10. GP Αυστρίας

 

 

 

 

 

 

 

9. GP Αυστρίας

 

30 Ιουνίου – 2 Ιουλίου 2023

 

Στην Αυστρία και το Red Bull Ring θα προσγειωθεί η Formula 1 κατά την
επιστροφή της στην Ευρώπη, για τον 9ο αγώνα της σεζόν, και τον 2ο από
τους 6 της χρονιάς με σπριντ το Σάββατο.

Στα βουνά του Spielberg

Η ιδιόκτητη πίστα της Red Bull βρίσκεται στα βουνά του Spielberg στην Αυστρία, εκεί που έστεκε κάποτε περήφανο το τρανό Osterreichring, μία πίστα με ταχύτατες προκλητικές καμπές που ανάγκαζε όλους τους οδηγούς να τη σέβονται. Η σημερινή χάραξη, που επιμελήθηκε ο Hermann Tilke και είναι η ίδια με του A1 Ring που χρησιμοποιήθηκε για Grand Prix της Formula 1 μεταξύ 1997 και 2003, παρότι δεν αποτελεί την τρανή πρόκληση του Osterreichring, διαθέτει το δικό του χαρακτήρα, καθώς έχει τον πιο σύντομο χρόνο γύρου της σεζόν, και τις λιγότερες στροφές από οποιαδήποτε άλλη πίστα. Βρίσκεται σε αυξημένο υψόμετρο και διαθέτει πολλές ανωφέρειες και κατωφέρειες. Τα τελευταία χρόνια, ο «πορτοκαλί στρατός» οπαδών του Max Verstappen κατακλύζει την πίστα δημιουργώντας μία καυτή ατμόσφαιρα.

Στο καθυστερημένο -λόγω της πανδημίας- ξεκίνημα της σεζόν του 2020, το Red Bull Ring φιλοξένησε την πρεμιέρα της σεζόν, όπως και το 2ο Grand Prix της χρονιάς εκείνης, υπό την ονομασία GP Στυρίας. Η πίστα φιλοξένησε διπλό αγώνα και το 2021.

Χαρακτηριστικά πίστας

O χρόνος στο γύρο είναι ο μικρότερος της σεζόν (μόλις 65 δλ. στις κατατακτήριες δοκιμές) ενώ το Red Bull Ring διαθέτει μόλις 10 στροφές, λιγότερες από οποιαδήποτε άλλη πίστα, με τρεις εξ αυτών (2, 5, 8) να είναι καμπές που διανύονται με τέρμα γκάζι και να μη θεωρούνται πραγματικές στροφές.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το Red Bull Ring δεν έχει τις προκλήσεις του, με έντονες ανωφέρειες και κατωφέρειες να χαρακτηρίζουν το γύρο το. Το υψηλότερο (στροφή 3) και το χαμηλότερο σημείο (ευθεία εκκίνησης/τερματισμού) της πίστας έχουν υψομετρική διαφορά 69 μέτρων.

Σχεδόν όλες οι στροφές είναι κεκλιμένες κατά πλάτος, σε συνδυασμό με ανωφέρεια ή κατωφέρεια, γεγονός που ανασηκώνει τους εμπρός τροχούς από το έδαφος, και προκαλεί αστάθεια κατά την πέδηση αλλά και την επιτάχυνση στην έξοδο. Οι στροφές 3 και 4 έχουν ανάποδη κλίση, με την κορυφή τους να είναι ανυψωμένη στην εσωτερική.

Το πρώτο τμήμα της πίστας είναι stop & go, με αργές στροφές να ενώνουν μεταξύ τους τρεις ευθείες. Από το μέσο του δεύτερου sector και μετά ξεκινούν οι γρήγορες στροφές, με αποκορύφωμα τις δύο τελευταίες. Όσον αφορά το στήσιμο των μονοθεσίων, οι τεχνικοί καλούνται να βρουν τον καλύτερο συμβιβασμό μεταξύ της απόδοσης στις αργές στροφές (1, 3, 4) και τις γρήγορες (6-7, 9-10). Παράλληλα, θα πρέπει να προσέξουν και την τελική ταχύτητα, για να μην αποτελούν εύκολο στόχο για προσπεράσματα στις ευθείες του Red Bull Ring κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Άλλωστε, η πίστα είναι από τις πιο ευνοϊκές όσον αφορά το βαθμό δυσκολίας των προσπερασμάτων. H στροφή 3 προσφέρει τη δυνατότητα στους οδηγούς να ακολουθήσουν διαφορετικές γραμμές, ακόμα και όταν βρίσκονται δίπλα από άλλο μονοθέσιο. Η ταχύτατη στροφή 6 με τυφλή είσοδο είναι μια από τις αγαπημένες των οδηγών, όπως επίσης και ο συνδυασμός των δύο τελευταίων, πολύ γρήγορων κατηφορικών στροφών, όπου αναπτύσσονται πλευρικά φορτία της τάξεως των 4,7 G.

