To όνομα Octavia για την Skoda είναι αρκετά σημαντικό, τόσο ιστορικά όσο και εμπορικά στο βάθος του χρόνου. Η ονομασία σημαίνει “όγδοη” και δόθηκε επειδή ήταν το όγδοο μοντέλο αυτοκινήτου που κατασκεύαζε τότε η Skoda. Αυτό έγινε το καλοκαίρι του 1961, όταν και η Skoda έβγαλε στην παραγωγή το Octavia Combi. Ένα αυτοκίνητο που είχε παρουσιαστεί σχεδόν ένα χρόνο νωρίτερα, το φθινόπωρο του 1960, στην έκθεση του Brno, στην Τσεχία.
Ήταν τα χρόνια που τα αυτοκίνητα ήταν πολύ μικρότερα και φανταστείτε ότι το μήκος του οικογενειακού Octavia Combi μόλις που ξεπερνούσε τα 4 μέτρα, όσο είναι δηλαδή σήμερα ένα σουπερμίνι! Παρόλα αυτά ο χώρος αποσκευών ήταν θεαματικός με τα 690 λίτρα του – αν και τότε τον μετρούσαν έως την οροφή και όχι έως το ύψος των πίσω καθισμάτων. Όταν μάλιστα έπεφτε ο πίσω πάγκος, ο χώρος αποσκευών εκτοξευόταν στα 1.050 λίτρα.
Χρόνια αργότερα, όταν επανάφερε η Skoda το όνομα Octavia το 1996, φρόντισε να συνδέσει το νέο της μοντέλο με την ευρυχωρία. Στα 5 πρώτα χρόνια παραγωγής του, πριν την παρουσίαση του ακόμα μεγαλύτερου Skoda Superb στα τέλη του 2001, υπήρξε και η ναυαρχίδα στην Τσεχική γκάμα μοντέλων.
Αποτέλεσε μάλιστα το πρώτο μοντέλο της εταιρείας που εξελίχθηκε εξ ολοκλήρου από κοινού με τον Όμιλο Volkswagen, στον οποίο η μάρκα εντάχθηκε τον Απρίλιο του 1991. Είναι προφανής λοιπόν η σημαντικότητα του μοντέλου, που παραμένει το πιο πετυχημένο μοντέλο της Skoda και εξακολουθεί να διατηρεί διαχρονικά το γνώρισμα της ευρυχωρίας σε σεμιναριακό βαθμό στην πορεία εξέλιξής του.
Εισηγητής Octavia
Σήμερα η ματιά στις προτάσεις της Skoda και η τοποθέτησή τους απέναντι στον ανταγωνισμό ξεκαθαρίζει ότι έρχονται με μια πληθωρικότητα προσφοράς είτε αφορά την ευρυχωρία τους είτε την εξυπνάδα των παροχών μοντέρνας πρακτικότητας και σύγχρονου εξοπλισμού. Η έμπνευση ξεκινάει από το design, ένα απαραίτητο σημείο έλξης κάτι εμφανές και στην θεωρία Octavia που αν και απλώνει τις διαστάσεις του πέρα από το άνω άκρο που συνηθίζεται στην κατηγορία, καταφέρνει να σερβίρει ένα ελκυστικότατο πακέτο μεσαίας εκτέλεσης.
Οριακά λίγο πριν τα 4,7μ. μήκους, το χορταστικό μεταξόνιο (2,69 μ.) και τα 1,83 μ. πλάτους, είναι τα πληθωρικά δεδομένα που οφείλει ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο σύγχρονης γενιάς, αν θέλει να συνδεθεί με την επιτυχία. Όσον αφορά την χωροταξία η παράδοση είναι με το Octavia, το τεχνολογικό και εξοπλιστικό του επίπεδο το κέρδισε με την εξέλιξή του στο χρόνο και στις γενιές, ενώ ο ρεαλιστικός του χαρακτήρας είναι πάντα γενναιόδωρος σε εκδόσεις και τοποθέτηση.
Εδώ για παράδειγμα η σπορ έκδοση Sportline, γεφυρώνει την απόσταση μέχρι την κορυφαία Octavia RS, χωρίς όμως να απωλέσει την αρχοντική ηρεμία, τις ανέσεις, την ουσιαστική φιλικότητα και ταξιδιάρικη λογική που περιμένεις από το δημοφιλέστερο Skoda.
