Jaguar XJ220: Το πιο τολμηρό εγχείρημα του Ιαγουάρου

Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια από την έναρξη της -περιορισμένης- παραγωγής του πιο φιλόδοξου supercar που δημιούργησε ποτέ η Jaguar.

Jaguar XJ220: Το πιο τολμηρό εγχείρημα του Ιαγουάρου

Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια από την έναρξη της -περιορισμένης- παραγωγής του πιο φιλόδοξου supercar που δημιούργησε ποτέ η Jaguar.

Ως το πρώτο supercar παραγωγής της Jaguar, η XJ220 ήταν ένα τολμηρό βήμα για τη βρετανική εταιρεία. Κοιτάζοντας την ιστορία της εταιρείας, θα πρέπει κανείς να ανατρέξει πίσω στην XK120 για να βρει ένα εξίσου εντυπωσιακό αυτοκίνητο.

Κατά τη διάρκεια των 40 ετών που μεσολάβησαν μεταξύ αυτών των μοντέλων, υπάρχουν πολλά αγωνιστικά αυτοκίνητα που κέρδισαν τον αγώνα 24 Ωρών του Le Mans με εντυπωσιακές σχεδιαστικές ιδέες, αλλά τίποτα δεν προσπάθησε να σπρώξει τα όρια όσο η XJ220. Τουλάχιστον αρχικά…

Στα τέλη του 1987, η Jaguar είχε μόλις κατακτήσει το πρώτο της Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Πρωτότυπων και ο Jim Randle, διευθυντής μηχανολογίας τότε της εταιρείας, εκτιμούσε ότι ήταν καιρός για κάτι καινούργιο: ένα σπορ αυτοκίνητο δρόμου που θα μπορούσε να κερδίζει αγώνες. Έτσι, έκοψε μερικά κουτιά και χρησιμοποίησε τις διακοπές των Χριστουγέννων για να κατασκευάσει ένα μοντέλο από χαρτόνι σε κλίμακα 1/4.

Πεπεισμένος από το δημιούργημά του, ο Randle συγκέντρωσε στη συνέχεια μια ομάδα εθελοντών για να κάνει τη μινιατούρα πραγματικότητα. Αυτή η ομάδα ανθρώπων έγινε γνωστή ως «η λέσχη του Σαββάτου», καθώς ασχολούνταν στον ελεύθερο χρόνο τους με την αναθεώρηση, βελτίωση και τελειοποίηση της αρχικής ιδέας.

Οι αρχικές σκέψεις περιλάμβαναν τετρακίνηση, τετραδιεύθυνση, ρυθμιζόμενη ανάρτηση, ενεργή αεροδυναμική, πόρτες που άνοιγαν προς τα επάνω και V12 κινητήρα 6,2 λίτρων, εξελιγμένο από την Tom Walkinshaw Racing (ΤWR), η οποία διαχειριζόταν τη συμμετοχή της μάρκας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Πρωτότυπων.

Tο 1988, Jaguar παρουσίασε στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Μ. Βρετανίας το αρχικό concept, ανακοινώνοντας ότι θα κατασκευάσει το εν λόγω supercar, το οποίο θα μπορούσε να φτάσει τα 220 μίλια την ώρα (354 χλμ./ώρα), εξ ου και το όνομα XJ220.

Η επιτυχία του ήταν πολύ μεγάλη, καθώς η βρετανική εταιρεία δέχθηκε περίπου 1.500 προκαταβολές ύψους 50.000 λιρών Αγγλίας για το αυτοκίνητο που ανακοίνωσε. Ωστόσο, η παραγωγή αυτού του εσκεμμένα πολύπλοκου αυτοκινήτου θα ήταν μάλλον ανέφικτη. Οπότε η Jaguar απευθύνθηκε στην ΤWR για να βρει έναν τρόπο να διαμορφώσει το αυτοκίνητο ώστε να γίνει δυνατή η παραγωγή του.

Ένα από τα πρώτα πράγματα που αντικαταστάθηκαν ήταν ο κινητήρας. Εντέλει, η Jaguar παρήγαγε ένα μοντέλο με κίνηση μόνο στους πίσω τροχούς και V6 κινητήρα 3,5 λίτρων με διπλό turbo, κανονικές θύρες και χωρίς τετραδιεύθυνση, με την ίδια ονομασία, αν και δεν έφτασε ποτέ ταχύτητα των 220 μιλίων. Επιπλέον, η τιμή της είχε ανέβει στις 470.000 λίρες. Για αυτό και πολλοί από τους επίδοξους αγοραστές που είχαν καταθέσει προκαταβολές ζήτησαν τα χρήματά τους πίσω και ορισμένοι από αυτούς κινήθηκαν νομικά εναντίον της Jaguar.

Όταν ξεκίνησε την πορεία της το 1992, η XJ220 έγινε το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο, φτάνοντας τα 217 μίλια/ώρα (349 χλμ./ώρα), μέχρι την έλευση της McLaren F1 την επόμενη χρονιά. Παραμένει μέχρι σήμερα το ταχύτερο αυτοκίνητο που έχει κατασκευάσει η Jaguar. Απέδιδε 550 ίππους και 645 Nm ροπής γεγονός που επέτρεπε στο βάρους 1,5 τόνου supercar να επιτυγχάνει επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα κάτω των 4 δλ.

Κατάφερε επίσης να κατακτήσει τη νίκη το 1993 στην κατηγορία GT στις 24 Ώρες του Le Mans με οδηγούς όπως ο Αυστραλός David Brabham (γιος του τρεις φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή της Formula 1 και ιδρυτή της ομώνυμης ομάδας, Jack Brabham) και ο Σκοτσέζος David Coulthard, μετέπειτα νικητής 13 Grand Prix στην F1.

Ωστόσο, η Jaguar είχε δυσκολία να πουλήσει την XJ220 και η παραγωγή της σταμάτησε το 1994, με μόνο 282 μονάδες να έχουν κατασκευαστεί από τις προγραμματισμένες 350. Τα τελευταία χρόνια, οι συλλέκτες έχουν εκτιμήσει τη μοναδικότητα αλλά και την σπανιότητα του εν λόγω αυτοκινήτου και η τιμή του ανεβαίνει σταθερά πλέον.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!