H BMW αποκάλυψε το καλοκαίρι τη νέα, 4η κατά σειρά γενιά της X3, της οποίας η ιστορία ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια και άνοιξε το δρόμο της βαυαρικής μάρκας στην κατηγορία των Sport Activity Vehicle. Με αυτό τον όρο, η BMW θέλει να πει ότι πρόκειται για αυτοκίνητο το οποίο έχει πιο ευρείες δυνατότητες από ένα «απλό» SUV, με αυξημένες ικανότητες εκτός δρόμου, τις οποίες συνδυάζει με άνεση και επιδόσεις σε μεγάλα ταξίδια.
Η νέα σχεδιαστική γλώσσα παντρεύεται με πιο γενναιόδωρο στάνταρ εξοπλισμό και premium φινέτσα στο εσωτερικό. Με την άφιξή μας στις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις PKV της βαυαρικής μάρκας στο Garching του Μονάχου (στις οποίες προετοιμάζονται τα αυτοκίνητα δοκιμών για τον Τύπο, οι υπηρεσίες VIP στόλου και η βαφή των μοντέλων), παρακολουθήσαμε μια σύντομη παρουσίαση της X3, μαζί με τη νέα Σειρά 1 – στην οποία θα αναφερθούμε σε ξεχωριστό κείμενο.
Πριν πάρουμε τα κλειδιά για να οδηγήσουμε τη νέα X3, είδαμε παραταγμένες δίπλα-δίπλα και τις τέσσερις γενιές της, κάτι που μας έδωσε μία σαφή εικόνα για την ραγδαία εξέλιξη που έχει δεχθεί τα τελευταία 20 χρόνια ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της BMW. Άλλωστε, πέρυσι η X3 ήταν το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως από την γκάμα της γερμανικής εταιρείας. Συνολικά 3,5 εκατομμύρια μονάδες έχουν ταξινομηθεί σε όλο τον κόσμο.
Πρώτη εικόνα
Το νέο αυτοκίνητο απέκτησε σχεδόν μονολιθική εμφάνιση, διατηρώντας βέβαια τις χαρακτηριστικές αναλογίες που παραπέμπουν στα μοντέλα BMW X. Η νέα X3 είναι 34 χιλιοστά μακρύτερη από την προκάτοχό της έχοντας μήκος 4,755 μέτρα, ενώ το πλάτος έχει αυξηθεί κατά 29 χλστ. φτάνοντας τώρα στα 1,92 μ. Σε συνδυασμό με την μείωση του ύψους του οχήματος στα 1,66 μ. (-25 χλστ.) και το φαρδύτερο μετατρόχιο σε εμπρός και πίσω άξονα, η νέα X3 διαθέτει μια πιο ισχυρή και σπορ εμφάνιση, που συνδυάζεται με πολύ χαμηλό για την κατηγορία αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,27.
Ο νέος σχεδιασμός της μάσκας νεφρών της BMW αποτελείται από κάθετα και διαγώνια διατεταγμένες μπάρες, με διακριτικά ενσωματωμένη την κάμερα και τους αισθητήρες ραντάρ. Το φωτεινό περίγραμμά της (Iconic Glow), δίνει μια φρέσκια πινελιά στη σπορ σιλουέτα, σε συνδυασμό με τις πιο τετραγωνισμένες γραμμές του αμαξώματος. Παράλληλα, στα φωτιστικά σώματα κυριαρχούν διπλές γραμμές σχήματος L, για ένα πιο επιθετικό look.
Οι τολμηρές πλαϊνές ποδιές, οι χωνευτές χειρολαβές θυρών και η γραμμή οροφής που καταλήγει σε μία μεγάλη αεροτομή, συμβάλλουν στη μοντέρνα σπορ εμφάνιση του νέου μοντέλου. Το πλάτος του μυώδους πίσω μέρους, τονίζεται από τους φουσκωμένους (και ελαφρώς τετραγωνισμένους στο προφίλ) θόλους τροχών.
Η εμπειρία της κορυφής
Ίσως να μας κατέκλυσε ο ενθουσιασμός και επιλέξαμε το κορυφαίο μοντέλο της γκάμας, την X3 M50 xDrive για την πρώτη διαδρομή του ταξιδιού, έως το εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων της BMW στο Steyr της Αυστρίας. Η επιλογή μας ωστόσο αποδείχθηκε απολύτως σωστή. Η συγκεκριμένη έκδοση διαθέτει τον ισχυρότερο 6κύλινδρο εν σειρά βενζινοκινητήρα που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο M Performance.
Ο 3λιτρος κινητήρας M TwinPower Turbo συνδυάζεται με ήπια υβριδική τεχνολογία 48V και η μέγιστη απόδοσή του αγγίζει τους 398 ίππους. Όλη αυτή η ισχύς μεταφέρεται στο δρόμο μέσω της τελευταίας έκδοσης του αυτόματου κιβωτίου Steptronic Sport 8 σχέσεων και της πλήρως μεταβλητής κατανομής ροπής μέσω του έξυπνου συστήματος τετρακίνησης BMW xDrive, η οποία είναι στάνταρ σε όλη τη γκάμα του μοντέλου.
