17. GP Ιαπωνίας

 

 

 

 

 

 

16. GP Ιαπωνίας

22-24 Σεπτεμβρίου 2023

Για το 16ο αγώνα της σεζόν, η Formula 1 θα κατευθυνθεί
προς τη μοναδική πίστα της χρονιάς σχήματος «8», την
ταχύτατη και αγαπητή στους οδηγούς Suzuka.

Σε σχήμα «8»

Οι Ιάπωνες ανέκαθεν είχαν βαθιά αγάπη για τη Formula 1 και η μοναδική πίστα της Suzuka έχει φιλοξενήσει αρκετές φορές τον αγώνα που έκρινε τον τίτλο, πολλές φορές με δραματικό τρόπο. Η μοναδική πίστα της Formula 1 με χάραξη σχήματος «8» αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες οδηγικές προκλήσεις της σεζόν. Ιδίως το πρώτο sector, με αλλεπάλληλες ταχύτατες στροφές αποτελεί ένα από τα πιο συναρπαστικά κομμάτια ασφάλτου που διανύουν τα μονοθέσια της F1 κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

Οι μπαριέρες βρίσκονται πάντα πολύ και δεδομένων των υψηλών ταχυτήτων, τα ατυχήματα δεν είναι σπάνια. Για αυτό και αυτή η θρυλική πίστα, στην οποία έχουν γραφτεί μερικά από τα πιο σημαντικά κομμάτια ιστορίας της F1, αποτελεί μία από τις αγαπημένες των οδηγών.

H Suzuka σχεδιάστηκε το 1962 από τον Ολλανδό John Hugenholtz ως πίστα δοκιμών της Honda και προσχώρησε στο πρόγραμμα αγώνων της Formula 1 το 1987, για να γίνει η τοποθεσία που θα έκρινε τον τίτλο στις 5 πρώτες σεζόν παρουσίας της στο Πρωτάθλημα.

Χαρακτηριστικά πίστας

Η πίστα της Suzuka aποτελεί μία από τις πιο μεγάλες οδηγικές προκλήσεις της χρονιάς με παλαιομοδίτικες αμμοπαγίδες, γρασίδι και μπαριέρες να παραμονεύουν σε κάθε… παραστράτημα. Αποτελεί πίστα που χρειάζεται καλή ροή στο γύρο, καθώς πολλές στροφές είναι αλληλένδετες και ένα λάθος σε μία επηρεάζει και τις επόμενες.

Στις κατατακτήριες δοκιμές, οι οδηγοί διανύουν την πρώτη στροφή της πίστας χωρίς να πατήσουν φρένο και βιώνουν πλευρικές επιταχύνσεις 5 G, με μερικές ταχύτατες εναλλαγές κατεύθυνσης να ακολουθούν στα «S» (στροφές 3-7). Οι οδηγοί διανύουν σχεδόν 2 χλμ. στην αρχή του γύρου (από τα 5.807 μ. συνολικά) στρίβοντας διαρκώς το τιμόνι. Είναι πίστα που απαιτεί υψηλά επίπεδα αεροδυναμικής απόδοσης (σχέση παραγόμενου φορτίου/οπισθέλκουσας) και το 1ο sector αποτελεί πολύ καλό δείκτη των ικανοτήτων των μονοθεσίων σε αυτό τον τομέα. Επίσης έχει σημαντικές υψομετρικές διαφορές.

Η χάραξη σχήματος «8» αξιοποιεί βέλτιστα τη διαθέσιμη γη στην οποία βρίσκεται, με το τμήμα μετά τη δεύτερη Degner (9) να περνάει κάτω από την ευθεία που οδηγεί στην ταχύτατη (285 χλμ./ώρα) καμπή 130R (15), πριν το τελικό chicane. Μετά τις δύο δύσκολες δεξιές στροφές της Degner (8 και 9 με την πρώτη να έχει πολύ στενή έξοδο), ακολουθεί η φουρκέτα 11 (με ανάποδη κλίση), την πιο αργή στροφή της χάραξης (70 χλμ./ώρα).

