τα τεχνικά όρια του CCS, ώστε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ακόμη υψηλότερη ισχύ φόρτισης.
Το ELF μπορεί να επιτύχει ισχύ φόρτισης έως και 900 kW, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να φορτίσει 100 kWh σε μόλις 10 λεπτά. Το όχημα προσομοιώνει τυπικά σενάρια φόρτισης που συναντώνται στην καθημερινότητα των πελατών – όπως σε σταθμούς ταχείας φόρτισης κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων ή σε αστικές περιοχές. Τα χρησιμοποιούμενα εξαρτήματα, όπως η μπαταρία, ο έλεγχος φόρτισης και το hardware CCS, βρίσκονται ήδη κοντά στο επίπεδο παραγωγής και θα ενσωματωθούν σε μελλοντικά μοντέλα της Mercedes-Benz.
Με τον συνδυασμό των συστημάτων MCS και CCS, η Mercedes-Benz ακολουθεί μια διπλή ερευνητική προσέγγιση: αφενός, διερευνά νέους τεχνολογικούς ορίζοντες και αναπτύσσει την τεχνολογία του μέλλοντος, αφετέρου, βελτιώνει τη βιομηχανική ωριμότητα των υπαρχόντων συστημάτων και κατ’ επέκταση την εμπειρία φόρτισης του σήμερα.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς η γνώση ενσωματώνεται άμεσα στην εξέλιξη μελλοντικών μοντέλων είναι το τεχνολογικό πρόγραμμα Concept AMG GT XX. Το πρωτότυπο αυτό όχημα θέτει νέα πρότυπα στον τομέα της υψηλής απόδοσης φόρτισης: μπορεί να ανακτήσει αρκετή ενέργεια για περίπου 400 χιλιόμετρα αυτονομίας (WLTP) μέσα σε μόλις πέντε λεπτά. Το Concept AMG GT XX επιτυγχάνει πολύ υψηλή μέση ισχύ φόρτισης 850 kW στα 1.000 Ampere σε μεγάλο εύρος της καμπύλης φόρτισης. Μετά την επιτυχημένη δοκιμαστική διαδρομή στο Nardò, όπου σημείωσε ρεκόρ, το πρωτότυπο αυτό όχημα έφτασε σε κορυφαία ισχύ φόρτισης 1.041 kW κατά τη διαδικασία megawatt charging.
Η Mercedes-Benz συνεργάστηκε με την Alpitronic, την κορυφαία ευρωπαϊκή εταιρεία στην τεχνολογία ταχείας φόρτισης, για να αναπτύξει έναν πρωτότυπο σταθμό φόρτισης υψηλής απόδοσης, ειδικά για το ρεκόρ του Concept AMG GT XX. Για πρώτη φορά, ο σταθμός αυτός μπορεί να μεταφέρει ρεύμα έως και 1.000 Ampere μέσω καλωδίου CCS – δυο φορές περισσότερο σε σχέση με ό,τι ήταν προηγουμένως εφικτό.
Αυτό κατέστη δυνατό χάρη στη χρήση ενός σταθμού MCS (αρχικά σχεδιασμένου για φορτηγά), στον οποίο το καλώδιο για φορτηγά αντικαταστάθηκε με καλώδιο CCS, ενώ η ψυκτική ικανότητα στο βύσμα και στο καλώδιο διατηρήθηκε, επιτρέποντας ακόμη υψηλότερη ισχύ. Το σύστημα φόρτισης αυτό δεν αναπτύχθηκε ξεχωριστά, αλλά παράλληλα με το όχημα. Σε δοκιμαστήριο στο Untertürkheim της Στουτγάρδης, η ομάδα ανάπτυξης προσομοίωσε ρεαλιστικά σενάρια φόρτισης, στα οποία τα εξαρτήματα του οχήματος και ο σταθμός φόρτισης δοκιμάστηκαν και επικυρώθηκαν. Αυτό αποδεικνύει τη σφαιρική αναπτυξιακή προσέγγιση της Mercedes-Benz.
Ταχεία φόρτιση για το μέλλον
Τα συμπεράσματα από τον πρωτότυπο σταθμό φόρτισης ενσωματώνονται άμεσα στην ανάπτυξη μιας νέας γενιάς ταχυφορτιστών υψηλής απόδοσης, που θα χρησιμοποιηθούν στα πάρκα φόρτισης της Mercedes-Benz. Έτσι, οι πελάτες θα επωφεληθούν από εξαιρετικά σύντομους χρόνους φόρτισης, με διάρκεια που διαφέρει ελάχιστα από τη συμβατική διαδικασία ανεφοδιασμού καυσίμου.
