Η σταδιακή αποκάλυψη της νέας Fabia – μετά τα αρκετά… επεισόδια με teaser φωτογραφίες και σκίτσα – έλαβε τέλος και η Skoda παρουσίασε το σουπερμίνι της σε πλήρη μορφή. Στην τέταρτη γενιά, η Fabia ωριμάζει σε κάθε τομέα και εξοπλίζεται με ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η τσέχικη μάρκα στο τεχνολογικό της «συρτάρι». Εξάλλου ο ανταγωνισμός στο B-segment είναι ιδιαίτερα έντονος, με αυτοκίνητα ευρύχωρα και σύγχρονα που κοντράρουν στα… ίσα οχήματα από μεγαλύτερες κατηγορίες. Στην Ελλάδα την αναμένουμε προς τα τέλη του 2021, με τις τιμές να ανακοινώνονται λίγο νωρίτερα.
Η νέα Fabia συνοδεύεται από το τρίπτυχο «μεγαλύτερη, εξυπνότερη, οικονομικότερη». Σε αυτούς τους τομείς, δηλαδή στους διαθέσιμους χώρους, τις τεχνολογίες ασφάλειας και συνδεσιμότητας και την αποδοτικότητα των κινητήρων, δόθηκε η μεγαλύτερη έμφαση από τους σχεδιαστές και τους μηχανολόγους της Skoda.
Κλειδί αποτελεί η χρήση της πλατφόρμας MQB-AO του Volkswagen Group. Επέτρεψε να δημιουργηθεί ένα αμάξωμα σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό της απερχόμενης Fabia, με το μήκος αυξημένο κατά 11 εκατ. να φθάνει τα 4,11 μέτρα. Το πλάτος είναι στο 1,78 μ. (+5 εκατ) και το μεταξόνιο στα 2,56 μ. (+9,4 εκατ). Οι επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους ένα πιο άνετο εσωτερικό και αξιόλογο χώρο αποσκευών 380 λίτρων (1.190 λίτρα όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα).
Η νέα Fabia δεν είναι μόνο μεγαλύτερη σε διαστάσεις, είναι επίσης αρκετά πιο αεροδυναμική (ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι 0,28). Το σφηνοειδές της σχήμα, σε συνδυασμό με τις έντονες ακμές στο αμάξωμα της χαρίζουν πιο δυναμική και συνάμα ελκυστική εμφάνιση. Η νέα μάσκα και τα φωτιστικά σώματα (στάνταρ LED και προαιρετικά full LED) τονίζουν με την πρώτη ματιά ότι αποτελεί μέλος της ανανεωμένης οικογένειας μοντέλων της Skoda. Οι τροχοί είναι μεγέθους από 14 έως 18 ιντσών, ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού και κινητήρα. «Η νέα Fabia αντικατοπτρίζει το σύγχρονο τρόπο ζωής. Για αυτό δεν αλλάξαμε την ουσία της, να είναι λειτουργική και πρακτική στην καθημερινή της χρήση», δήλωσε ο επικεφαλής σχεδιαστής της τσέχικης μάρκας, Oliver Stefani.
Ευρύχωρο και ψηφιακό εσωτερικό
Τα κέρδη στην καμπίνα των επιβατών δεν έχουν να κάνουν μόνο με τους διαθέσιμους χώρους. Η άνεση αναβαθμίζεται από τη βελτιωμένη ηχομόνωση, τα ποιοτικότερα υλικά και τον πλουσιότερο εξοπλισμό. Για πρώτη φορά στον προαιρετικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται διζωνικός κλιματισμός και αεραγωγοί για τους πίσω επιβάτες, θερμαινόμενο τιμόνι και θερμαινόμενο παρμπρίζ.
