15. GP Ιταλίας

 

 

 

 

 

14. GP Ιταλίας

 

1-3 Σεπτεμβρίου 2023

 

Εντός μίας εβδομάδας, η Formula 1 μεταφέρεται από την
έδρα του «πορτοκαλί στρατού» σε αυτήν έδρα των tifosi
της Ferrari για το GP Ιταλίας, σε μία από τις παλαιότερες
πίστες του κόσμου και την ταχύτερη του Πρωταθλήματος:
τη θρυλική Monza.

Ο ναός της ταχύτητας

Οι Ιταλοί την αποκαλούν «La Pista Magica» ή «ναό τη ταχύτητας», καθώς εξακολουθεί να είναι η πίστα με τις υψηλότερες μέσες ωριαίες ταχύτητες του Πρωταθλήματος της Formula 1. Πέρυσι, η πίστα που βρίσκεται στο πάρκο της Monza, γιόρτασε 100 χρόνια από την ολοκλήρωση της κατασκευής της. Αποτέλεσε μέρος του πρώτου Πρωταθλήματος F1 το 1950 και έχει φιλοξενήσει κάθε GP Ιταλίας από τότε, εκτός από το 1980 που είχε κλείσει για εργασίες συντήρησης και ο αγώνας διεξήχθη στην Imola.

Όλοι οι μεγάλοι οδηγοί στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού έχουν αγωνιστεί στη Monza από τη δεκαετία του 1920 έως σήμερα. Ορισμένοι από αυτούς έχουν χάσει τη ζωή τους εκεί… Τα απομεινάρια του παλιού υπερυφωμένου οβάλ τμήματος με κλίση 21 μοιρών προκαλούν δέος, όταν αναλογίζεται κανείς τις συνθήκες υπό τις οποίες ρίσκαραν τη ζωή τους οι οδηγοί άλλων εποχών σε αυτό το εξαιρετικά επικίνδυνο κομμάτι ασφάλτου.

H μοναδική ατμόσφαιρα της Monza γίνεται καυτή με την παρουσία των χιλιάδων tifosi που την πλημμυρίζουν, απαιτώντας ένα μόνο πράγμα: νίκη της Ferrari.

Χαρακτηριστικά πίστας

Με την κατασκευή της να έχει ολοκληρωθεί το 2022, η Monza είναι η τρίτη παλαιότερη πίστα του κόσμου, έπειτα από την Ινδιανάπολη (ΗΠΑ) και το Brooklands (Αγγλία), το οποίο δεν χρησιμοποιείται πια. Λόγω της υψηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας, εάν ο αγώνας δε διακοπεί από την παρέμβαση αυτοκινήτου ασφαλείας, μπορεί να έχει πολύ μικρή διάρκεια, μόλις 75 λεπτών, καθώς 76% του χρόνου στο γύρο 83% του μήκους της διανύεται με τέρμα γκάζι.

Για να ευνοήσουν την υψηλή τελική ταχύτητα στις μεγάλες ευθείες, οι ομάδες επιλέγουν πολύ λεπτές αεροτομές, που ελαχιστοποιούν την οπισθέλκουσα. Η ανταγωνιστική απόδοση στη Monza εξαρτάται από την ισχύ του κινητήρα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πίστα και το παραμικρό κέρδος σε ιπποδύναμη μπορεί να αποφέρει κέρδη στο χρόνο γύρου. Για αυτό και επιλέγονται πιο φρέσκοι κινητήρες στο GP Ιταλίας.

Επίσης, το slipstream προπορευόμενου μονοθεσίου μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά, βελτιώνοντας το χρόνο στο γύρο έως και 0,7 δλ. Για αυτό και πολλές φορές χρησιμοποιείται από τις ομάδες η τακτική τοποθέτησης των δυο μονοθεσίων το ένα πίσω από το άλλο, ώστε το δεύτερο να επωφεληθεί από το slipstream. Για αυτό επίσης κανένας οδηγός δε θέλει να βρίσκεται επικεφαλής στο τρενάκι με αυτοκίνητα που εξέρχονται από τα pits, ιδίως στο Q3.