Οι μειωμένοι χρόνοι φόρτισης μεταφράζονται σε μεγαλύτερη ευελιξία στα ταξίδια και σημαντικά αυξημένη άνεση στην καθημερινότητα. Με αυτόν τον τρόπο, η Mercedes-Benz επιβεβαιώνει τη δύναμη της καινοτομίας της και στοχεύει να θέσει νέα πρότυπα στη δημόσια φόρτιση στο μέλλον.
Αμφίδρομη φόρτιση
Η αμφίδρομη φόρτιση δεν είναι απλώς μια τεχνολογική επιλογή – είναι στρατηγικό εργαλείο για την ενεργειακή μετάβαση. Με το ELF, η Mercedes-Benz διερευνά πλήρως το δυναμικό αυτής της σημαντικής τεχνολογίας: όχι μόνο τη λήψη ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και την επιστροφή της στο σπίτι (Vehicle-to-Home, V2H), στο δίκτυο (Vehicle-to-Grid, V2G) ή απευθείας σε ηλεκτρικές συσκευές (Vehicle-to-Load, V2L).
Έτσι, τα ηλεκτρικά οχήματα μετατρέπονται σε ενεργό τμήμα ενός βιώσιμου ενεργειακού συστήματος. Στο μέλλον, θα προσφέρουν στους πελάτες μεγαλύτερη ανεξαρτησία και δυνητική εξοικονόμηση κόστους. Το ELF δοκιμάζει την αμφίδρομη φόρτιση σε πραγματικά σενάρια χρήσης, ενώ τα αποτελέσματα ενσωματώνονται απευθείας στην ανάπτυξη μελλοντικών μοντέλων παραγωγής.
Το ELF μπορεί να πραγματοποιήσει αμφίδρομη φόρτιση τόσο με εναλλασσόμενο (AC) όσο και με συνεχές ρεύμα (DC):
- Το AC (εναλλασσόμενο ρεύμα) επιτρέπει την τροφοδοσία ηλεκτρικών συσκευών (V2L) και την επιστροφή ενέργειας μέσω αμφίδρομου wallbox AC απευθείας στο οικιακό δίκτυο – για εφαρμογές όπως Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Building (V2B) ή Vehicle-to-Grid (V2G).
Πλεονέκτημα: χαμηλότερο κόστος υποδομής.
Μειονέκτημα: πιο σύνθετη διαδικασία τυποποίησης, καθώς το όχημα πρέπει να προσαρμόζεται σε διαφορετικά ηλεκτρικά δίκτυα.
- Το DC (συνεχές ρεύμα) επιτρέπει την άμεση ανάκτηση ενέργειας μέσω αμφίδρομου wallbox DC προς το δημόσιο δίκτυο (V2G) ή απευθείας προς το οικιακό/κτιριακό δίκτυο (V2H, V2B), ανάλογα με την υποδομή.
Πλεονέκτημα: υψηλή απόδοση, ειδικά όταν χρησιμοποιείται υβριδικός μετατροπέας (inverter) για αμφίδρομη φόρτιση. Με φωτοβολταϊκά και οικιακή αποθήκευση, είναι ευκολότερο να τηρηθούν οι απαιτήσεις του δικτύου.
Πιθανό μειονέκτημα: ελαφρώς υψηλότερο κόστος επένδυσης για την υποδομή φόρτισης.
Η Mercedes-Benz διαθέτει όχι μόνο ερευνητική τεχνογνωσία αλλά και πρακτική εμπειρία στον τομέα, όπως αποδεικνύεται από την επιτυχημένη εισαγωγή της αμφίδρομης φόρτισης στην Ιαπωνία, με το πρότυπο CHAdeMO. Παράλληλα, η εταιρεία προετοιμάζει συγκεκριμένες προτάσεις για πελάτες και με το ευρωπαϊκό πρότυπο CCS. Η νέα, αμιγώς ηλεκτρική CLA with EQ Technoloy και η νέα GLC with EQ Technology είναι ήδη τεχνικά εξοπλισμένες για αμφίδρομη φόρτιση με συμβατό DC wallbox. Κατά τη διάρκεια του 2026, η Mercedes-Benz θα λανσάρει τις πρώτες υπηρεσίες αμφίδρομης φόρτισης στη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες αγορές.
