2. GP Σαουδικής Αραβίας

 

 

 

 

 

 

 

 

2. GP Σαουδικής Αραβίας

 

17-19 Μαρτίου 2023

 

H Formula 1 θα παραμείνει στη Μέση Ανατολή για το δεύτερο γύρο του φετινού
Πρωταθλήματος: ένα νυχτερινό αγώνα στη Jeddah της Σαουδικής Αραβίας,
που αποτελεί το ταχύτερο σιρκουί πόλης της χρονιάς.

Slipstream ανάμεσα σε τοίχους

Φέτος, η Formula 1 επισκέπτεται για 3η φορά τη Jeddah, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σαουδικής Αραβίας. Πρόκειτιαι για το ταχύτερο σιρκουί πόλης της F1 με τις μέσες ωριαίες ταχύτητες να ξεπερνούν τα 240 χλμ./ώρα. Οι τοίχοι παραμονεύουν στις τυφλές και ταχύτατες καμπές της πίστας, που κατασκευάστηκε το 2021 σε μία στενή λωρίδα γης -αρκετά ακατάλληλη για πίστα της F1- στα παράλια Ερυθράς Θάλασσας σε χρόνο ρεκόρ: μόλις 8 μήνες.

Η φύση της χάραξης δημιουργεί μάχες με απανωτά slipstream και έχουμε δει από τους οδηγούς τακτικές καθυστέρησης προσέγγισης της ζώνης DRS για να επωφεληθούν από το πλεονέκτημα της ανοιχτής πίσω αεροτομής στην επόμενη ευθεία.

Ορισμένοι οδηγοί έχουν δηλώσει ότι η Jeddah είναι αχρείαστα επικίνδυνη. Για αυτό και οι αγώνες είναι συνήθως επεισοδιακοί, αν και πέρυσι ήταν και εκτός πίστας, καθώς κατά τη διάρκεια του FP1, πραγματοποιήθηκε πυραυλική επίθεση από Χούτι Σιίτες από την Υεμένη μόλις 12 χλμ. μακριά από την πίστα, σε εγκαταστάσεις της πετρελαϊκής εταιρείας Aramco, βασικού σπόνσορα του αγώνα.

Πρόκειται για νυχτερινό αγώνα, και η ένταση του φωτισμού ανέρχεται στα 1.500 lux, με 627 κολόνες προβολέων να έχουν ανεγερθεί, που χρησιμοποιούν 200 χιλιόμετρα ηλεκτρικών καλωδιώσεων. Για τη δημιουργία της πίστας χρησιμοποιήθηκαν 37.000 τόνοι ασφάλτου και 600.000 τόνοι τσιμέντου. Η χάραξη περιβάλλεται από 3.300 μπλοκ τσιμέντου και 3.000 μπαριέρες TecPro. Για να αντέχει ο ασφαλτοτάπητας στις μεγάλες διαφορές θερμοκρασίας, έχει χρησιμοποιηθεί πίσσα με τροποποιημένο πολυμερές.

Για το φετινό αγώνα, οι διοργανωτές έχουν απομακρύνει τους τοίχους από την πίστα στις στροφές 14 και 20 για να βελτιώσουν την ορατότητα. Παράλληλα, η καινούργια διαμόρφωση του chicane των στροφών 22/23 (όπου έχουμε δει αρκετά ατυχήματα), αναμένεται να μειώσει την ταχύτητα διέλευσης των μονοθεσίων από εκεί κατά 50 χλμ./ώρα.

Το αρχικό σχέδιο ήταν η Jeddah να φιλοξενήσει τα 2-3 πρώτα GP Σαουδικής Αραβίας και στη συνέχεια να δημιουργηθεί ένα υπερσύγχρονο αθλητικό πάρκο στην Qiddiya. Επειδή όμως η κατασκευή του τελευταίου έχει καθυστερήσει η Jeddah θα διατηρήσει τον αγώνα για τα επόμενα χρόνια, πιθανότατα έως το 2025.