Προσθέτει στο όλο πακέτο τις κατάλληλες σχεδιαστικές πινελιές α λα RS, αναβαθμίζοντας συνολικά την αισθητική του με διακριτικό σπορ χαρακτήρα. Στο εκτεταμένο facelift που υπέστη το μεσαίο μοντέλο της Skoda, επανασχεδιάστηκαν τα φωτιστικά σώματα με τους προβολείς LED Matrix δεύτερης γενιάς με νέα στοιχεία Crystallinium και 36 επιμέρους τμήματα matrix να προσφέρουν, σύμφωνα με την εταιρεία, ακόμα καλύτερο φωτιστικό αποτέλεσμα, ενώ προστατεύουν τους χρήστες του δρόμου στην αντίθετη κατεύθυνση.
Επανασχεδιασμένοι είναι και οι προφυλακτήρες ενώ σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις Octavia Grand Coupe, η Sportline αποκτά μαύρη γυαλιστερή μάσκα, μαυρα καλύμματα εξωτερικών καθρεπτών, αλουμινένια ένθετα διακριτικά στα εμπρός φτερά, μικρή αεροτομή πίσω και ζάντες αλουμινίου 18΄΄.
Η είσοδος στο σαλόνι σε αποζημιώνει με μια αναμενόμενη ευρυχωρία αλλά και με την ανάλογη προσοχή στην ποιότητα των υλικών, στον φινετσάτο συνδυασμό τους και στην συναρμογή τους. Η ποιότητα ξεχωρίζει στην λεπτομέρεια κάτι που ωφελεί φυσικά στο σύνολο για να βρίσκεται υπερήφανα στην κλάση D.
Τα σπορ καθίσματα με συνδυασμό επενδύσεων από δέρμα και ύφασμα, το τριάκτινο σπορ δερμάτινο τιμόνι και τα αλουμινένια πεντάλ, καθώς και οι διακοσμητικές λωρίδες στο ταμπλό είναι στοιχεία Sportline. Στο εσωτερικό υπάρχει για πρώτη φορά κεντρική οθόνη infotainment 13 ιντσών, ενώ σε όλες τις εκδόσεις υπάρχει ψηφιακός πίνακας οργάνων 10 ιντσών.
Οι θύρες USB-C προσφέρουν μεγαλύτερη ισχύ φόρτισης, παρέχοντας πλέον 45 Watt. Το Phone Box διαθέτει πλέον επίσης πιο ισχυρή ασύρματη φόρτιση με απόδοση ισχύος έως 15 Watt και αερισμό. Η νέα Octavia είναι συμβατή με την τελευταία έκδοση της εφαρμογής MySkoda και προσφέρει online κινητές υπηρεσίες και εφαρμογές infotainment. Παραμένει φυσικά σεμιναριακό σε ευρυχωρία, με τους αρχοντικούς του χώρους που δείχνουν στον ανταγωνισμό πώς είναι ένα αυτοκίνητο που σέβεται τους επιβάτες του ακόμα και αν αυτοί παίζουν μπάσκετ σε υψηλό επίπεδο.
Στους πληθωρικούς χώρους για τα πόδια και τα κεφάλια των πίσω επιβατών προστίθεται και ένας θεαματικός χώρο αποσκευών 600 λίτρων που δύσκολα συναντάς στην κατηγορία – όπως φυσικά και τις Simply Clever λύσεις της Skoda σε επίπεδο πρακτικότητας.
Εξπρές Octavia
Η έκδοση Sportline είναι αποκλειστικά διαθέσιμη στη χώρα μας με τον 4κύλινδρο TSI κινητήρα των 1,5 λτ. ο οποίος συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό σύστημα 48V και αποδίδει 150 ίππους, ενώ συνεργάζεται με το 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG7. Οδηγός και συνοδηγός κάθονται σε άνετα καθίσματα με εξαιρετική στήριξη που δεν ενοχλεί στην είσοδο έξοδο όπως συμβαίνει με τα πιο σκληροπυρηνικά μπάκετ.