Το γεγονός ότι υπάρχουν πολλές μεγάλες ευθείες όμως δε σημαίνει ότι τα προσπεράσματα είναι απαραίτητα εύκολη υπόθεση, καθώς οι πιο λεπτές πίσω αεροτομές μειώνουν την επίδραση του DRS. Το πιο «δημοφιλές» σημείο για προσπέρασμα είναι η προσέγγιση του πρώτου chicane. Περίπου 2/3 των προσπερασμάτων πραγματοποιούνται εκεί. Οι εγκαταλείψεις είναι πιο συχνές από τον μέσο όρο και αυτό οδηγεί αρκετές φορές στην παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας, ενώ ο αρχικός γύρος μπορεί να αποβεί επεισοδιακός ορισμένες φορές, λόγω των στενών chicane.

H αστάθεια των μονοθεσίων κατά τη διαδικασία πέδησης λόγω του μειωμένου αεροδυναμικού φορτίου που παράγουν, οδηγεί συχνά σε μπλοκάρισμα φρένων. Τα chicane της πίστας έχουν επιθετικά kerb, τα οποία τα σύγχρονα μονοθέσια δεν θα «καβαλάνε» τόσο εύκολα όσο τα παλαιότερα.

Πέραν από τα δύο πρώτα chicane -με την Curve Grande μεταξύ τους να διανύεται εύκολα με τέρμα γκάζι- οι δύο γρήγορες στροφές των Lesmo, το δύσκολο chicane της Ascari και η παρατεταμένη δεξιά Parabolica ή Curva Alboreto, όπως ονομάστηκε το 2021, απαρτίζουν τις λίγες στροφές της χάραξης. Στην Alboreto, οι οδηγοί πρέπει να είναι προσεκτικοί, ώστε να μην υπερβούν τα όρια πίστας καθώς ανοίγουν τη γραμμή τους στην έξοδο.

Λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές (κυρίως τα chicane) η Monza είναι η τρίτη πιο απαιτητική πίστα του Πρωταθλήματος όσον αφορά την πρόσφυση στην έξοδο. H συνηθισμένη στρατηγική είναι αυτή του ενός pit stop. Λόγω της μεγάλης ευθείας εκκίνησης/τερματισμού, όπου τα μονοθέσια αναπτύσσουν πολύ υψηλές ταχύτητες, η απώλεια χρόνου κατά τη διάρκεια ενός pit stop είναι μεγαλύτερη του συνηθισμένου.

GP Ιταλίας
15ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Monza
Μήκος πίστας: 5.793 μ.
Γύροι: 53
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,720 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:21.046 (257,320 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – R. Barrichello (Ferrari), 2004
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:18.887 (264,362 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2020
Στροφές: 11 (4 αριστερές, 7 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 7-8 και 11-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 417 μ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 458 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 76%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 83%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 12%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 40
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,5 G (στροφή 6)
Μέγιστη ταχύτητα: 327 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 60%
Πιθανότητα βροχής: 26%
F1 - GP Ιταλίας, προηγούμενα αποτελέσματα
72 Grand Prix στην πίστα της Monza
Νίκες
Οδηγοί
5 L. Hamilton, M. Schumacher
3 S. Vettel, R. Barrichello, A. Prost, N. Piquet, R. Peterson, S. Moss, J. Fangio
2 F. Alonso
1 M. Verstappen, C. Leclerc, P. Gasly
Κατασκευαστές
19 Ferrari
11 McLaren
7 Mercedes
6 Williams
5 Lotus
3 Red Bull, BRM
Pole Position
Οδηγοί
7 Lewis Hamilton
5 Ayrton Senna, Juan Manuel Fangio
3 S. Vettel, J. Montoya, M. Schumacher, J. Surtees, J. Clark
2 C. Leclerc, F. Alonso, K. Raikkonen
1 Max Verstappen
Κατασκευαστές
22 Ferrari
11 McLaren
7 Mercedes, Williams, Lotus
3 Red Bull
2 Alfa Romeo, Renault, Benetton

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00
Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 16:00

Κύρια σημεία της πίστας

O ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023