Χαρακτηριστικά πίστας

Με μήκος 6.174 μ., η Jeddah είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πίστα του Πρωταθλήματος μετά από το Spa-Francorchamps και διαθέτει περισσότερες στροφές από οποιαδήποτε άλλη: 27, αλλά οι οδηγοί φρενάρουν μόνο σε 7 από αυτές.

Το chicane των στροφών 1/2 είναι το πιο αργό κομμάτι της πίστας και ένα από τα καλύτερα σημεία για προσπεράσματα, μαζί με την τελευταία στροφή. Το πρώτο εκ των τριών sector της πίστας αναδεικνύει την αεροδυναμική απόδοση των μονοθεσίων, ενώ τα υπόλοιπα δύο ευνοούν την τελική ταχύτητα.

Δεδομένου ότι πολλές στροφές οδηγούν κατευθείαν στην επόμενη, ένα μικρό λάθος μπορεί να κοστίσει περισσότερο χρόνο, συμβιβάζοντας τη γραμμή του οδηγού σε αυτές που ακολουθούν. Η στροφή 13 (η φουρκέτα στο ένα άκρο της στενόμακρης πίστας) έχει κλίση 12% (δηλαδή 6,84 μοιρών), επιτρέποντας διαφορετικές γραμμές, ενώ η 22 είναι η πιο δύσκολη της πίστας.

Η Jeddah διαθέτει τρεις ζώνες DRS, συγκεντρωμένες τη μία πίσω από την άλλη. Η πρώτη (μεταξύ των στροφών 20 και 22) έχει μήκος 530 μέτρα, η δεύτερη (μεταξύ 24 και 27) 725 μ. και η τρίτη είναι τοποθετημένη στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, η οποία έχει συνολικό μήκος 500 μέτρων.

Το γεγονός ότι τα μονοθέσια διανύουν τις ταχύτατες καμπές αναπτύσσοντας πλευρικό φορτίο μικρότερο των 2,5 G, επιτρέπει την τοποθέτηση ζωνών DRS σε μερικές από αυτές, καθώς οτιδήποτε δεν υπερβαίνει αυτό το όριο θεωρείται «ευθεία».

Τα μονοθέσια υπερβαίνουν τα 310 χλμ./ώρα τρεις φορές στο γύρο, ο οποίος έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά της σεζόν όσον αφορά την απόσταση που διανύουν με τέρμα γκάζι: 80%. Δεδομένης της ταχύτατης φύσης του σιρκουί και τους τοίχους να παραμονεύουν παντού, η παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι πολύ πιθανή.

Στιγμιότυπα 2022

GP Σαουδικής Αραβίας
2ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Jeddah Corniche
Μήκος πίστας: 6.174 μ.
Γύροι: 50
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,450 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:30.734 (244,962 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) L. Hamilton (Mercedes), 2021
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:27.511 (253,984 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) L. Hamilton (Mercedes), 2021
Στροφές: 27 (16 αριστερές, 11 δεξιές)
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ των στροφών 20-22, 25-27 και 27-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 391 μ.
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 305 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 82%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 83%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 11%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 42
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 5 G (στροφή 8)
Μέγιστη ταχύτητα: 323 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 100%
Πιθανότητα βροχής: 1%
F1 - Προηγούμενα αποτελέσματα GP Σαουδικής Αραβίας
2 Grand Prix στην πίστα της Jeddah

Νίκες

Οδηγοί
1 Max Verstappen, Lewis Hamilton

Κατασκευαστές
1 Red Bull, Mercedes

Pole Position

Οδηγοί
1 Sergio Perez, Lewis Hamilton

Κατασκευαστές
1 Red Bull, Mercedes

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 17 Μαρτίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 15:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 19:00
Σάββατο 18 Μαρτίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 15:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 19:00
Κυριακή 19 Μαρτίου
Αγώνας: 19:00

Κύρια σημεία της πίστας

O ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023