Σοβαρές φαίνεται πως είναι οι παραβάσεις των Ελλήνων οδηγών σύμφωνα με μια πρόσφατη πανευρωπαϊκή έρευνα, παρότι οι ίδιοι θέλουν από τους άλλους να υπάρχει σεβασμός στους κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς.
Η έρευνα των Motointegrator και DataPulse Research δημοσιεύτηκε στην Γενεύη στις 23 Σεπτεμβρίου του 2024.
Στο πλαίσιό της, οι πολίτες ερωτήθηκαν πρώτα πόσο ανεκτικοί είναι απέναντι σε αντικοινωνικές και επικίνδυνες συμπεριφορές στο δρόμο, ενώ στην συνέχεια μελετήθηκε πόσο οι ίδιοι οι οδηγοί συμπεριφέρονται επικίνδυνα πίσω από το τιμόνι, μελετώντας επτά συνηθισμένες επικίνδυνες καταστάσεις.
- Opel: “Bazaar Μεταχειρισμένων” αυτοκινήτων με 5 χρόνια εγγύηση
- Tο νέο crossover της smart που αποτελεί το ιδανικό κίνητρο για να κινείστε ηλεκτρικά
- Το Leapmotor T03 τώρα με νέα τιμή από 13.950 ευρώ
- Το νέο Ford Capri, τώρα διαθέσιμο κάτω από 32.000 ευρώ
- MG3 Hybrid+: 5 λόγοι που το έχρισαν “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025” >>
Αυτές αφορούσαν τη μη χρήση ζώνης, τη μη λήψη μέτρων για την προστασία των παιδιών στο πίσω κάθισμα, την ομιλία στο κινητό, την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών και αλκοόλ, την παραβίαση του ορίου ταχύτητας και την αποστολή SMS πίσω από το τιμόνι.
Με αυτή τη μεθοδολογία προκύπτει μια βαθμολογία για κάθε χώρα, η οποία αντιπροσωπεύει το «επίπεδο υποκρισίας», όπως το χαρακτήρισαν οι ερευνητές. Όσο υψηλότερο το νούμερο, τόσο πιο υποκριτές οι οδηγοί.
Την αρνητική τριάδα συμπλήρωσαν η Βοσνία και η Ελλάδα, με το Λουξεμβούργο να βρίσκεται στην τρίτη θέση. Οι Πολωνοί, οι Γερμανοί και οι Άγγλοι σημείωσαν τα χαμηλότερα σκορ.
Ειδικά για την Ελλάδα, στις κατηγορίες «οδήγηση χωρίς ζώνη», «μη λήψη προστατευτικών μέτρων για τα παιδιά», «ομιλία στο κινητό» και «αποστολή SMS», οι οδηγοί βρέθηκαν στην πρώτη πεντάδα με την πιο αρνητική οδηγική συμπεριφορά. Ενδεικτικά, παρότι μόλις το 4,4% των Ελλήνων οδηγών θεωρεί πως είναι αποδεκτό να οδηγούν χωρίς ζώνη, το 27,7% των ερωτηθέντων οδήγησε χωρίς ζώνη τις τελευταίες 30 ημέρες.
Πώς μεταφράζονται τα πορίσματα της έρευνας; Σίγουρα όχι πως οι Ευρωπαϊοι δεν έχουν γνώση των κανόνων, καθώς πολλοί περιμένουν κιόλας από τους υπόλοιπους να συμπεριφερθούν «υποδειγματικά» στο δρόμο. Παρατηρούμε όμως πως πολλοί δεν ακολουθούν επιδεικτικά τους κανόνες.
Τα αποτελέσματα αυτής και άλλων αντίστοιχων ερευνών, σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά θνησιμότητας σε τροχαία ατυχήματα, είναι που τροφοδοτούν το πλάνο της κυβέρνησης για την τοποθέτηση 1.000 καμερών σε όλη την Αττική, καθώς και για την αυτόματη βεβαίωση ηλεκτρονικών προστίμων. Το πραγματικό πρόβλημα όμως φαίνεται πως είναι περισσότερο συνδεδεμένο με την κουλτούρα, καθώς θα χρειαστούν πολλά περισσότερα χρόνια μέχρι η σωστή οδηγική συμπεριφορά να μην συνδέεται μόνο με ένα πρόστιμο, αλλά να ενσωματωθεί και να αφομοιωθεί στην νοοτροπία του Έλληνα οδηγού.