Το Cupra Formentor δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Αποτελεί ουσιαστικά πρώτο μοντέλο της ισπανικής σπορ premium μάρκας (που δεν βασιζόταν δηλαδή σε κάποιο SEAT) καθώς και το πιο επιτυχημένο. Ο λόγος είναι απλός. Το Formentor είναι ένα από τα καλύτερα compact crossover που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά.
Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο συναρπαστικά όταν πρόκειται για την έκδοση VZ (veloz, «γρήγορος» στα Ισπανικά) με το 2λιτρο turbo βενζινοκινητήρα των 333 ίππων και το σύστημα τετρακίνησης 4DRIVE
Αυτή δεν είναι άλλη από την κορυφαία έκδοση στη γκάμα του μοντέλου. Αυτήν δηλαδή που ενσαρκώνει όλο το σπορ πνεύμα της ισπανικής premium μάρκας και το αποδεικνύει εμπράκτως όντας ένα από τα καλύτερα crossover που έχουμε οδηγήσει.
Εξωτερική εμφάνιση
Η ανανεωμένη έκδοση του γνώριμου… μαχητή, διαθέτει ρύγχος «καρχαρία», που το συνδέει πιο στενά με τα ηλεκτρικά μοντέλα της Cupra (Born και Tavascan) υιοθετώντας τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη σχεδιαστική γλώσσα της μάρκας. Διαθέτει τριγωνικό μοτίβο LED φωτιστικών σωμάτων, που επαναλαμβάνεται και στο πίσω μέρος, όπου μία φωτεινή μπάρα ενσωματώνει το έμβλημα της Cupra.
Με ράγες να πλαισιώνουν την ηλιοροφή, η οποία καταλήγει σε διακριτική αεροτομή, επιδεικνύει τη στιβαρή του φύση. Με τη γραμμή οροφής που χαμηλώνει προς τα πίσω, τους τονισμένους γοφούς και ξεχωριστή απόληξη εξάτμισης που παραπέμπει σε καθέναν από τους 4 κυλίνδρους του 2λιτρου κινητήρα, προδίδει τις σπορ διαθέσεις του.
Εσωτερικός κόσμος
Από την πρώτη στιγμή που εισέρχεσαι στο εσωτερικό, το Formentor δημιουργεί μία οδηγοκεντρική σπορ premium ατμόσφαιρα. Εξαιρετικά αναπαυτικά είναι τα σπορ ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα με μονοκόμματη πλάτη, που διαθέτουν πλούσιο πυκνό αφρό, καλή πλευρική στήριξη και suede επιφάνειες.
Μαλακά υλικά υψηλής ποιότητας με χάλκινες ραφές βρίσκει κανείς στο επάνω μέρος του ταμπλό, που διαθέτει και σκληρά υλικά με μοτίβο ανθρακονημάτων, ενώ τα εσωτερικά πάνελ των θυρών εμπρός-πίσω διαθέτουν και suede υφή, όπως τα καθίσματα.
Μία κεντρική οθόνη αφής 12,9” αναλαμβάνει τη λειτουργία του αναβαθμισμένου συστήματος infotainment MIB 4ης γενιάς, το οποίο προσφέρει ανανεωμένα γραφικά. Παρέχεται σύρματη σύνδεση Android Auto και Apple CarPlay και θέση επαγωγικής φόρτισης smartphone.
Ο χειρισμός του τριζωνικού κλιματισμού γίνεται από το μενού της κεντρικής οθόνης, μέσω μίας συντόμευσης που βρίσκεται μόνιμα στο κάτω μέρος. Διαθέτει πανοραμική ηλιοροφή, της οποίας το εμπρός μέρος ανοίγει ηλεκτρικά με slider αφής και ηλεκτρικά ελεγχόμενο υφασμάτινο αλεξήλιο.
Το Formentor μεταφέρει άνετα τέσσερις ενήλικες, με τους επιβάτες της πίσω σειράς να έχουν καλό χώρο τόσο για το κεφάλι όσο και για τα γόνατα. Λόγω του συστήματος τετρακίνησης, έχει γίνει μία μικρή… θυσία (της τάξης των 30 λίτρων) στο διαθέσιμο χώρο αποσκευών, ο οποίος φιλοξενεί παρόλα αυτά 420 λίτρα.
Πίσω από το τιμόνι
Μερικές φορές είναι δύσκολο να περιγράψεις την αίσθηση που βιώνεις πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου σαν αυτό το Formentor. Σε κάνει να νιώθεις πως ό,τι και αν επιχειρήσεις να του παραθέσεις ως πρόκληση, εκείνο θα βρει τον τρόπο να ανταπεξέλθει. Νιώθεις στήριξη σε κάθε επιλογή που θα κάνεις με το γκάζι και το τιμόνι ακόμα και στη μέση της στροφής, με συναρπαστικές μεταβολές δυναμικής και μεταφοράς βαρών, οι οποίες όμως δεν σου προκαλούν ανησυχητικές αντιδράσεις. Με την τετρακίνηση, το Formentor είναι σαν να βρίσκει πρόσφυση εκεί που πιστεύεις ότι θα έπρεπε να την είχες εξαντλήσει, και σε προκαλεί να θέσεις ακόμη πιο ψηλά τον πήχη.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του μία πλούσια παλέτα από προγράμματα οδήγησης Comfort, Performance, Cupra, Individual, Off Road και… Drift, αν θες να το πας εκεί το θέμα! Στο Individual, το μόνο πρόγραμμα οδήγησης στο οποίο μπορείς να επιλέξεις την πιο οικονομική λειτουργία Eco, έχεις τη δυνατότητα να ρυθμίσεις κατά την προτίμησή σου και διάφορες άλλες παραμέτρους που μεταμορφώνουν αρκετά την εμπειρία.