Στις διάσημες για την απουσία μέγιστου ορίου ταχύτητας Autobahn της Γερμανίας, η X3 M50 xDrive είχε την ευκαιρία να ξεδιπλώσει τις απεριόριστες δυνατότητές της, εντυπωσιάζοντας με τη ροπή των 540 Nm ιδίως στις υψηλότερες ταχύτητες, ακόμα και με 7η σχέση επιλεγμένη στο κιβώτιο. Άλλωστε, τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε μόλις 4,6 δλ., αλλά πίσω από το τιμόνι της νέας Χ3 βιώνεις το δυνατό «τράβηγμα» ακόμα και όταν η ταχύτητα που έχει αναπτύξει έχει… διπλασιαστεί και πλησιάζει τη μέγιστη τιμή των 250 χλμ./ώρα.
Η ανάρτηση M Sport, αν και θα την κατηγοριοποιούσαμε στο πιο σκληρό φάσμα, απορροφά τις ανομοιομορφίες του δρόμου με επιβλητικό τρόπο, προσφέροντας κορυφαία ποιότητα κύλισης. Η τελευταία είναι ξεκάθαρα βελτιωμένη, χωρίς να διαταράσσει την άνεση και την εξαιρετική ησυχία της καμπίνας ακόμα και σε -πολύ- υψηλές ταχύτητες. Το σπορ σύστημα διεύθυνσης εντυπωσιάζει με την άμεση απόκρισή του και σου επιτρέπει να τοποθετήσεις το αυτοκίνητο με δεινή ακρίβεια εκεί που θες. Τα paddles πίσω από το τιμόνι σου δίνουν επίσης τη δυνατότητα να αναλάβεις εσύ τις ταχύτατες αλλαγές σχέσεων του άψογου κιβωτίου.
Τα πολύ δυνατά φρένα Μ-Sport σου δίνουν την αίσθηση ασφάλειας που απαιτείται για να κινηθείς σε οποιοδήποτε ρυθμό επιλέξεις. Ο τεχνητός ήχος μοτέρ προσδίδει ένα τόνο ακόμη πιο σπορ ατμόσφαιρας εάν το επιθυμείς, ενώ όσο… «βαρύ» και αν είναι το δεξί σου πόδι, η κατανάλωση διατηρείται σταθερά κάτω από τα 9 λτ./100 χλμ. Αν τώρα θες ακόμη περισσότερη «εκρηκτικότητα», η λειτουργία Sport Boost -η οποία γίνεται άμεσα διαθέσιμη κρατώντας πατημένο παρατεταμένα το αριστερό paddle- θα φέρει την αποστολή εις πέρας χωρίς δεύτερη σκέψη.
Τα επίπεδα ευελιξίας, σταθερότητας στις στροφές, και άνεσης σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, έχουν αυξηθεί αισθητά σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, χάρη στην αυξημένη ακαμψία του πλαισίου, αλλά και του ελαφρύτερου αμαξώματος. Οι αλλαγές στον εμπρός άξονα (γόνατα με διπλή άρθρωση) και ο πίσω άξονας πέντε συνδέσμων έχουν αυξήσει την ακρίβεια κατά την είσοδο στις στροφές. Την ίδια στιγμή, η αύξηση κατά 19% της γωνίας κάστερ στον εμπρός άξονα βελτιώνει τη σταθερότητα σε ευθεία πορεία.
Σε ένα ταξίδι μήκους σχεδόν 250 χλμ., η BMW X3 M50 xDrive, μας εντυπωσίασε με την premium αίσθηση, την αθόρυβη καμπίνα, την εξαιρετική ποιότητα κύλισης, την απαράμιλλη άνεση, τη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, τη ροπή και τις επιδόσεις σε όλο το φάσμα και την αμεσότητα στις εντολές του τιμονιού. Μας άρεσε επίσης η ηλιόλουστη καμπίνα της, δεδομένου ότι σχεδόν ολόκληρη την επιφάνεια του «ουρανού» καταλαμβάνει η τεράστια ηλιοροφή.
Τα αδερφάκια
Για μία πολύ πιο σύντομη διαδρομή (περίπου το 1/5 της προαναφερθείσας), στους δρόμους και τις εθνικές οδούς της Αυστρίας -με πολύ πιο… λογικά όρια ταχύτητας- είχαμε τη δυνατότητα να ζήσουμε για λίγο και την εμπειρία της X3 20 xDrive με το πακέτο M-Sport. Η συγκεκριμένη έκδοση διαθέτει τον ήπια υβριδικό 2λιτρο 4κύλινδρο κινητήρα απόδοσης 208 ίππων και 330 Νm ροπής, που προσδίδει επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 7,8 δλ. Σε αυτήν την περίπτωση, δεν πλησιάσαμε καν την μέγιστη ταχύτητα των 215 χλμ./ώρα στους αυστριακούς δρόμους.