Η προσφορά MB.CHARGE Home θα συνδυάζει το όχημα, το αμφίδρομο wallbox, «πράσινο» τιμολόγιο ρεύματος και πρόσβαση στις αγορές ενέργειας. Στόχος είναι η μείωση του κόστους νοικοκυριού και η ενίσχυση της σταθερότητας του ηλεκτρικού δικτύου. Χάρη στον έξυπνο έλεγχο και μια εφαρμογή για κινητά, τα οχήματα θα μπορούν όχι μόνο να φορτίζουν με βέλτιστο κόστος, αλλά και να επιστρέφουν ενέργεια στο οικιακό δίκτυο ή στο δημόσιο δίκτυο ηλεκτροδότησης. Έτσι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετατρέπονται σε ενεργές μονάδες αποθήκευσης ενέργειας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ενεργειακή μετάβαση.
Οφέλη της αμφίδρομης φόρτισης
Η αμφίδρομη φόρτιση προσφέρει στους πελάτες ένα νέο επίπεδο ανεξαρτησίας, οικονομίας και βιωσιμότητας:
- Αυτονομία & εφεδρική παροχή ρεύματος: μια τυπική μπαταρία υψηλής τάσης Mercedes-Benz, χωρητικότητας 70–100 kWh, μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες ηλεκτροδότησης ενός μέσου νοικοκυριού για δύο έως τέσσερις ημέρες (V2H) — ιδανική λύση σε περιπτώσεις διακοπής ρεύματος ή ως συμπλήρωμα φωτοβολταϊκού συστήματος. Επιπλέον, το όχημα μπορεί να λειτουργήσει ως κινητή πηγή ενέργειας για ηλεκτρικές συσκευές μέσω V2L (Vehicle-to-Load), τροφοδοτώντας εργαλεία ή οικιακές συσκευές με ευελιξία.
- Μείωση αποτυπώματος άνθρακα: η ηλιακή ενέργεια μπορεί να αξιοποιείται στοχευμένα: η πλεονάζουσα φωτοβολταϊκή ενέργεια αποθηκεύεται προσωρινά στην μπαταρία υψηλής τάσης για μελλοντική χρήση στο σπίτι (V2H). Έτσι, μειώνονται οι εκπομπές CO₂ και ενισχύεται η ενεργειακή αυτάρκεια.
- Εξοικονόμηση κόστους ενέργειας: σε συνδυασμό με έξυπνη διαχείριση ενέργειας, το κόστος του ηλεκτρισμού μπορεί να μειωθεί σημαντικά. Ανάλογα με τη χρήση, η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει περίπου τα 500 ευρώ ετησίως, που αντιστοιχούν σε περίπου 10.000 «δωρεάν» χιλιόμετρα οδήγησης.
Τα EV ως σημαντικοί παράγοντες στην ενεργειακή μετάβαση
Τα ηλεκτρικά οχήματα διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση — όχι μόνο ως μέσα μεταφοράς μηδενικών τοπικών εκπομπών CO₂, αλλά και ως κινητές μονάδες αποθήκευσης ανανεώσιμης ενέργειας. Μέσω της αμφίδρομης φόρτισης (Vehicle-to-Grid, V2G), τα οχήματα μπορούν να απορροφούν την πλεονάζουσα ενέργεια από αιολικά και ηλιακά πάρκα και να τη διοχετεύουν πίσω στο δίκτυο όταν υπάρχει αυξημένη ζήτηση. Αυτό ανοίγει νέες δυνατότητες για τη σταθερότητα του δικτύου, την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού καθώς και τη βελτιστοποίηση της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Επαγωγική φόρτιση – ασύρματα προς το μέλλον
Με το ELF, η Mercedes-Benz δοκιμάζει επίσης τη φόρτιση χωρίς καλώδιο, επαγωγικά.
Η ενέργεια μεταδίδεται στο όχημα χωρίς φυσική επαφή, μέσω ενός συστήματος φόρτισης ενσωματωμένου στο έδαφος. Η τεχνολογία αυτή προσφέρει σημαντικές δυνατότητες, ιδιαίτερα για οικιακή χρήση και στόλους οχημάτων, καθώς καθιστά τη φόρτιση πιο άνετη και σχεδόν αόρατη.
Το ELF είναι εξοπλισμένο με σύστημα επαγωγικής φόρτισης που βασίζεται στην αρχή της μαγνητικής συντονισμένης σύζευξης (magnetic resonance coupling). Η ισχύς φόρτισης ανέρχεται επί του παρόντος σε 11 kW AC, είναι δηλαδή ισοδύναμη με αυτή ενός τυπικού wallbox.