Το φρενάρισμα για τη φουρκέτα αποτελεί μεγάλη πρόκληση, διότι τα μονοθέσια έχουν αναπτύξει πλευρικό φορτίο 3,5 G στρίβοντας προς τα δεξιά, καθώς ξεκινούν τη διαδικασία πέδησης προσεγγίζοντας την αριστερή φουρκέτα, γεγονός που οδηγεί συχνά σε μπλοκαρίσματα. Ακολουθεί η παρατεταμένη αριστερή με διπλή κορυφή Spoon Curve και στη συνέχεια η μεγαλύτερη περίοδος με τέρμα γκάζι, μέσω της 130R.

Μόλις 1,2 χλμ. του γύρου αποτελούνται από ευθείες, και υπάρχει μόνο μία ζώνη DRS, στη σχετικά μικρή ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Ωστόσο, 69% του χρόνου στο γύρο (και 77% της απόστασης) διανύεται με τέρμα γκάζι. Αυτό την κάνει μια απαιτητική πίστα όσον αφορά τις μονάδες ισχύος αλλά και το υβριδικό σύστημα.

Όσον αφορά το στήσιμο του μονοθεσίου, απαιτείται συμβιβασμός μεταξύ των -μέσων- επιπέδων αεροδυναμικού φορτίου και σταθερότητας στις γρήγορες στροφές, όπου η ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των δύο αξόνων είναι κρίσιμης σημασίας.

Όπως και στη Σιγκαπούρη, κάθε κιλό επιπλέον καυσίμου κοστίζει περισσότερο σε απόδοση από το μέσο όρο, λόγω των υψηλών πλευρικών φορτίων, που ωθεί το καύσιμο στα πλευρικά τοιχώματα των «ορόφων» της κυψέλης. Η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται σε μέσα επίπεδα, αλλά μπορεί να γίνει ζήτημα σε μονοθέσια που οι ομάδες αποφάσισαν να εφοδιάσουν με το ελάχιστο δυνατό φορτίο στην εκκίνηση.

Στη Suzuka η καταπόνηση του συστήματος πέδησης είναι μικρή, με μόλις 3 ζώνες έντονου φρεναρίσματος. Το σχήμα «8» την κάνει την πιο «συμμετρική» πίστα της χρονιάς, με 10 δεξιές και 8 αριστερές στροφές. Κατά συνέπεια, καταπονεί ισόποσα τα ελαστικά και των δύο πλευρών των μονοθεσίων, με υψηλά πλευρικά να ασκούνται σε αυτά. Για αυτό το λόγο, η Pirelli φέρνει συνήθως σκληρές γόμες στην Ιαπωνία. H πρόσφυση και η καταπόνηση των ελαστικών του εμπρός άξονα αποτελούν συνήθως τον περιοριστικό παράγοντα.

GP Ιαπωνίας
17ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Suzuka
Μήκος πίστας: 5.063 μ.
Γύροι: 53
Συνολική απόσταση αγώνα: 307,471 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:30.983 (229,770 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:27.064 (240,113 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – S. Vettel (Ferrari), 2019
Στροφές: 18 (8 αριστερές, 10 δεξιές)
Ζώνες DRS: 1 (μεταξύ των στροφών 18-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 395 μ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 332 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 69%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 77%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 13%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 38
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,7 G (στροφή 9)
Μέγιστη ταχύτητα: 316 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Χαμηλή
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 40%
Πιθανότητα βροχής: 41%
F1 - GP Ιαπωνίας, προηγούμενα αποτελέσματα
32 Grand Prix στην πίστα της Suzuka

Νίκες

Οδηγοί
6 Michael Schumacher
4 Lewis Hamilton, Sebastian Vettel
2 M. Hakkinen, D. Hill, A. Senna, G. Berger
1 M. Verstappen, V. Bottas, F. Alonso
Κατασκευαστές
7 Ferrari, McLaren
6 Mercedes
5 Red Bull
3 Williams, Benetton
1 Renault

Pole Position

Οδηγοί
8 Michael Schumacher
5 Sebastian Vettel
3 Nico Rosberg, Ayrton Senna
2 L. Hamilton, J. Villeneuve, G. Berger
Κατασκευαστές
10 Ferrari
6 Red Bull
5 Mercedes
4 McLaren, Williams
2 Benetton

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 05:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 09:00
Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 05:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 09:00
Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 08:00

Κύρια σημεία της πίστας

O ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023