Η Mazda είναι διάσημη για τα σπορτίφ αυτοκίνητά της με τους Wankel κινητήρες. Για παράδειγμα, το “RX-7” κατάφερε να γίνει παγκοσμίως ένα best seller, καθώς κι ένα πετυχημένο αγωνιστικό αυτοκίνητο.
Στο club των διάσημων αυτοκινήτων με κινητήρες Wankel ανήκουν, φυσικά, επίσης το αγωνιστικό “787Β”, το οποίο κατέκτησε τη νίκη σε αγώνα του Le Mans, αλλά και το καταπληκτικό “RX-8” με τις πίσω πόρτες που ανοίγουν αντίθετα με τη φορά κίνησής του. Ωστόσο, υπάρχει ένας… μονόκερoς ανάμεσα στα sedan, στα station wagon και στα coupé της Mazda με περιστροφικό κινητήρα, που ξεχωρίζει από τα αδέλφια του: Ένα μίνι λεωφορείο. Όσο για το “parkway”, που αναφέρεται στον τίτλο, δεν είναι τίποτα άλλο εκτός από ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, κατασκευασμένο μέσα σε ένα πάρκο ή σε μεγάλης έκτασης… πρασινάδα.
Στο πλαίσιο της επιθυμίας της να προσφέρει υπηρεσίες μεταφορών σε μικρές επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, σχολεία και εστιατόρια η Mazda ξεκίνησε να κατασκευάζει mini bus το 1960. Τότε, λοιπόν, πριν από περίπου 60 χρόνια προώθησε στην αγορά το Mazda Light Bus, που ξεχώριζε για την άνεση, που παρείχε, αλλά και το πρωτότυπο σχεδιαστικό στιλ των πίσω θυρών του, που έδωσε αφορμή σε πολλούς χρήστες να το χρησιμοποιούν ως ασθενοφόρο! Μάλιστα, το Light Bus εξαργύρωσε την επιτυχημένη πορεία του ως mini bus το 1965 με την 25θέσια εκδοχή του, που απευθυνόταν γενικώς στο κοινό.
Το 1972 φτάσαμε στο Mazda Parkway 26, το οποίο είχε πλέον εξελιχθεί κατά πολύ ακόμα και στον τομέα του εξοπλισμού, ο οποίος περιελάμβανε επίσης ραδιόφωνο, ισχυρό σύστημα θέρμανσης για τους κρύους χειμώνες, μια μαλακή, αναδιπλούμενη οροφή για τα καλοκαίρια, καθώς και άλλες λεπτομέρειες, που έκαναν τους επιβάτες να αισθάνονται την ξεχωριστή πολυτέλεια.
Μια περιστρεφόμενη καρδιά
Μέχρι αυτό το σημείο, όλα τα λεωφορεία της Mazda εφοδιάζονταν με κινητήρες, που διέθεταν πιστόνια. Παρόλ’ αυτά, οι Γιαπωνέζοι απέδειξαν πόσο μπροστά βρίσκονταν, όταν ξεκίνησε η πετρελαϊκή κρίση και στην ουσία υποχρεώθηκαν να… τραβήξουν έναν μπαλαντέρ από το μανίκι τους, τοποθετώντας τελικά τον πιο φιλικό απέναντι στο περιβάλλον Wankel κινητήρα.
Ωστόσο, οι αυξημένες παράπλευρες απώλειες, δηλαδή η αδυναμία των μικρών επιχειρήσεων να αντεπεξέλθουν στα έξοδα χρήσης και συντήρησης οχημάτων με τέτοια προηγμένη τεχνολογία οδήγησε στη μείωση των πωλήσεων και της παραγωγής, που ως το 1976 (από το 1972) είχαν φτάσει στον πενιχρό αριθμό… “44”. Από εκεί και πέρα, η Mazda προσπάθησε και πάλι να φέρει στο προσκήνιο το Parkway, κάτι που συνέβη το 1982, χωρίς όμως τον κινητήρα Wankel, με αποτέλεσμα να έρθει το οριστικό τέλος το 1995.