Αυτές περιλαμβάνουν την απόκριση του συστήματος διεύθυνσης, που μπορείς να συνδυάσεις με άλλο πρόγραμμα οδήγησης, τον ήχο του κινητήρα που ακούγεται έξω από το αυτοκίνητο, την κατανομή ροπής μεταξύ των δύο αξόνων, καθώς και το DCC (Dynamic Chassis Control), το σύστημα δυναμικού ελέγχου του πλαισίου με προσαρμοζόμενα αμορτισέρ.
Το τελευταίο, είναι αυτό που επιτρέπει στο Formentor VZ να είναι πολύ μαλακό όταν θέλεις απλά να βολτάρεις και κάνει πιο σφιχτές τις ρυθμίσεις στα πιο επιθετικά προγράμματα, όταν θέλεις να ανεβάσεις ρυθμό και… παλμούς. Συνοδευόμενο από ένα εξαιρετικό σε απόκριση και αμεσότητα σύστημα διεύθυνσης, το Formentor VZ μπορεί να ισχυριστεί ότι θέτει σοβαρά επιχειρήματα για να καταρρίψει την άποψη ότι τα ένα ψηλό crossover δεν μπορεί να προσφέρει οδηγικές συγκινήσεις.
Για αυτές φαίνεται να έχει δημιουργηθεί ο 2λιτρος 4κύλιδνρος βενζινοκινητήρας ο οποίος έχει ρυθμιστεί ώστε να αποδίδει 23 ίππους παραπάνω, φτάνοντας πλέον τους 333 ίππους, ενώ αύξηση 20 Nm έχει δεχθεί και η ροπή, η μέγιστη τιμή της οποία αγγίζει τα 420 Nm. Επιδόσεις που στο χαρτί μπορεί να φαίνονται απλοί αριθμοί, αλλά πίσω από το τιμόνι σημαίνουν… πολύ περισσότερα.
Αρκεί να σας αναφέρουμε ότι η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνεται μέσα σε μόλις 4,8 δλ., ενώ η μέγιστη ταχύτητα που αναπτύσσει αγγίζει τα 250 χλμ./ώρα. Σε έντονη επιτάχυνση, ακούς πέραν από τον ενισχυμένο από τις εξατμίσεις ήχο του κινητήρα και αυτόν του turbo να ανεβάζει στροφές και… χαίρεσαι ακόμη περισσότερο.
Πίσω από το τιμόνι βρίσκονται paddle αλλαγής σχέσεων, αν θέλεις να αναλάβεις τον έλεγχο του κιβωτίου, αλλά το 7τάχυτο DSG διπλού συμπλέκτη κάνει τόσο καλά τη δουλειά του, όσον αφορά την απόκριση στις εντολές που δίνεις στο γκάζι, ώστε να μην απαιτείται η δική σου παρέμβαση, παρά μόνο για την προσωπική σου ψυχαγωγία.
Στην καθημερινή απλή χρήση, οι αλλαγές είναι ανεπαίσθητες, αλλά όταν επιμένεις με το δεξί πεντάλ, ανεβάζει στροφές και οι αλλαγές γίνονται… αγωνιστικές, συμβάλλοντας στη σπορ ατμόσφαιρα. Βέβαια, είναι κάπως απότομο στο ξεκίνημα, ακόμα και με λίγο γκάζι.
Με απόλυτη… εγκράτεια, και στη λειτουργία Eco, μπορείς να κάνεις το Formentor VZ να «κάψει» κάτω από 8 λτ./100 χλμ. σε μεικτές συνθήκες. Βέβαια, με 2λιτρο κινητήρα και τετρακίνηση, μια τέτοια τιμή είναι εντυπωσιακή, αλλά το να την τηρήσεις σημαίνει ότι θα πρέπει έχεις τον αυτοέλεγχο να απαρνηθείς τις χαρές που μπορεί να σου προσφέρει, το λόγο δηλαδή για τον οποίο δημιουργήθηκε!
Εμείς δεν είχαμε τη δυνατότητα να αντισταθούμε στον πειρασμό να χρησιμοποιήσουμε την ισχύ των 333 ίππων κάθε τόσο, έτσι, έστω και για λίγο. Ωστόσο, ακόμα και μικρής διάρκειας «σανιδώματα» του δεξιού πεντάλ μπορούν να εκτινάξουν την κατανάλωση στα 10-11 λτ./100 χλμ. και ακόμη υψηλότερα αν αποφασίσεις να κινηθείς με σβέλτο ρυθμό για εκτεταμένο χρονικό διάστημα.
Με λίγα λόγια…
Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα crossover που έχουμε οδηγήσει όσον αφορά την οδική συμπεριφορά. Είναι ευχάριστο στην οδήγηση, προσφέρει υψηλές επιδόσεις σε όλους τους τομείς, και η τετρακίνηση σου επιτρέπει να κινηθείς με καλυτερη πρόσφυση σε γλιστερές επιφάνειες.
Το ποιοτικό, υψηλής τεχνολογίας εσωτερικό προσθέτει λάμψη στο συνολικό πακέτο. Οι δυνατές συγκινήσεις έχουν και το -υψηλό- κόστος τους βέβαια, το οποίο στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμές ανέρχεται σε 54.990 ευρώ.