Οι υπηρεσίες συνδεσιμότητας υποστηρίζονται από τα συστήματα πολυμέσων της νέας Fabia. Βασικό είναι το Swing με οθόνη αφής 6,5”, ακολουθεί το Bolero με οθόνη 8”, Bluetooth και ασύρματη σύνδεση κινητού μέσω SmartLink, Android Auto και Apple CarPlay. Κορυφαίο σύστημα είναι το Amundsen με οθόνη διαγωνίου 9,2 ιντσών που υποστηρίζει έλεγχο μέσω νευμάτων και ηχητικών εντολών. Η λίστα με τον προαιρετικό εξοπλισμό περιλαμβάνει το PhoneBox για ασύρματη φόρτιση του κινητού και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων Virtual Cockpit 10,25 ιντσών.
Πιο ισχυροί, πιο οικονομικοί κινητήρες
Ανάμεσα σε πέντε κινητήρες βενζίνης μπορούν να επιλέξουν οι ιδιοκτήτες της νέας Fabia. Οι ατμοσφαιρικοί MPI εμφανίζουν αυξημένη ισχύ κατά 5 ίππους, ενώ είναι πιο οικονομικοί και φιλικοί προς το περιβάλλον. Ο βασικός 1.0 MPI αποδίδει 65 ίππους και στην πιο δυνατή του εκδοχή 80 ίππους. Από εκείνο το σημείο… αναλαμβάνει δράση ο 1.0 TSI, με 95 ή 110 ίππους. Ο τελευταίος συνδυάζεται με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ή διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων. Το DSG είναι στάνταρ στη Fabia 1.5 TSI 150 ίππων, η οποία εφοδιάζεται με τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων.
Περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων επιτυγχάνεται από τα αεροδυναμικά βοηθήματα. Τα πτερύγια που κλείνουν στην μάσκα «κερδίζουν» 0,2 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. στην ταχύτητα των 120 χλμ/ώρα. Όταν το ρεζερβουάρ βενζίνης των 40 λίτρων αντικατασταθεί από μεγαλύτερο 50 λίτρων στη Fabia 1.5 TSI, η αυτονομία πλησιάζει τα 900 χλμ (μέση κατανάλωση 5,6 λ/100 χλμ. στον κύκλο WLTP). Οι υπόλοιποι κινητήρες εμφανίζουν μέση κατανάλωση από 5 έως 5,5 λίτρα ανά 100 χλμ.
Τεχνολογίες στο πλευρό του οδηγού
Η πλατφόρμα MQB-A0 καθιστά δυνατή τη χρήση προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, αλλά και την τοποθέτηση έως 9 αερόσακων. Ντεμπούτο κάνει το Travel Assist, το οποίο παρέχει ημιαυτόνομη οδήγηση και συνδυάζει πολλά συστήματα υποβοήθησης ταυτόχρονα. Έως 210 χλμ./ώρα, το Adaptive Cruise Control (ACC) προσαρμόζει αυτόματα την ταχύτητα του αυτοκινήτου με εκείνη των προπορευόμενων οχημάτων. Το Lane Assist βοηθά στη διατήρηση της Fabia στην λωρίδα της, πραγματοποιώντας διορθωτικές κινήσεις διεύθυνσης, εάν χρειάζεται. Χρησιμοποιώντας Hands-on Detect, το Travel Assist ελέγχει εάν ο οδηγός αγγίζει σταθερά το τιμόνι.
Το Blind Spot Detect (Side Assist) προειδοποιεί τον οδηγό για οχήματα που απέχουν έως 70 μέτρα και θέλουν να προσπεράσουν ή που βρίσκονται στο τυφλό σημείο του αυτοκινήτου. Το Park Assist λειτουργεί με ταχύτητες έως και 40 χλμ/ώρα, εμφανίζοντας κατάλληλες παράλληλες και κάθετες θέσεις στάθμευσης και, εάν είναι επιθυμητό, αναλαμβάνει το έργο καθοδήγησης του οδηγού κατά τη στάθμευση. Το Maneuver Assist χρησιμοποιεί αισθητήρες για να εντοπίσει ένα εμπόδιο μπροστά ή πίσω από το αυτοκίνητο κατά τη στάθμευση και ενεργοποιεί αυτόματα τα φρένα. Η αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας και το Front Assist με Προστασία Πεζών και Ποδηλατών είναι επίσης νέα χαρακτηριστικά στο σουπερμίνι της Skoda.