Έχοντας βιώσει την «απόλυτη» εμπειρία που μπορεί να προσφέρει η νέα X3 με το κορυφαίο μοντέλο της γκάμας, η Χ3 20 xDrive με τη μισή περίπου ιπποδύναμη, παρείχε ένα πιο ήπιο σε απόκριση σύστημα διεύθυνσης, και η ανάρτηση είχε πιο… γήινη συμπεριφορά, που άρμοζε καλύτερα στην λιγότερο εξεζητημένη προσέγγιση της συγκεκριμένης έκδοσης, η οποία απευθύνεται σε ευρύτερο κοινό. Με λιγότερο «απαιτητική» οδήγηση, η κατανάλωση διατηρήθηκε πολύ κοντά στα εξαιρετικά 7 λτ./100 χλμ.
Στην γκάμα της νέας X3 περιλαμβάνεται και η 20d xDrive με τον 2λιτρο (επίσης ήπια υβριδικό) 4κύλινδρο twin turbo πετρελαιοκινητήρα 197 ίππων, με ροπή 400 Nm και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 7,8 δλ., καθώς και η plug-in hybrid X3 30e xDrive των 299 ίππων και 450 Nm ροπής, η οποία επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 6,2 δλ. και έχει διευρυμένη αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία που φτάνει έως και τα 90 χλμ.. Ένας 6κύλινδρος εν σειρά diesel κινητήρας θα προστεθεί στη γκάμα της νέας X3 το καλοκαίρι του 2025.
Στα ενδότερα
Στο επίκεντρο της καμπίνας της νέας X3 βρίσκεται το κυρτό μονοκόμματο πλαίσιο που περιλαμβάνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3” και την κεντρική οθόνη 14,9” του συστήματος infotainment, το οποίο κάνει χρήση της τελευταίας έκδοσης του λειτουργικού συστήματος OS9 και μειώνει τον αριθμό των φυσικών χειριστηρίων για μία πιο καθαρή και απέριττη εμφάνιση.
Ομοιογενείς επιφάνειες και σχεδόν απρόσκοπτη σχεδίαση που επεκτείνεται στην επένδυση των θυρών περιτυλίγουν οδηγό και συνοδηγό, προσδίδοντας στην καμπίνα μια αρμονική αίσθηση. Άλλα νέα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν την στάνταρ μπάρα αλληλεπίδρασης BMW Interaction Bar κάτω από την κεντρική οθόνη, με πίνακες ελέγχου για τη ροή αέρα.
Ο έντονος ατμοσφαιρικός φωτισμός που προσαρμόζεται στο ενεργοποιημένο πρόγραμμα οδήγησης από την ευρεία γκάμα διαθέσιμων άμεσων επιλογών (χωρίς να πρέπει να εισέλθετε σε υπομενού), τονίζει τον τρισδιάστατο χαρακτήρα του cockpit. Η λωρίδα φωτισμού σε σχήμα U στο εμπρός μέρος της κεντρικής κονσόλας περιβάλλει την ευρύχωρη – στάνταρ – θέση επαγωγικής φόρτισης smartphone.
Τα θερμαινόμενα, αεριζόμενα και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα αγκαλιάζουν το σώμα για να κάνουν τις μετακινήσεις ξεκούραστες. Στην X3 20 xDrive η επένδυση αποτελείται από Econeer, ένα υλικό κατασκευασμένο κατά 93% από ανακυκλωμένο πλαστικό PET, ενώ στην X3 M50 xDrive κυριαρχεί το τεχνητό vegan δέρμα Veganza/Alcantara, το οποίο δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε αίσθηση από το αληθινό.
Η ευρυχωρία και η premium ατμόσφαιρα κυριαρχούν με προοδευτικό αλλά εκλεπτυσμένο σχεδιασμό, ενώ η κατασκευή δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας για την κορυφαία ποιότητά της.
Οι επιβάτες της πίσω σειράς καθισμάτων επωφελούνται από αυξημένο χώρο στα γόνατα και πιο εύκολη πρόσβαση, ενώ ο χώρος αποσκευών (με στάνταρ αυτόματη hands-free θύρα) μπορεί να αυξηθεί από 570 έως και τα 1.700 λίτρα, με την αναδίπλωση των καθισμάτων που είναι διαχωρισμένα σε διάταξη 40:20:40. Η μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης είναι 2.500 κιλά, ανάλογα με την παραλλαγή του μοντέλου.
To λανσάρισμα της νέας X3 θα ξεκινήσει στις εκθέσεις των κύριων αγορών της Ευρώπης εντός του τελευταίου τριμήνου του τρέχοντος έτους και στην Ελλάδα θα πρέπει να την περιμένουμε στην αρχή του 2025.