Το αυξημένο υψόμετρο (περίπου 670 μέτρα) σημαίνει ότι η πυκνότητα του αέρα είναι μειωμένη κατά 7% και αυτό επηρεάζει την αεροδυναμική απόδοση, με τα μονοθέσια να παράγουν χαμηλότερες τιμές αεροδυναμικού φορτίου. Επίσης, αναγκάζει τα turbo των μονάδων ισχύος να λειτουργούν… υπερωρίες για να καλύψουν το γεγονός ότι υπάρχουν λιγότερα μόρια αέρα στην ατμόσφαιρα.

Ωστόσο, οι απαιτήσεις στον τομέα απαγωγής θερμότητας από τον κινητήρα δεν είναι τόσο υψηλές όσο στις άλλες πίστες με αυξημένο υψόμετρο (Μεξικό, Βραζιλία). Λόγω του μικρού γύρου, δεν προλαβαίνουν να πέσουν οι θερμοκρασίες του υβριδικού συστήματος.

Το Red Bull Ring διαθέτει τρεις ζώνες έντονης πέδησης, στην προσέγγιση των στροφών 1, 3 και 4. Επειδή τα φρένα δεν προλαβαίνουν να «κρυώσουν» στο υπόλοιπο του σύντομου γύρου, οι ομάδες χρησιμοποιούν τους μεγαλύτερους διαθέσιμους αεραγωγούς για τα συστήματα πέδησης.

Οι στροφές του Red Bull Ring διαθέτουν μερικά από τα πιο υψηλά kerb της σεζόν (ιδίως στην έξοδο των στροφών 1, 6 και 7) και αποτελούν μια από τις πιο σκληρές δοκιμασίες της χρονιάς για τις αναρτήσεις, λόγω της συχνότητας που παράγουν με την απόσταση που έχουν μεταξύ των κορυφών και χαμηλότερων τμημάτων των kerb και της ταχύτητας με την οποία τα «καβαλάνε» τα μονοθέσια.

Το μικρό μήκος της πίστας και οι λίγες στροφές κάνουν αρκετά δύσκολη την ανάπτυξη θερμοκρασίας στα ελαστικά για την έναρξη του γύρου στις κατατακτήριες δοκιμές και δεν αποκλείεται να δούμε τους οδηγούς να κάνουν έναν γύρο προετοιμασίας (μετά το γύρο εξόδου από τα pits) πριν από μία γρήγορη προσπάθεια. Επίσης, οι οδηγοί πρέπει να είναι προσεκτικοί ώστε να μην καταπονήσουν τα πίσω ελαστικά τους υπερβολικά, για να διαρκέσουν έως το τέλος του γύρου.

O ασφαλτοτάπητας του Red Bull Ring παρέχει χαμηλά επίπεδα πρόσφυσης και δεν καταπονεί πολύ τα ελαστικά. Συνήθως, ο περιοριστικός παράγοντας είναι η καταπόνηση των ελαστικών του πίσω άξονα.

GP Αυστρίας
10ος γύρος του Πρωταθλήματος 2023
Πίστα: Red Bull Ring
Μήκος πίστας: 4.318 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,452 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:05.619 (236,894 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – C. Sainz (McLaren), 2020
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:02.939 (246,981 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2020
Στροφές: 10 (3 αριστερές, 7 δεξιές)
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ στροφών 2-3, 3-4 και 10-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 359 μ.
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 245,5 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 70%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 77%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 16%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 34
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,7 G (στροφή 9)
Μέγιστη ταχύτητα: 312 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 60%
Πιθανότητα βροχής: 45%
F1 - GP Αυστρίας, προηγούμενα αποτελέσματα
18 Grand Prix στην πίστα του Spielberg

Νίκες

Οδηγοί
4 Max Verstappen
2 L. Hamilton, V. Bottas, N. Rosberg, M. Schumacher, M. Hakkinen
1 C. Leclerc, D. Coulthard, E. Irvine, J. Villeneuve

Κατασκευαστές
6 Mercedes
4 Red Bull, Ferrari
3 McLaren
1 Williams

Pole Position

Οδηγοί
3 M. Verstappen, L. Hamilton, V. Bottas
2 M. Schumacher, M. Hakkinen
1 C. Leclerc, F. Massa, R. Barrichello, G. Fisichella, J. Villeneuve

Κατασκευαστές
6 Mercedes
4 Ferrari
3 Red Bull
3 McLaren, Williams
1 Benetton

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 30 Ιουνίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 18:00
Σάββατο 1 Ιουλίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 13:30
Σπριντ: 17:30
Κυριακή 2 Ιουλίου
Αγώνας: 16:00

Κύρια σημεία της πίστας

O ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023