Ο 1.5 TSI φέρει σύστημα απενεργοποίησης των κυλίνδρων (ACT), για ακόμα περισσότερη οικονομία, δίχως συμβιβασμό στις επιδόσεις. Αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής που εμφανίζονται ανάμεσα στις 1.500-3.500 σ.α.λ. και έχει να ανταπεξέλθει απέναντι στα σχεδόν 1.400 κιλά της κατασκευής. Μια ματιά στις ανακοινώσιμες επιδόσεις (8,5 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα 229 χλμ./ώρα), επιβεβαιώνει ότι η Octavia Sportline απλοποιεί τις επιταχύνσεις τάχιστα και εκπληρώνει διαδικαστικά τα μικρά τμήματα ευθειών.
Το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με την διαχρονική ταμπέλα DSG, ισορροπεί άριστα την καθημερινότητα, όσο και το δυναμικό σκέλος της οδήγησης, κάτι στο οποίο συμβάλλουν και τα paddles πίσω από το τιμόνι.
Υπάρχει φυσικά και η διαμόρφωση μέσω του Drive Mode για επιλογή αναλόγως της επιθυμίας και των συνθηκών με τα Eco, Normal και Sport να δηλώνουν ξεκάθαρα τις προθέσεις τους και την επιλογή Individual να αποθηκεύει προσωπικές ρυθμίσεις. Βέβαια, πατώντας το Sport σαφώς θα ανταποκριθεί σε απόκριση και δυναμικό πνεύμα, νιώθεις ότι ζωηρεύει και κουμπώνει με την συνολικότερη πιο σφιχτή ανάρτηση που διαβάζει τις ανωμαλίες χωρίς να γίνεται ενοχλητική.
Το πιο σφιχτό set up της ανάρτησης με τα αναβαθμισμένα για τον σκοπό – αμορτισέρ, τοποθετούν χαμηλότερα το αμάξωμα και συμβάλουν στην σπορ πληροφόρηση. Το άκαμπτο πλαίσιο εμπνέει εμπιστοσύνη να κινηθείς γρήγορα, το τιμόνι έχει το επιθυμητό βάρος και καλή πληροφόρηση, ενώ αποδοτικά και σχετικά αναίσθητα στην χρήση δείχνουν και τα φρένα για να αντιμετωπίσουν τον ορμητικό ρυθμό.
Κινητήρας και κιβώτιο δημιουργούν ένα συνδυασμό που ταυτόχρονα με τις επιδόσεις κατακτά και χαμηλές καταναλώσεις. Για να ζεις την καθημερινότητα σου με διψήφιο αριθμό, πρέπει να το θες κυνηγώντας τα νούμερα επιδόσεων. Μια μέση τιμή αν οδηγείς φυσιολογικά είναι στην περιοχή των 7 – 8 λτ./100χλμ, ενώ σε φάση οικονομίας τα νούμερα ξεκινούν ακόμα και από τον αριθμό 6. Η ηχομόνωση της καμπίνας παραμένει ποιοτική όπως και η κύλιση ώστε να προσφέρουν ευχάριστες ταξιδιωτικές στιγμές, παρά την κλήση του προς την light σπορ γειτονιά.
Η πιο Octavia ώρα είναι τώρα;
Σε μια εποχή που οι επιλογές συνοδεύονται από SUV ταμπέλα, αν θέλουν να έχουν τύχη στην αγορά, η Skoda μπορεί να χαμογελάει σιωπηλά, αλλά χωρίς να το κρύβει. Η γκάμα της μετράει ήδη 5 SUV, τα δυο εξ αυτών αμιγώς ηλεκτρικά, οπότε δεν χρειάζεται να ανησυχεί για την παρουσία της εκεί. Ταυτόχρονα όμως το δυνατό της χαρτί, το αυτοκίνητο που την επανάφερε από την αφάνεια στην επιτυχία δεν το αφήνει στην τύχη του, αντιθέτως το εξελίσσει σε βαθμό που κάθε νέα γενιά και κάθε ανανέωση διαπρέπει και αξίζει προσοχής.
Στον ρεαλιστικό κόσμο λοιπόν γιατί να μην προτιμήσεις τόσο πολύ αυτοκίνητο σε τόσο αξιόλογη τιμή; Ψάχνεις για μειονεκτήματα και πραγματικά δυσκολεύεσαι για να το προσπεράσεις. Χώροι, εξοπλισμός, τεχνολογίες, άνεση, επιδόσεις και συμπεριφορά, χαμηλή κατανάλωση όλα με το μέρος του. Και κάπως έτσι η Octavia παραμένει εμπορικά δυνατή και διαχρονικά ισχυρή.