Η τεχνολογία αυτή υποβάλλεται σε δοκιμές για την καταλληλότητά της στην καθημερινή χρήση, για ενεργειακή απόδοση και συμβατότητα με διαφορετικά ύψη και διαμορφώσεις οχημάτων (δηλ. από οχήματα πολυτελείας μέχρι ρομπο-ταξί και στόλους εταιρικών οχημάτων) ώστε να εξυπηρετήσει μία μεγάλη γκάμα εφαρμογών κινητικότητας.
Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στην ευκολία χρήσης και στη διεθνή επεκτασιμότητα. Σε αγορές όπως η Ασία και η Νότια Αφρική, η ιδέα της «hands-free φόρτισης» έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς η επαγωγική φόρτιση θεωρείται άνετη και ασφαλής λύση για στενούς ή λιγότερο ασφαλείς χώρους στάθμευσης.
Αγώγιμη (conductive) φόρτιση
Η αυτόματη αγώγιμη φόρτιση μέσω του δαπέδου του οχήματος αποτελεί μια καινοτομία για την άνετη και αποδοτική φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιεί ειδικές πλάκες φόρτισης στο έδαφος, οι οποίες επικοινωνούν με το όχημα και βοηθούν τον οδηγό ή το σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης να τοποθετήσει το αυτοκίνητο στη σωστή θέση και να εκκινήσει τη φόρτιση.
Η μεταφορά ενέργειας πραγματοποιείται μέσω άμεσης φυσικής επαφής με έναν σύνδεσμο ο οποίος είναι τοποθετημένος στο κάτω μέρος του οχήματος. Η ισχύς φόρτισης φτάνει τα 11 kW AC. Στο ELF, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην ενσωμάτωση του συνδέσμου στο δάπεδο του οχήματος και στις προϋποθέσεις τοποθέτησής του, καθώς το όχημα πρέπει να σταθμεύει με ακρίβεια πάνω από την πλάκα φόρτισης για να ξεκινήσει η διαδικασία.
Όπως και η επαγωγική, έτσι και η αυτόματη αγώγιμη φόρτιση μέσω του υποδαπέδου προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα: οι οδηγοί δεν χρειάζεται να συνδέουν ή να αποσυνδέουν καλώδια, γεγονός που αυξάνει την άνεση και ευκολία χρήσης. Επιπλέον ελαχιστοποιείται η φθορά καλωδίων και οι πιθανοί ηλεκτρικοί κίνδυνοι.
Η αγώγιμη φόρτιση είναι ιδανική για χώρους στάθμευσης με περιορισμένη πρόσβαση και επιτρέπει την αισθητικά «τακτοποιημένη» εμφάνιση της υποδομής στο έδαφος, με λιγότερο χώρο σε σχέση με τους παραδοσιακούς σταθμούς φόρτισης. Επιπλέον, η αποτελεσματική εμβέλεια φόρτισης είναι αντίστοιχη των ενσύρματων συστημάτων και ελαφρώς καλύτερη από τις επαγωγικές λύσεις.
Αυτοματοποιημένη φόρτιση
Πέρα από την αύξηση της ισχύος φόρτισης, η αυτοματοποίηση της διαδικασίας φόρτισης μέσω ρομποτικής αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία. Η ρομποτικά υποβοηθούμενη φόρτιση αποτελεί ελπιδοφόρα λύση, ιδίως στον τομέα της υπερταχείας φόρτισης, όπου χρησιμοποιούνται παχιά καλώδια για ρεύματα πολύ υψηλής έντασης.
Γι’ αυτό η Mercedes-Benz ερευνά αυτοματοποιημένα συστήματα φόρτισης, τα οποία επιτρέπουν στα οχήματα να συνδέονται με απόλυτη ακρίβεια και ασφάλεια με την υποδομή φόρτισης χωρίς καμία χειροκίνητη παρέμβαση. Αυτό το βήμα είναι καθοριστικό, ιδίως για διαχειριστές στόλων, λύσεις χωρίς εμπόδια πρόσβασης (barrier-free mobility) και για την κατηγορία των premium οχημάτων.
Οι εξελίξεις αυτές συνδέονται στενά με το έργο της εσωτερικής Μονάδας Φόρτισης (Charging Unit) της Mercedes-Benz Mobility, η οποία είναι υπεύθυνη για την παγκόσμια ανάπτυξη του δικτύου ταχείας φόρτισης Mercedes-Benz – ενός ιδιόκτητου δικτύου που εστιάζει στην άνεση, την αξιοπιστία και την κορυφαία εξυπηρέτηση για οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων όλων των εταιερειών.














